Az év végi karácsonyi szezon a gyártók és a kereskedelmi csatornák számára is jelentős forgalomnövekedést eredményezhet. Az ünnepi hangulat szellemében széles áruválasztékkal, akciókkal és szezonális meglepetésekkel várják idén is a kiskereskedelmi láncok a vásárlókat.

A karácsony előtti két hét az év legforgalmasabb időszaka az üzletekben, az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) becslése szerint ajándékokra az idén többet költenek a családok a tavalyinál. Vámos György, az OKSZ ­főtitkára szerint a kiskereskedelem teljes decemberi forgalma 3-4 százalékkal meghaladhatja az egy évvel ezelőttit, de ennél nagyobb növekedés is lehetséges. Az ágazat most már éve kóta bővül. 2017 karácsonyakor ajándékokra 100 milliárd forintot költöttek a magyarok, ami tartalmazta az internetes költést és a bolti vásárlásokat is. A háztartások fogyasztási kiadásairól, valamint a kiskereskedelmi forgalomról megjelent adatok is azt jelzik, hogy idén is erős év végi forgalomra számíthat a kereskedelem. Az év utolsó hónapjában jelentősen nő az áruházak, élelmiszerüzletek forgalma. A tapasztalataik szerint 2018-ban is valamivel előbb kezdődik az intenzív vásárlási szezon. Ehhez alkalmazkodik a kereskedelem, az üzletekben idén már október végén, november elején elkezdték árulni az ünnepekhez köthető termékeket, a hónap közepén pedig már a hagyományos év végi szezontermékek teljes köre kaphatóvá válik. A csúcsidőszak változatlanul a karácsony előtti egy-két hét, akkor várható a legnagyobb vásárlói roham. Minden ünnepi időszak előtt megfigyelhető, hogy a vásárlók az évközihez képest nemcsak több, illetve nagyobb kiszerelésű, de magasabb minőségű termékeket vesznek.

Növekvő kereslet várható a minőségi termékek iránt

Az ALDI-nál az év végi időszakban a leg­több élelmiszer iránt nő a kereslet, a kávétermékek pedig kimondottan nagy népszerűségnek örvendenek, nemcsak a magasabb fogyasztás, hanem az ajándékozás miatt is – januárhoz képest szemes kávéból decemberben 50 százalékkal több fogy, míg az őrölt kávék forgalma is megduplázódik az év utolsó hónapjában januárhoz képest, árulta el lapunknak az ALDI. A diszkontáruházlánc tapasztalatai szerint az év végi nagybevásárlások december 10. körül indulnak el, a virslikből pedig karácsony és szilveszter között fogy a legnagyobb mennyiség. Mint megtudtuk, hústermékekből a drágább, színvonalasabb húsok (például karaj, szűzpecsenye), valamint a magasabb hústartalmú és minőségű készítmények (például nemespenészes szalámik, prosutto cotto, prosutto crudo, serano sonka) iránt nő meg a kereslet. Emellett a virslik terén is a magas hústartalmú, jobb minőségű termékek válnak különösen népszerűvé az év végén. „Nagyon kedvelt a bécsi virsli, amely sertés és pulykás verzióban egyaránt elérhető, előbbi immár koktél változatban is. Mindegyik praktikus, 2x200 grammos, külön-külön nyitható csomagolásban kerül az üzletek polcaira. A bécsi mellett a frankfurti a másik kedvelt virslitermék, amely sima és koktél méretben, sajtos és natúr ízben is kapható, valamint már elérhető light (zsírcsökkentett) változatban, újdonságként pedig csirkéből is, normál és koktél méretben” – fogalmazott az ALDI. Az ALDI kiemelt figyelmet fordít az étel-intoleranciában szenvedőkre, ezért Enjoy Free termékcsaládjában több mint 100, glutén és laktózmentes terméket kínál. A virslik és a további húskészítmények esetében is a csomagoláson jól látható ezek jelölése. Az egészségtudatos vásárlók pedig a New Lifestyle termékcsalád csökkentett zsír- és szénhidrát-tartalmú, valamint fehérjedús kínálatából válogathatnak.

