Nemcsak szélesebb, de egyre egészségesebb kínálatból választhatnak reggelire a fogyasztók. A könnyű elkészíthetőség és gyors elfogyaszthatóság igénye mellett növekszik a kereslet az egészségtudatosabb termékek iránt, amire a gyártók izgalmas újdonságokkal és fejlesztésekkel válaszolnak.

Gyorsan, finomat a trend
A ma már természetesnek tekinthető „gyorsuló idő” trendje valamennyi életterületünket áthatja. Befolyást gyakorol munkánk ritmusára éppúgy, mint vásárlási szokásainkra vagy étkezési magatartásunkra. Dr. Törőcsik Mária közgazdász, trendkutató szerint napjainkban a hagyományos étkezési keretek felbomlásának lehetünk tanúi, mellyel párhuzamosan új szokások és táplálkozási rendszerek kialakulását figyelhetjük meg. Mint elemzésében közölte, a reggeli fogyasztás több kutatás szerint is az egészséges és kiegyensúlyozott életmód része.
Az utóbbi időben az úgynevezett ready-to-eat (rögtön fogyasztásra kész) gabonafélék, gabona- és zabpelyhek ­mellett a szendvicsek (változatos összetevőkkel), pékáruk (pl.: kenyér, zsemle, kakaós csiga, pogácsa, kalács) és tejtermékek egyre népszerűbbek reggelire. A legjellemzőbb reggelire fogyasztott italok a tea, a tejeskávé, illetve a kávé. Ezek mellett a kakaót említették meg relatív magasan a kutatásokban. A koffeines italok nagyarányú megjelenése szintén a gyorsuló élet trendjével kapcsolható össze.
„Összefoglalva, a ma fogyasztói között egyre nagyobb arányban szerepelnek azok, akik gyorsan szeretnének, könnyen, akár útközben is fogyasztható ételhez jutni – fogalmazott dr. Törőcsik Mária. – Egyre meghatározóbb ugyanakkor a fogyasztók egészséges életmódra való törekvése, mely a jövőben még inkább előtérbe fog kerülni, s a táplálkozási magatartásban is egyre erőteljesebben megjelenik.”

Egészséges kínálat az Auchanban
A reggelizésre ajánlott kategóriában hetvennél is több különböző terméket kínál vásárlóinak az Auchan. A virslik, felvágottak, friss pékáru és tejipari termékek mellett széles müzli-, gabonapehely-, zabkása-, lekvár-, méz-, kávé- és teakínálattal várják az áruházakba látogatókat.
„Manapság egyre többen választják az egészséges reggeliző termékeket. Közel harmincféle gluténmentes müzliszelet, reggeliző keksz és granola, negyvenféle diabetikus reggeliző keksz, lekvár, zabkása és kávé, illetve közel negyvenféle bio extrudált kenyér, kávé, lekvár és müzliszelet van a kínálatunkban” – ismertette a választékot az Auchan sajtóosztálya.
Mint közölték, a cereáliák közül leginkább a granolák, reggeliző pelyhek keresettek, de müzlik, valamint a diabetikus és gluténmentes kekszek is nagyon népszerűek a reggelizés témakörében. A szeletes termékek (pl. müzlik) különösen kedvelt termékkörnek számítanak, mivel könnyen szállíthatók, így sokan választják iskolai, irodai reggeliként, tízóraiként. Otthon azonban inkább a nagyobb kiszerelésű termékek a népszerűek.
„Sokan választják a tömlős, kenhető sajtokat, illetve szintén nagy népszerűségnek örvendenek a szeletelt sajtok, hiszen ez a legegyszerűbb megoldás a szendvicskészítésnél” – egészítették ki a felsorolást.

A hagyományostól a mentesig az ALDIban
Az ALDI üzleteiben rendkívül gazdag, reggelizésre is ajánlott termékválasztékkal várja vásárlóit. A tapasztalatok szerint a vásárlók egyre inkább a nagyobb kiszerelésű, alacsonyabb egységáron beszerezhető XXL-es termékeket részesítik előnyben, az utóbbi években növekedett az olcsóbb kategóriába tartozó, alternatív termékek iránti kereslet is.
Az ALDI az Azon Melegében látványpékségben frissen, helyben sütött péksüteményeket kínál vásárlói számára, központilag szállított pékárui mellett kínálatában kész szendvicsek, wrapok is elérhetőek. Vevői a tejtermékek gazdag kínálatából is választhatnak, valamint teljes értékű, egészséges és finom reggelizőtermékekkel, gabonapelyhekkel, granolákkal, müzlikkel, különféle zab- vagy rizskásákkal is kezdhetik a napjukat.
A tartalmas reggelik, tízóraik összeállításához a felvágottak, sajtok, friss zöldségek és gyümölcsök széles választéka áll a vevők rendelkezésére. „Ezekből a minőségi alapanyagokból saját ízlésüknek, igényeiknek, esetleges ételintoleranciájuknak megfelelően könnyedén összeállíthatják a számukra tökéletes reggeli fogást” – fogalmaztak lapunknak.
Az áruházlánc széles választékában megtalálható szeletelt és rudas kiszerelésben elérhető felvágottkínálat részét képezik a natúr és ízesített sertés-, illetve szárnyas sonkák, a különböző párizsik, szalámik, kolbászok, valamint a sertés- és szárnyashúsból is elérhető virslik.
Az ALDI tapasztalatai szerint a vevők egyre jobban keresik az egészségesebb, hozzáadott cukrot nem tartalmazó, laktóz- vagy gluténmentes árucikkeket. Az áruházlánc kínálatának fontos részét képezik a gluténmentes gabonapelyhek, rizskásák.
2023-ban az ALDI saját márkás müzli- és zabszeletei esetében csomagolásfejlesztés történt: az Enjoy Free! márka alatt található, hozzáadott cukor nélkül készülő termékek, valamint a márkához tartozó gluténmentes termékek új csomagolást kaptak az év folyamán.
A növényi alapú termékeket előnyben részesítők szintén gazdag választékkal találkozhatnak az áruházlánc üzleteiben. Az állandó szortiment részeként saját márkás és márkatermék növényi italok is elérhetők, valamint vegán szendvicsfeltét, sajthelyettesítő is kapható.
Az áruházlánc széles termékkínálatában a speciális étrendet követők ugyancsak megtalálják a tökéletes reggelihez szükséges alapanyagokat: vegetáriánus és hozzáadott cukrot nem tartalmazó túró rudi, zabrudi, laktóz- és gluténmentes felvágott, laktózmentes tejtermékek, valamint hozzáadott cukortól mentes, szénhidrátcsökkentett péksütemények, illetve tej- és gluténmentes pékáru, péksütemény (szendvicsalap, rétes) is várja a vásárlókat.
2022-től az ALDI kínálatában a legnépszerűbb péksütemények (hatdarabos kiszerelésben) elérhetővé váltak a fagyasztott pékáruk között is, melyek gyorsan elkészíthetők reggelire. „A többféle sós és édes pékáru mellett – a kiskereskedelmi láncok között egyedülálló módon – a portfólióban többféle glutén-, tej- és tojásmentes pékáru is helyet kapott, sós és édes változatban” – közölte az üzletlánc.

Széles választék a SPARban
„A reggelizés alkalmával fogyasztott termékek teljes spektrumát megtalálja nálunk a vásárló, köztük gabonapelyhek, kukoricapelyhek, müzlik, müzli- és egyéb gabonaszeletek, kásák, méz, lekvár, mogyorókrém. A forró italok (kávé, tea, kakaó), friss és egyéb gyümölcslevek, smoothie-k és gyümölcspürék mellett az utóbbi időben megjelentek a „kombinált” termékek is (pl. müzlivel kevert gyümölcspürék)” – ismertette a SPAR és INTERSPAR áruházak kínála­tát Maczelka Márk, a SPAR Magyar­ország Kereskedelmi Kft. kommunikációs vezetője.
A tej és tejtermékek kategórián több termék is elérhető, melyek reggeli étkezésre is ajánlottak. Ilyenek példádul a vajak, vajkrémek, sajtkrémek, sajtok, gyümölcs joghurtok, joghurtitalok, kakaók, és tejitalok.
„Néhány termékkategória esetében bizonyos termékek kifejezetten gyermekeknek szánt design-nal jelennek meg (pl. pudingok, kakaók és tejitalok)” – hangsúlyozta Maczelka Márk.
Mint megtudtuk, a frissen sült szendvicsalapok iránt növekszik az igény, idei fejlesztéseik között szerepel például a vegán szendvicsfeltét/növényi szelet. Édes, sós pékáruk és fánkok közül is választhatnak a vevők, emellett csomagolt kategóriában is létezik ajánlat pl. védőgázas termékek, melyek otthon elkészíthetőek. Ezen túlmenően széles kenyérválaszték (kenyerek, kalácsok, croissant-ok és gofrik) is megtalálható a választékban.
„A SPAR széles húskészítmény választékot kínál akár az egyszerű, akár a különleges reggeli elkészítéséhez is. Jelenlegi választékunkban fő szempont a mentes élelmiszerek polcon tartása” – említette a kommunikációs vezető, hozzátéve, hogy a frissen sütött termékek között a pur pur termékcsaládot lehet kiemelni, ahol folyamatosak a termékfejlesztések.

Széles kínálattal mindenkinek
„Széles termékválasztékunkból több termékünk is remek választás lehet reggelire. Azonban termékeink, amiket kifejezetten reggelire ajánlunk, azok a zabkásák, rizskásák, müzlik, granolák és gabonapelyhek. Akik otthon reggeliznek, azoknak ajánljuk több ízben elérhető müzlinket, akik pedig valamit gyorsan készítenének el, vagy magukkal vinnének, azoknak pedig többféle ízesítésű kásáinkat” – fogalmazott Pókecz Anna, a Cerbona Élelmiszergyártó Zrt. marketingvezetője.
Mint kiemelte: a Cerbona termékek magas rosttartalmúak, így fokozatosan szívódnak fel és hosszabb ideig tartanak jóllakottan. Minden kategóriában megtalálhatóak gluténmentes, laktózmentes, vegán vagy akár hozzáadott cukor nélküli opciók is.
„Kifejezetten gyerekek részére ajánljuk a reggeliző pehely termékcsaládunkat. Mind termékösszetételben, mind grafikailag a gyerekek részére lettek bevezetve a gabonapelyhek” – ismertette a marketingvezető, hozzáfűzve, hogy a célcsoportot figyelembe véve, az értékes összetétel mellett fontos volt a gyerekek által kedvelt csokis, fahéjas reggeliző pehely ízvilág és a dzsungel tematikájú csomagolás megalkotása is.
A tapasztalat azt mutatja, hogy a kereslet kategóriáktól függően változik. „Egy általános visszaesést érzékelünk a müzli és gabonapehely piacon, azonban a funkcionális vonalon továbbra is van lehetőség a növekedésre. A zabkásákra továbbra is van kereslet, így a különböző ízekkel, funkcionalitásokkal lehet elérni új fogyasztókat” – mondta.
A fogyasztók keresik az egészséges termékeket, azonban az íz továbbra is a fő szempont. A többféle reggeliző termék alternatívák növekedésével érzékelünk egy kisebb visszaesést a piacon, azonban a reggeliző termékekre továbbra is van kereslet.
„Minden évben egyre jobban érezzük mi is a fontosságát e szempontoknak. Már évek óta dolgozunk azon, hogy minél egészségesebb, funkcionálisabb termékeket gyártsunk. Fontos számunkra, hogy mindenki számára tudjunk valamit ajánlani, így több termékünk is hozzáadott cukor nélküli, vegán, gluténmentes, laktózmentes vagy hozzáadott proteinnel, vitaminnal készül” – jegyezte meg Pókecz Anna, elárulva, hogy a Cerbona idén is bővíti ezeknek a termékeknek a szortimentjét, például szeletekben és zabkásákban.
Mint ismertette, új ízeit és termékeit a Cerbona alapos piackutatás során határozza meg. Felmérve a fogyasztók igényeit, a piaci trendeket és a portfólióban található hiányosságokat, alakítják ki az új ízeket és termékeket. „Általánoságban sikeresek a bevezetéseink. Vannak termékek, amelyek azonnal közönségkedvenccé válnak, míg más termékeknek kis idő kell, hogy rátaláljanak a célközönségre – említette a marketinvezető. – Limitált termékeink az elmúlt időszakban óriási sikernek örvendtek, azonban, hogy tartsuk a lépést az igényekkel, általános termékeink között rendszeresen hajtunk végre ízcseréket.”
Termékeinek kommunikációját számos módon támogatja a Cerbona, a fogyasztók számára különböző outdoor, in store és online kommunikációval is készül. „Az elmúlt időszakban sokat fektettünk a szociál médiás megjelenéseinkbe is, amik sikeresnek bizonyultak. Ezen felül hiszünk a rendezvényes kitelepülésekben, legyenek azok konferenciák, sportrendezvények vagy zenei fesztiválok. Idén is több fronton próbáljuk elérni fogyasztóinkat” – ismertette Pókecz Anna.

Egészséges és tápláló finomságok
Szikora Zsolt, a BiOrganik On­line Kft. ügyvezető igazgatója reggelire elsősorban a nagy népszerűségének örvendő kásákat ajánlja.
„Mindamellett, hogy gyorsan, pár perc alatt elkészíthető, egészséges és tápláló étel, amely változatosan elkészíthető, és nem lesz unalmas sem a gyerekeknek, sem a felnőtteknek” – kínálta a termékeket Szikora Zsolt, kiegészítve azzal, hogy gluténmentes, bio és natúr változatban is kapható. „A legkedveltebb a rizskása, de van köles, hajdina, barnarizs és zab alapú kásánk is” – fűzte hozzá.
Mint fogalmazott, a kása jótékony hatással van a szervezetre kedvező rost- és tápanyagtartalma miatt. Kalóriabevitel szempontjából arra érdemes figyelni, hogy mivel egészítik ki a kását. „Ha túl sok cukrot, édesítőszert, magvakat, csokiszószt stb.-t rak valaki bele, akkor a kalóriaérték könnyen megugrik. Itt is, mint mindenhol, ügyelni kell a mértékletességre. A müzliszeletekkel is ez a helyzet, figyelni kell, milyen összetevőkkel rendelkezik, belefér-e az étrendünkbe.”
A vegán szendvicsfeltétek és májkrémek kedveltsége is folyamatosan nő. A VeganChef Live'er krém mindamellett, hogy növényi alapanyagokból készül, ízben és állagban is nagyon hasonlít a hagyományos állati eredetű májkrémhez. Mint megtudtuk, a közösségi média felületeken mindeddig kizárólag pozitív vásárlói visszajelzés érkezett.
„Törzsvásárlóink továbbra is nagy elégedettséggel fogyasztják termékeinket. Igyekszünk minden évben valami újdonsággal előrukkolni, az idei évre is van pár fejlesztésünk, amivel hamarosan megjelenünk” – hangsúlyozta a BiOrganik Online Kft. ügyvezető igazgatója.
Mint megtudtuk, ahogy minden évben, idén is várható pár új termékfejlesztés a fogyasztói igények kielégítésére. A tejtermék helyettesítő kategóriában, elsősorban a sajt helyettesítők terén várható kínálatbővülés. Ezen kívül a szendvicsfeltétek területén tervez új termékeket a vállalat.
„Sok időt és energiát fordítunk arra, hogy olyan termékekkel jelenjünk meg a piacon, amelyeknek az ízvilága egyedülálló és meggyőző minden fogyasztó számára. Az eddigi visszajelzések és eladások alapján elégedettek a vásárlóink” – mondta Szikora Zsolt.
A BiOrganik Online Kft. több csatornán is támogatja termékeit, például közösségi média felületein (Facebook, Instagram, TikTok), óriásplakátokon, illetve nyomtatott sajtó megjelenéseket is terveznek.

Sikeres újdonságokkal
A Nestlé Gabonapehely kategória portfóliójában többféle kiszerelésben is megtalálhatóak az úgynevezett gyerek gabona­pelyhek, amelyek a kategória legfelkapottabb termékeiként azonosíthatóak. Ennek oka lehet, hogy ezen termékek már közel 30 éves múltra tekintenek vissza a magyar piacon.
„A Nesquik és a Cini Minis gabonapehely a két leggyakrabban fogyasztott termékek a fogyasztók körében, utóbbit pedig jellemzően fiatal felnőttek is fogyasztják a felméréseink alapján. Az utóbbi 3 évben a Nestlé Fitness Granolák is jelentős piacrészt szereztek Magyarországon” – említette Bereczki Dorottya, a Nestlé Hungária Kft. márkamenedzsere.
Mint mondta, a granola típusú termékeket jellemzően a felnőttek választják, és az utóbbi években látott népszerűségük is mutatja, hogy a reggelizőpelyhek már minden korosztály számára jelenthetnek reggeli alternatívát.
„A tavalyi évben a legnagyobb sikert a KitKat gabonapehely aratta, amely fél év alatt a 4. legnépszerűbb márkává nőtte ki magát Magyarországon. Ez a gabonapehely kakaós ízű, ami közkedvelt mind a gyerekek, mind pedig a felnőttek számára” – egészítette ki, elárulva, hogy az idei év márciusában érkezik egy új gabonapehely innováció, az új Nestlé Minis termékekkel, amelyek a gabonapelyhek újragondolt változatai apró golyócskák formájában.
Bereczki Dorottya megemlítette: a jelenlegi gazdasági helyzet azt eredményezte, hogy a vásárlók sokkal inkább választják az olcsóbb termékeket, nőtt a kereslet a nagy üzletláncok saját márkás termékeire is. A fogyasztók egyre jobban keresik az árakciókat és sok esetben azokat a termékeket választják, amik akciósak a korábban vásárolt drágább árkategóriás termékekkel szemben. Mint megjegyezte: egyre többen fektetnek figyelmet a ’kilós’ árra is, ami korábban nem feltétlenül volt jellemző, ezzel is keresik az ár-érték arányban legjobb terméket.
Ahogy minden évben, úgy idén is kapnak online és offline támogatást a Nestlé termékek. Mind social media kampányokkal, mind pedig tévékampányokkal találkozhatnak a fogyasztók. „Ezen felül, ha nyitott szemmel járnak az üzletekben a vásárlók, különböző bolti dekorációkkal is találkozhatnak” – tette hozzá.

Fejlesztésekkel hódít
„A reggeli étkezésre tökéletes választást kínálnak kenőmargarinjaink. Aktuális márkáink alkalmazkodnak a különféle fogyasztói igényekhez: a Delma a család kedvence, mindenkinek ideális megoldást nyújt, a Flora fogyasztása már a nap elején tehet a fogyasztó szíve egészségéért, a Rama pedig egy biztos környezettudatos megoldás, nem kizárólag csak a reggeli étkezések alkalmával” – ismertette termékeiket Babják Zsolt, a Upfield Hungária Kft. értékesítési és ügyfélmarketing vezetője.
Hangsúlyozta: margarinfogyasztó nemzet vagyunk, a margarinnak hagyománya van. Azonban a vaj árának csökkenése erre is befolyással lehet: a margarinnak és a növényi alapú vajalternatívának ütőképes konkurenciának kell maradnia ebben a versenyben, hogy az állati eredetű vaj ne válhasson sokkal vonzóbb opcióvá.
Az Upfieldnél emiatt számos technikai kihívást kellett leküzdeni: ma természetes alapanyagokból készült vagy mesterséges színezékektől, aromáktól és tartósítószerektől mentes receptúrákat használva, az élelmiszerbiztonság, a minőség és a teljesítmény romlása nélkül sokkal természetesebb termékeket hoznak létre. Babják Zsolt megjegyezte, hogy kezdetben a húzómárkákra összpontosított a vállalat, de mára egyre nagyobb sikerrel forgalmazzák az újdonságokat is. „A Ramát például Közép- és Kelet-Európában egy hároméves marketingkampány keretében természetes összetevőkkel indítottuk újra, amit konstans növekvő siker és a köztudatba épülés jellemez” – egészítette ki.
Az értékesítési és ügyfélmarketing vezető megemlítette, megfigyelhető, hogy a fogyasztók számára egyre fontosabb a környezettudatosság és az egészséges táplálkozás. A trendek (mind fogyasztói, mind céges viszonylatban) zöldebb és fenntarthatóbb étkezési szokások felé mutatnak. „Azonban a mindenkori árak, amin ezek a termékek elérhetők, erős befolyással bírnak a fogyasztói választásra. Tehát nemcsak a környezettudatossággal szükséges lépést tartanunk, hanem fogyasztóink erre fordítható forrásaival is” – magyarázta.
Mint megtudtuk, 2024 izgalmas év lesz az Upfield számára, mert idén több új termék is bevezetésre kerül. „Ilyenek lesznek például a Rama növényi főző- és habkrémek Rama Crema gyűjtőnév alatt, mely termékek tökéletes választásnak bizonyulhatnak, ha növényi alapú desszerteket vagy krémleveseket készítenénk. Ezen felül érkezik a ProActiv Kardio koleszterinszint-csökkentő margarin, amely többek között olívaolajat, Omega-3 és -6 zsírsavakat, B1-, A- és D-vitaminokat tartalmaz, melyek elősegítik a megfelelő szívműködést.”

Töretlenül népszerű
„A Camping sajtok régóta nagyon népszerűek a reggelikhez. A Cam­ping tömlős sajt akár csak gyorsan egy kiflivel bekapva egy rohanós napon, vagy éppen egy ráérősebb reggelen, feltétekkel gazdagon ellátott szendvicsekhez egyaránt kiváló. Olyan sok változatban kapható, hogy bátran mondhatjuk, mindenki megtalálja a számára kedvenc ízesítésűt” – ismertette a termékcsaládot Lengyel András, az ERU Food Trading Kft. ügyvezetője.
Mint megjegyezte, az elmúlt évben tovább bővült a szortiment: a Gyulai szárazkolbászos, valamint a Cheddar sajtos tömlős is megjelent a polcokon. Nemcsak tömlős, de visszazárható tégelyes formában is kaphatóak a Camping termékek. Mindezen túl a lapkasajtok is népszerűek reggelihez; praktikusak akár hideg- akár melegszendvicsekhez.
„Fontos számunkra, hogy a Camping sajtok tényleg mindenki számára elérhetőek legyenek. Ezért hívtuk hosszú évekkel ezelőtt életre laktózmentes termékcsaládunkat. Így a tejcukor-érzékenyeknek is megfelelő sajtokat kínálhatunk” – mutatta be a laktózmentes termékeket Lengyel András.
A tejipari vállalat a speciális étrendet követőkre is gondolt, hiszen napjainkban egészségügyi és ideológiai okokból is terjed a veganizmus. „Egyre többen választják ezt az életmódot Európa-szerte, és Magyarországon is. Ezért időszerűnek láttuk, hogy bevezessük a Camping Vegán tömlős kenhető növényi zsírral (kókuszzsírral) készült termékünket” – hívta fel a figyelmet az ügyvezető, hozzáfűzve, hogy jelenleg folyamatban vannak a listázások, így hamarosan elérhető lesz a fogyasztók számára is.

Felfrissülve egy bögre teától
„A reggeli teafogyasztás kultúrája kezd itthon is meghonosodni. Sokan a kávé mellett vagy helyett választják a koffeintartalmú Dil­mah fekete vagy zöld teánkat – mivel a legtöbb teát reggel fogyasztjuk koffeinbeviteli céllal, ennek eredménye, hogy a karakteres Earl Grey kimagaslik fogalmával a választékunkból, míg választékunk további része egy viszonylag kiegyenlített forgalmat mutat” – mondta lapunknak Somlai Zsófia, a G.I.F.T. Kft. brand managere.
Somlai Zsófia megemlítette, hogy a klasszikus Dilmah Earl Grey vagy English Breakfast filteres vagy szálas teák, mind kiváló minőségű, kézzel szüretelt ceyloni teák, és hasonlóan a Dilmah zöldteáihoz, jótékonyan hatnak az egészségre, és reggeli fogyasztásukkal lendületet adnak a napindításnak. Akik a gyümölcsösebb ízeket kedvelik, azoknak az ízesített fekete teákat ajánlotta a márka választékából.
Somlai Zsófia leszögezte: ha tea, akkor fekete vagy zöld tea, ami a teacserje leveléből készül és egyaránt koffeint tartalmaz. „Ha pontosak akarunk lenni, a gyümölcs- és gyógynövény teákat is inkább főzetnek kellene neveznünk. Magyarországon a tea kategóriában a fogyasztás 2/3-át a gyümölcs és herba főzetek teszik ki és csak 1/3 a valódi fekete és zöld tea. A fekete teáink forgalmának nagyobb részét adják az ízesített fekete teák, melyek az idei szezonban megújult csomagolásban és még frissebb, természetes gyümölcsös aromákkal kombinálva kerülnek a polcokra.”
„A tea nyersanyagár-emelkedése és a logisztikai költségek újbóli növekedése megnehezíti a helyzetünket. Általános drágulás figyelhető meg már több, mint két éve a teaszektorban. Azonban a fogyasztóink hűségesek a márkához, mert aki megkóstolja a Dilmah teákat, érezni fogja a minőségi friss tea valódi ízét” – fogalmazott Somlai Zsófia.
A brand manager megemlítette, hogy idén tavasztól a Dilmah gourmet filteres fekete tea választéka elérhető lesz több láncban is, valamint az ízesített zöld teák disztribúció­ja is szélesedett. Emellett megújul az ízesített fekete teák csomagolása és receptúrája is.
„A tavalyi évhez hasonlóan 2024 januárját is egy ­öthetes TV-reklám kampánnyal indítottuk, és az egész év során futó közösségi média hirdetések mellett az őszi teaszezon indulásra tervezünk egy országos, vásárláshoz kötött fogyasztói promóciót, melynek keretében a fogyasztókat színes kerámiabögrékkel ajándékozzuk meg” – ismertette a márka támogatását.

A teázás több, mint egy hagyomány
A Twinings portfóliójában a filteres és szálas fekete teák, gyümölcs- és zöld teák különböző ízesítései találhatóak meg. Emellett különös figyelem fordul a gyümölcsös herbateákra is. Monori Anett, a Maresi Foodbroker Kft. brand managere elárulta, hogy legnépszerűbb termékek a filteres Earl Grey, English Breakfast és Lady Grey blend, amelyek egybeforrtak a márkával, de jelentős növekedés tapasztalható a herba-, és zöld teák iránti kereslet terén is.
A történelemre és a Twinings által készített egyedülálló blendekre hivatkozva mindenképpen a fekete teák népszerű­sítése mellett tesszük le voksunkat, ha reggeli teázásról van szó.
Monori Anett felhívta arra a figyelmet, hogy maga az Earl Grey blend méltán híres, hiszen az 1800-as évek elején egy kínai diplomáciai kiküldetés során Charles Grey brit miniszter­elnök egyik megbízottja hősiesen megmentette egy kínai mandarin életét. Köszönetképpen teát adtak ajándékba, a sokszorosítási recept mellé, ami általában jól őrzött titok volt. A követ visszavitte az ajándékot Angliába, és átadta Greynek. Ez az új tea annyira népszerűvé vált Gray és társai körében, hogy 1831-ben megkérte Twiningst, reprodukálja és adja tovább másoknak. A keverék Earl Grey néven vált ismertté, II. Charles Gray miniszterelnökről nevezték el.
„A forgalmunk nagy részét a fekete tea termékeink teszik ki, lévén, hogy a magyarok szeretik a herbál és gyümölcsös ízesítésű teákat, az ezen Twinings termékek iránti érdeklődés is növekvőben van. Ettől függetlenül azt gondolom, hogy a Twinings tea márka összefonódott a prémium minőségű fekete gondolatával” – fogalmazott a szakember, hozzátéve, hogy „sajnos az elmúlt években, ahogy minden fmcg termék ára növekedett, minket sem kímélt az infláció, de szerencsére a top prémium termékek forgalmát továbbra is viszonylag kevésbé érinti az árak növekedése”.
A Twinings termékek jelenleg 100 g-os szálas, 25 db és 20 db-os filteres verziókban érhetők el, de a jövőben tervben vannak kisebb, illetve nagyobb kiszerelésű termékek bevezetése is.
„Évek óta szerettünk volna karácsonyi limitált kiadású teákat, a tavalyi évben végre hatalmas sikerrel elérhetővé váltak különböző ízesítésű teák, amelyek az adott időszakra jellemző fűszerekkel vannak gazdagítva. Az idei évben végtelen boldogság számunkra, hogy ezeknek a termékeknek a portfóliója bővülni fog” – mondta Monori Anett.

Minőségi mézet reggelire is
„Hogy melyik mézünket fogyasztják szívesebben az emberek reggelire, az reggeli és ízlés kérdése, de talán a repce mézünket ajánlanám legszívesebben. A legkevésbé savas mézfajta, így a reflux és gyomorbántalmakban szenvedők is fogyaszthatják” – mondta Mucsi Bence, a Magyar Méz Manu­faktúra Kft. ügyvezetője, megemlítve, hogy emiatt a manufaktúra különösen odafigyel a fajtamézek „tisztaságára”. Mint mondta, ebben az esetben minél fehérebb, annál biztosabb, hogy más virágról nem gyűjtöttek pollent a méhek, az adott időben. Krémességének köszönhetően könnyedén kenhető kenyérre, emellett kávéba, teába is sokkal egyszerűbb adagolni. „Ha valaki szereti a különlegességeket, annak a mézeskalácsos vagy fahéjas krémmézünket javaslom, ami szirup vagy ízesítő helyett tökéletes alternatíva. Ha pedig a mézektől kicsit eltávolodunk, akkor hat különböző gyümölcsből készült, mézzel édesített házi lekvárunk közül mindenki megtalálja a kedvencét” – fűzte hozzá.
A mézek kereslete hullámzó, nagyon szezonális termék. A magyarokra vonatkozó egy főre jutó mézfogyasztás évek óta stagnál. Éppen ezért a Magyar Méz Manufaktúra social media felületein folyamatosan edukálja követőit és közönségét, így próbálva átterelni őket a mézre a feldolgozott édesítőkről, egyre nagyobb sikereket elérve ezen a téren is.
Mucsi Bence megemlítette, hogy a méhészeti ágazat nincs túl szerencsés helyzetben a hazánkba importál mézek miatt. Ezen a jelenlegi inflációs környezet sem segít. „A fogyasztók többsége próbálja megtalálni a legolcsóbb alternatívát minden élelmiszernél, és ez alól a méz sem kivétel. Emiatt erősödnek az olcsóbb kategóriába tartozó termékek, amik nagy részben külföldi mézet tartalmazhatnak” – fogalmazott. Mint mondta, itthon hatalmas népszerűségnek örvendett az akácméz, mert lassan kristályosodó fajtaméz, de magasabb árkategóriába tartozik a vegyes virágmézhez képest.
„Itt nagy változás történt, mert az ára miatt a fogyasztók már jobban preferálják a vegyes virágmézeket, ami az én személyes véleményem szerint sokkal értékesebb méz a beltartalma miatt. Úgy gondolom, hogy amint stabilizálódik a gazdaság, ez a trend is visszájára fog fordulni” – jegyezte meg.
A tapasztalat azt mutatja, hogy a fogyasztók keresik a különlegességeket. Legyen az fajta méz, ami nem lelhető fel minden polcon – például medvehagyma méz –, de lehetnek különböző liofilizált gyümölccsel ízesített és fűszeres krémmézek is. „Ezekkel a termékekkel olyan fogyasztókat tudtunk elérni, akik mézet önmagában nem fogyasztottak, de így számukra egy új, ízletesebb alternatívát tudtunk nyújtani. Folyamatosan fejlesztjük, teszteljük az új termékeinket ebben a kategóriában, így idén is várható néhány meglepetés!”
„A mi esetünkben nagyon összetett az egyediség. Úgy gondolom, hogy a termékek küllemén túl, maga a modell sem mindennapos, amiben dolgozunk – említette. – A beszállító méhészeink a kezdetektől velünk vannak, személyes a kapcsolat és ismerjük a munkájukat, ami elengedhetetlen számunkra. Így tudjuk biztosítani a legjobb minőséget. Folyamatosan bővülünk új beszállítókkal, ahogy a termékeink iránt nő a kereslet, de nagyon válogatósak vagyunk, magasak az elvárásaink.”
Mint megtudtuk, az idei évet a Horeca szektorban történő terjeszkedésnek szenteli az MMM. A mindennapok bebizonyították, hogy ebben az ágazatban is tapasztalható az, ami a kiskereskedelemben, azaz létezik egy, a minőségi alapanyagokhoz ragaszkodó réteg. „Elérhetővé teszünk minden népszerű terméket, árban és kiszerelésben optimalizálva az igényekhez. Üveges és tasakos reggeliző mézek, lépesméz kínálóban és gasztro mézes lekvárjaink is hamarosan elérhetők lesznek” – ismertette.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2024. februári szám)

DIGITÁLIS LAPSZÁM ELÉRHETŐ ITT: