Kiváltható a műanyag az élelmiszer-csomagolásban

Csomagolóipari cégeket kérdeztünk arról, hogyan tudják segíteni az élelmiszeripari gyártókat, és milyen technológiát, illetve környezetbarát csomagolást nyújtanak az FMCG-szektornak.

A 2023.07.01-től bevezetett EPR-rendszer nagy terhet ró a vállalkozásokra. Az új rendszer főként a csomagolóiparnak okoz fejtörést, de más iparágakat is sújt.

Kizárólag papíralapú, természetbarát termékek

Kolozsvári György, az STI Petőfi Nyomda Kft. értékesítési igazgatója közölte, hogy jelenleg Kelet-Közép-Európa vezető csomagoló­anyag-gyártójaként évente körülbelül 1,7 milliárd darab doboz és 15 millió m2 öntapadó ­címke kerül ki cégüktől a hazai és külföldi FMCG és gyógyszeripar piacára.
„Szakmabeliként nagyon elszomorít, amikor webshop rendelésemet háromszor, négyszer akkora dobozban, ­kitöltő ­papírral feltöltve kapom meg. Németországi tapasztalat, hogy vannak flexibilis gyűjtődobozok, amelyek az adott termékre hajtogatva adják ki a végső méretet. Ez sajnos itthon még nem terjedt el” – állapította meg.
Kolozsvári György úgy véli, a csomagolóanyag-gyártók körében szerencsés helyzetben van a Petőfi Nyomda, mert kizárólag papíralapú, természetbarát termékeket gyártanak. Hangsúlyozta, hogy a tévhitekkel ellentétben a ­globális papír­ipar – ami magában foglalja az otthoni felhasználású papírokat, zsebkendőket, pelenkákat, irodai papírokat, az ipari csomagolópapírokat és újságokat – a WWF adatai szerint az erdőgazdálkodás 40%-át teszi ki globálisan. Ennek a volumennek csak a fele, tehát a globális fakitermelés 20%-a köthető a világ csomagolóanyag-gyártásához a McKinsey adatai szerint.
„A karton alapanyagok nagy része, amelyeket az STI-csoport feldolgoz, mind felelős erdőgazdálkodásból származnak” – tette hozzá.
Szavai szerint a nemrég bevezetett EPR rendszer (kiterjesztett gyártói felelősség) új fejtörést okozott mindenkinek. Természetesen ez nem csak az ágazat szereplőit sújtja, azonban az ágazatban lévőknek mégis több fejtörést okoz, mint egyéb iparágakban. „Megoldásként olyan anyagokat, kartonokat, papírokat kell előállítani, amelyek könnyebbek, de erősebbek, tartósabbak. Továbbá olyan innovatív technológiai megoldásokat kell keresni, amivel a felhasznált anyagok egységnyi mennyiségét csökkenteni tudjuk” – összegezte. Ebben az esetben ugyanis nem csak a költségteher csökkenhet, hanem a fenntarthatóság is növekedhet.

Teljes automatizálás az élelmiszercsomagolásban

Dienes Attila, a Victus Hungária Élelmiszeripari Kft. ügyvezetője ismertetése szerint a VICTUS teljesen automatizált élelmiszercsomagoló gépsorok széles palettáját kínálja, elsősorban húsipari, baromfiipari és tejipari termékekhez, valamint ezek teljes szervizelését is ellátja.
„Az FMCG-termékek csomagolásának trendjében nem csak a szép termékprezentáció, hanem a környezettudatosság is egyre fontosabb elem. A Sealpac FlatSkin® és FlatMap® csomagolási megoldásai ötvözik e kettőt, a tetszetős termékprezentáció mellett akár 75%-os műanyagkibocsátás csökkentést is elérhetünk” – szögezte le.
Dienes Attila felhívta a figyelmet arra, hogy a ­következő egy évben az infláció, a növekvő munkaerőköltségek és az élelmiszeripari környezetben dolgozni képes munkaerő hiánya, az áruk csomagolására vonatkozó uniós jogszabályok tervezett változásai új kihívások elé állítják a gyártókat. Megoldásként a Victus a meglévő gyártóvonalak és kiegészítő berendezéseik hatékonyságának növelését ajánlja, új ­automatizálási lehetőségek hozzáadásával. Lényeges szempont az állásidők csökkentése a korábbinál is gyorsabb szervizelési és beavatkozási időkkel.
„Egy másik lehetséges irány, amely nagyobb beruházást igényel, az a gyors termékváltást és az újonnan kifejlesztett termékek későbbi rugalmas bevezetését lehetővé tevő, többfunkciós, automatizált gyártósorokba történő invesztálás. Így a gyártók használni tudják majd az új generációs fóliákat, új csomagméreteket, új megoldásokat tudnak ­bevezetni. Természetesen a beruházás mértékétől függetlenül a ­kezelő személyzet oktatását cégünk biztosítja” – jelentette ki.
Megjegyezte, hogy becslések szerint évente átlagosan 65 kg élelmiszerhulladék keletkezik fejenként Magyarországon, amelyen mindenképpen javítani kell. Megoldás lehet ­ehhez a csomagméretek csökkentése, a visszazárható csomagolások használata. Várhatóan a fogyasztói tudatosság a jelenlegi helyzetben minden eddiginél jobban fog fejlődni Magyarországon.

Fenntartható erdőgazdálkodás a megoldás

Még mindig sok tévhit övezi a nyomtatott és a papíralapú termékeket, és azok környezetre gyakorolt hatását.
A Two Sides Europe új jelentése szerint az európai fogyasztók kétharmada (67%) fontosnak tartja, hogy a papírtermékek fenntartható módon megművelt erdőkből származzanak, 37%-uk pedig odafigyel az erdészeti tanúsítványokra – írja a Packaging News.
Sőt, a fogyasztók 67%-a úgy véli, hogy csak újrahasznosított papírt kellene felhasználni új papír­termékek előállításához. Ez azt jelzi, hogy többségük nincs tisztában azzal, hogy ez nem lehetséges.
A jelentésből az is kiderült, hogy a fogyasztók szerint a papír- és cellulózgyártás az egyik legkevésbé káros iparág az erdőket illetően.
A felmérés szerint az európai fogyasztók 49%-a úgy véli, hogy az energia és a faalapú tüzelőanyagok gyakorolják a legnagyobb hatást az erdőkre, 47% azt hiszi, hogy a városfejlesztés (házak vagy városok építése) jár a legnagyobb hatással, 45% szerint a pálmaolaj-ültetvények és az építőipar/fakitermelés, 37% szerint pedig a mezőgazdaság/növénytermesztés és állattenyésztés/szarvasmarha-­tenyésztésnek van a legnagyobb hatása. Ehhez képest az európai fogyasztók ­36%-a gondolja azt, hogy a papír- és a cellulózipar bír a legnagyobb hatással az erdőkre, ami csökkenés a 2021-es 45%-os értékhez képest. A megkérdezett fogyasztók több mint fele (56%) úgy véli, hogy a papír és a papírcsomagolás előállítása túl sok vizet igényel.
Fontos adat, hogy Európában 2021-ben a papír és karton előállításához felhasznált víz mintegy 90%-át megtisztították és visszajuttatták a környezetbe, a fennmaradó rész pedig elpárolgott vagy a gyártott termékben maradt. Jonathan Tame, a Two Sides Europe ügyvezetője úgy összegezte a jelentés tanulságait, hogy javult ugyan a fogyasztók megítélése, de még mindig sok tévhit övezi a nyomtatott és a papíralapú termékeket, és azok környezetre gyakorolt hatását.


Papírral és kartonnal a műanyag helyett

Hagya Ákos, az esztergomi székhelyű Gran Papír Kft. kereskedelmi igazgatója elmondása szerint cégük elsősorban papír- és karton alapanyagokat importál európai papírgyárakból. Az általuk forgalmazott papír- és kartontermékekből sok esetben készül élelmiszer-csomagolás, illetve számos nem élelmiszer jellegű fogyasztási cikk csomagolása is.
„Tapasztalataink szerint a papír és a karton, mint csomagolóanyag, egyre több esetben veszi át a műanyagok és plasztik fóliák helyét. A papír megújuló anyag, 100%-ban újrahasznosítható, biológiailag lebomló, komposztálható, és az egységnyi előállításának karbon-lábnyoma is jóval kisebb a műanyagénál. Így minden szempontból környezetbarátabb, mint a műanyag” – magyarázta.
A Gran Papír forgalmaz egyedileg nyomtatott, szalagfüles papírtáskákat is, amelyek teljesen átvették a korábban használt vékony nejlonzacskók helyét a boltokban. A papírtáskáik olyan speciális alapanyagból készülnek, amely magas újrahasznosított papír alapanyag tartalmú, mégis magas szakítószilárdsággal rendelkezik az egyedi gyártástechnológiának köszönhetően. A papírtáskákat egyedileg kért grafikával nyomtatva is szállítják.
Számos papíralapú, többrétegű, kombinált csomagolóanyagot is kínál a Gran Papír Kft., amelyek kiváltják a műanyagokat az élelmiszer-csomagolásban.
„Akár zsírálló, nedvességálló funkcióval is rendelkeznek. Ennek köszönhetően egyre több területen alkalmazható papír vagy karton a műanyagok helyett, például felvágottak, sajt, édességek, csokoládé, akár hűtött vagy fagyasztott áruk esetében is” – sorolta.
Cégük egyik legnagyobb megbízója a Mondi Speciality Kraft Paper, amely számos innovatív csomagolóanyag fejlesztésében élen jár. Ilyenek például az üdítőital és ásványvíz gyűjtőcsomagolásaként ajánlott papíralapú megoldás (Hug&Hold®) a zsugorfóliázás helyett, valamint a raklapos áruszállításnál használt, stretch fóliát helyettesítő, speciális mikrokreppeléssel rugalmassá tett papírcsomagolás, a Stretch-wrap® is.

Támogatás a MOHU-rendszerben is

Gödri Emese, a Zebrapack Hun­gary Kft. ügyvezetője azt mondta, úgy tekintenek a csomagolásra, hogy az a termék védőpajzsa és támogató kiegészítője. Bár­milyen termékről legyen szó, annak létrehozója szívét-lelkét hozzá­adta. Ezt szeretné a csomagolással közvetíteni és megvédeni a Zebrapack igény szerint akár kis mennyiségben is kiszolgálva.
A Zebrapack a funkcionalitást és alapelvárásokat teljesítve abban is segíti ügyfeleit, hogy már a kezdetektől nagy figyelmet fordítsanak a termék csomagolására, mert az rengeteget jelent a termék sikerében és az eredményességben.
„A komplex főtevékenységünk miatt az újrahasznosításon és környezetvédelmen van a fókusz: a termékcsomagolásra már a létrehozásakor úgy tekintünk, mint hulladékra. Abban is segítjük az ügyfeleinket, hogy az újrahasznosításig bezárólag komplexen tervezzenek a termékek csomagolásaival” – mondta.
Végigveszik velük a csomagolási folyamatot, megvizsgálják, lehet-e az adott terméknek újrahasználható, környezetbarát csomagolása. Amikor a zöld csomagolásra esik a választás, akkor még arra is ösztönzik a partnereiket, hogy kommunikálják ezt a fogyasztóknak.
„Bizonyítottan növeli a fogyasztói lojalitást, és kellemes mellékhatásként a terméket magasabb szintre pozícionálja” – fejtette ki.
Gödri Emese is felhívta arra a figyelmet, hogy a 2023.07.01-től bevezetett EPR díj, a MOHU rendszerben történő regisztráció, a hulladékszállítás, az új hulladékelszállító partner megtalálása, az új kötelezettségek szerinti termék- és csomagolás besorolások, az új nyilvántartások és adatszolgáltatások készítése igen jelentős anyagi, idő- és munkaerőforrást igényelnek a vállalkozásoktól.
„A tőlünk megszokott módon ebben is biztosítjuk a támogató hátteret, és új szolgáltatások formájában a felsoroltak bármelyikét külön is elérhetővé tettük” – jelentette ki.
Akár online konzultációval, akár részfolyamatok támogatásával, vagy teljeskörű szolgáltatásokkal állnak ­ügyfeleik rendelkezésére.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2023. októberi szám)

AKTUÁLIS LAPSZÁM ITT: