A fluoridmentes termékek egyre keresettebbek a kulcsfontosságú piacokon, noha számos szakember érvel azzal, hogy a fluoridra szükség van a fogszuvasodás megelőzéséhez.
A COVID-19 világjárvány átalakította a szájápolási szokásokat, az emberek ma már az általános egészség és szépség részeként tekintenek a szájhigiéniára. A 2022–2023-as inflációs nyomás miatt csökkent a háztartások jövedelme, ami az eladásokban is látszódik. A fogyasztók azonban a koronavírus-járványt követően is nagy figyelmet fordítanak a foghigiéniára. A szájápolás iránt megújult érdeklődés számos lehetőséget kínál a márkáknak – derül ki az Euromonitor International idei jelentéséből.
A demográfiai változásokban is rejlenek lehetőségek
Napjainkban a globális fogyasztók átlagosan tovább élnek, miközben a születési szám csökken. Az Euromonitor International 2022-es életmód felmérése szerint a megkérdezett üzleti vezetők 57%-a a demográfiai változásokat tartja az egyik legfontosabb tényezőnek, amely az üzleti életet befolyásolja.
Az Euromonitor 2022 nyarán végzett fogyasztói felmérése szerint a baby boomerek mellett a Z-generáció a második olyan korcsoport, amely nagyobb jelentőséget tulajdonít a száj egészségének. A Z-generációsok nem ugyanazokat a márkákat vásárolják, mint a szüleik. A szépségről alkotott elképzeléseik sokkal inkább az önkifejezésről, az identitásról és az individualizmusról szólnak. A Co by Colgate és a Moon Oral Care by Kendall Jenner csak néhány példa arra, hogy a szájápolás témaköre a fiatalabbak megítélése alapján a szépséghez és az életstílushoz kapcsolódik.
A szépségápolás nem elég
A bőrápolásban megfigyelhető „tiszta szépség” trendje a szájápolás terén is egyre népszerűbb. A fluoridmentes termékek egyre keresettebbek az olyan kulcsfontosságú piacokon, mint az USA, Kína, Németország és az Egyesült Királyság. A bőrápolásban a tiszta szépség trendje azt eredményezte, hogy bizonyos összetevőkre a fogyasztók károsként kezdtek tekinteni, noha a készítők szükségesnek ítélték meg őket. A fluorid is erre a sorsra juthat. Miközben a fogyasztók természetes összetevőket szeretnének látni a fogkrémben lévő fluorid helyettesítésére, számos szakember azzal érvel, hogy a fluorid fontos összetevő, mivel megelőzi a fogszuvasodást.
Termékinnováció és fenntarthatóság
A globális fogyasztók ma már egyre szélesebb körben fejezik ki aggodalmukat az éghajlatváltozással, a szén-dioxid-kibocsátással és az újrahasznosítással kapcsolatban. Sokan gyűjtenek információt a fenntartható lehetőségekről, igénylik a környezetbarát termékeket.
A szájápolási termékek gyártói támogathatják azokat, akik fenntartható életmódot szeretnének folytatni: például csökkentik a műanyaghasználatot, segítik a termékek újrahasznosítását és a fenntartható csomagolás használatát. A Colgate-Palmolive 2022 januárjában sikeresen létrehozott egy újrahasznosítható fogkrémtubust egyetlen HDPE, vagyis nagy sűrűségű polietilén anyagból. Az innováció a fogkefék terén is fejlődött: megjelentek a bambuszból készült változatok, a cserélhető fejű kézi fogkefék és az újrahasznosított anyagokból készült elektromos fogkefék.
Víz nélküli innováció
A vízhiány az egyik legfontosabb környezetvédelmi probléma. A szépség- és testápolási ipar gyakran szerepel a túlzott vízfelhasználás, a vízszennyezés és a vízpazarlás legfőbb okozói között. Ezért nem meglepő, hogy a vállalkozások egyre többen fektetnek be a fenntartható kezdeményezésekbe.
A szájápolási ágazat szereplői különösen sokat tanulhatnak a testápolás vízmentes innovációiból, például a száraz samponok és szappanok előállításából. Nem meglepő, hogy a több mint egy évtizede kapható fogkrémtabletták mostanában kapnak egyre nagyobb figyelmet.
Jövőbeli kilátások
A szájhigiéniával kapcsolatos fokozott tudatosság, amelyet a kormányzati kezdeményezések, az erősödő középosztály, valamint a népesség és a jövedelmek növekedése segít, ösztönözni fogja a fogyasztást a fejlődő piacokon. A növekedés kulcsát valószínűleg az összetevőkre való összpontosítás és az új formátumok adják.
(TERMÉKMIX magazin – 2023. szeptemberi szám)