A tésztapiac új fejlődési szakaszba lépett. Gluténmentes, bio, magas rosttartalmú vagy csökkentett szénhidráttartalmú – már számos innovatív terméket találni a piacon.

Számít a kiszerelés
Az ALDI tapasztalatai szerint a vásárlók körében egyre keresettebbek a gazdaságos, nagyobb kiszerelésben elérhető, kedvező árú száraztészta termékek. Az áruházlánc széles, javarészt saját márkás termékválasztékában a legkedveltebbek az 500 grammos, gazdaságos kiszerelésben elérhető száraztészták, illetve a 200/250 grammos csomagolásban kapható termékek.
A korábbi évek tendenciája alapján a vevők egészségtudatossága, a mentes és egészségtudatos termékek iránti elkötelezettsége erősödik, a jelenlegi gazdasági körülmények között ez nem minden esetben tud teljes mértékben kibontakozni, megjelenni a bevásárlásaik során. Mint ismertették, a mentesen és egészségtudatosan táplálkozók számára az ALDI kínálatában megtalálhatóak a különféle gluténmentes, a zöldség alapú, a bio- száraztészták, valamint promóciók keretében további bio- és vegán száraztészták is kaphatók üzleteikben.
Az ALDI vásárlói körében töretlen népszerűségnek örvendenek a – magyar gasztronómia egyedi fogásaihoz is elengedhetetlen – hazai termékek, de a vevők kedvelik a nemzetközi kínálat száraztészta termékeit is. Az áruházlánc tapasztalatai szerint egyre nagyobb népszerűségre tesznek szert az ázsiai fogások készítéséhez szükséges tésztafélék. „Mindemellett a vásárlók szeretik és keresik az ALDI árukínálatának mintegy 90%-át kitevő, pénztárcabarát és minőségi saját márkás termékeit. Az áruházlánc a száraztészták állandó kínálatában is kizárólag saját márkás termékeket értékesít” – említette a diszkontlánc.

Erősödő saját márkával
Maczelka Márktól, a SPAR Magyarország Kft. kommunikációs vezetőjétől megtudtuk, hogy a koronavírus világjárvány időszakához képest csökkent a száraztészta forgalma. A 4 tojásos köret és 8 tojásos levestészták mellett, egyre népszerűbbek a glutén­mentes tészták, amelyek rizslisztből, növényi fehérjéből készült termékek. Ezeket nemcsak a gluténérzékenyek fogyasztják, hanem az egészségtudatos, vagy a távol-keleti konyha kedvelői is. A hagyományosan kedvelt tészták között a SPAR 4 tojásos körettészták, fodros nagykocka, spagetti stb. szerepelnek.
„Egyre nő az olcsóbb, saját márkás termékek forgalma a márkatermékekhez képest (több mint 50%), és ezen belül a nagyobb kiszerelések, illetve a ­kilós kiszerelés súlya is növekszik, mivel azoknak a legkedvezőbb a kilo­grammra vetített ára” – ­mondta Maczelka Márk, megemlítve: megfigyelhető trend, hogy a tészta­vásárlók ­90%-nál az ár a legfontosabb, az egészségtudatos vevők részaránya még nagyon alacsony, de növekszik a jelentőségük. Az áruházlánc legnépszerűbb egészségtudatos termékei a SPAR Free From termékcsalád rizs- és kukoricalisztből készült tésztái, de emellett elérhetőek vöröslencséből és csicseri­borsóból készült tészták is a választékban.
„Várakozásunk szerint, a hagyományos durum és tojásos tészták mellett a rizstészták és a nem búzából készült, egészségtudatos termékek jelentősége nőhet, illetve a saját márkák további erősödését várjuk. Hamarosan bővítjük választékunkat egy olyan durum levesbetét tésztával, ami nem tartalmaz tojást, így a tojásérzékenyek is fogyaszthatják” – árulta el a kommunikációs vezető.

