A virsli forgalma hagyományosan megnő az év végi ünnepek során. Szilveszterre esik az éves virslifogyasztás ötöde, bár a baromfi virsli is kedvelt, a sertésből készült termékek a legnépszerűbbek a belföldi piacon.
Minőségi kínálat az Aldiban
Az ALDI tapasztalatai szerint a virsli egész évben népszerű termék, mivel gyorsan és könnyen elkészíthető, teljes értékű meleg étel. Mint megtudtuk, éves szinten a virslik forgalma is kétszámjegyű növekedést mutat. A legjobban fejlődő termék az 500 grammos hámozott sertés virsli. A prémium minőséget képviselő, 400 grammos, kétkamrás kiszerelésben elérhető Frankfurti és Bécsi virsli éves összehasonlításban magasabb mennyiségi növekedést mutat, mint a szárnyasból készült virslik.
A virsli főszezonjának az év végi időszak tekinthető: a szilveszteri ünnepségek környékén jelentősen megnő a virsli iránti kereslet. A szilvesztert megelőző héten a virslik forgalma akár háromszoros növekedést is elérhet az azt megelőző hetek forgalmához képest. A hámozott frankfurti forgalma pedig – az akcióknak is köszönhetően – az átlagos kereslet több mint négyszerese is lehet ebben az időszakban. Az üzletlánc széles választékában minden vevő megtalálja a számára megfelelő terméket. A szortimentben kínált magas hústartalmú, prémium termékek, a közepes árkategóriájú termékek és a nagy kiszerelésű, olcsóbb áruk iránt is nő a kereslet. Az ALDI tapasztalatai szerint a sertéshús-készítmények forgalma dinamikusabban növekszik a szárnyashúsból készített termékekhez képest.
Az ALDI minőségi kínálatában a márkatermékek és saját márkás húskészítmények között a vevők megtalálhatják a hámozott frankfurtit, a hámozott virsliket, a bécsi virslit, sajtos virslit, szafaládét, illetve a füstölt vagy mentes termékek színes palettájáról is választhatnak.
A diszkontlánc közleményében megjegyezte, hogy a kategória összes terméke kedvelt, a vevők előszeretettel vásárolják a csirke-, pulyka-, és sertés virsliket, illetve sertés- és marhahús felhasználásával készített húskészítményeket. A vevők a vásárlás során számos szempontot vesznek alapul, sokak számára a magas hústartalom, a prémium minőség az elsődleges, sok vásárló a közepes árkategóriájú termékeket keresi, a nagy kiszerelésű termékeknél a fajlagosan olcsóbb ár is szempont, míg van, aki az egy főnek szánt, egy étkezésre elegendő kiszereléseket igényli. A virsli termékkategória már az arfigyelo.hu oldalon is megtalálható, ahol az összehasonlításból jól látszik, hogy vevői számára az ALDI ebben a kategóriában is a legkedvezőbb árakon kínálja megbízható minőségű termékeit.
Az ALDI prognózisa szerint – a lassan rendeződni látszó alapanyagárak mellett – mennyiségi növekedés várható a virslik piacán.
Széles kínálattal készül a Tesco
A vásárlók egyre inkább a közép- és felsőkategóriás virsliket keresik, a legnépszerűbbek a frankfurti- és juhbeles baromfivirslik, de folyamatosan nő a kereslet a sertésvirslik iránt is. A majonéz, mustár, ketchup és torma forgalma több mint háromszorosára nő, a pékáruk forgalma 30 százalékkal ugrik meg szilveszter előtt, leginkább fehér kenyér, zsemle és sajtos stangli kerül ilyenkor a bevásárlókosarakba – közölte a Tesco.
Sokan már a karácsonyi bevásárlással egy időben beszerzik a szilveszteri virslit. Ezt mutatja, hogy már a karácsony előtti héten megugrik a virsli forgalma, azonban főként a szilveszter éjszakát megelőző egy-két nap lesz az egyik legkeresettebb termék. A Tesco áruházakban a legkeresettebb szilveszteri húsféléből, a virsliből is igen széles kínálat várja a vásárlókat. Tapasztalatok szerint a magyar vásárlók egyre inkább a közép- és felsőkategóriás virsliket keresik, a legnépszerűbbek a frankfurti- és juhbeles baromfivirslik, de folyamatosan nő a kereslet a sertésvirslik iránt is. A virslifogyasztás évről évre a közép- és felsőkategóriás árucikkek felé tolódik. A csemegepulti termékeknél szilveszter előtt 2–3, az előre csomagolt árunál pedig 3–4-szeresére nő a forgalom – tudtuk meg.
Mindenki választhat
A SPAR közel 800 tonna virslivel készül az év végi ünnepekre, tudtuk meg Maczelka Márktól, a SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft. kommunikációs vezetőjétől.
„Mint minden évben, az év utolsó napján várhatóan idén is a virsli lesz a slágertermék, de a füstölt árukból is sokan választanak. A szilveszteri időszakban virsliből négyszer annyit értékesítünk, mint egy átlagos hónapban. A fogyasztók továbbra is árérzékenyek, ezért minden kategóriában megtalálhatják majd a számukra leginkább megfelelő ár-érték arányú termékeket” – ismertette.
A virslik sertéshúsból készülnek, ezekből mintegy 800 tonnányi mennyiséggel rajtol az ünnepi szezon. Mint megtudtuk, a SPAR Frankfurti virsli a legkelendőbb, de ilyenkor több fogy a juhbeles-, a koktél-, a hámozott Frankfurtiból, a műbeles virsliből és az olyan ízesített különlegességekből, mint amilyen a sajtos vagy éppen a chilis.
Érdekességek a virsliről A magyar lakosság 80 százaléka ért egyet azzal, hogy a virsli könnyen és gyorsan elkészíthető étel, de még így is vannak, akik bizonytalanok az elkészítését illetően, és azt is kevesen tudják, mi a különbség a boltokban kapható különböző virslifajták között – derül ki a PICK megbízásából készült reprezentatív kutatásból. |
Sikertermék a virsli
„Az elmúlt pár évben a virsli forgalma növekedett. Ez több dolognak köszönhető. Egyrész új piacokon tudtuk ezeket a termékeket elhelyezni, másrészt új terméktípusokat is elkezdtünk gyártani belőle. Akkor lehet hatékony a vállalkozás, ha figyeli és követi a fogyasztói igényeket. Ezekkel az új termékekkel mi is ezt tettük, és eddig a visszajelzések és a forgalmi adatok alapján eltaláltuk a fogyasztói elvárásokat” – fogalmazott Kovács Péter, a Darnó Hús Kft. tulajdonosa.
Mint mondta, a szezonalitás mindig jelen volt a húsiparban. Az év első időszakában gyengébb a forgalom, húsvétra megnő, aztán a nyári időszakban a meleg és a szabadságok miatt az embereknek alacsonyabb a kalóriaigénye, ezért visszaesik. Az iskola kezdésével megint növekedésnek indul, de minden évben az év utolsó hónapjai, azon belül is a december a legerősebb. Ennek a megnövekedett forgalomnak egy jelentős részét a virslik teszik ki. Általában decemberben 5–6-szor annyi virslit értékesítünk, mint egy átlagos hónapban.
„A visszajelzések alapján a fogyasztók elégedettek a termékeink minőségével és ízvilágával. A mi feladatunk az, hogy olyan terméket készítsünk, ami egészséges, magas minőségű és ízvilágában a fogyasztók jelentős része megtalálja azt, amit keres” – mondta Kovács Péter, hozzátéve, hogy a Darnói pattanós virsli Magyar Termék Nagydíjat nyert és a visszajelzések szerint szeretik a vevők.
Hazánkban a legkedveltebb virslik a juhbeles, vagy annak megfelelő kategóriájú, emészthető beles (pattanós, roppanós) virslik. Kovács Péter szerint a gazdasági környezet is jelentősen befolyásolja ezt a kérdést, azaz „a fogyasztók ezt a virslitípust szeretik a leginkább, viszont általában ezek ára is a felsőkategóriában van, így nem biztos, hogy a legkedveltebb fogy a legnagyobb mennyiségben. A Magyar Élelmiszerkönyv rendelkezik arról, hogy milyen terméket lehet virslinek nevezni és melyeket nem. Ha egy termék nem felel meg az Élelmiszerkönyvben leírt kritériumoknak, akkor bármennyire is hasonlít rá, az nem virsli. Úgy gondolom, hogy ezekből a termékekből van a legnagyobb mennyiségű értékesítés általánosságban a hazai piacokon” – ismertette.
Kovács Péter úgy véli, hogy alapvetően két fő csoportot lehet állatfaj alapján megkülönböztetni, a baromfi és a sertés virslit. Magyarországon a bécsi virsli fogy leginkább, talán a legnagyobb mennyiségben ezt keresik a vásárlók. A műbeles, az emészthető beles, valamint a juhbeles egy másik kategorizálási lehetőség. Ízesítésben is sokféle megtalálható a piacon, de a legnagyobb mennyiségben a hagyományos ízesítésű termékek fogynak. Emellett jó fogyása van még a füst ízű és a sajtos termékeknek is. A hústartalmat is nagyon figyelik a vásárlók, megnézik, mi van feltüntetve a címkén, de leginkább manapság az ár segít a döntésben.
„Igyekszünk kifejezetten a prémium vonalon mozogni, és ezen elvünkből nem is tervezünk engedni. Szerencsére az igényes fogyasztók mindig megtalálják a termékeinket. Mi év közben növekedést tapasztaltunk ezen a téren. Az elmúlt 10–12 évben így év végén nálunk mindig a legmagasabb kategóriájú, Darnói Pattanós Virslink volt messze a legkeresettebb. Az eladott virslijeink 80–90%-át ez a termék tette ki. Partnereink előrejelzése alapján reméljük, idén is ez lesz a legkeresettebb termékünk ebben az időszakban, és bízunk benne, aki szilveszterkor ezt fogyasztja, az majd közben jó szívvel gondol ránk, és a termékünkkel hozzá tudunk járulni a család ünnepi hangulatához” – ismertette a Darnó Hús Kft. tulajdonosa.
Roppanós kínálat
A Bogád-Hús Kft. elsősorban kisüzemi gyártással készülő, magas minőségű házi jellegű termékeiről ismert. A húsipari cégnél egyfajta virsli készül, amely magas hústartalmú, roppanós füstölt virsli. A Bogádi virsli cca. 450 grammos vákuumfóliás kiszerelésben kapható, magas, 80% feletti sertéshús tartalommal.
„Éves szinten kiegyensúlyozott forgalma van a terméknek – jegyezte meg Pozsgai Tamás kereskedelmi vezető. Hozzátéve: – Az év végi »virsli-őrület« minket kevésbé érint, mert a termék a nagy üzletláncokban nem kapható. Érdekesség, hogy inkább a nyári balatoni szezonban tapasztalunk forgalomnövekedést”.
Pozsgai Tamás úgy véli, hogy a gyártói márkák prémium virslijei az igazán kedveltek a fogyasztók körében, illetve az elsőáras „pálcika” termékek meghatározóak még a magyar piacon.
(TERMÉKMIX magazin – 2023. decemberi szám)