A fogyasztók ma már a tisztítószerek esetében is figyelnek a fenntarthatóság szempontjaira. Gyártói körképünkben azt vizsgáltuk, hogy milyen irányba terelik a termékfejlesztéseket a változó elvárások.
A koronavírus-járvány hatására megnőtt a higiénés és tisztítási hajlandóság, ami forgalomnövekedést eredményezett a hazai mosó-és tisztítószer piacon. A jelenlegi inflációs környezetben azonban a vásárlók érzékelhetően megnézik, hogy mire költenek, és bátrabban próbálnak ki akár hatékony, de megfizethető saját márkás termékeket is.
Értékes és zöld tisztítószerek
A Chemcore Zrt. marketing vezetője, Szabó Ádám ismertetése szerint portfóliójukban megtalálhatóak mosógélek, öblítők, szappanok, egyéb háztartási tisztítószerek és kozmetikai termékek. Kínálatukban a legnépszerűbbek a háztartás-vegyipari termékek.
„Saját termékeinken túl számos hazai láncnak gyártunk saját márkás termékeket, főleg mosógéleket, öblítőket és folyékony szappanokat” – tette hozzá.
Például a Scudo-termékcsaládjuk versenyképes áron megfelelő minőségű tisztítást garantál a háztartás egész területén. A Lily termékcsalád prémium minőségű mosó-és tisztítószerei pedig magas koncentrációban felületaktív anyagokat, enzimeket, mosó-és tisztítóhatást fokozó adalékanyagokat, illetve magas minőségű illatanyagokat tartalmaznak.
Szabó Ádám hangsúlyozta, hogy a Chemcore küldetése, hogy a partnereik igényeit kiszolgálva igazodjanak az egyre magasabb elvárásokhoz, amelyet folyamatosan bővülő termékválasztékkal és versenyképes árakkal szolgálnak ki. Működésüket arra az elvre alapozzák, hogy értékes és zöld termékeket gyártsanak. Ennek támogatására Magyarországon elsőként vezették be a robotikus asszisztenciát az újrahasznosíthatóság biztosításához.
Úgy látják, hogy a tisztítószerek piacán is egyre fontosabb a fenntarthatóság, ezért nemcsak a környezetkímélő Sansin márkájuk, hanem a többi márka esetében is törekednek arra, hogy a fenntarthatóságot szem előtt tartsák. Felhívta a figyelmet arra, hogy 2017-ben csatlakoztak a Magyar Háztartásvegyipari Szövetséghez (KOZMOS), majd 2019-ben az Európai Háztartásvegyipari Szövetséghez (A.I.S.E.).
„Rendelkezünk az „A.I.S.E. Charter” logó használati jogával, ezzel cégünk elkötelezte magát a fenntartható fejlődés útján; gyártási, fejlesztési, valamint raktározási folyamataiban zöld utat követve, a környezet védelmét kihangsúlyozva” – közölte.
Szabó Ádám elmondta azt is, hogy az infláció hatására a vásárlók a tisztítószereknél is keresik a hatékony, de megfizethető termékeket, amelyek sok esetben egy-egy üzletlánc saját márkás termékeit jelentik.
Aromaterápiás termékek
A környezetbarát Naturcleaning márka gyártója, a Cudy Future Kft. ügyvezetője, Kulcsár Ildikó hangsúlyozta, hogy az őszi-téli takarításhoz is nagyszerűen alkalmazható a Naturcleaning aromaterápiás padlótisztítója. Az alapos tisztításon túl az illóolajok frissítő hatása kellemes, plusz élményt nyújt.
„Nagyon népszerű a 100%-ban illóolajokat tartalmazó Naturcleaning légfrissítőnk is, amely az otthoni használaton túl irodákban, egyéb közösségi helyeken is nagyszerűen használható. Praktikus csomagolása a női táskában is elfér” – jegyezte meg.
Szavai szerint a cég több mint 200 termékből álló portfóliója a takarítás teljes területét lefedi.
„Az általános mosható felületeken túl a mosdó, az ablak, a szőnyeg, a kerékpár, a kondigép tisztításához is professzionális termékeket gyártunk” – hangsúlyozta.
A szakember tapasztalatai alapján a hazai vásárlók is a természetes összetevőket keresik, ráadásul az illatok trendje is változik.
„Óriási sikere van az illóolajokat tartalmazó, aromaterápiás funkcionális termékeknek. Ősszel, télen pedig a melegítő hatású fahéjas, citrusos illatoknak” – magyarázta.
Hangsúlyozta, hogy a zöld tisztítószerek kereslete a hazai piacon is növekvő tendenciát mutat. A vásárlók egyre tudatosabban keresik a termékeken a zöld védjegyeket is, amelyek megkönnyítik a vásárlói döntést.
Kulcsár Ildikó úgy véli, az infláció hatására talán csökkent a fogyasztói márkahűség, és nyitottabbak a vásárlók az új dolgok kipróbálására.
Fejlesztések a fenntarthatóság mentén Murányi István, a Magyar Kozmetikai és Háztartási-vegyipari Szövetség főtitkára összegzése alapján a COVID-járvány alatt nőtt a forgalom a hazai mosó-és tisztítószer piacon, amit a járvány megszűnése és a jelenlegi gazdasági környezet lefékezett. A piac múlt évben még kisebb növekedés mellett stabilizálódott. |
Hideg és meleg tisztításhoz
Kertészné Magai Erzsébet, a Malen Kft. kereskedelmi vezetője úgy fogalmazott, hogy az őszi időszak a takarítás szempontjából előkelő helyet foglal el. A meleget felváltja a kellemesebb idő, így nagyobb kedvet éreznek az otthonuk rendberakásához az emberek. Az illatok tekintetében még mindig nagy népszerűségnek örvendenek a citrusos és virágos aromák a tisztítószerek kategóriájában.
Felhívta a figyelmet arra, hogy az esősebb, párásabb idő beköszöntével a kevésbé szellőző háztartásokban megjelenhet a penész. A kezelését időben meg kell kezdeni, hogy minél gyorsabban megszabaduljunk a gombás felülettől, illetve csökkentsük a kiterjedésének mértékét.
„A BradoClub penészölő termékünk kiválóan alkalmazható a fürdőszobában, konyhában és egyéb vizes helyiségekben, kifejezett előnye, hogy bármilyen felületen, akár a falon direktben is alkalmazható. A vízben oldott aktív klórvegyület hatékonyan távolítja el a nedves helyiségekben megtelepedett penészgombát” – közölte.
A forgalmi adatok alapján a penészölő mellett a Szuper Búvár lefolyócső tisztítók is nagyon népszerű termékek a Malen tisztítószer portfóliójában.
„Ezek a termékek már évek óta bizonyítják hatékonyságukat a fogyasztók körében. Hideg- és melegvizes tisztítással is alkalmazható granulátumként kapható. Kiválóan feloldja és eltávolítja a lefolyókban és szifonokban felhalmozódott szennyeződéseket” – magyarázta.
Kertészné Magai Erzsébet megjegyezte, hogy a tisztítószereik közül még kiváló helyet foglal el a BradoClub zsíroldó, BradoClub vízkőoldó és BradoClub wc olaj. „A wc olajok már a 70-es évek óta népszerű piaci szereplők. A wc kagyló felületére a szórófej segítségével egy filmréteget tudunk felvinni, ami megakadályozza a szennyeződések (urin, vízkő) lerakódását, mindemellett hosszantartó friss illatot biztosít. Jelenleg vadvirág és citrom illatban gyártjuk őket” – sorolta.
Kertészné Magai Erzsébeték azt látják, hogy a jelen gazdasági környezetben a fogyasztók elsősorban a pénztárcájuk „teherbíró képessége” alapján hozzák meg a döntéseiket. A márkázott termékekről is nagyobb hajlandósággal mondanak le a vásárlók, ha azzal mérsékelni tudják a kiadásaikat. Emellett az okos megoldásban gondolkoznak, hogy az egységre vetített érték minél kisebb legyen. Szavai szerint a portfóliót a piaci igényeknek megfelelően igyekeznek bővíteni, és – nagy örömükre – a tisztítószereiket kiegészítették innovatív takarítóeszközökkel, a Parex termékcsaláddal.
(TERMÉKMIX magazin – 2023. szeptemberi szám)