Díjazott tésztával
A PENNY valamennyi fogyasztói igényre igyekszik választ adni, a kínálatát is ennek megfelelően építette fel. Fontos kiemelni, hogy állandó választékban csak saját márkás termékeket tart a diszkontlánc, így a száraztészta-termék ­kínálata is kizárólag saját márkás terméket tartalmaz. „Ezek elfogadottsága rendkívül magas, hiszen a márkatermékekhez képest kedvezőbb áron, de ugyanolyan kiváló és megbízható minőségben kapják meg őket a vásárlók” – mondta Kazatsay Eszter, a PENNY magyarországi kommunikációs vezetője.
A szortiment egyébként változatos, a tojás nélküli Penny tésztától (legalacsonyabb árpont a választékon belül), a 4 és 8 tojásos Aranykosáron, a durum és teljes kiőrlésű durum San Fabio tésztán át a Free gluténmentes ­kukoricatésztáig ­mindenki megtalálja a szükségletének és pénztárcájának megfelelő tésztafélét, emellett a biotészta is többféle formátumban megtalálható. Továbbá, a korábbi hónapokban ­zöldség- (pl. lencse) és egyéb gabonaalapú tésztaalternatívákkal is kiegészült a választék egy-egy akció erejéig.
Kazatsay Eszter megemlítette, hogy míg a korábbi években a „felhalmozás” jellemezte a vásárlókat és népszerűek voltak a nagy kiszerelésű árucikkek (pl. 5 kg-os, XXL-kiszerelés), most inkább többször, de kevesebb mennyiséget vásárolnak. „Ennek kapcsán fontos kihangsúlyozni, hogy tésztaféléink esetében sem a formátumokban, sem pedig a tojástartalomban nem változtattunk” – hívta fel rá a figyelmet. „A különböző védjegyekkel ellátott termékeinket a csomagolásukon is feltüntetjük. E kapcsán büszkék vagyunk rá, hogy a 200 grammos, 8 tojásos Aranykosár csigatésztánk elnyerte a Kiváló Magyar Élelmiszer védjegyet” – mondta a kommunikációs vezető.

Hagyományosan kedvelt
„Tapasztalataink szerint a magyar fogyasztók a száraztészta tekintetében inkább konzervatívak. Sze­retik a megszokott formátumokat és az egyszerűséget, azt az ízvilágot, amit anno nagymamáink is az asztalra varázsoltak” – mondta Soós Brigitta, a Soós Tészta Kft. marketing menedzsere.
Mint említette, az elsősorban hagyományos tésztaféléket kínáló Soós Tészta legnépszerűbb terméke a Soós Premio 8 tojásos termékcsalád, itt is főként a levestészták, mint például a csiga vagy a boglyas cérnametéltek a legkedveltebbek. Mindemellett növekszik a Soós Premio 4 tojásos körettészták népszerűsége is, és egyre kedveltebbek a Soós Gran Premio termékcsalád (durum liszt és 8 tojás felhasználásával készül) könnyedebb, ­mégis laktató tésztái is. Soós Brigitta úgy látja, hogy a csomagolásban mindig van hova fejlődni, bármilyen termékről is legyen szó. „Folyamatosan változnak a trendek, a vevői el­várások, mi, ahogy eddig, a továbbiakban is igyekszünk elébe ­menni az ilyen jellegű kihívásoknak” – fűzte hozzá.
A Soós Tésztákkal a szokásos nyomtatott, online, TV és rádió megjelenések mellett, egyedi tésztabuszokkal járja az országot a gyártó. Egy-egy kitelepülés során kereskedelmi partnereivel karöltve promotálják termékeiket, amiket mindenki megkóstolhat. „Itt első kézből hallhatjuk vásárlóink véleményét termékeinkről, főzési szokásaikról.”

Finom és laktató
A tapasztalat azt mutatja, hogy a fogyasztók igénylik az egészséges, és allergénmentes tésztákat, hiszen egyre több az ételallergiában, intoleranciában szenvedők száma. A fogyasztói csoportok kiszélesednek az egészségtudatos táplálkozók felé is, és egyre többen keresik a vegán termékeket, illetve a kevésbé feldolgozott termékeket.
„Szerencsénk van, hiszen a zabalapú termékeink mindegyikét tudjuk javasolni az egészségtudatos táplálkozóknak. Sportolóknak, vegánoknak, IR-és diabétesz betegeknek, ételallergiásoknak és természetesen gluténérzékenyeknek egyaránt” – említette Kulcsárné Kovács Alexandra, a GOF Hungary Kft. üzletág-igazgatója. – A tésztáink csak teljeskiőrlésű zabpehelylisztből és vízből készülnek, tehát nem tartalmaznak semmilyen hozzáadott adalékot és tojást sem, és emellett nagyon gyorsan elkészíthetőek. Kínálatunk három­féle formában van jelen a piacon: zab fusilli, zab penne és a zab fodros kocka” – ismertette.
Kulcsárné Kovács Alexandra elmondta, mint minden új dolog iránt, az emberek nyitottak, szívesen fogadják, szívesen ki is próbálják a zab alapú tésztákat. Példaként említette, hogy a bolognai SANA Kiállításon, a tészta országában nagy sikert aratott a cég gluténmentes zabtészta termékcsaládja.
„Szerencsére a magyar termékek iránti érdeklődés növekszik, és ebben mi élen járunk, hiszen a zab termesztését is saját földeken, saját gépekkel végezzük, a gyártás ­folyamata is Magyarországon van, ezt fémjelzi a Magyar Termék védjegy is termékeinken” – hívta fel rá a figyelmet az üzletág-igazgató, hozzátéve, hogy a boltokban megvásárolható kis kiszerelésű egység senkit ne tévesszen meg (200 g), hiszen a zabból készült termékek laktatóak és hosszan tartó jóllakottságot okoznak. „Ezenkívül az éttermek, hotelek felé kínáljuk a 4 kg-os, zsákos kiszerelésünket” – egészítette ki.
A GOF Hungary-nak erre az évre rengeteg programja van, partnertalálkozók, kiállítások, meetingek, szakmai ­napok, családi napok, ahol kóstoltatással, edukációs anyagok­kal próbálja a fogyasztókat megszólítani. „Az online marketing kihagyhatatlan, a social media felületeken való megjelenésünk állandó, rengeteg recept, felhasználási javaslat készül hétről-­hétre. Saját dietetikusunk is szakmai segítségünkre van” – sorolta a cég üzletág-vezetője.

Széles választékkal
A fogyasztási szokások és az élelmiszerek iránti ­preferenciák folyamatosan változnak, ezeket rengeteg tényező alakítja. Ifj. Mándy Csaba, a Mary-Ker Pasta Kft. cégvezető-tulajdonosa szerint a tésztafélék esetében az utóbbi időszakban, jelentős és igen gyors változás figyelhető meg a ­fogyasztási szokásoknál, mások mellett egészségtudatosság, kulturális hatások, fogyasztói tudatosság, környezettudatosság, ­be­vásárlási és étkezési szokások változása, gasztronómiai trendek, valamint a pénztárca mérete.
„Durum és teljes kiőrlésű durum kategóriánk kortalan, mégis a fiatal korosztály a fő vásárlóerőnk, tojásos termékcsaládjaink az ízvilág kedvelőinek és a hagyományőrző 40+ korosztály körete. Mivel a fogyasztói szokások változásával a leves, mint fő fogás egyre háttérbe szorul, így 8 tojásos levesbetétjeink is kisebb fogyasztói tábort tudhatnak maguk mögött” – említette ifj. Mándy Csaba.
Mint ismertette, a kiszerelés változása nem jellemző a kategóriára, mivel hosszabb ideig tárolható termékről van szó. A levesbetétek kisebb, 200–250 g csomagolásban, ­köret tésztáik 500 g kiszerelésben érhetők el. Fellelhetők a ­piacon „családi”, 1 kg-os kiszerelések, illetve „gasztro” 4–5 kg-os termék­csomagok is, de az 500 g-os köret áll a keresleti ­lista élén továbbra is.
A cégvezető-tulajdonos szerint a mai vásárlók egyre tudatosabbak az élelmiszerek vásárlásakor és az egészségtudatosság trendje hatással van a tésztaiparra is. „Az egészségtudatos fogyasztók gyakran figyelnek az élelmiszerek összetételére, tápértékére és azokra a tényezőkre, amelyek hatással lehetnek az egészségükre, nekik ajánljuk a Don Francesco durum és tejes kiőrlésű durum termékcsaládjainkat.”
Ifj. Mándy Csaba tapasztalata szerint a hazai termékek iránti érdeklődés gyorsan növekvő tendenciát mutat. „Ráébresztett sokunkat az itthon termelt és gyártott élelmiszerek előnyeire. A Magyar Termék trend és sikk lett” – hívta fel rá a figyelmet, hozzátéve, hogy a hazai áru friss és minőségi is, mivel rövidebb távolságokon utaznak az alapanyagok a gyártótól a fogyasztókig. Mint említette, saját márkás termékekkel minden hazánkban jelenlevő multi és hazai lánc is rendelkezik már. „A kiskereskedelmi láncok hosszú távon építették fel a vásárlói bizalmat, így alapvető érdekük, hogy a saját márkás termékek megfelelő minőségűek és megbízhatóak legyenek” – tette hozzá.
„Az innovációk során lehetőséget kell keressünk olyan tésztatermékek és csomagolások kifejlesztésére, amelyek alacsonyabb ökológiai lábnyommal rendelkeznek” – jegyezte meg a cégvezető-tulajdonos. – Jövőbeli feladataink közé tartozik például a környezetbarát és fenntartható csomagolási megoldások kidolgozása, a tészták összetevőinek és tápanyagtartalmának optimalizálása” – közölte ifj. Mándy Csaba.
A Mary-Ker Pasta termékeit több csatornán is támogatja a cég, pl. hirdetésekkel, médiafelületeken való megjelenésekkel, táplálkozási tanácsadásokkal, sajtómegjelenésekkel, kóstolókkal és promóciókkal, recept ötletekkel.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2023. októberi szám)

aktuális szám digitálisan ITT elérhető: