A magyar családok karácsonyi asztaláról nem hiányozhatnak az édességek, ahogyan a szaloncukor is állandó kiegészítője az ünnepnek. A pandémiát követően visszatértek az irodákba a dolgozók, és az év végén sok munkahely igyekszik a munkatársak felé kifejezni az elismerést ajándékok, akár édességek révén is.

Az utóbbi években a prémium minőségű gasztro ajándékok, édességek egyre népszerűbbek, akkor is, ha üzleti partnerekről, munkatársakról van szó, hiszen egy különleges édesség reprezentatív és egyszerre személyes ajándék is. Cikkünkben arra voltunk kíváncsiak, hogy melyek a legnépszerűbb ajándékozásra szánt édességek a karácsonyi szezonban, és hogy milyen portfóliót, innovációt nyújt az édesipar az őszi-téli ajándékozás idejére.

Kiemelkedő, mégis elérhető termékek
Balázsovics Sándor, a Bonbonetti Kereskedelmi és Szolgáltató Kft. értékesítési igazgatója elmondta, hogy cégük számára továbbra is az első számú édesség ajándékozási célra a desszert kategória, ezen belül a Cherry Queen desszertek, amelyek az alkoholos desszertek piacán a top kategóriába tartoznak.
„Az utóbbi időben azt tapasztaltuk, hogy a felsőkategóriás prémium termékekről egyre többen választják a mainstream desszerteket, így az év utolsó részére fordulva, magasabb készletszinttel tervezünk, hogy maximálisan ki tudjuk szolgálni a folyamatosan növekvő piaci igényeket” – közölte.
Elmondása szerint a nagytáblás csokoládék is beletartoznak a népszerű, kiváló ajándékok körébe. Hozzátette, hogy korábban nem volt hatással a döntésekre, hogy milyen árpontú terméket vásárolnak az emberek, de a válság begyűrűzésével egyre inkább tudatosabbak a vevők ezen a téren is. Alapvetően mindenki elsősorban a klasszikus, jó bevált termékek felé fordul, amelyek gyakorlatilag minden boltban elérhetők, de sok esetben keresik a csillogó, olykor egyedi, limitált kiadásokat is.
„Innovációk tekintetében a portfólió bővítését tartjuk szem előtt, illetve a piaci igényeket kielégítő ízvariánsokat helyezzük előtérbe a megfelelő kiszerelések biztosítása mellett. Több esetben csökkentett súllyal és alacsonyabb árponttal támadunk, de vannak olyan kategóriák, ahol inkább a családi csomagolás irányába mozdultunk el” – sorolta.
A Bonbonetti kínálatából üzleti, illetve vállalati ajándékozásra elsősorban összeállított csomagokat választanak a partnerek, amelyeket az üzletek saját maguk állíthatnak össze, vagy nagykereskedelmi láncokon keresztül is kiválaszthatnak. Sokszor mindössze egy értékösszeget határoznak meg az üzleti partnerek, és hogy hány csomagra van szükségük. Mivel a szezon már elkezdődött, a Bonbonetti minden frontvonalon „támad”.
„Minden vásárlót szeretnénk elérni és elégedetté tenni, mert a termékeink kiemelkedők, mégis elérhető áron be lehet őket szerezni gyakorlatilag a kis sarki üzletekben is. Nagyon fontosnak tartjuk a disztribúció maximalizálását, hiszen a termékeink ár-érték arányban verhetetlenek” – jelentette ki.
Az első rendeléseket már megkapta a cég az ajándék­csomagok összeállítására, de több hullámra számítanak karácsony előtt. A Bonbonetti célja, hogy minden vásárló ízlésének megfelelően tudjon választani a szortimentben elérhető ízek közül.

Klasszikus édességek újragondolva
Kelényi-Kovács Zsuzsanna, a Tutti Biscotti Kft. alapítója és ügyvezetője elmondta, hogy cégük főként prémium minőségű vajas süteményeket és linzereket készít. Termékeiknél odafigyelnek, hogy hazai forrásból vásárolják az alapanyagokat. Úgy látja, a magyarok egyre nyitottabbak az igazán jó minőségű édességekre.
„Itthon továbbra is rendkívül népszerűek a klasszikus bejglik, a leginkább keresett két íz a diós és a mákos bejgli. Ezt a két klasszikus termékünket idén kicsit újragondoltuk és megfűszereztük őket prémium marcipánnal is, ami kerekebbé, lágyabbá és izgalmasabbá teszi a tölteléket” – jegyezte meg.
Október elején készült el a Tutti Biscotti első ünnepi katalógusa, amely rendkívül széles választékban kínál ajándékötleteket cégeknek.
„A kis díszdobozos sütemény válogatásoktól egészen a nagy családi csomagokig rengeteg ötletet kínálunk. Katalógusunkban a legfinomabb ünnepi teasüteményeket mutatjuk be, fantáziadús összeállításokban, de ­megjelennek legújabb fejlesztéseink, a zabbal készült sós kekszek is. Ezek a különleges termékek elérhetők például aszalt paradicsomos ízben, amelyet provance-i fűszerekkel tettünk még izgalmasabbá, vagy akár füstölt sajtos, füstölt paprikás ízben is tökmaggal dúsítva” – sorolta.
Szavai szerint nagyon figyelnek az egészségtudatos igényekre, és arra is, hogy az ajándékok csomagolása exkluzív legyen. Ezért jellemzően egyedi gyártású arany kartondobozba csomagolnak mindent, az ünnephez méltó dekorációval. A nagyobb prémium ajándékcsomagokba tesznek bejglit, süteményeket, Szamos szaloncukrot és pralinét is.
„Vásárlóink nagyon kedvelik azt a szolgáltatásunkat, hogy személyes üzenetüket, vagy logójukat is megjelenítjük az ajándékcsomagon. Mi megalkotjuk és ünnepi köntösbe öltöztetjük a legfinomabb süteményeket, de egy személyre szóló üzenet még teljesebbé teheti az örömöt” – tette hozzá.
Felhívta a figyelmet arra, hogy újonnan kialakított szolgáltatásukhoz egyedi kommunikációs tervvel készülnek, főként rendezvényes, PR és online megoldásokat alkalmaznak az információ megfelelő helyre eljuttatásához és leadek generálásához. Tekintve, hogy egy új szolgáltatásról van szó, kiemelt figyelmet kapott a munkafolyamatok előzetes felépítése, valamint a sales tevékenység szisztematikus és a marketingkommunikációval összehangolt megvalósítása.

Már nagyapáink is fogyasztották
Molnár Pál, a Szerencsi Bonbon Kft. kereskedelmi vezetője el­­mondta, hogy hogy az immár 100 éves Szerencsi tradicionális, magyar márkaként alapvetően a prémium kategóriás, kézműves jellegű termékekkel azonosítható.
„Brand kínálatunkból ajándékozási célra főleg a táblás csokoládéinkat (50/100/200 g) és a desszertjeinket keresik a vásárlók, illetve karácsonyi szezon lévén természetesen a Mikulás figurákat, adventi naptárakat és főleg a szaloncukrokat. Ezeket a termékeket egyéni fogyasztók éppúgy ajándékozzák, mint üzleti szervezetek” – összegezte.
Reklámcsokoládé üzletáguk egyre nagyobb és ismertebb, ebben a szegmensben reklámcégeken és direkt megrendelőkön keresztül egyedi csomagolású és kiszerelésű csokoládékat forgalmaz a vállalat, legyen az darabos, táblás, desszert vagy szaloncukor termék. Az utóbbi két évben az egyedi burkolós adventi naptárak is egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek.
A szezon választékban idén megújult, kibővült a ZERO termékcsalád, így a cukormentes termékek már a Szerencsi-portfólió minden szegmensében jelen vannak. A teljesen mentes termékeket keresők a Paleobon termékcsaládból választhatnak.
„A tejcsokoládés maltitolos ZERO családot bővítve 3-féle desszerttel léptünk a piacra: két töltött 105g-os tejcsokoládé desszerttel (áfonyás-barackos gyümölcsös töltelékkel, illetve kávés-mandulással) és 100g-os Macskanyelv tejcsokoládéval. A ZERO drazsé 80g-os termékünk már szintén megtalálható több üzlet polcain” – sorolta az újdonságokat.
Hagyományos szaloncukraik között a Szerencsi sóskaramellás 310g-os termékük az új, a cukrozott édesség kategóriában pedig négy új desszertet és nyolc új szeletes terméket fejlesztettek ki. Az újdonságokkal és az újításokkal tehát nem álltak és nem is állnak le. Ár-érték arányban verhetetlen termékeik népszerűsége töretlen. Mindkét esetben fontos, hogy a Szerencsi csokoládét a megkérdőjelezhetetlenül magas minőséggel és az egyedi, sima krémes és letisztult, finom ízzel társítják, ezért szívesen vásárolják.
Már mindegyik termékük csomagolásán szerepel a 100 éves évfordulót jelző logó, ami az 1923-as alapítású Szerencsi márka létrejöttének állít emléket.
„A Szerencsi esetében tehát valósággá vált: már nagyapáink is fogyasztották és unokáik és kóstolhatják” – fogalmazott.
A szakember úgy véli, ár-érték arányban verhetetlen termékeik méltán népszerűek, és a vállalat arra törekszik, hogy a jelenlegi gazdasági környezetben is megfizethető áron kiváló, prémium termékeket kínáljanak, a Szerencsi 100 éves múltjá­hoz hűen.

Megingathatatlan a zselés szaloncukor pozíciója
Intődy Gábor, a Magyar Édes­ség­gyártók Szövetsége főtitkára szerint a hazai fogyasztók között egyértelmű az első három helyezett a Mikulás és karácsonyi ünnepkörhöz kapcsolódóan, ha ajándékozásra szánt édességekről van szó.
„A szaloncukor, az üreges figurák és az adventi naptár a legkedveltebb édességek ebben az időszakban. A prémium édességek különösen kedveltek, amikor az édesség egyben ajándék is, de egy hosszú, legalább évtizedes folyamat van mögöttünk, amiben a fogyasztók inkább a minőségibb, drágább termékekre váltanak egyébként is. Ennek köszönhetően tűnt el például a bevonómassza csokoládé tábla a kínálatból, és azt gondoljuk, ez már nem is fog visszajönni. Ugyanakkor a prémiumizáció folyamata az elmúlt egy-két év erőteljes inflációja miatt most megtorpant” – foglalta össze.
Az ünnepi édességek terén tapasztalható fogyasztói szokásokról elmondta, hogy a cukormentes, vegán és egyéb alternatív édességek térnyerése továbbra is trend.
„Nem feledkezhetünk meg azonban arról sem, hogy nagyon erős és stabil a kereslet a tradicionális termékek iránt is, amelyekhez a vásárlók mindenképpen ragaszkodnak. Pár termék esetében – egyik legjobb példa a csokoládé – pedig az derült ki, hogy cukormentes alternatívát nem szívesen választanak a vásárlók, és több jelentős gyártó is megszüntetett nemrég bevezetett, de a piacon sikert el nem ért termékeket” – tette hozzá.
Leszögezte, hogy a felmérések alapján a zselés szaloncukor első helyezése megingathatatlannak látszik a karácsonyi édességvásárlásokban. Amennyiben üzleti ajándékozásról van szó, akkor pedig általánosságban elmondható, hogy a vásárlók elsősorban a prémium termékeket választják.
Intődy Gábor hangsúlyozta, hogy elég kihívást ad a jelenlegi időszak az édességkészítők és gyártók számára.
„Egyetlen év alatt két nagyon fontos alapanyag, a cukor és a kakaó ára több mint a másfélszeresére nőtt. Jelentősek az adók, és új elemként megjelent egy szintén magas, világviszonylatban is mindenkit felülmúló EPR díj” – sorolta a szakember.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2023. novemberi szám)

BELELAPOZOK