Hazánkban sokan szeretik a klasszikus ételeket, amikor a karácsonyi vacsoráról van szó. Úgy tűnik, ez az idei kínálatra is érvényes, igaz, a gyártók a trendekhez igazodva az egészséges, mentes termékeiket is ajánlják fogyasztóiknak.
Megfűszerezve az ünnep
„A fűszerek értékesítése összességében a karácsonyon kívül nem mutat szezonalitást, de újabban a grillszezon idején elnyújtott értékesítési csúcsot figyelhetünk meg” – hívta fel rá a figyelmet Szűts Ágnes, a Kotányi Hungária Kft. marketing menedzsere. Mint mondta, sokkal inkább a vásárolt fűszerek összetételére van hatással a szezon: nyáron értelemszerűen jobban fogynak a húsokhoz való, grill és barbeque keverékek, míg az ünnepi időszak előkészületeihez az édes fűszerek – pl. a fahéj, szerencsendió, szegfűszeg – és az édes mixek kerülnek előtérbe.
„A téli szezonban a Kotányinál a klasszikus slágertermékek a jól bevált húsételekhez való mixek, mint például a Ropogós sült csirke, a karácsony közeledtével pedig a Halak és Vadak fűszerkeverékek; illetve a Mézes sütemény és Forralt bor az édes oldalról” – ismertette Szűts Ágnes a kínálatot, hozzáfűzve, hogy jól szerepeltek a gourmet fogyasztók örömére tavaly bevezetett füstölt só és bors termékek, amelyek segítségével igazán különleges ízélmény érhető el a grillszezonon túl is.
„Bár a karácsony a hagyományról szól, a gasztronómiai kultúra fejlődésével a fogyasztók egyre nyitottabbak a különlegességekre is. Sőt ajándékba is sokan adnak különleges fűszert főzni szerető ismerőseiknek. A Kotányi széles kínálata minden igényt ki tud elégíteni” – egészítette ki.
Az elmúlt időszakban a fűszerekből is jelentős növekedést mutatott a diszkontok értékesítése. „Felmérve a helyzetet, komolyan bővítették is a diszkontok a márkás fűszerkínálatukat, így kivételesen nem csak a saját márkás termékek lettek a nyertesei ennek a piaci átrendeződésnek” – jegyezte meg a marketing menedzser.
Gyártói oldalról új, gazdaságos kiszerelésekkel is próbálják segíteni a fogyasztókat ebben a kihívásokkal teli helyzetben. A Horváth Rozi legsikeresebb ízeit például a normál kiszereléshez képest dupla mennyiségű alapanyaghoz elegendő, nagyobb zacskókban is piacra dobták idén.
A füst abszolút trendnek tekinthető idén, így a 2023-as újdonságok is ebből tematikából merítkeznek a Kotányinál: rafintált, füstölt só, illetve bors felhasználásával készült, malomba zárt mixekkel rukkoltunk elő a grillszezonra: Ötbors keverék füstölt borssal, Chili és Fokhagyma mixek füstölt sóval kerültek a boltok polcaira. A Horváth Rozi márka kínálatát pedig idén olyan klasszikus húsételekhez való fűszerkeverékekkel erősítették, mint a fasírt, sült oldalas, vagy éppen mézes-csípős csirkeszárnyak, a szezonra pedig érkeznek a mézeskalács és forralt bor mixek.
„A Kotányinál arra gondoltunk, hogy október 24-én – a fűszerek világnapja alkalmából – legyenek fókuszban az ízesítő, zamatosító, színesítő alkotóelemek” – említette Szűts Ágnes. Ennek kapcsán egész a cég a hónapban hasznos és élvezetes tartalmakkal szolgál a social media felületein és a honlapján. Emellett tévés megjelenéssel, print hirdetésekkel és OOH kampánnyal is erősítik a Kotányi márkát.
A vizuális élményhez idén, fűszerektől szokatlan módon ’csak’ a szemet gyönyörködtető, művészeti kiállítással is hozzájárul a Kotányi, a Trakta2 – grafikai kiállítás támogatásával.
Ünnepi menühöz is
„A sajtok volumen eladását is negatívan érintette a kiskereskedelmi forgalom visszaesése. Ha a vásárlóknak reálértéken kevesebb pénzből kell gazdálkodniuk, akkor vagy olcsóbb termékeket keresnek a szegmensen belül vagy mennyiségre is kevesebbet tesznek a kosarukba. Ezt mi is érezzük” – mondta Lengyel András, az ERU Food Trading Kft. ügyvezetője. Hozzátette: az infláció csökkenésével ez a trend vissza fog fordulni, mert a tudatos vásárlók, amint tehetik, újra keresni fogják a minőségi élelmiszereket, azonban a folyamat nem lesz gyors.
A kezdeti klasszikus kifli-tömlős sajt párosításon ma már messze túlmutat a Camping márka. A gyakorlat szerint a fogyasztói szokások változása a Camping tömlős sajt felhasználásának körét kibővítette. „A középkorú és fiatalabb fogyasztók rohanó hétköznapjaiban a hideg szendvicsek, útravalók mellett a gyors meleg ételek is fontos szerepet játszanak az étkezésükben – fogalmazott Lengyel András. Mint mondta, ehhez kiváló lehetőséget nyújtanak a Camping sajtkrémek, mert percek alatt készíthetőek velük ízletes tésztaszószok, rakott ételek. Ugyanakkor a Camping lapkasajtok bármilyen melegszendvicshez, hamburgerhez vagy hot doghoz felhasználhatók. „Az ünnepi menüben is szerencsére megtaláljuk a Camping sajtkrémek helyét, legyen szó egy krémlevesről, vagy éppen egy fenséges sülthúshoz való sajtmártásról vagy akár egy mutatós sajttortáról. Ugyanakkor a szilveszteri vendégváró falatokat is színesíthetjük sajtmártogatóssal, sajtos-ropogós sós süteményekkel. Ezen ételekhez a natúr és tejszínes Camping sajtokat keresik leginkább” – sorolta a termékek kedveltségét az ügyvezető.
A tapasztalat szerint a csak növényi eredetű alapanyagokat tartalmazó élelmiszerekre növekszik az igény. A laktózmentes Camping sajtjok értékesítése a megnövekedett infláció ellenére stabil. Az ügyvezető szerint látszódik, hogy az ételintoleranciával élő fogyasztók, ha tehetik, kitartanak azon mentes termék mellett, amit jónak, megbízhatónak ítélnek.
Mint megtudtuk, a Camping márka innovációs megjelenéseit szívesen fogadják a fogyasztók. „Új termékek fejlesztésekor igyekszünk meghallani a piaci igényeket, megtalálni a piaci rést. Olyan ízeket bevezetni, amik adott kategóriában újdonságnak számítanak, de nem túl extrémek. Ezért hívtuk életre Camping Cheddar ízű tömlős sajtunkat. A Cheddar íz már bizonyított a lapkák esetében is, úgyhogy nagyon bizakodóak vagyunk” – említette Lengyel Andárs, hozzáfűzve, a cég további újdonságokkal is készül a jövő év elejére azért, „hogy mindenki megtalálja a Camping kínálatában a neki való terméket”.
A gyakorlat azt mutatja, hogy a Camping termékek vásárlóinak nagy részét továbbra is a márkahű, régi vevők adják. Azonban a vállalat modern ízekkel, mentes termékekkel igyekszik a mai trendeket követő fogyasztókat is megszólítani. Az ERU Food Trading Kft. kommunikációjának fő csatornáját az online felületek képezik, de tartósan alacsony árakkal, árakciókkal, POS anyagokkal és print megjelenéssel is támogatja termékeit és a Camping márkát.
Prémium termékek az ünnepi asztalon
A Ga Food Kft. több termékcsaláddal van jelen Magyarországon, Köztük is prioritás a Franz Josef Kaiser prémium termékcsalád, amelyben tengeri halakkal, zöldségekkel, olivabogyókkal, olajokkal és gyümölcsökkel képviselteti magát a vállalat. Vagyis, amit csak konzervbe lehet zárni, a portfólióban megtalálható.
„Az ünnepi menükben egyre többször szerepel a tengeri hal, igy a Franz Josef Kaiser tonhalak könnyen beilleszthetőek akár fő fogásként, akár előételként. A lazac is egyre sűrűbben kerül ünnepi asztalra, nálunk több ízesítésben is kapható. A napon szárított és aszalt olajos paradicsomjainkat is bátran ajánljuk a fő fogások mellé, míg a Franz Josef Kaiser kagyló választékunkból könnyen elkészíthető egy ünnepi leves is, ami lehet akár az autentikus magyaros ízesítéssel, vagy a kicsit reform változatban, kókusztejes verzió” – ismertette Kovács Csilla, a Ga Food Kft. kereskedelmi és operatív vezetője.
Mint megtudtuk, az ünnepi szezon legkedveltebb termékei, minden kétségen kívül a tonhal steakek. Mint nevéből is kihallatszik, a tonhal nagy és egész darabokban van a konzervben. Az üzletek polcain több ízesítésben is megtalálhatják a vásárlók. „Nagy kedvenc a chilis és a füstölt termékünk, amely a pikáns ételeket kedvelőknek is igazi gasztronómiai élményt nyújt" – árulta el Kovács Csilla.”
Megfigyelhető, hogy a vásárlók egyre informáltabbak, tudatosabbak, és keresik azokat a termékeket, amelyek hozzájárulhatnak az általános jólétükhöz és igyekeznek elkerülni azokat, amelyek sok mesterséges összetevőt vagy magas cukor- és zsír tartalmúak. A Ga Food Kft. számára kiemelten fontos, hogy termékeinek csomagolásán a vásárlók őszinte és megbízható tájékoztatást kapjanak az összetevőkről, ezzel is erősítve a fogyasztók bizalmát és hűségét, tudtuk meg a kereskedelmi és operatív vezetőtől, aki hangsúlyozta: „ezen törekvésünk hosszútávú stratégiánk része, amely elengedhetetlen a lojális vásárlói igények kiszolgálásához”.
Kovács Csilla szerint a termékek iránti érdeklődésben nagyban érzékelhető a szezonalitás. Megfigyelhető, hogy míg az év első felében az újévi fogadalmaknak köszönhetően mindenkiben nagy a fellángolás az életmódváltásra, így még azon fogyasztók is levesznek a polcról prémium és egészséges terméket, akik korábban egyáltalán nem voltak befogadóak ezen termékek iránt. „A diétás étrendbe könnyen beilleszthető a Franz Josef Kaiser tonhal választékunk. Kedvelt, hiszen számos kimutatott, pozitív élettani hatása van a halfogyasztásnak. A grill és kerti szezonban a Franz Josef Kaiser olíva termékcsaládunk iránti kereslet érezhetően megemelkedik, legyen szó olívaolajról, vagy olívabogyóról” – említette.
A vásárlói érdeklődés fenntartására nagy hatással vannak az innovációk, új ízek bevezetése. „Igyekszünk ezért évente 2-3 új termékkel bővíteni portfoliónkat – hívta fel rá a figyelmet a szakember. – Az idei év nagy sikere, a snack kategóriába tartozó, Franz Josef Kaiser Görög Kalamata olívabogyó kakukkfűvel és petrezselyemmel, valamint a Görög Chalkidiki zöld olívabogyó chilivel és paprikával. A nyár és az év második felének slágerterméke a Franz Josef Kaiser napon szárított és az aszalt paradicsom. Az év vége közeledtével és a rossz idő beköszöntével a fogyasztók szomjaznak a nyár ízeire, így ismételten nagy hangsúlyt kapnak a Franz Josef Kaiser halválasztékai. A tonhalak mellett igen népszerűek a kagyló. lazac választékunk.”
Mint mondta, az ünnepek közeledtével karácsonyi katalógussal, egyedi újságos ár akcióval és a legfontosabb, 2 ünnepi díszdobozos válogatással készült fogyasztóinak a vállalat. A Franz Josef Kaiser exkluzív diszdobozos válogatás 4 db tonhal steaket tartalmaz, illetve a Franz Josef Kaiser olíva olajos és olíva bogyós karácsonyi összecsomagolás, melyek különleges ajándékok lehetnek az ünnepekben.
Ünnepekre és azután is
A téli ünnepek alatt is a teljes tejtermék kínálatával a fogyasztók rendelkezésére áll a Naszálytej Zrt., vagyis a Tarka, a Jásztej, a Zöldfarm és a Magic Milk termékek mind elérhetőek a vásárlók számára. A szezonban jellemző ünnepi sütés-főzés egy kicsit specifikálja a keresletet, de ezek a termékek mindig is részei voltak a tejipari vállalat portfóliójának.
Péter Katalin, a Naszálytej Tejfeldolgozó és Kereskedelmi Zrt. kereskedelmi és marketing vezetője hangsúlyozta, hosszú évek tapasztalata alapján elmondható, hogy a téli ünnepek alatt néhány „stratégiai” tejtermék az, ami elengedhetetlenül bekerül a kosárba: a tejszín, a tejföl és a túró. „A kötelező akciózás ugyan megzavarja egy kicsit ezt a trendet, de a volumenek nagyon jól mutatják, mire, mely termékekre helyeződik a fókusz. Az egészségtudatosság azonban itt is megjelenik, hiszen a natúr joghurt is egyik stratégiai termékünkké vált az ünnepi időszakban” – tette hozzá. int mondta, az egészségtudatosság már évtizedekkel ezelőtt a vállalat látókörébe került. „Azon kevesek közé tartozunk, akik szinte azonnal reagáltak erre a trendre, keresletre a biotejtermékekkel, a laktózmentes tejtermékekkel és a szójatermékekkel – ismertette. – Azt is látjuk, hogy az ünnepi időszakban többen nyitottabbá válnak a speciális termékek kipróbálására, ha korábban nem is, de egy-két ilyen termék is oda kerülhet a konyhába, vagy rögtön az asztalra.”
A vásárlók számára ma különösen fontos, hogy a megfelelő minőséget kapjon, az ár-érték arány megfeleljen. „Azt kell mondjam, nemcsak a kutatások eredményei mondják, hogy erősen árérzékenyek a vásárlók, hanem a tapasztalatunk is ez” – említette Péter Katalin. Az ünnepi készülődéshez a jelenleg is – egészen január 4-ig – zajló „Nyereménykassza” promóciót kínálja a Tarka, a Magic Milk és a Toffini tofu vásárlóinak a Naszálytej Zrt.
(TERMÉKMIX magazin – 2023. novemberi szám)