A hazai csokoládé- és szaloncukor piac neves gyártóit kérdeztük arról, milyen újdonságokkal jelentkeznek idén.
A fogyasztók a tapasztalatok szerint egyre tudatosabban törekednek különleges minőséget vásárolni a szaloncukorból is, így a prémium csokoládépiac minden évben egyenletesen növekszik. Igaz, volt némi lemorzsolódás, de a fogyasztók részéről továbbra is megvan az igény a prémium termékekre.
Óriási választék és dekoratív csomagolás
Csóll Péter, a Stühmer Kft. tulajdonosa és ügyvezetője azt mondta, a Stühmer-portfólió legismertebb terméke egyértelműen a szaloncukor, amiből óriási választékkal és dekoratív csomagolással rendelkeznek. Az idei évben is mintegy 45 ízzel jelenik meg belőle a márka a piacon.
A szaloncukrok már október elején megjelennek a boltokban és a Stühmer webshopján. Ebben az időszakban az emberek kóstolgatnak, előválogatnak, majd eldöntik, hogy milyen szaloncukorral díszítsék a karácsonyfát. November közepétől már készülődnek a Mikulásra, ebben az időszakban főként a figurák vagy a szeletes termékek, a Mikulás-motívumokkal díszített táblás csokoládék fogynak. December 6. után indul erőteljesebben a szaloncukor szezonja. December közepétől pedig már az ajándékozás kerül előtérbe, akkor a desszertek forgalma ugrik meg jelentősen.
A karácsonyi szezonban a Stühmer-márka egyik legnépszerűbb terméke a szaloncukor-válogatás. Ebből 7–8 félét kínálnak. „Az a célunk, hogy mindenki megtalálja a neki megfelelő desszertet” – jegyezte meg.
Csóll Péterék azt tapasztalják, hogy egyre nagyobb az érdeklődés a diétás desszertekre. Az új igényeknek megfelelve a Stühmer-szortimentben csokoládéból, süteményekből, fagylaltból és szaloncukorból is van már hozzáadott cukrot nem tartalmazó termék.
„Ezek a termékeink nagyon sikeresek, ebben a kategóriában csokoládé termékeinkben van töltetlen ét- és tejtáblánk. Töltöttben pedig négy különböző ízzel kedveskedünk a vevőinknek: narancsossal, meggyessel, pisztáciással és mogyorókrémessel. Szaloncukorban ugyanezen ízek mellett csokoládékrémeset is kínálunk a vásárlóinknak cukor nélkül, süteményben és fagylaltban pedig még nagyobb a választék” – mondta.
Szavai szerint a 2023-as év eddig meglepően jól sikerült. Csóll Péter úgy látja, hogy a fogyasztók részéről továbbra is megvan az igény a minőségi termékekre, bár a jelenlegi gazdasági helyzetben volt némi lemorzsolódás.
Egyedi bonbonok és szaloncukrok
Demeter Zsuzsanna, a Demeter Chocolate Kft. ügyvezetője kijelentette, hogy a fogyasztók egyre tudatosabban törekszenek prémium termékeket vásárolni a szaloncukorból is, így a prémium csokoládépiac minden évben egyenletesen növekszik.
Különösen népszerűek karácsony előtt exkluzív bonbonválogatásaik, amelyeket legszívesebben céges partnereik ajándékoznak dolgozóiknak és ügyfeleiknek.
„Sok olyan partnerünk van, akiknek a saját brandjük színeire szabva alkotunk egyedi bonbonokat és szaloncukrokat, saját logós csomagolásban” – tette hozzá.
Őszi, szezonális ízeik között a megszokott rumos gesztenyés, fűszeres körtés, karamellás ízek mellett végre sütőtökfűszeres vagy Halloween-es mókás táblás csokikat, csokinyalókákat és kézzel festett bonbonokat is tartalmaznak. A fő fókuszt azonban a szaloncukrok jelentik, amelyet idén 25 különböző ízben készítenek, köztük „Az Év pálinkás bonbonja” verseny ezüst helyezettjével, a „Cserszegi fűszeres pálinkás bonbon” szaloncukor változatával.
„A zselés a legnépszerűbb szaloncukor íz évek óta. Hosszú hónapok munkáját követően 2023-ban új, trópusi gyümölcsös zselés szaloncukor csatlakozik a palettánkhoz. Természetesen csak prémium minőségben, aromák nélkül, tisztán 100%-os gyümölcspürékből” – szögezte le.
2020-ban sós karamellás szaloncukruk elnyerte „Az év szaloncukra” díjat, ami azóta is töretlenül a legnépszerűbb termékük. Szavai szerint ez valóban igazi, ínycsiklandozó, nyúlós sós karamellát tartalmaz.
„Sarki fény” bonbonválogatásuk pedig az egyik legexkluzívabb téli termékük, amely 20 db gyönyörű, kézzel festett bonbont tartalmaz, igazi télies, ünnepi ízekben.
Demeter Zsuzsannáék törekednek arra, hogy egyre több olyan terméket tudjanak készíteni, ami a speciális étrendűeknek is megfelel, így palettájukon több vegán és cukormentes termék is megtalálható.
A cég idén is kifejezetten kiemelkedő szezonra számít. Ráadásul olyan termékekkel is készülnek, amelyek minden eddiginél kiemelkedőbb alapanyagokkal készülnek.
Személyre szabott ajándék
Fekete Fanni Krisztina, a Storck Hungária Kft. Product Managere megjegyezte, hogy az ünnepi időszakban a desszertcsokoládék, azaz a pralinék, illetve az üreges termékek forgalma kimagasló az édességpiacon. A sokak által kedvelt, jól bevált termékeken kívül kiemelt szerepet kapnak a különleges, szezonális csomagolású édességek és az új ízvariációk. A Storck Hungária Kft. kínálatában is ezen kategória termékei fogynak leginkább ebben az időszakban.
„Mindkét praliné márkánk kiemelt szerepet kap az év végi ajándékozások során. A Mikulás-nap környékén a Toffifee a játékos rénszarvas, Mikulás és jegesmedve figurákkal ellátott ünnepi kínálatával nyújt örömteli pillanatokat kicsik és nagyok számára egyaránt. Majd a karácsony közeledtével a merci pralinéválogatások nyernek kiemelt népszerűséget” – ismertette. Fókusztermékeik között említhetőek az ünnepi hangulatot idéző, előlappal vagy dombornyomott borítóval ellátott 250 g-os, illetve a 400 g-os kiszerelésben kapható csokoládékülönlegességeik.
„Akik még különlegesebb, személyre szabott ajándékkal szeretnék meglepni szeretteiket, lehetőségük van saját tervezésű borítóval ellátott merci csokoládék készítésére a márka weboldalán, a www.merci.hu/hu/egyedi-merci/boritotervezo oldalon” – hívta fel a figyelmet.
Fekete Fanni Krisztina közölte, hogy az utóbbi években a folyamatos innovációknak köszönhetően kiemelt szerepet kapnak a Storck választékában a limitált kiadások. A Toffifee kínálatába 2023. második felében a fehércsokoládés variáns tért vissza immár harmadik alkalommal a fogyasztók hatalmas örömére.
Az újdonságkeresőket, különleges ízvariációkra vágyókat megszólítva a merci portfólióját idén két új és két visszatérő limitált kiadású ízvariáns színesíti. Most novembertől a tavaly debütáló merci Winter Edition kerül a boltok polcaira, amely négy ellenállhatatlan ízzel varázsolja el újra a csokoládérajongókat: Téli alma, Narancs-mandula, Téli praliné és Spekulatius keksz.
Prémium minőség és újdonságok
Farkas Zsolt, a Szamos Marcipán Édesipari Termelő és Kereskedelmi Kft. kereskedelmi és marketing vezetője kiemelte, hogy az idei évre több újdonsággal is készültek.
„Gourmet csokoládé válogatás díszdobozunkban megjelentek a Szamostól már jól ismert süteményes ízek – a Dobos, Eszterházy és Isler. Két új exkluzív díszdobozt is készítettünk, az egyik a 18 különböző desszertből összeállított Múzsa névre hallgató marcipán válogatás, a másik pedig a számos pralinét bemutató Őfelsége a Csokoládé” – sorolta.
Farkas Zsolt hangsúlyozta, hogy kiemelt helyet foglalnak el a Szamos ünnepi kínálatában a különféle ízben és kiszerelésben elérhető szaloncukrok, amelyek nagy népszerűségnek örvendenek. A teljes szaloncukor kínálatuk 18 ízből áll.
„A klasszikus marcipán szaloncukor mellett széles a töltött marcipán választékunk: szilvás, meggyes, narancsos, csokoládés és feketeribizlis töltelékekkel, ezekből válogatás is készül. Klasszikus süteményeinket idéző – Isler, Eszterházy és Dobos – szaloncukraink is megjelennek válogatásként, valamint a karamell-vanília, édes-sós mandulanugát és mézeskalács ízeket felvonultató Praliné válogatás is kint lesz a polcokon” – ismertette.
Újdonság a 10 különböző ízt tartalmazó nagy szaloncukor válogatásuk, amelyben a csokoládé és marcipán rajongók is megtalálják kedvencüket.
A szezonális termékek körében megtalálhatóak még a mikulás figurák 40% kakaótartalmú tejcsokoládéból, és az évtizedes múltra visszatekintő marcipánfigura – mikulás, karácsonyi és újévi verzióban. Ünnepi ruhába öltöztetik két desszertjüket is: csokoládé krémbonbonjuk egy plüssmackós borítóval, étcsokoládé táblás csokijuk pedig egy őzikés karácsonyi képpel gazdagítja a szezonális kínálatot.
A méltán népszerű Szamos bejgli az idei évben már 3 ízben lesz elérhető: az eddigi diós és mákos mellett narancsos-marcipános ízben is.
„Nálunk a legfontosabb a prémium minőség. Erre nagy hangsúlyt fektetünk nemcsak az ízek terén, de a csomagolóanyagoknál és a grafikai tervezésnél is” – szögezte le.
A Szamos kínálatában jelen vannak hozzáadott cukor nélküli, édesítőszerrel készült termékek is, amelyekre évről évre növekvő igény jelentkezik a fogyasztók részéről.
(TERMÉKMIX magazin – 2023. októberi szám)