Az infláció az állateledel kategóriára is jelentős hatással volt. A tapasztalatok alapján azonban az állattartók között is nő a fogyasztói tudatosság, és sokaknak fontos, hogy kedvencük egészséges, sőt, fenntartható módon gyártott eledelhez jusson.
Természetes összetevők és fenntarthatóság
Illés Tímea, a Purina állateledelt gyártó Nestlé Hungária Kft. termékmenedzsere közölte, hogy a nehéz gazdasági helyzet ellenére szuperprémium márkáik közül továbbra is vannak olyanok (Purina ONE macska és kutyaeledelek), amelyek tudtak növekedni a tavalyi évhez képest.
Szavai szerint Magyarországon is megfigyelhető, hogy a gazdik egyre tudatosabbak, ha állateledelről van szó. Az ár mellett befolyásoló tényező a termék összetétele és a természetes összetevők. Emellett megjelent a fenntarthatóság is szempontként.
„Büszkék vagyunk rá, hogy a Purina ONE DualNature termékek receptúráinak, gyártási módszereinek, csomagolásának és logisztikájának optimalizálásával, 2019-hez képest eredményesen csökkentettük a termékcsalád karbonlábnyomát. Vállalásunk, hogy 2025-re minden termékünk újrahasznosított, vagy újrahasznosítható csomagolásban kerüljön a piacra” – hívta fel a figyelmet.
A Purina saját nagymintás kutatása alapján 10-ből 6 kutyát évente legalább egyszer visznek fogászati ellenőrzésre. A kutyák 70%-a rendszeresen kap fogápoló jutalomfalatot, de limitált számú fogápoló macska snack termék érhető el a piacon. „Válaszul 2022-ben bevezettük a DentaLife márka alatt a macskáknak fejlesztett fogápoló jutalomfalatot” – jegyezte meg.
Liptai Orsolya csatorna menedzser szerint a hazai állateledel piacon még mindig a saját márkás termékek adják az értékesítés több mint felét. Az ár mellett fontos szempont az ízválaszték, illetve a kiszerelés, mivel így darabáron kedvezményesebben juthatnak hozzá a kiválasztott termékhez a vásárlók. Ismertetése alapján az állateledel eladásokat nézve a diszkontok mellett a drogéria csatorna az, ami jelentősen tudott növekedni az elmúlt időszakban, ráadásul nemcsak értékben, hanem volumenben is.
„A különböző kutatásokból kiderült, hogy a vásárlók a jelenlegi gazdasági helyzetben elsősorban az egyszerű árakciókat részesítik előnyben. Emellett az egyes üzletláncok hűségakciói is vonzóak tudnak lenni számukra” – állapította meg.
Új ízek és receptúra
Salamon Gábor National Account Manager, a Mars Magyarország Értékesítő Bt. értékesítési vezetője elmondta, hogy kínálatukból kiemelt figyelmet és támogatást olyan népszerű állateledel márkák kapnak a jövőben is, mint a Pedigree, Whiskas, Cesar, Perfect Fit, a Sheba és a Dreamies.
Közölte, hogy 2023-ban az augusztusig terjedő időszakban a száraz kutyaeledelek növekedtek a leggyorsabban értékben előző év azonos időszakához képest, 27,5%-kal – fontos azonban megjegyezni, hogy ennek a szegmensnek volt az egyik legnagyobb az átlagos áremelkedése. A másik helyen az alutasakos macskaeledelek típusa van, amelyik 25,4%-kos növekedést tudott produkálni.
A tapasztalatok szerint a kisállatgazdák számára fontos szempont az egészségesebb, különleges igényeket kielégítő termékek biztosítása kiskedvenceiknek. Ezért a Mars Magyarország portfóliójában megtalálható Perfect Fit termékek nyújtanak megoldást a kiskedvencek egész testének egészségére.
„A kutya jutalomfalatok szegmense továbbra is növekszik értékben a Nielsen által felmért csatornákban. A szegmens piacvezető terméke, a Dentastix tudományosan bizonyítottan csökkenti a fogkő felhalmozódását” – szögezte le.
Salamon Gábor hangsúlyozta, hogy az idei év legfontosabb termékbevezetése a Whiskas alutasakos cicaeledel teljes megújításához kapcsolódik: a termékek kiszerelését egységesen 85g-osra cserélték, illetve új ízeket, receptúrát és csomagolást kaptak.
A macska alutasakos eledelek kategóriájában a változatosság a kategória egyik fő mozgatórugója. Ezért a Sheba új ízei, a Taste of Rome és a Taste of Paris Fresh Cuisine termékek mindig valami újdonságot kínálnak, a macskák örömére.
Az idei évtől kezdve elérhetőek a portfolióban a kisállatok különleges egészégügyi igényeit kielégítő Perfect Fit eledelek már alutasakos kiszerelésben is, Sensitive és Indoor, valamint a természetes összetevőkből készített Natural Vitality változatban is.
A kutya jutalomfalat kategóriában idén a Ranchos Sticks csirke és Ranchos Slices marha termékek jelentettek újdonságot, amelyek 100% természetes csirkemájból, illetve 100% természetes marhából készültek.
A humán étkezés tendenciái
Szitai Ádám, a Partner in Pet Food Hungária Kft. general managere megerősítette, hogy az inflációnak jelentős hatása van az állateledel kategóriára is, és a GFK kutatásából az is kiderül, hogy a háztartások egy része inkább otthoni maradékkal eteti kiskedvencét.
„Volumenben egy 10% fölötti visszaesést mutatnak a piaci adatok az előző év ugyanezen időszakához képest a teljes petfood piacon, azonban a tavaly már elkezdődött áremeléseknek köszönhetően értékben ez már egy 20% növekedést mutat. Értékben az alutasak és a száraz kategória az, ami a piaci növekedést generálja” – ismertette.
A jutalomfalat kategória termékei mindenhol nagy növekedést mutatnak. Ebbe a szegmensbe tavaly lépett be a Partner in Pet Food, mégpedig a Reno kutyeledel márkával. A piaci adatok azt mutatják, hogy a száj higiéniájára való termékek a legkelendőbbek ebben a kategóriában, a gazdik igyekeznek erre odafigyelni és megadni a kutyájuknak, amire szüksége van.
„A Reno kutyamárkánk új jutalomfalatjai között megtalálhatóak a Denta Clean termékek, amik a kutya fogtisztítók kategóriájába tartozik. Ezek a termékek abban különböznek a többi jutalomfalattól, hogy a kényeztetésen kívül funkcionális előnyei is vannak, a csillagos kialakításnak és a viszonylag kemény állagnak köszönhetően segít megelőzni a fogszuvasodást. A Reno márka további jutalomfalatjai a Yummi strips és Meatasty, illetve az idén a sajtos pillow és I love dog, amik abszolút a kényelmi kategória termékei, erősítik a kutya-gazdi kapcsolatot és nem utolsó sorban nagyon ízletesek is” .
Szitai Ádám úgy összegezte, hogy a humán étkezés tendenciája előbb-utóbb az állateledel piacra is jellemző lesz, és kifejlesztésre kerülnek olyan eledelek, amelyek például hozzáadott szuperfoodokat tartalmaznak, vagy bio alapanyagokból készülnek. Emellett fontos irány a fenntarthatóság és a környezetvédelem is, amelyet figyelembe véve a Partner in Pet Food is fokozatosan új innovációkon dolgozik.
A legjobbat a kedvenceknek
Balogh Barnabás, a Holland Unió Kft. ügyvezetője is úgy látja, hogy az infláció az állateledel kategóriában is hatással volt a fogyasztásra. Az árérzékeny vásárlók, akik a belépő áras termékeket vásárolják, folyamatosan keresik az olcsó termékeket, amelyek negatívan befolyásolták az eladott volumeneket.
„A márkahű prémium vásárlók kitartanak a kedvelt márkájuk mellett, de akiknél nincs ilyen típusú elköteleződés, azok keresik a kedvezőbb ár-érték arányú, minőségi termékeket” – magyarázta.
Azt mondta, a növekedés jelenleg az árbevételben van, a volumenek többnyire stagnálnak vagy csökkentek az elmúlt évhez képest. A kiszerelések között azonban nem történt szignifikáns változás. A kategóriákon belül az olcsóbb, de hasonló terméktípusokat választották a vevők.
„A speciális igények miatt továbbra is hódítanak a hipoallergén termékek a kutyáknál, illetve a sterilizált macskákra fejlesztett formulák. A szájhigiéniás termékek azonban nem csak funkcionalitásuk miatt kedveltek. Azok mára összeolvadtak a jutalmazással, így népszerűségük töretlen a piacon” – fogalmazott.
A felelős állatartók igyekeznek a legjobbat adni kedvencüknek, tudatosan vásárolnak és kellően edukáltak, megfogadják az állatorvos tanácsait, olvassák az összetevőket a csomagoláson.
Balogh Barnabás úgy látja, hogy ez az év nem az innovációról szól, mindenki arra figyel, hogyan tudja megtartani a vásárlót. Ha történtek is fejlesztések az ágazatban, azok inkább a receptek optimalizálásában nyilvánultak meg.
A csatornák közötti értékesítést vizsgálva két pozitív területet kell kiemelni. Az egyik a diszkontok, amelyek tökéletes választ adtak a piaci változásokra, illetve a szakáruházak. A szakember úgy véli, hogy a jelenlegi gazdasági helyzetben minden eszközt be kell vetni a vásárlók kegyeiért, ami megnyilvánulhat árakciókban, újságos megjelenésekben, túltöltésekben, online kommunikációban, illetve tematikus kampányokban.
(TERMÉKMIX magazin – 2023. októberi szám)