A fűszerek és nedves ételízesítők igazi ízélménnyé tehetik a húsvéti ünnepi menüsort. A magyar fogyasztók a hagyományos fűszerezés mellett egyre nyitottabbak a pikáns, egyedi ízek iránt.
Fűszerek mindenkinek
„A szezonok inkább a vásárolt fűszerek összetételére vannak hatással. Nyáron értelemszerűen jobban fogynak a húsokhoz való, grill és barbeque keverékek, míg a téli ünnepi időszak előkészületeihez az édes fűszerek – pl. a fahéj, szerencsendió, szegfűszeg – és az édes mixek kerülnek előtérbe” – ismertette Szűts Ágnes, a Kotányi Hungária Kft. marketing menedzsere. Mint mondta, húsvétkor néhány alapvető mono fűszer értékesítésében lehetett kiemelkedést megfigyelni, ilyen a fokhagyma, babérlevél – amit a sonka főzéséhez is sokan használnak – a tarka bors és a szerecsendió. A szárított petrezselyem forgalma általában márciusig van csúcson, utána inkább a frisset választják a fogyasztók.
„Tavaly a fűszerek értékesítése 14%-ot meghaladó növekedést mutatott értékben, emellett mennyiségben enyhén csökkenő tendenciát mutatott a piac – szerencsére már egyre lassuló mértékben. Összességében elmondható, hogy 2023-ban jobb decemberi szezont zárt a fűszerek piaca még darabban kifejezve is, értékben pedig dinamikus a növekedés éves szinten is” – ismertette a piac jellemzőit a marketing menedzser. Szűts Ágnes szerint, ha a tendencia 2024-ben is folytatódik, akkor könnyen lehet, hogy a fűszerek piaca újra eléri az infláció előtti darabszámot.
A Kotányi mind a növényi alapú étkezés, mind pedig a „mentes” termékek követői számára kínál csábító megoldásokat. Az elmúlt években vezette be füstölt só és bors termékeit, a füstölt paprika pedig már évek óta szerepel a kínálatban. A füstölt fűszerek segítségével akár növényi alapon is elkészíthetőek a hagyományosan füstölt hússal készülő, húsvéti fogások.
A Kotányi tavaly újította meg a salátaöntet fűszerkeverékeinek megjelenését, továbbá a vegán/vegetáriánus étrend szerelmesei számos olyan fűszerkeveréket találnak a portfólióban, amelyek nem tartalmaznak sót és kifejezetten a növényi alapú ételek elkészítéséhez adnak nagy segítséget. Szűts Ágnes megemlítette, hogy sómentes termékeket a Horváth Rozi égisze alatt is kínál a Kotányi, a klasszikus sült csirkétől a halakon át a grill ételekhez. „Utóbbiakat nem csak a grillszezonra ajánljuk és nem csak húsokhoz” – tette hozzá.
„A Kotányinál igyekszünk kiszolgálni azok igényeit is, akik az ízek szárnyán szeretnének utazást tenni” – fogalmazott. Nekik szól a ’Secrets of’ termékcsalád, amelyben a Közel-Kelettől Indián át Afrikáig minden kontinens legkedveltebb ételeihez kínál fűszereket a vállalat és a csomagolások hátulján tipp is olvasható ezek könnyű elkészítéshez.
Gyártói oldalról a Kotányinál új, gazdaságos kiszerelésekkel is próbálja segíteni a fogyasztókat ebben a kihívásokkal teli helyzetben. „A Horváth Rozi például legsikeresebb ízeit a normál kiszereléshez képest dupla mennyiségű alapanyaghoz elegendő, XXL zacskókban is piacra dobta tavaly. Idén megújul a márka kommunikációs arculata és a teljes termékcsalád megjelenése frissítésre kerül” – tudtuk meg.
A fűszeripari vállalat a közösségi médiában és online is folyamatos megjelenést biztosít a Kotányi és a Horváth Rozi márkának is. Rendszeresen jelentkeznek saját receptekkel, amelyek inspirációt adnak a mindennapok és az ünnepek ételeihez. Promóciós tervek között szerepel idén is egy online nyereményjáték húsvétra a főzni és sütni szerető közönségnek.
Innovatív választékkal
„Nagy örömünkre szolgál, hogy számunkra még mindig a húsvét az az első számú ünnep, amikor kicsúcsosodik a termékeink iránti kereslet. A gyógy- és fűszernövényként emlegetett, tormából készített készítmény ebben az időszakban szinte nélkülözhetetlen a családok asztaláról. Legyen szó idősről, vagy fiatalról, egyet kijelenthetünk: a húsvéti sonka mellé torma dukál! No meg KOCH’s Mustár és KOCH’s Majonéz” – fogalmaztak a KOCH's Torma Kft. munkatársai, Mika Gábor key account manager és Bódis Zsolt key account manager.
Mint megtudtuk, töretlenül a legkedveltebb termékeknek számítanak a KOCH’s Asztali, a Tejszínes-, és Majonézes torma termékek, és továbbra is sikert aratnak az egyes ízesített tormakészítmények, mint például a KOCH’s Wasabi torma 140 g, a KOCH’s Tejszínes-narancsos, a Tejszínes-áfonyás, az Almás, a Mangós-tejszínes, illetve a Gyömbéres torma mézzel termékek.
„Az ünnepi szezont még inkább feldobva, az ősrégi recepteket mintegy »leporolva« és továbbgondolva hívtuk életre a KOCH’s Sáfrányos-szeklicés, az Édes-csípős Szilvás és a Narancsos szószt reszelt tormával 140 g-os üveges termékeket, melyek limitált mennyiségben, egyediként jelentek meg az áruházak polcain. Volt olyan partnerünk, aki még több lehetőséget látva, saját márkásként is legyártatta velünk ezeket a termékeket, hogy még inkább kedvezni tudjon a különlegességeket kutató vevőinek” – ismertették lapunkkal a szakemberek.
A 2024-es húsvétra – a szokásos tormakészítményeken kívül – további két új ízesítésű KOCH’s termékkel tervez piacra lépni a vállalat: a KOCH’s Chilis Tormával és a KOCH’s Sárgabarackos-tejszínes Tormával. Az előbbit az extrán csípős ízvilágot kedvelőknek, az utóbbit az édesebb ízt csípőssel kombinálva szerető fogyasztóknak ajánlja a KOCH’s Torma Kft.
Mika Gábor és Bódis Zsolt elárulta, hogy a nemzetközi konyhák ízvilágait színesítve a KOCH’s még az idei évben nyitni fog a távol-keleti konyha irányába az Aiko elnevezésű termékcsaláddal, és megtalálható lesz a termékek között a tortilla lap is, valamint speciális fűszerkeverékekben is gondolkodnak.
A szokásos tormakészítményeken felül a BBQ szezonban olyan paradicsomos alapú termékekkel jelentkezik a vállalat, mint a KOCH’s Grillissimo édes- és a KOCH’s Diablo csípős mártások, mindezen túl a salátaöntet szortimentet kibővítették egy zöldfűszeres változattal retail és gasztro kiszerelésekben.
„A hagyományos ételecet és ízesített ecet termékeink mellett piacra léptünk a KOCH’s Almaecet 1000 ml termékünkkel. A szortimentünkben most már kétféle só is megtalálható: étkezési finom, vákuumos és jódozott kivitelekben, kilogrammos kiszerelésben.”
„Fontos említést tennünk német anyacégünk, a Develey Senf & Feinkost termékeiről is, melyek most már harmadik éve gazdagítják hazai BBQ szósz termék szortimentünket, folyamatos volumenemelkedéseket generálva. A Develey-ról érdemes tudni, hogy Európa egyik neves szósz és mustár gyártója, aki olyan nagy brandek előállítója, mint a Develey, BBQUE, Löwensenf, Bautz’ner, Reine de Dijon, Specht” – tettek említést a KOCH’s Torma Kft. anyacégéről, kiegészítve azzal, hogy a Mautner Markhof osztrák testvércég jóvoltából az üdítőital szegmens egy jelentős részét is képesek lefedni Mautner Markhof prémium szörp termékekkel, melyek főleg cukormentes, 0,7 literes kivitelben elérhetőek, magas gyümölcstartalmat képviselve.
Egyedi ízvilággal
„Bár a forgalmi adatok alapján ketchup nemzet vagyunk, a háztartások nagy részében mustárból is többféle fajta található meg a konyhákban, attól függően, hogy majonézes saláták, szószok vagy mártogatósok alapanyagát készítik, más-más mustárokhoz nyúlnak a háziasszonyok. A dijoni mustárok pikáns íze bármely hagyományos magyar ételhez kiválóan passzol” – mondta lapunknak Monori Anett, a Maresi Foodbroker Kft. brand managere, hozzátéve, hogy a két nagy ünnepi időszakban – húsvétkor és karácsonykor – kiemelt a Maille mustárok iránti érdeklődés a fogyasztók részéről.
Mint hangsúlyozta, a dijoni mustárral kiváló hidegtálak készíthetőek, remekül passzol a kalács és a torma mellé akár önmagában is, de a húsvéti ünnepek alatt gyakran készített sonkatekercshez is tökéletes alapanyag. Sült húsok, zöldségek, grillételek pácaként vagy mártogatósaként is szívesen fogyasztják.
„A Maille mustárkínálatból a klasszikus dijoni mustár a fogyasztók kedvence, de révén, hogy nagy méztermelő és -fogyasztó ország vagyunk, a különleges mézes dijoni mustár is népszerű” – említette a brand manager.
A márka egész évben kiemelt figyelmet kap, a húsvéti szezonnal indulnak az aktivitások, melyek egészen karácsonyig eltartanak. Az év során több árpromócióval, valamint grill displayekkel is találkozhatnak a nyári szezonban a fogyasztók.
(TERMÉKMIX magazin – 2024. februári szám)