Széles kínálattal várják a nagybevásárlókat

A SPAR áruházakban igazán decemberben indul el a téli ünnepeket megelőző nagy bevásárlói időszak, akár 10–20%-kal emelkedik átlagosan a kosárérték. „A karácsonyra készülve a ponty és a tojás kiemelkedően népszerű a vásárlók körében a SPAR áruházakban. A baromfi kategórián belül pedig megnő a víziszárnyas és más speciális baromfi termékek tekintetében a vásárlói igény. Ilyenek például a kacsa, a pulyka és a minőségibb csirke cikkek” – tudtuk meg Maczelka Márktól, a SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft. kommunikációs vezetőjétől. A karácsonyi, decemberi időszakban a készítmény kategória területén is megnövekszik a főzési, sütési hozzávalóként használható, azaz a további felhasználásra szánt termékek körének forgalma. „Itt gondolok az ilyenkor nagyobb választékban elérhető füstölt termékek körére. Ezen felül a szalonna és bacon-félék kategóriája növekszik arányait tekintve nagyobbat” – árulta el Maczelka Márk. Mint mondta: folyamatos növekedést mutatnak a kényelmi, nagy hozzáadott értékkel bíró termékek is, és a fogyasztók egyre nyitottabbak az otthon nehézkesen elkészíthető ételek tekintetében is, mint például a slow-cooked vagy a sous-vide megoldások. Mint megtudtuk, a virsli szezonja általában a karácsonyt követően, a két ünnep között csúcsosodik ki. Itt még mindig az ár/érték arányt nézve a frankfurti virsli a legkelendőbb, de egyre nagyobb forgalmat generálnak a drágább, minőségibb virslik is. „Volumenben és értékben is a Regnum Húsüzem által jó minőségben gyártott frankfurti virsliből fogy a legtöbb mind pultból, mind pedig a védőgázas, 1 kg-os, egalizált csomagolásban” – ismertette a kommunikációs vezető, megemlítve, hogy ebből a termékből 3 íz is elérhető (klasszik, sajtos, chilis).

„A SPAR forgalmára jellemző, hogy év végén a megszokottnál is nagyobb a kereslet a friss péktermékek és a hidegkonyha kínálata iránt is. A diós-mákos bejglik, tekercsek forgalma nagyon erős karácsony előtt. De kiemelkedő forgalmat generálnak a hidegtálak, valamint a francia saláta, a burgonyasaláta, a korhely saláta, a kaszinótojás és a tormás sonkatekercs is. Készételek közül a halászlé, a halételek, a káposztás ételek és a kocsonya a legnépszerűbbek. Zöldség területen a citrus félék, a banán, valamint az aszalványok (aszalt szilva, datolya, füge), míg a két ünnep között lencse népszerű” – sorolta Maczelka Márk. A növekvő sütési kedv az amúgy csökkenő/stagnáló sütési segédanyagok kategóriájának forgalmára is kihat: ebben az időszakban ennek a kategóriának a forgalma kiugróan magas természetesen. Mint megtudtuk, ilyenkor a sütési alapanyagok közül kiemelkedik a sütési dekorációk forgalma (szóratok, marcipánmassza), mind emellett az alapanyagokból a liszt, a mazsola, a mák, és a dió forgalmi felfutása is erre az időszakra koncentrálódik. „Az ünnepi időszakban a Dr.Oetker-rel külön display kihelyezéssel sütési szigetet valósítunk meg évek óta, hogy koncentráltan, egy helyen és könnyen megtalálhatóak legyenek a speciálisan a szezonra listázott termékek” – említette Maczelka Márk. Az év vége elképzelhetetlen lencsevásárlás nélkül. Maczelka Márk elmondta, hogy a lencse eladás kiugró felfutása kifejezetten karácsony után, a szilveszteri időszakra koncentrálódik. „Minden évben több árkategóriában és változatos választási lehetőséggel (nagymagvú-, közepes magvú-, vörös- és feketelencse) készülünk erre az időszakra” – említette a SPAR kommunikációs vezetője.

karikosar48518736 l

Hazai kínálat az ünnepekre koncentrálva

A karácsonyi időszak különösen kiemelt a Coop üzletlánc életében, Szabó Attila, a CO-OP Hungary Zrt. beszerzési vezetője elárulta, hogy általában december elejétől érezhető a forgalom élénkülése. „Az ünnepi időszakhoz kapcsolódó országos akciós különszámokkal jelentkezünk majd. A december 12-től 31-ig tartó országos akciós kiadványunk kimondottan az ünnepekre fókuszál majd. Ünnepi tematikával ehhez kapcsolódik az online aktivitásunk is” – fogalmazott a CO-OP Hungary Zrt. beszerzési vezetője. Szabó Attila elmondta: a választékban minden vásárló megtalálja a számára árkategóriában megfelelő magyar terméket. Az üzletlánc különös figyelmet fordít arra, hogy ebben az időszakban a kiváló magyar feldolgozású ­virsli termékek kerüljenek fókuszba. Mint az ezt megelőző években, a juhbeles és frankfurti típusú virslik értékesítésére kerül a hangsúly.

Sikeresek a prémium termékek

Az utolsó negyedév kiemelt időszak az Auchannál, az éves bevétel kb. harmadát bonyolítja le ekkor. Az áruházlánc havi, átlagos forgalma is több mint harmadával emelkedik ebben az időszakban. Mint az áruházlánc munkatársától megtudtuk, a tapasztalatok szerint a vásárlók már novemberben listát írnak, és elkezdik az ünnepi ételek tartós hozzávalóinak beszerzését, illetve november elején megkezdődik a karácsonyi édességek, csokoládék beszerzése is. A frissáru forgalom (húsok, zöldségek, gyümölcsök, tejtermékek) az ünnepek előtti utolsó két hétben a legerősebb. „Általánosságban elmondható, hogy karácsonyra és szilveszterre készülve megnő az ünnepek alatt fogyasztott ételek hozzávalói iránti kereslet. Ezek közül kiemelkedik a filézett húsok, a darálthús (töltött káposztához), a halfélék, az előkészített hústermékek (töltött, pácolt, baconbe tekert, fűszerezett vagy újdonságként souvide-ált), a sütemények hozzávalói, a díszítő kellékek, valamint a kész sütemények forgalma” – fogalmazott kérdésünkre az Auchan. Mint megtudtuk, az utóbbiak esetében egyébként bejgliből, gyümölcskenyérből és mézeskalácsból szezonális választékkal is készül az Auchan.

Ebben az időszakban az év többi részében ritkábban fogyasztott húsfélékből, vagyis a bárány- és vadhúsokból nagyobb mennyiséget szereznek be a vásárlók. Az utóbbi évek tapasztalata azt mutatja, hogy egyre többen keresik a prémium termékeket minden termékkategóriában. Az egészségtudatos, illetve ételintoleranciában szenvedő vásárlók is minden szezonális élelmiszert beszerezhetnek: az Auchan kínálatában már elérhetők állati fehérje mentes, vegán virsli termékek, cukormentes szószok, organikus gazdaságban előállított fűszerek és kávé, teljes kiőrlésű lisztek és maglisztek, valamint cukorhelyettesítő édesítőszerek, mint például a xilit vagy eritrit. „Általánosságban elmondható, hogy egyre inkább bővül az egészségtudatos és/vagy ételallergiával küzdő vásárlók számára elérhető termékválasztékunk. Mindemellett Az Élet Kék programunkban szereplő kék madár logós termékek is segítik a kiegyensúlyozott, egészséges étrend összeállítását” – ismertette az Auchan. Az Auchan idei karácsonyi kommunikációja a közös, családi játék fontosságát emeli ki. Az áruházak játékosztályain a kreatív és művészeti alkotó játékok állnak a középpontban. Emellett egyedülálló, okostelefon alkalmazással készülünk a gyerekek számára: az Auchan KID alkalmazással az áruházi játékkatalógusból egy digitális kívánságlistát készíthetnek, meséket olvashatnak. Mint megtudtuk, az applikációval játszani is lehet: otthon, és pluszpontokért az áruházakban is virtuálisan hógolyózni. A kapcsolódó áruházi akcióban január 6-ig lehet értékes ajándékokat nyerni.

Növekvőben a nagyobb kiszerelések iránti érdeklődés

A tapasztalatok azt mutatják, hogy a nagybevásárlási időszak már november végén, december első napjaiban elkezdődik a Tesco áruházakban. „Az ünnepi időszakban az egyik legkeresettebb termék a virsli, amiből év végén a prémium termékekből is több fogy. A szilveszteri időszakban jellemzően a nagyobb kiszereléseket keresik a vásárlók” – közölte a Tesco Sajtóosztálya. „Ebben az időszakban a szószok közül is a nagyobb, „családi” kiszerelésű termékeket keresik vásárlóink. Leginkább a 600–700 g-os termékek fogynak. A fűszerek közül karácsonykor a só, a bors és a paprikából készült ételízesítők iránt van a legnagyobb kereslet, szilveszterkor mindez kiegészül még a csípős paprika készítményekkel és a pizzakrémekkel is” – árulta el a Tesco Sajtóosztálya. Mint megtudtuk, a kávék esetében szintén a nagyobb kiszereléseket keresik vásárlók, azon belül is az 1 kg-os és az 500 g-os a népszerű. A Tesco tapasztalatai alapján elmondható, hogy a kará­csonyi sütemények elkészítéséhez a mézeskalács fűszer­keveréket választják legtöbbször a vásárlók. Ezen kívül az 5 db-os kiszerelésű vaníliás cukorból és sütőporból fogy még nagyobb mennyiség. „Az ételallergiával küzdő vásárlóinkat is várjuk a Tesco áruházakban. Számos, étrendjükre szabott terméket választhatnak polcainkról” – említette a Tesco Sajtóosztály,a hozzá­fűzve, hogy a mentes élelmiszerválaszték közel fele elérhető a Tesco saját márkás termékek kínálatában is. Emellett az áruházakban megtalálható többféle glutén-, tej-, cukor- és tojásmentes termék is. Az ünnepi sütésekhez a különleges étrenden élő fogyasztók választhatnak például mandula-, kókusz- és rizs lisztet. „A tejek közül pedig szintén kapható nálunk mandula, rizs, kókusz, valamint szója is. Ezenkívül vannak még kenyérkeverékeink és süteményporaink is a »mentes« kategóriában” – ismertette a Tesco Sajtóosztálya.

Árukínálat minden vásárlói igényt figyelembe véve

A Lidl áruházaiban már novembertől érzékelhető a termékek iránti érdeklődés növekedése. Tőzsér Judit, a Lidl Magyarország vállalati kommunikációs vezetője elmondta, hogy az ünnepekre való ráhangolódás a saját márkás karácsonyi Favorina termékekkel indul – úgy, mint például a Favorina marcipánkenyér, mely különböző ízesítésben lesz elérhető az áruházak polcain, vagy különböző édességek, csokoládék - melyeket a vásárlók október közepétől megtalálják az áruházak polcain. Mint megtudtuk, a karácsonyi díszítéshez szükséges kiegészítők november elején érkeznek az áruházakba, majd hetente újabb tematikájú termékkínálattal jelentkezik a Lidl az ünnepi időszakra. A forgalom azonban a karácsonyt megelőző két hétben csúcsosodik ki. A Lidl áruházlánc a karácsony közeledtével is széleskörű termékkínálattal áll vásárlói rendelkezésére, legyen szó akár élelmiszer, akár nem élelmiszer alapú termékekről, akciókról. Tőzsér Judit elárulta, hogy az év vége közeledtével a ­vásárlói érdeklődés középpontjába a karácsonyi sütés-főzéshez szükséges elengedhetetlen alapanyagok, dekorációs kiegészítők, játékok és ajándékok kerülnek. „Idén novemberben a kávé-kakaó-tea termékek iránt élénkül az érdeklődés, az állandó szortiment különleges kávékkal és kakaókkal bővül, hiszen ezek a termékek kiváló karácsonyi ajándékok is lehetnek.

Az elmúlt években trend lett és a hagyományos sütési alapanyagok mellett új karácsonyi fűszerek jelentek meg, ilyen például a kardamom, a csillagánizs, a narancs- és citromhéjreszelékek, vagy éppen a fondant. Idén újdonságként az étcsokoládé bevonóval készülő lédig szaloncukor is megtalálható lesz az áruházakban” – ismertette Tőzsér Judit. Mint mondta: november közepétől a prémium kategóriájú és elérhető áron kapható Deluxe termékcsaláddal bővül a karácsonyi kínálat. A karácsony előtti hétben a friss termékek a legmeghatározóbbak ezek közé sorolhatóak a friss húsok, halak, így a folyamatosan bővülő kínálatban megtalálható lesz a friss egész kacsa és liba, de a hűtőpultokban lesz kacsamáj, libacomb és liba mellfilé is. „A virslik egész évben keresett termékek az áruházak polcain, de a szilveszteri időszakban a legkelendőbbek.

A Lidl széleskörű virsli termékpalettával rendelkezik: a baromfi, sertés, műbeles, juhbeles valamint a bél nélküli virslik egyaránt megtalálhatók az áruházak polcain, ebből adódóan minden vásárlói igényt lefedve a kisgyermekektől a nyugdíjas korosztályig mindenki megtalálja a számára legkedvezőbb terméket” – tudtuk meg a vállalati kommunikációs vezetőtől. Tőzsér Judit hozzátette, hogy a legkedveltebbek közé tartoznak kiváló minőségüknek, magas hústartalmuknak, optimális roppanósságuknak és ideális füstös ízviláguknak köszönhetően a Dulano Bécsi virsli és a Pikok roppanós. A Lidl kínálatában változatos áron és kiszerelésben találhatók meg a virslik. „A Lidl büszke arra, hogy egy online teszten a Lidl saját márkás termékei dupla győzelmet arattak, így a Lidl Pikok Füstölt sertés rudacskák és a Pikok kölyök sertés rudacska nyerték el az összehasonlító teszt győztes címét. Az ünnepi időszakban szélesebb kínálattal és kedvező akciókkal várja a Lidl vásárlóit” – fogalmazott Tőzsér Judit. „Az elmúlt évek tapasztalatai alapján elmondható, hogy a karácsonyi ünnepek közeledtével a vásárlási kedv is egyre erősödik, ebből adódóan a Lidl Magyarország kiemelt figyelmet fordít erre az időszakra” – említette a vállalati kommunikációs vezető, hozzátéve, hogy a vállalat november közepétől egészen az ünnepekig különböző tematikájú termékkínálattal készül a karácsonyi időszakra, melyet az elmúlt évekhez hasonlóan nagy kommunikációs kampány övez a TV-ben, rádióban, online és print felületeken, social médiában, a szórólapban és a honlapon.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2018 novemberi szám)