A kávé fogyasztásán kevésbé köt kompromisszumot az átlag fogyasztó más élelmiszerekhez képest. A kávépiac meghatározó szereplőit kérdeztük a trendekről és újdonságokról.

Sokan még a kedvezőtlen gazdasági helyzetben is ragaszkodnak ahhoz, hogy minőségi kávét igyanak. Az emelkedő árak hatására azonban a vásárlók egy része áttért a kereskedelmi márkákra, és nő a promóciós vásárlás aránya is. Érdekes, hogy egyre többször megjelennek az őszi és téli időszakban is a jeges és cold brew verziók az aktuális italkülönlegességekből. Az egészségtudatos táplálkozás a ­kávék terén is egyre dominánsabb, ami a gabonakávék népszerűségének is kedvez.

Minőség és márkahűség
Margittai Péter, a MOCCABIT Kft. ügyvezető ­igazgatója hangsúlyozta, hogy a cégük által forgalmazott Dallmayr ­kávé kínálata folyamatosan bővül, az utóbbi időkben tapasztalható trendek alapján leginkább a szemes/babkávék kerültek fókuszba portfóliójukban. Szavai szerint a különböző szegmensek között nem tapasztalnak jelentős átrendeződést, de évek óta tartó tendencia a szemes/babkávék térhódítása.
„A Dallmayr 2014 óta van jelen a Nespresso-kompatibilis kávékapszulák szegmensében. A márka választéka a meg­jelenéstől fogva rendkívül széles volt, ami az évek ­múltával tovább bővült. Az itthon népszerű eszpresszó és lungó varián­sok között megtalálhatóak a bio tanúsítvánnyal rendelkező, single-origin különlegességek is” – jegyezte meg.
Úgy látja, hogy sokan még a jelenleg kedvezőtlen gazdasági helyzetben is ragaszkodnak a minőséghez, amit a Dallmayr márkára jellemző márkahűség is alátámaszt.
„A diszkontláncok népszerűsége itthon töretlen, ezért is tartottuk fontosnak, hogy az évek óta sikeres együttműködéseinket bővítsük, így megcélozva új vásárlókat. Emellett az e-commerce területén látunk jelentős potenciált, ezért célzottan keresünk olyan meghatározó piaci szereplőket, akik termékválasztékukkal és vásárlóiknak nyújtott szolgáltatásaikkal is elkötelezettek a minőségi élelmiszer-kereskedelem felé” – jelentette ki Margittai Péter.
Az elmúlt évben a Dallmayr új termékcsaládot indított útjára, amellyel azt akarja népszerűsíteni, hogy a ­megfelelő eszközökkel és kávéval otthon is elérhető a kávéházi élmény. A Home Barista névre keresztelt almárka tavaly debütált három változata most újabb három termékkel egészült ki, így immár nemcsak szemes/babkávé kiszerelésekben, hanem őrölt változatban is megvásárolható.
„Fontos megemlíteni azt is, hogy a márka egyik ­ékköve, az Ethiopia idén ünnepli a 15 éves évfordulóját, ami sok szempontból fontos a Dallmayr életében. Etiópia a kávé őshazája, de a német márka legfontosabb kávéforrása is, így ide összpontosítja a legtöbb anyagi forrást. A fenntarthatóság jegyében folyamatosan támogatja az országot alapítvány és hosszú távú partnerkapcsolatok révén” – szögezte le.
Mivel az év végi szezonban a kávé széles körben kedvelt ajándéknak számít, ezért többféle egyedi ajándékcsomaggal is jelentkezik a MOCCABIT.

Kevesebb kompromisszum a kávéfogyasztásban
Csider Borbála, a NESCAFÉ Dolce Gusto kereskedelmi és marketing menedzsere közölte, hogy az élelmiszeriparon belül a kávé kategória az átlagnál nagyobb rezilienciát mutat. A kávé fogyasztásán ugyanis kevésbé köt kompromisszumot az átlag fogyasztó más élelmiszerekhez képest. Az emelkedő árak hatására azonban a vásárlók egy része áttért a kereskedelmi márkákra a márkázott termékekről. Emellett nő a promóciós vásárlás aránya is. Az egységárban megfizethetőbb, azonnal oldódó kávék tartják arányukat az elfogyasztott csészékben. Ezzel párhuzamosan folytatódik a prémium kategóriák ­térnyerése is, arányaiban többen választják például a magasabb csészeáron kapható kapszulás és szemes kávékat, illetve dinamikusan növekszik az alumínium dobozos kávék piaca is.
A Nestlé a kapszulás kategóriában a felső mainstream és a prémium árszegmensben képviselteti magát – a piacvezető NESCAFÉ Dolce Gusto, Starbucks by NESCAFÉ Dolce Gusto és Starbucks by Nespresso termékekkel. Idei ­újdonságaik egyrészt az Olaszországot idéző NESCAFÉ Dolce Gusto ízek, a Nápoly, Milánó, Palermo és Róma ihlette fekete kávé­kapszulák. Kedveltek a Starbucks márkanév alatt bevezetett innovációk: a Dolce Gusto rendszerre fejlesztett White Mocha fehér csokis kávékülönlegesség, illetve a Nespresso kávéfőzővel elkészíthető Starbucks Guatemala fekete kávék is.
Idén ismét megtalálhatók lesznek az őszi-téli szezonban az ünnepi csomagolásba bújtatott Dolce Gusto kompatibilis Starbucks Toffee Nut Latte és a Starbucks by Nespresso Holiday Blend kapszulás kávék, valamint a limitált Starbucks Holiday Blend szemeskávé.
Cziklin Veronika, a NES­CAFÉ brand managere elmondta, hogy a NESCAFÉ azonnal oldódó kávéikkal folyton a fejlődésre törekednek, Európában például már 100%-ban felelős beszerzésből származó kávét használnak.
„Magyarországon NESCAFÉ márkánk legnépszerűbb terméke az üveges NESCAFÉ Classic 200g, amelynek csomagolása az új kommunikáció alkalmából megújul, megjelenítve a 100% felelős forrásból származó kávé üzenetet, emellett pedig NESCAFÉ Classic 150g termékünkkel is új csomagolásban találkozhatnak a fogyasztók az augusztustól futó TV kommunikációnkban” – közölte.
Az igazán édes és krémes kávé szerelmesei sem maradnak NESCAFÉ nélkül, számukra a limitált kiadású NESCAFÉ 3in1 Caramel termékükkel szeretnének kedvezni az őszi-téli időszakban.

Hogyan hat az infláció a kávéfogyasztásra?

A jelenlegi gazdasági környezet is hatással van a kávézási trendekre és a kávéfogyasztásra. Különösen az őrölt kávé és a kávékapszulák használata csökkent az anyagilag nehéz helyzetben lévők körében.
A kávékeverékek és a fogyasztásra kész (RTD) kávék iránti fokozott érdeklődés azt mutatja, hogy a fogyasztóknak még mindig szükségük van a napi koffeinadagjukra, de alacsonyabb áron keresik azt. A mixek és az RTD-kávék térhódítása következtében a kávézóknak újra kell definiálniuk az ár-érték arányt, valamint meg kell védeniük pozíciójukat.
A Mintel brit kávépiaci kutatásából az derül ki, hogy a márkaismertség jelenti a legfontosabb ösztönzést a vásárlásra, míg a márkaérték, az egészséggel és az élvezeti értékkel kapcsolatos állítások ugyancsak fontos döntési szempontot képviselnek. Az emberek a megélhetési válság idején a kávéházi élményt szeretnék otthon megteremteni.
Az otthoni fogyasztáshoz továbbra is biztos a kereslet a friss, prémium kávékra. Ezt támasztja alá az az adat, miszerint az Egyesült Királyságban a kávéfogyasztók 55%-a egyetért azzal, hogy a prémium kávé megfizethető luxus, és hajlandóak többet fizetni érte. Fontos trend, hogy a fokozott egészségtudatosság következtében a kávéfogyasztók 39%-a aktívan próbálja csökkenteni a koffeinbevitelét. Sokan azok közül, akik koffeinmentes kávét isznak, szélesebb termékválasztékot szeretnének látni ebben a szegmensben. Még azok is, akik még nem választják a koffeinmentes kávét (36%), értékelnék a szélesebb választékot.
A fenntarthatósággal kapcsolatos aggodalmak világszerte egyre nagyobb figyelmet kapnak. A környezetvédelmi beruházások – például az éghajlatváltozásnak ellenálló kávébabok – kulcsfontosságúak lesznek a fogyasztói kereslet és a klímavédelmi célok összehangolásában.
A műanyagszennyezéssel kapcsolatos fogyasztói tudatosság ellenére azonban az emberek még mindig a kényelmet tartják szem előtt, így az elviteles kávé népszerűsége továbbra is megmarad.
A tapasztalatok alapján a fogyasztók túlnyomó többsége a személyes élményt preferálja a ­kávéházi vásárlásnál, amit az bizonyít, hogy a koronavírus-járvány miatti bezárásokat követően a kávézókba visszatértek a fogyasztók. Ez lehetőséget kínál a kávézóknak arra, hogy a kávéikkal együtt járó élményt hangsúlyozzák marketingtevékenységükben.

Kávéélmény egészségesen
Dr. Németh Szabina, a Multi-Cikória Kft. sales managere elmondta, hogy az ikonikus Maci kávét is gyártó cég szeretne alternatívát kínálni azoknak a fogyasztóknak, akiknek bármilyen okból le kell mondani a koffeinbevitelről. A fogyasztói igények változását követve a jól ismert, klasszikus ízű Maci kávé mellett a ­csokoládé ízű termékük is elérhető, amely kiváló alternatívát kínál a kakaó helyettesítésére.
Dr. Németh Szabina hangsúlyozta, hogy a fogyasztói trendek változását megvizsgálva egyértelmű üzenet volt számukra, hogy a Maci kávét hozzáadott cukor nélkül is elérhetővé kell tenniük.
„Közel egy éve a nagyobb üzletláncokban és drogériákban már Maci Light termékünk is megtalálható, amely kizárólag természetes formában tartalmaz cukrokat. Cicobello Vegan termékcsaládunk pedig a felnőtt korosztálynak kínál alternatív lehetőséget a koffeinmentes kávézásra” – sorolta.
Termékeik előnye, hogy koffeinmentesek, emellett inulint tartalmaznak, amely probiotikum. Ajánlott magas vérnyomás, illetve emésztési problémák esetén, és gyulladáscsökkentő hatású is.
„Gabonakávéink kiváló összetevői lehetnek olyan süte­ményeknek, amelyekben babkávét használnánk fel. Turmixokkal, jeges italokkal is nagyon jól ­kombinálhatóak, de reggeli krémek összetevőjeként is megállják a helyüket” – összegezte.
Felhívta a figyelmet arra, hogy októbertől legismertebb termékük, a Maci Classic már egyesével csomagolt stick csomagolásban is elérhető. Ráadásul Maci Selection néven ­három új ízt álmodtak meg. A kókuszgolyó ízű, a ­mogyorós süti ízű és a csokis-banán ízű gabonaitalok annyira finomak, hogy még a borús reggeleket is mosolygóssá varázsolják. A praktikus, gyerekek számára is könnyen kezelhető csomagolásban is elérhető gabonakávékat így bárki magával ­viheti munkába, iskolába, kirándulások alkalmával.
„Egyesével csomagolt termékeink hiánypótlóak a koffein­mentes meleg italok piacán” – állapította meg.
Hozzátette, hogy napjainkban az egészségtudatos táplálkozás, a babkávék megnövekedett ára, a különböző allergiás megbetegedések miatt a gabonakávék egyre népszerűbbek.
A 110 éves vállalkozás három éve 100%-ban magyar tulajdonba került. Azóta megkezdődtek a fejlesztések, a brand újjá­építése és új piaci lehetőségek felkutatása. A Multi-Cikória termékei tavaly elnyerték a Hazai feldolgozású termék, illetve az Érték és Minőség védjegyeket.

Állati és növény zsír alapú termékek széles spektruma
Jaroslav Horváth, a MEGGLE Hungary Kft. ügyvezetője kijelentette, hogy a jelenlegi gazdasági helyzet ellenére a MEGGLE Magyarország büszkén nyilatkozza, hogy a vállalkozásuk növekvő ­tendenciát mutat. Elmondása szerint a kávéhoz kapcsolódó tej- és tejhelyettesítő termékek fogyasztása átalakulóban van: a márkák és saját márkák terjednek, miközben a franchise kávé­zók termékeinél a mennyiség kissé csökken. Ehhez a piachoz még hozzájönnek a növényi alapú tejhelyettesítők, amelyek, bár kis piaci méretből indulnak ki, de rendszeresen növelik volumenüket.
„A legsikeresebb termékeink közé tartozik a kávétej termékünk, az alacsonyabb zsírtartalmú összetételének köszönhetően kedvezőbb áron kapható. A MEGGLE által gyártott kávétejszínek és kávé­tejek között ott szerepelnek az ismert nagy kávéházláncok és a hagyományos kiskereskedelmi hálózatok saját termékei, a privát márkák is” – közölte.
A Magyarországon 30 éves fennállását ünneplő vállalkozás kávéval kapcsolatos szortimentjét teljes mértékben a tejszínek és tejek teszik ki. Az anyavállalat portfóliójában elérhető a növényi alapú „kávéfehérítő” is, bár a magyar piacon még nem terjedt el.
„Az az előnyünk, hogy kevés olyan tejfeldolgozó vállalat van Európában, amely kávétej- és kávé tejszíneket gyárt, lehetővé teszi, hogy portfóliónkban ne csak a MEGGLE termékei, hanem a jelentős kávézóláncok szinte minden terméke is megtalálható legyen, amelyek ömlesztett formában és nagy kiszerelésben kívánják megrendelni a termékeiket. Továbbá gyártunk saját márkás termékeket a kiskereskedelmi partnerek számára. A fejlesztések terén nemrégiben sikeres projektet zártunk le a brit Costa számára, akik speciális receptúrát kértek a növényi alapú shake italok­hoz. A terméket nagyon pozitívan ­fogadta a ­piac és partnerünk egyaránt, emiatt új projekteket dolgozunk ki számukra” – foglalta össze.
Jaroslav Horváth úgy véli, az is a cég pozícióját erősíti, hogy a MEGGLE Magyarország diverzifikált portfólióval rendelkezik.
„Nem véletlenül mondjuk, hogy szakértők vagyunk a főzésben és a sütésben” – tette hozzá.
Mind az állati, mind a növényi zsír alapú termékek spektruma megtalálható kínálatukban, és ebben a kategóriában jelentős sikereket érnek el a Cukrászhab termékeikkel.

Kizárólag a legjobb minőségű Arabica kávé
Nyéki Fanni, a Starbucks Magyarország brand managere szerint általánosságban elmondható a Starbucks vendégeiről, hogy a minőségi, klasszikus kávék mellett szeretik az új ízeket és a szezonális italokat is kipróbálni. Míg a tizenéves korosztály körében népszerűbbek a jeges italkülönlegességek, mint a Frappuccino®, addig a huszonévesek ezt a kategóriát kibővítve a Caffé Lattét és a Cold Brew-t kedvelik.
Aktuális trendek tekintetében azt tapasztalják a ma már 37 magyarországi üzlettel rendelkező kávézóláncban, hogy megnőtt az igény a különböző tejalternatívákra. A Starbucks 2023. január óta nem számít fel egyik növényi alapú tejalternatíváért sem plusz költséget.
Érdekes, hogy az állandó és promóciós kínálatokkal együtt egyre többször megjelennek az őszi és téli időszakban is a jeges és cold brew verziók az aktuális italkülönlegességekből.
„Azt látjuk, hogy vendégeink a hidegebb évszakokban is szívesen fogyasztják a Starbucks ikonikus jeges italait, mint a Frappucino® Blended Beverage vagy a Cold Brew, mi pedig örömmel reagálunk ezekre az igényekre, szélesítve italportfóliónkat” – tette hozzá.
Minden évben vannak szezonális, csak az adott időszakban elérhető kávé és italkülönlegességeik, ilyen például ősszel a Pumpkin Spice Latte, Iced Pumpkin Spice Latte, Pumpkin Spice Frappucino® Blended Beverage. Idén ősszel két újdonságot mutattak be: a Salted Maple and Caramel Latte, illetve ennek jeges verzióit. Szintén idén debütált Iced Chai Oat Tea Latte termékük, amely a kísérletezőbb kedvű vendégeket nyűgözi le.
Annak érdekében, hogy vendégeik mindig a lehető legjobb minőséget kapják, a márka 2004-ben kidolgozta az etikus beszerzésre vonatokozó irányelveit (C.A.F.E.), amelyek kiterjednek a termékminőség, a gazdasági átláthatóság, a közösségi felelősségvállalás, valamint az aktív környezetvédelmi intézkedések területére is. „Kizárólag a legjobb minőségű Arabica kávét szerezzük be, pörköljük és értékesítjük” – hangsúlyozta.
Az állandó kínálatukból a leg­népszerűbb választások a Caramel Macchiato, Caramel Frappuccino, Matcha Tea Latte, Caffé Latte és a Cold Brew italok. Az eddigi legsikeresebb szezonális italuk pedig a már ikonikussá vált Pumpkin Spice Latte, amely egyet jelent az ősz kezdetével.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2023. októberi szám)

BELELAPOZOK: