A legtöbb ember számára minden óévbúcsúztató és újév-köszöntő ünneplés részét képzik az alkoholos italok, legyen szó égetett szeszesitalról, borról, habzó borról, sörről, vagy természetesen pezsgőről. Szilveszterkor különleges italokra van szükség a koccintáshoz.

Díszdobozzal és anélkül
A karácsonyi időszak különösen kiemelt periódusnak számít értékesítési szempontból. Az alkoholos italok az ünnepi étkezések, családi összejövetelek mellett fontos szerepet játszanak az ajándékozás során is.
„Zászlóshajó márkánkkal, az Unicummal igyekszünk mindkét fogyasztói igényt kielégíteni: többféle díszdoboz közül tudnak azok a vásárlóink választani, akik ajándékot keresnek, egyéb akciós ajánlataink közül pedig akik az ünnepi asztalhoz vásárolják a termékcsaládot” – fogalmazott Kovács Dávid Gábor, a Zwack Unicum Nyrt. marketingigazgatója. Hozzátette: „az Unicum a legkeresettebb termékünk, mint az ünnep »kötelező« eleme”.
Mint mondta, a fenti két vásárlói igény azonban megjelenik a többi italkategóriában is: az évnek ebben a szakaszában a többi szegmensben is megnő a kereslet, az eladások felfutnak. Ebben az időszakban a prémium italok forgalma jelentősen megnő.
„Ha vetünk egy pillantást a Zwack teljes portfóliójára, a vodkát és rumot kivéve minden kategóriában van ajánla­tunk: keserű – Unicum és St Hubertus, gin – Kalumba, whisky – Johnnie Walker Red és Black Label több verzióban is, krémlikőr - Baileys, likőr – Fütyülős” – egészítette ki. Kovács Dávid Gábor megemlítette, hogy ­ajándékozás céljára díszdobozos termékekkel az Unicum, Johnnie Wal­ker, Baileys, Kalumba és a Fütyülős márkák vannak jelen a ­piacon. Speciális ajánlatokkal – mint pl. 0,7 + 0,2 össze­csomagolás – az Unicum és a Johnnie Walker.

Ünneplésre és ajándékozásra
A Frittman Borászat elsősorban a könnyedebb, gyümölcsös fehér és rosé borokról ismert, így ezek forgalma egész évben kiemelkedő, ezek teszik ki a forgalom legjelentősebb részét. Azonban ünnepek környékén és a tél beköszöntével megfigyelhető az érlelt borok, vörösborok, pezsgők és a limitált szériás különlegességek forgalmának erősödése.
Frittmann Tamás, a Frittmann Borászat borásza elárulta, hogy a borászat az idei ünnepekre nem készül kifejezetten újdonsággal. „Elég széles a portfóliónk, amit nem tudunk minden évben bővíteni. Tavaly decemberben jött ki egy új vörös házasításunk, Tiara néven. Ez egy nagyon koncentrált vörösbor, ami mindössze pár száz palackkal készült és kizárólag a pincészetünknél kapható. A borászatunk egyik csúcsborának számít” – magyarázta.
Mint megtudtuk, egyértelműen kimutatható a prémium termékek keresletnövekedése az év végi ünnepi szezonban. „Sokan vagy az ünnepi asztalokra vagy akár ajándékozási célzattal valami különlegesebbet/nehezebben elérhetőt szeretnének, ahol az ár kevésbé számít, mint a hétköznapokban” – tette hozzá. Amellett, hogy szívesen ajándékoznak minőségi borokat a fogyasztók, jelentős forgalomnövekedés is megfigyelhető ebben az időszakban.
„Alapvetően inkább keresletnövekedésről beszélhetek, mert az összforgalom tekintetében ilyenkor is a gyümölcsös borok a meghatározóak. Pincészetünknél a Fahordós Ezerjó, Selection Cabernet Franc, Selection Cabernet Sauvignon-Franc, valamint az Ezerjó pezsgő esetében érzékelhető komoly vásárlás-megugrás” – ismertette a kínálatot Frittmann Tamás.

Minőségi borok, nem csak ünnepekkor
A Veszprémi Érseki Pincészet éppen advent kezdetére időzítette prémium borcsaládja első tételének megjelentetését. Az 1277 Rajnai Rizling decembertől érhető el a Bortársaság üzleteiben, ­ illetve a veszprémi Körmendy Házban található ajándékboltban. Emellett másik két borcsaládjuk – a Vesprim Infula és a Mandorla – tételeit is megkóstolhatják a borok kedvelői.
Benesch Antal főborásztól megtudtuk, hogy a karácsonykor gyakran asztalra kerülő halételekhez, vagy a magyarok egyik kedvencéhez, a töltött káposztához kiválóan illenek a pincészet fehérborai, akár alapborcsaládjuk, a Vesprim Infula Rose, vagy Rouge borok, akár középkategóriás boraik közül a Mandorla Rajnai Rizling. A prémiumkategóriás 1277 Rajnai Rizling pedig kifejezetten olyan ünnepi alkalmakra készült, mint a karácsony – utóbbit kajszibarackos ízvilág jellemzi, amit korianderes, narancsos, sós, mentás és citrusos jegyek tesznek teljessé. A bor áprilisban került palackba, így érlelődött decemberig.
A borok címkéi is illenek a közelgő egyházi ünnepekhez: a Vesprim Infula (az infula püspöksüveget jelent) borcímkéin lévő puttókhoz a veszprémi várnegyedben lévő Érseki Palota dísztermének mennyezeti festése adta az inspirációt. A Mandorla borcsalád neve pedig a szenteket körülvevő dicsfényt jelöli, ilyen látható többek között a veszprémi Szent Mihály Főszékesegyház névadó szentjét ábrázoló üvegablakon, de a címkéken lévő alakok az Érseki Palota mennyezeti festésén is szerepelnek.
„A Mandorla borait kifejezetten azzal a céllal készítettük, hogy olyan fajtaborok legyenek, amiket ünnepi alkalmakra, ajándékba is vásárolhatnak a fogyasztók, ezek magasabb minőségű és értékű termékek. A Mandorla borcsaládból jelenleg a Rajnai Rizling és a Sauvignon Blanc érhető el” – mondta Benesch Antal. „Prémium borcsaládunk az 1277, a név beszédes: a Veszprémi Érsekség, illetve jogelődje, a Veszprémi Püspökség 1277 óta foglalkozik szőlőtermesztéssel, borkészítéssel. Ebbe a családba azok a boraink tartoznak, amelyeket kiemelkedő alkalmakra, családi ünnepségekre, emlékezetes eseményekre szánunk, olyanokra, amikre szívesen visszaemlékezünk. Ennek első tétele az 1277 Rajnai Rizling.”
Azt is hozzátette, hogy az árképzésnél és a borcsaládok tervezésénél a fogyasztói igényeket is figyelembe vették.
„Nagy általánosságban azt látjuk, hogy csökken a borfogyasztás Magyarországon, de ugyanez a trend egész Európában. Ezzel párhuzamosan ugyanakkor a minőségi borfogyasztás mértéke nő. Értem ez alatt, hogy a fogyasztók hajlandóak drágább, minőségi bort venni, egyre többször, nem csak az ünnepi időszakban, vagy kiemelt alkalmakra” – mondta a főborász.

Sikeres választékbővítéssel
A téli szezonra jellemző, hogy a mindennapos fogyasztásban kiemelt szerepet kapnak a vörösborok, a forraltborok és a gyümölcsborok, sörökből pedig kifejezetten karácsonyi kiadású, limitált szériákat választanak a fogyasztók.
„Tavaly indítottuk a régiós pro­jek­tünket, amit idén év végén, jövő év elején további két régióval és egy pezsgőválogatással egészítünk majd ki. Több tokaji pincészet termékei (Pajzos, Angyal, Veze) mellett a Fehérvári Pincészet pezsgőivel, valamint egy igen különleges, Kopár-dűlőről szelektált Villányi Franccal készülünk a karácsonyi szezonra, de ezek mellett több mint 10 pincészet közel 100 termékével ­találkozhatnak a fogyasztók a polcokon a Wine Concept forgalmazásában” – ismertette lapunknak Szabó Ádám, a Wine Concept Zrt. kereskedelmi vezetője.
Szabó Ádám tapasztalata szerint az év végi szezonban a prémium szegmens forgalma növekszik a legnagyobb arányban, ehhez hozzájárulnak a karácsonyi rendezvények és a céges ajándékozások is. Mint mondta, egyre több cég ilyen formában is megköszöni munkavállalóinak, partnereinek az egész éves közös munkát.
„A karácsonyi időszakban az ajándékozás kedvelt formája, hogy alkoholos italt adunk céges vagy családi rendezvényeken. Ilyenkor a kosárértékek megnövekednek, és egy-egy drágább, egyedibb termék is bekerül a kosarakba. Borokból a klasszikus tokaji tételek mellett az egyre népszerűbb hazai prémium pezsgőket és vörösborokat is előszeretettel ajándékozzuk” – mondta el Szabó Ádám.

Száraz, dűlőszelektált borok karácsonyra
Tokaj-Hegyalján, Somlón és Villány­ban, összesen 20 hektárnyi területen foglalkozik szőlőtermesztéssel és borászattal Zsirai Petra és Kata. A Zsirai Pincészet birtokain javarészt furmint, kisebb részben pedig hárslevelű terem. Mint azt érdeklődésünkre Csanaky Máté, a pincészet marketing­vezetője elmondta, hogy kínálatuk széles, tartalmaz száraz és édes fehér-, illetve vörösbort, valamint pezsgőt is, de külön ünnepi portfólióval nem készülnek. A repertoárból ebben az időszakban mintha a pezsgőt többen keresnék, de egyébként nagy eltéréseket nem érzékelnek egyik vagy másik termékük javára.
„Alapvetően mvásárlóink ízlése határozza meg, hogy miből, melyik termékünkből fogy több. Régebben az ünnepre ­hangolva készítettünk borválogatásokat, de nem váltották be a reményeinket, így felhagytunk ezekkel” – árulta el.
Csanaky Máté azt is hozzátette, érdekes tapasztalat a maguk részéről, hogy bár azt hihetnénk, hogy ajándékba vagy a karácsonyi asztalra édes desszertborokat vásárolnak általában az emberek, ám épp ellenkezőleg, inkább a száraz nedűk, a dűlőszelektált borok fogynak.
Ami az árképzést illeti, sajnálatos, de a borok ára évek óta stagnál, vélhetően a túlkínálat miatt még az infláció mértékében sem lehetett emelni az áron, ami jellemző az egész hazai borpiacra. Tapasztalataik szerint 3000 és 5000 forint közé tehető az az ár, amit még hajlandók a vásárlók ki­fizetni egy palack borért, ennél többet csak kivételes esetekben. Úgy véli, a globális trendek Magyarországon is igazak. Vagyis a borfogyasztás csökken, a bor pedig sajnos manapság valamiért nem trendi ital.

A könnyed, gyümölcsös fehérborok hódítása
A zalaszentgróti Dóka Éva Pin­cé­szet gondosan válogatott borcsomagokkal köszönti az ünnepi időszakot, amelyeket úgy állítanak össze, hogy a klasszikus, csillogó karácsony kedvelőinek, illetve a kötetlen, laza összejövetelek résztvevőinek is alkalomhoz illő megoldást kínáljanak.
„A prémium, dűlőszelektált borok mellett szerephez jutnak a könnyed, friss tételek és az újévhez igencsak passzoló gyöngyözőborok is. Öt csomagunk között az idén díjnyertes fehéreinket, vöröseinket tartalmazó válogatás szintén megtalálható, amit akár ajándék gyanánt, jó szívvel ajánlunk a borkedvelőknek” – árulta el Tarsoly Róbert borász, tulajdonos. „Csúcsboraink iránt az év során is jelentős a kereslet, ám az ünnepek közeledtével tovább nő az érdeklődés. A Zalai Borvidék egy kevéssé ismert régió, így azok, akik valakit igazán különleges, prémium borral szeretnének meglepni, gyakran fordulnak a „titokzatosabb” tételek felé. Erre bátorítunk is mindenkit: nyugodtan kalandozzanak, térjenek le a kitaposott útról, és válasszanak számukra ismeretlen szőlőfajtából készült fajtabort, vagy egy új pincészet izgalmas tételét. Prémium boraink közül idén a 2019-es évjáratú Kabart keresik a legtöbben. Nem véletlenül: néhány hónappal ezelőtt e tétel jelentős díjat nyert, így olyan fogyasztók látókörébe is bekerült, akik eddig nem, vagy csak érintőlegesen ismerték a zalai borokat. Karácsonykor prémium, valamint a legismertebb szőlőfajtákból készült tételeink, szilveszterkor gyöngyözőboraink emelkednek ki a sorból. Ezzel együtt vásárlóinknak azt javasoljuk, hogy lehetőség szerint a megajándékozott személyiségéhez passzoló palackot válasszanak. Egy fiatal felnőtthöz például közelebb állhat a kirobbanóan gyümölcsös, hódító kékfrankosunk, mint egy komoly, testes cabernet. Zalaiaknak – de nem csak nekik – remek opció a Hegyke, borvidékünk zászlósbora is, amit jó eséllyel még nem kóstolt a célszemély.”
Tarsoly Róberttől azt is megtudtuk, hogy természetesen nem emelnek árat az ünnepi szezon előtt, sőt, jelentős kedvezménnyel kedveskednek a vásárlóknak. Tisztában vannak a karácsonyi kiadások súlyával, és szeretnék, ha idén minél több fa alatt koccintanának zalai borral. Így hatpalackos, ünnepi borválogatásaik egy-egy tételét most ajándékba adják.
„A mi tapasztalataink alapján folyamatosan változik a borfogyasztók preferenciája. Az utóbbi időszakban a rozéfogyasztás, ha lecsengőben nincs is, de kevésbé látványos emelkedést mutat, ugyanakkor egyre nő az érdeklődés a könnyed, gyümölcsös fehérborok iránt. Ebben a szegmensben komoly minőséget képviselő tételekkel találkozhatunk például a Zalai Borvidéken, így nálunk is. Örömmel látjuk továbbá, hogy mind többen vásárolnak minőségi borokat. Ezt ma már könnyedén megtehetik, hiszen országszerte remek pincészetek számtalan tétele érhető el, nem kizárólag csillagászati áron” – fogalmazott a zalai szakember.

Sörkülönlegességekkel Koccintani
A Horizont Sörfőzde már hét éve jelentkezik szuperprémium, párlatos hordókban érlelt sörkülönlegességekkel, amelyek a Night Shift széria tételeiként készülnek. Ezeket a magas alkoholtartalmú, sötét söröket kiemelkedő minőségben és gondos odafigyeléssel készítik el, majd minimum 6, maximum 24 hónapos hordóérlelésen mennek keresztül, mielőtt a fogyasztók poharaiba kerülnek. Mindemellett nemcsak magas alkoholtartalmukkal, hanem elegáns és egyben extravagáns megjelenésükkel is kitűnnek.
„Hordóparkunk jelenleg közel 80 hordóból áll, ezekben a Tennessee Whiskey-s, Bourbon-ös, Rumos, illetve Rhum Agricole-os hordókban pihennek különféle stílusú söreink, mint például a gabonaborok, a Russian Imperial vagy éppen a Pastry Stout-ok” – ismertette Ottó Gábor, a Horizont Brewing ügyvezetője. Hangsúlyozta, hogy mivel a Night Shift szériának a tételei minden évben a karácsonyi időszak előtt jelennek meg, így ezek tökéletesen illenek a meghitt, ünnepi hangulathoz, de különleges ajándéknak is tökéletesek, egyedi díszdobozos csomagolásuk miatt.
„Természetesen megszokott termékcsaládjaink is elérhetőek az ünnepek alkalmával, hiszen alapszortimentünk állandó tételei éppúgy várják a vásárlókat, mint a savanyú sörökre specializálódott Sour Series, vagy a kísérleti tételekből álló Selfish Games sorozatunk sörei” – egészítette ki.
Mint megtudtuk, a 2023-as Night Shift tételek között idén is megtalálhatóak olyan alapsörök, mint a Tennessee Whiskey hordóban érlelt Russian Imperial Stout. „Ez utóbbi harmonikus ízvilága az alapsör és a hordók ízjegyeinek csodálatos egyesüléséből született – jegyezte meg Ottó Gábor. – Idén viszont egy lépéssel tovább merészkedtünk, hiszen több sütis megközelítéssel is készültünk, mint amilyen a zserbó szelet ihlette árpaborunk, vagy a vaníliás-fahéjas, kuglófot megidéző Pastry Stout.”
Ezeken kívül még négy különleges tétel várja a sörínyencségek kedvelőit. Most először jelentek meg olyan sörök (egy búzabor és egy rozsbor), amelyeket két évig érlelt párlatos fahordókban a vállalat, illetve chilis-fahéjas Imperial Stout-tal is most jelentkezik először.
A szakember felhívta rá a figyelmet, hogy ezeket a tételeket azoknak a fogyasztóknak ajánlják, akik igazán különleges ízélményben szeretnének részesülni, hiszen ezek a sörök már nem a hétköznapi kategóriába tartoznak. „Legyen szó egy baráti sörkóstolóról, vagy egy meghitt karácsonyi vacsoráról, a Night Shift tételek minden szempontból kiváló választásnak bizonyulnak, nem csak ínyenceknek” – fűzte hozzá.
A tapasztalat azt mutatja, hogy a fogyasztók minden évben fokozottan keresik a különleges tételeket, nagyon sokan csomagokban vásárolják meg kedvenceiket vagy éppen a szezonális újdonságokat. „Nincs ez másként a Night Shift tételekkel sem, hiszen minden évben lehetőséget adunk vásárlóinknak a korábbi évek tételeinek megvásárlására is. Ezeket az éppen aktuális sörökkel együtt nagyon szívesen megveszik.”
Mint Ottó Gábor említette, a Horizon Sörfőzde kíná­latában nagyon sok sörtípus megtalálható, akár az alapszortimentet, akár a szezonális termékcsaládokat tekintve. Ebben az időszakban kiemelt figyelmet kapnak azok a tételek, amelyek ajándékként is adhatók, ilyenek például a Night Shift termékek, amelyek egyesével csomagolva, díszdobozban kaphatók, ami már alapjában véve is illik az ünnepi időszakhoz. Mindemellett exkluzív díszdobozban elérhető a 24-es sörválogatás is. Maguk a Night Shift tételek pedig remekül társíthatók az ünnepi vacsora mellé, de desszertsörként is fogyaszthatók, kisebb vagy nagyobb társaságban.

Nincs év vége pezsgő és vörösbor nélkül

Pezsgő

A hazai fogyasztók 2022 no­vemberétől 2023 októberéig több mint 22 milliárd forintot költöttek pezsgőre, ami 15%-os növekményt jelent az előző év hasonló időszakához képest. A mennyiségi eladásokban viszont 6%-os csökkenést regisztrált az NIQ kiskereskedelmi ­indexe: ­közel 12 millió liter pezsgő fogyott el, literenként átlagosan 1800 forintos áron. Az éves értékbeli eladások több mint egynegyede a decemberi hónapra esett az előző periódusban, ami idén 27%-ra nőtt.
A pezsgőfogyasztásban a gyártói márkák domináltak: ezek az előző időszakhoz hasonlóan a forintban mért forgalom 91%-át tették ki. Értékben 15%-kal növekedtek, mennyiségben azonban 4%-kal csökkentek. A kereskedői márkák értékben tudtak növekedni, de mennyiségben kétszámjegyű visszaesést könyvelhetnek el. A gyártói és a kereskedelmi márkák egyaránt literenként átlagosan 1800 forintba kerültek, ez az utóbbiak árszínvonalának nagyobb mértékű növekedésének eredménye.
A pezsgők közül az édes pezsgők voltak a legkeresettebbek: értékben 14%-kal többet adtak el belőlük, mint az előző évben, de mennyiségben 7%-kal kevesebbet. Az értékbeli forgalom több mint felét ezek a termékek adták. A második helyen a száraz pezsgők álltak, amelyek a piac egyötödét birtokolták, a harmadik helyen pedig a félszáraz pezsgők következtek 9%-os piaci részesedéssel.

Bor
A borfogyasztás is növekedett az NIQ Key Account Indexe alapján, amely a Tesco, Auchan, Spar, Interspar, és Penny üzletek összesített piacát mutatja. 2022 novemberétől 2023 októberéig több mint 29 milliárd forint értékben vásároltunk közel 22 millió liter bort, ami 8%-os értékbeli növekedést és 6%-os mennyiségi csökkenést jelent az előző évhez képest. Egy liter borért átlagosan 1300 forintot fizettünk. A korábbi időszakhoz hasonlóan az éves eladás 12%-a esett a decemberi hónapra.
A borok között szintén a gyártói márkák tarolnak, a forgalom 89%-át ők adják (ez megegyezik az előző évi részesedésükkel) értékben. 7%-kal növekedtek, de mennyiségben 8%-kal kevesebb fogyott belőlük. A saját márkás termékek értékben valamivel dinamikusabban nőttek, mennyiségben pedig csak 3%-kal csökkentek, de piaci részesedésük így is stabil maradt. A gyártók termékeiért átlagosan 1700 forintot, a saját márkás termékekért pedig 500 forintot fizettünk literenként.
A borok típusa szerint a fehérbor áll az élen: 3 szá­zalékpontos növekedéssel a forintban mért forgalom 47%-át adta. A vörösbor 36%-os, a rozé pedig ­17%-os piaci részesedéssel bír. Megfigyelhető, hogy decemberben a vörösbor a legkeresettebb, a decem­beri boreladás 46%-át teszi ki. Nyáron viszont a fehérborokat emelik le inkább a polcról a vásárlók: a július-augusztusi fehérboreladások a kategória 52%-át adják.


A prémium italok forgalma nő
Rosta Anna, a Kifli.hu kategória beszerzője szerint általánosan elmondható, hogy a prémium italok forgalma növekszik. Az alkoholos ital kategóriákon belül ilyenkor a forgalom főként a szeszes italok és a pezsgők irányába terelődik. Példaként, egy prémium whisky fogyása ilyenkor egy nyári hónap négyszerese is lehet. 
Rosta Anna szerint, mivel az ünneplésé a főszerep, mindegyik alkoholos ital kategória kiemelt figyelmet kap ebben az időszakban. Nagyobb szerep jut a prémium termékeknek, különlegességeknek, ajándékcsomagoknak, magasabb árpontú választéknak, mint általában, hiszen ilyenkor sokan vásárolnak alkoholos italokat ajándékozás céljából is.
„A szeszes italok közül kimondottan népszerűek a téli időszakban a whiskyk, rumok, krémlikőrök, de a nagy népszerűségnek örvendő gin kategória sem lassít a tempón. Több kosárba kerülnek ilyenkor testesebb vörösborok is, illetve az év végi ünneplés elmaradhatatlan kelléke a pezsgő, amiből a fogyasztók egyre bátrabban nyúlnak a magasabb minőség felé. Továbbá sokan vásárolnak ilyenkor – akár ajándékozás céljából – a hideg évszakhoz passzoló, fűszeresebb ízvilágú kézműves sörkülönlegességeket” – ismertette.
Mint megtudtuk, a Kifli idén is készült különleges és exkluzív termékekkel, hogy vásárlói méltó módon hangolódhassanak erre az időszakra, legyen szó ajándékozásról vagy közös ünneplésről. A borok szerelmesei többféle borválogatásból választhatnak: díszdobozos tokaji furmint válogatás, villányi borok faládában, prémium balatoni borcsomag, illetve a külföldi borok szerelmeseinek elegáns csomagolású bordeaux-i borválogatásokkal is készült az online szupermarket.
„Az év végi ünneplésről sem megfeledkezve, bővítettük pezsgőválasztékunkat, több prémium champagne-nyal. Figyelünk a különleges igényekre is, így megtalálható nálunk többféle alkoholmentes pezsgő és bor, illetve vegán és szulfitmentes borok is, hogy senki ne maradjon ki az ünneplésből” – egészítette ki a kínálat ismertetését Rosta Anna.
A szeszes ital kategóriában magasabb értékű prémium whiskyk, rumok közül választhatnak a vevők. Itt megtalálhatók a már ismerős pohárral ellátott csomagok, de van elegáns bőrtáskába csomagolt whisky és kerámia üveges gin is. „Igazi kuriózum a karácsonyi ginlikőr, aminek a karácsonyi mintával ellátott üvegében egy kis lámpa van beépítve, ami bekapcsolva megvilágítja a folyadékban úszó ehető aranypelyheket, ami így elegáns hógömbként dísze lehet az ünnepi asztalnak is. Az adventi készülődés jegyében idén egy prémium whiskyket, illetve egy prémium gineket tartalmazó adventi naptár is szerepelt a kínálatunkban” – tette hozzá. 
Mint megjegyezte, az év végi bulik és összejövetelek elmaradhatatlan szerepelője a pezsgő, ami amúgy is egyre népszerűbb kategóriának számít. A vásárlóknak ezen a téren egyre kifinomultabb az ízlése és egyre többször választanak minőségi, akár magasabb értékű pezsgőket.

Minőségi koccintás
Az év végi ünnepi időszakban kiemelt szerepet kapnak a tél hangulatát idéző alkoholos italok” – közölte Maczelka Márk, a SPAR Magyar­ország kommunikációs vezetője.
Sokan vásárolnak karácsonyi ajándékként alkoholos italokat, és ilyenkor is népszerűek a keserű likőrök, vodkák és whiskey-k, de a vevők egyre inkább keresik a krém­likőröket is: az ünnepekre igyekeznek inkább a prémium kategóriák közül választani, és kedvelik az egyedi csomagolású, díszdobozban lévő, vagy ajándékokkal kiegészített tételeket.
Szilveszterkor is jól fogynak a klasszikus „buli italok,”, de ilyenkor szinte „kirobban” a pezsgőláz is: a teljes éves fogyasztás harmada decemberben realizálódik, és ezen belül is az év utolsó öt napjában történik a teljes évi értékesítés 10–13 százaléka.
A szülők természetesen a gyerekeket sem hagyják ki az ünneplésből, így általában decemberben fogy el gyerekpezsgő­ből az éves mennyiség fele. Tavaly a SPAR közel félmillió liter pezsgőt értékesített, míg a gyerekeknek szánt alkoholmentes tételekből 150 000 liter fogyott – a vállalat hasonló értékesítési eredményekre számít idén is.

Növekvő év végi forgalom
„Ahány ház, annyiféle karácsonyi és szilveszteri szokás a tradicionálistól a modernig. Bármi is legyen az elképzelés az év végi ünnepekkel kapcsolatban, a Tescónál minden szükséges ünnepi összetevő egy helyen megtalálható. Ezeket érdemes apránként, hétről-hétre beszerezni, mivel az áruházlánc folyamatosan nyújt akciókat a különféle termékcsoportokra” – fogalmazott lapunknak a Tesco sajtóosztálya.
Decemberben a pezsgők forgalma sokszorosára nő a Tesco üzleteiben. A szilveszter előtti időszakban az éves forgalmat tekintve közel 40 százalékkal emelkedik a pezsgő forgalma.
„Bár már észrevehető egy kis elmozdulás a félszáraz, száraz pezsgők felé, és értékesítésünk évről évre növekszik, még mindig az édes pezsgők a legkeresettebbek a szezonális időszakban, ezekből több mint egymillió palack fogy el az év végén üzleteinkben” – jegyezték meg. Mint közölték, a különlegességek kedvelői válogathatnak a proseccók és az exkluzív, díszdobozos pezsgők között is. Megfigyelhető, hogy az ajándékoknak szánt pezsgőket szívesen veszik az online shopban a vevők.
Az áruházlánc is azt tapasztalja, hogy a vásárlók egyre inkább a minőségi termékeket preferálják, míg a pezsgők és sörök közül elsősorban a hazai kínálatból választanak, a boroknál nagyobb arányban fordul elő, hogy külföldi (francia, olasz, dél-amerikai) terméket tesznek a kosarakba.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2023. decemberi szám)