A gyermekeknek gyakori és változatos táplálkozásra van szükségük. A tanévkezdetkor nemcsak a szülők, a gyártók is odafigyelnek arra, hogy milyen változatos, ízletes, egészséges és biztonságos finomságokat kínálnak.

Van miből választani

A Nádudvari több termékkategóriájában is kínál termékeket az iskola­kezdésre. Nagy Ádám, a Nádudvari Élel­miszer Kft. ügyvezető igazgatója elmondta, hogy a Nádudvari minden termékkategóriájában találhatók termékek, amelyek megkönnyíthetik az iskolakezdést.
„Réteges krémjoghurtunk megalkotásakor a cél az volt, hogy egy igazán finom, 100 százalékban magyar tejből készülő, jó minőségű terméket dobjunk piacra, ami a vásárlói visszajelzések alapján nagyon jól sikerült” – ismertette a termék bevezetését Nagy Ádám, hozzátéve, hogy a kisebb kiszerelésű joghurtok vagy a legújabb kedvenc, a réteges krémjoghurtok önmagukban is tökéletes tízórai vagy uzsonna lehet a gyerekeknek.
Mint elárulta, a vállalat idén szeptemberben két új termék­családdal lép a piacra. Mindkettő gyümölcsjoghurt, az egyik egy 0,1 százalékos joghurt alapú, hozzáadott cukor ­nélküli réteges krémjoghurt, mely Nádudvari Fitness brand alatt indul. A másik egy hagyományos gyümölcsjoghurt, mely 2 ­népszerű ízben debütál. Mindkét joghurtcsalád hozzáadott C- és D-vitaminnal készül. A most debütáló kisebb ­kiszerelésű gyümölcsjoghurtok ízválasztásánál a Nádudvari törekedett a népszerű ízek kiválasztására, így az eperre és a barackra esett a választás. Nagy Ádám szerint a klasszikus gyümölcsjoghurt a 125 grammos kiszereléssel és a hozzáadott vitaminokkal tökéletes választás lehet a szülők számára, amikor gyermekeiknek is egészségtudatosabban választanak majd nassolnivalót.
„A tapasztalat szerint az egészségtudatos fogyasztók különböző dolgoknak tulajdonítanak fontosságot, így a hozzá­adott C- és D-vitaminokkal készült joghurtjaink azok számára lehetnek érdekesebbek, akik például a csontjaik védelmét fontosnak tartják – jegyezte meg az ügyvezető igazgató. – A sportosabb vagy épp diétázó vásárlóink számára készült Fitness joghurtok 0 százalék hozzáadott cukorral és közel 0 százalékos zsírtartalmú joghurtból készülnek. A réteges krémjoghurtjaink közül az erdei gyümölcsös bizonyult a legnépszerűbbnek, ennek megfelelően választottuk már az új Fitness joghurtok esetében is az egyik íznek az erdei gyümölcsöket. Ez a termékcsalád is hozzáadott C- és D-vitaminnal kerül az üzletek polcaira” – mondta.
A Nádudvari májasok, melyek a tanévkezdéskor a ­reggeli vagy a tízórai elkészítéséhez is jól jöhetnek, hosszú évek óta közkedvelt termékek a vásárlók körében. A gyártó mindig igyekszik a jól bevált ízek mellé valami érdekesebb, újabb ízvilágot találni, ilyen a most ősszel bevezetésre kerülő viaszos borjúmájas, ahol az alapízesítés mellé sülthagymás is készült. „Mindegyiket szívesen kínáljuk, mert fűszerezésük, ha jellegzetes is, nem harsány, ami a gyerekek számára is kedvező. A májas termékcsaládunk minden tagja glutén- és laktózmentes, így az arra érzékenyek is fogyaszthatják” – tette hozzá.
Az iskolai időszak elindulásával csökken a szabadidő, így nagyobb szerep jut a mirelit termékeknek, mert könnyebb vacsorát készíteni a család számára a félkész termékekből. A Nádudvari legújabb mirelit termékcsaládja, a Chef Exclusive rántott húsgolyók csirkemellből készülnek és 3 különböző töltelékkel (brokkolis, klasszikus sajtos, fűszeresebb jalapenós) kaphatók. „Ezek mellé már a legegyszerűbb köret is elegendő ahhoz, hogy egy különlegesebb menü kerülhessen az asztalra. Ezen felül nagy sikert érnek el a vegán és vegetáriánus termékeink, a rántott zöldségeink és sajtjaink is keresettek” – egészítette ki.

Vitaminban gazdag újdonságokkal

„Mélyebb elemzésbe nem mennénk bele, ezért azt emelnénk ki, hogy akárcsak a magyar gazdaság minden szereplőjére, ránk is hatnak a gazdasági körülmények. Amit mi tehetünk, hogy az alapelveinkkel összhangban minőségi termékeket kínálunk, megfizethető áron.”

„Számunkra kiemelkedően fontos, hogy a legkisebbek is előszeretettel fogyasszanak tejtermékeket, hiszen a tej és az abból készült termékek rengeteg olyan vitamint és ásványi anyagot tartalmaznak, melyek nélkülözhetetlenek a gyermekek egészséges növekedéséhez és fejlődéséhez” – fogalmazott Brandl-Popov Lívia, az Alföldi Tej Kft. marketingvezetője.
A tejipari vállalat éppen ezért új termékekkel bővíti kínálatát és bevezeti a hazai gazdák által termelt, magyar tejből készülő Mesés puding- és ízesített tej termékcsaládot, amelyek élelmi rostban gazdag, vitaminokkal valamint ásványi anyagokkal dúsított finomságokat tartalmaznak a magyar gyerekek számára, laktózmentes formában is. A Mesés ízesített tejekben lévő B6- és B12-vitaminok hozzájárulnak az ideg- és immunrendszer normál működéséhez. A vas elősegíti a gyermekek kognitív képességének fejlődését, a cink pedig hozzájárul a normál csontozat fenntartásához.

„Olyan ízeket választottunk, amelyekből minden ­gyermek megtalálhatja a saját kedvencét, a tejitalok a tej, ­kakaó és laktózmentes kakaó mellett vaníliás, ­banános, mogyoró ízű, kókuszos, epres ízben érhetők el, a ­pudingok pedig banán-, keksz-, és eper ízű variációban” – ­mondta a marketingvezető, hozzátéve, hogy ezek a termékek ­minden napszakban tápláló finomságot jelenthetnek, de főleg uzsonnának, tízórai gyanánt ajánlják.
Vásárlói igényeihez igazodva az Alföldi Tej Kft. is ­egyre több, hozzáadott cukor nélküli, valamint laktózmentes terméket készít. „Ezzel pedig magát a piacot is alakítjuk – hívta fel rá a figyelmet Brandl-Popov Lívia – megjegyezve, hogy az ételintoleranciában szenvedők arányának növekedésével összhangban a szülők részéről is megjelent az igény a mentes termékek iránt, ezt figyelembe véve alkottuk meg a laktózmentes Mesés pudingcsaládunkat.”

 
Kényeztető ízélmény

Az iskolakezdést és a nyári szünet utáni mindennapi életbe való visszatérést megkönnyítik a krémes finomságok; egy ízletes puding mindig jól jön, akár az iskolában tízórainak, akár otthon uzsonnaidőben. A gyerekek számára különösen fontos, milyen könnyű tejdesszerteket fogyasztanak.
Idén szeptemberben a Danette új ízzel, a mogyoróscsoki ízű pudinggal jelent meg a boltok polcain. Szűcs Dalma, a Danone Magyarország Kft. indulgence brand managere elárulta, hogy az időzítéssel a családoknak és az iskolásoknak próbált kedvezni.
Mint említette, a Danone portfóliójából minden napszakra és étkezésre lehet választani egy-egy finomságot. A Danette pudingok selymesen lágy, bársonyosan krémes desszertek, amelyek teljes kényeztetést nyújtanak az egész család számára minden nap.
A Danette puding reggelire jól variálható, a gyerekek ­iskolatáskájában, az uzsonnásdoboz mellett remek meglepetés, de délután és este is szuper nassolnivaló, igazi ­kikapcsolódás egy nehéz nap után, és tejtermék lévén egy egészségesebb alternatívát kínál egy csokival vagy cukorkával szemben” – mondta Szűcs Dalma.
Továbbá megjegyezte, a tapasztalat azt mutatja, hogy a csokoládés íz mindig keresett volt és lesz, a Danette csokiízű pudingja is örök kedvenc a fogyasztók körében. A Danette mogyoróscsoki ízű puding esetében a forgalmazó vállalat ­ebbe a megszokott ízbe próbált belecsempészni egy kis csavart: a különleges ízélmény a krémes állagnak is nagyban köszönhető.
A Danette márkacsaládnál az ízre, a kényeztetésre ­fókuszál a Danone. Mint megtudtuk, a forgalmazó által elvégzett a piackutatás bizonyította, hogy ma Magyarországon az ízélmény még mindig a vezető fogyasztói igények közé tartozik. A Danette nemrégiben bevezetett mogyoróscsoki ízű termékével egy új alternatívát, egy új finomságot kínál a családoknak a márka.
Az indulgence brand manager azonban felhívta rá a figyel­met, hogy mivel a Danone számára kiemelten fontos a fogyasztók egészséges életvitele, így portfóliójában számtalan olyan termék is megtalálható, amelyek az íz mellett a vitamin­nal dúsításra vagy épp a mentes alternatívák biztosítására fektetik a hangsúlyt.
Ahogy a legtöbb szektornak, úgy a FMCG-nek is folya­matosan szembesülnie kell gazdasági kihívásokkal, az alap- és csomagolóanyagok drágulása vagy éppen az in­flá­ció is ilyen. „A hasonló helyzetekben mutatkozik meg leginkább, hogy melyik vállalat és márka tud gyorsan reagálni és a ­fogyasztók igényeit szem előtt tartani. A Danone legtöbb márkája, így a Danette esetén is aktivitásokkal, promóciókkal próbáljuk egyensúlyozni a helyzetet, és boldogok vagyunk, hogy mindezt sikeresen tesszük. A kihívással ­teli időszakok ­alapvetően hatással vannak a tejtermékek forgalmára, ­éppen ezért új megközelítésre és perspektívára van szükség” – fogalmazott Szűcs Dalma. Mint megtudtuk, a termékkóstolások alkalmával és a Danone felületein is transzparensen kommunikál a forgalmazó, és nagy figyelmet fordít a fogyasztói tájékoztatásra. „Igyekszünk adaptálódni a modernkori változásokhoz és megtalálni azokat az online és offline felületeket, ahol az iskolás­korúakat közvetlenül elérhetjük” – tette hozzá.



Nemcsak cool, finom is

A Tutti Drink termékei fiatalosak, „cool” megjelenést képviselnek, a frissítő, pezsdítő és különleges ízek minden korosztály számára megfelelőek.
„A Tutti Juice Original, a vállalat zászlóshajó terméke iránt szinte töretlen, egész évben folyamatos a kereslet – jegyezte meg Jánosik Gergő, a Tutti Drink Kft. tulajdonosa, kiegészítve azzal, hogy iskolakezdéskor szinte az összes íz iránt megugrik a kereslet, és ebben az időszakban a cég csomagajánlatokat, kedvezményeket tud ajánlani partnereinek, akár iskolakezdési ajándékokkal.
A Tutti Drink 2023-ban két új termékkel jelentkezett: a Tutti Juice ZERO-val, az alaptermék, a Tutti Juice Original teljesen cukormentes változatával, valamint egy teljesen új ízt is bemutattak, a Tutti Juice KIWI-t, amely ­ötvözi a tutti-frutti ízt egy édes és picit savanykás kivi ízzel. Jánosik Gergő felhívta rá a figyelmet, hogy a fogyasztók szerint a KIWI lett a gyártó ­eddigi egyik legjobb üdítője.
„Minden termékünk koffeinmentes, tartósítószer-­mentes, valamint mesterségesszínezék-mentes, ­továbbá csökkentett cukortartalmú, sőt ZERO variációk is vannak. Úgy vélem, hogy minden termékünk megfelelő a fiatalok számára!” – ajánlotta kínálatát a tulajdonos, aki úgy gondolja, hogy a Tutti Juice termékek megfelelnek a mai egészségtudatos trendeknek: teljesen allergénmentesek, ezen kívül cukormentes változatok is kaphatók. Az enyhébb szénsavas üdítőitalokat, illetve a szénsavmentes üdítőket kedvelők számára a Tutti TEA-t ajánlotta.
„Célunk az volt, hogy egy olyan üdítőitalt hozzunk létre, amely tükrözi egy energiaital megjelenését, de nem tartalmaz koffeint és egyéb »felpörgető« összetevőket. Sikereinket ­ebben az ízvilágban az is igazolja, hogy egyre több gyártó kezdte el lemásolni termékeinket akár csak ízében, teljesen azonos megjelenésben, hasonló nevet és ízt adva italának” – tette hozzá Jánosik Gergő.
„Kommunikációnkban egész évben próbálunk változatosak maradni, így néha szórakoztatunk, és van, amikor próbálunk edukálni, fontos dolgokra felhívni a figyelmet” – említette Jánosik Gergő.
Mint mondta, idén iskolakezdésre a ­gyártó egy akciós csomagot készített a Tutti Shop webshop vásárlóinak, amelyben egy tálca Tutti Juice mellé iskolában használatos tárgyakat is helyeztek, pl. egyedi órarend, tornazsák vagy nyakpánt.

Gyümölcsöző kínálattal

A DÉR Juice (DJ) gyümölcslevek kizárólag gyümölcsöt (a céklalé esetében zöldséget és gyümölcsöt) tartalmaznak: nincs bennük hozzáadott cukor, tartósítószer, színezék és ­mivel direkt préseléssel készülnek – az ízpárok eseté­ben ­valódi gyümölcsvelők, és -levek hozzáadásával –, még hozzáadott vizet sem tartalmaznak. A gyümölcslevekben használt alma és meggy a Derecskei Gyümölcsösben terem, amely ­méltán híres fenntartható termeléséről és társadalmi felelősség­vállalásáról – tudtuk meg Szabóné Karcza Veronikától, a DÉR Juice gyümölcslégyártás ágazatvezetőjétől.
Mint mondta, szeptember beköszöntével ugrásszerűen nő a natúr almalé iránti kereslet, de hasonló növekedés látható az őszibarackos és mangós almalevek népszerűségében is. Iskolagyümölcs-programjának köszönhetően az idei évben 22 000 iskolás fogyasztja a Derecskei Gyümölcsös almáit és 100 százalékos gyümölcstartalmú leveit.
„Legfiatalabb fogyasztóink körében a natúr 100 százalékos derecskei almalé mellett a szamócás, a mangós és az őszi­barackos alma igen népszerű. Kiszerelés tekintetében a 330 ml-es üveges gyümölcslevünk egy kifejezetten gyerekbarát méret, néhány tudatos szülő pedig a nagy, könnyen adagolható BiB kiszerelésekre esküszik, ami a hűtőben hetekig eláll, így mindig kéznél van, ha a gyerkőcök valami finom innivalóra vágynak” – mondta Szabóné Karcza Veronika, hozzátéve, hogy az idei év új íze a Narancslé Almával gyümölcslé. Január végén 330 ml-es kiszerelésben vált először elérhetővé. Az ízkombináció népszerűségét látva néhány hónapja a 3 literes Bag-in-Box kiszerelés is piacra lépett.

A DÉR Juice minden gyümölcslevére igaz: „Csak gyümölcs. Nincs benne semmi más.” A tapasztalat azt mutatja, hogy a LOHAS (Lifestyle Of Health and Sustainability) célcsoport alapvetően kevésbé árérzékeny. Szabóné Karcza Veronika szerint a DÉR Juice fogyasztói tudják, hogy termékekért reális árat fizetnek.
Kommunikációjában a derecskei cég igyekszik közönsége aktuálisan fel­merülő kérdéseire, igényeire választ adni. Idén a szeptembert iskolaindító akcióval kezdték, blogjukban szó esett a gyerekek immunrendszerének erősítéséről, ami az őszi sulikezdés időszakában egy kiemelten fontos téma.

Kiemelt szigeteken

Mint minden évben, idén is július közepétől kínálta kiemelt szigeteken az iskolakezdéshez kapcsolódó termékeket az Auchan.
Ezekben a hetekben elsősorban a non-food termékek – pl. tanszerek, papíráruk, ruhaneműk, digitális eszközök stb. – forgalma nő meg. Egyre több vásárló keresi a környezetbarát és fenntartható forrásból származó termékeket is. A folyamatos árufeltöltésnek köszönhetően a last minute tanszervásárlók is bőven tudnak válogatni a termékek között szeptember köze­péig. Az ezt követő hetekben kiegyensúlyozottabbá válik a vevők érdeklődése, és elsősorban a gyerekek reggelijére, tízóraijára és uzsonnájára szánt élelmiszerek – tejtermékek, friss pékáru, friss gyümölcsök – kerülnek a kosarakba.

 

Augusztus végén megnőtt a kereslet

A Tesco-Globál Áruházak Zrt. tájékoztatása szerint is augusztus ­20-á­tól nőtt meg érezhetően a kereslet. Hosszú évek tapasztalata azt mutatja, hogy a legtöbb család a nyaralások véget érte után vásárol be az iskolakezdésre, és a szeptember közepéig tartó időszakban a hétvégi napok különösen forgalmasak. Mint megtudtuk, a Tesco idén is nagy sikereket ért el csomagajánlataival (pl. tanszerkészletek, uzsonnásdobozok stb.), akcióival és nyereményjátékaival, valamint azzal, hogy felhívta a figyelmet a „pénztárcabarát iskolakezdés fortélyaira”. A füzetek, iskolatáskák, írószerek mellett erősen megnő a szeletelt felvágottak (pl. párizsi, pulyka­sonka), a kenhető és tömb sajttermékek, cereáliák (pl. csokoládés, mézes gabona- és zabpelyhek), valamint a kis kiszerelésű gyümölcsjoghurtok, túró rudik, tejszínes snackek, szeletes müzlik forgalma.

 

Széles választék és akciók

„A szeptemberi iskolakezdés költségei jelentősen megterhelik a szülők pénztárcáját, ezért a SPAR már a nyár közepétől széles áruválasztékkal és akciókkal készült az iskolaszezonra” – mondta Maczelka Márk, a SPAR Magyarország kommunikációs vezetője.
Az iskolakezdésre több mint ezerkétszáz-féle árucikket kínáló üzletlánc felhívta a szülők figyelmét a tudatos élelmiszermentés fontosságára: a Munch-applikációval, akár 66 százalékkal olcsóbban, gyorsan és kényelmesen juthatnak hozzá olyan jó minőségű élelmiszerekhez, melyeket az iskolában könnyen elfogyaszthatnak a diákok.


Több, mint frissítő

A prémium minőségű Spájz Szörpök nem sűrítményből vagy kivonatból, hanem gyümölcsökből, illetve fűszer és gyógynövényekből készülnek tartósítószer hozzáadása ­nélkül, ­kíméletes hőkezeléssel azért, hogy a névadó alapanyagok legjava kerüljön a fogyasztók poharába.
„Termékeink teljes mértékben megfelelnek az egészségtudatos trendeknek. A Spájz Szörpök természetes alapanyagokból, magas rosttartalommal készülnek, mely tulajdonságokat nagyon kedvelnek a tudatosan fogyasztó vásárlók” – árulta el Bálint Áron, a keszthelyi Spájz Szörp Kft. egyik ügyvezetője, hozzátéve, hogy a visszajelzések szerint spritz by Spájz szörpitalok is nagyon kedveltek a Z- és az alfa-generáció körében.
A Spájz Szörp jelenleg 16 ízben készít szörpöket: az olyan hagyományos ízektől kezdve, mint a málna, bodza, eper, a cukormentes variációkon keresztül, olyan extrém ízek is megtalálhatóak a portfolióban, mint az ázsiai citromfű vagy az uborka. A jelenlegi kínálatban a Meggyszörp volt az utoljára piacra vezetett termék.
„A visszajelzésekre alapozva úgy látjuk, hogy a jelenlegi szortimentünk lefedi a hazai piaci igényeket” – egészítette ki az ismertetést az ügyvezető.
Mint mondta, a tapasztalat azt mutatja, hogy az őszi iskola­kezdés időszakában – mint mindig – a hagyományos ízek (pl. málna, bodza, eper, meggy) a legkeresettebbek. Idén a szokásoshoz képest nagyobb figyelmet kap a bodza, a ­téli fűszeres és az eper, melyek augusztus elején kettő-kettő, ­illetve egy csillagos minősítést kaptak a Great Taste Awards-on, a kisüzemi termékek nemzetközi megmérettetésén.
Bálint Áron szerint a fogyasztók árérzékenysége ezen a piacon is érezteti hatását.
„Szerencsére az elmúlt évek dinamikus növekedésének eredményeképpen eljutottunk egy olyan üzemméretre, ahol már érezhetően hatékonyabbá tudjuk tenni a beszerzéseinket, illetve a termelést, melyen nagyon sokat dolgoztunk. Ez a munka vezetett oda, hogy az elmúlt két évben csupán egy alkalommal, akkor is csupán átlagosan 10% körüli áremelést kellett végrehajtanunk, amit a fogyasztók ­láthatóan ­díjaznak” – mondta.

Egészséges és finom újdonságokkal

Mikos István, a Ceres ZRt. vállalati igazgatója elárulta lapunknak, hogy az iskolakezdés hagyományosan nagyobb forgalmú időszak a Ceres termékek esetében, mivel kenyereikben, klasszikus uzsonna-alapjaikban mindenki megtalálja a számára megfelelőt: legyen szó házias ízekről, például a Bükki parasztkenyérről vagy akár egy különleges kenyérről, mint például a New Line család termékeiről.
„Főként szeletelt kenyereink iránt nő meg a kereslet ebben az időszakban, de nagy népszerűségnek örvendenek kalácsaink is, melyekből gyorsan varázsolhatunk ízletes és tápláló tízórait vagy uzsonnát minden korosztály számára” – említette Mikos István, felhívva rá a figyelmet, hogy néhány héten belül megjelenik a Ceres újdonsága, egy különleges kalácsforma, többféle ízben.
A tapasztalat szerint a Ceres egyik különlegességét, a Zöldséges veknit gyakran választja a fiatalabb korosztály, mert ízletes zöldségdarabkákat (sárgarépát, paszternákot, zellert, paprikát, vöröshagymát), előfőzött, puhított napraforgó­magot és lenmagot is tartalmaz, így remekül beilleszthető a tudatos étrendbe.
Mindemellett a Ceres kínálatában többféle termék is ­szerepel, melyek jó alapjai lehetnek a ­szénhidrátcsökkentett diétának, ilyen például a New Line szénhidrátcsökkentett cipó és a Slimmm termékcsalád.
„A Ceres idén 70 éves, ezért idei kommunikációnk az évforduló köré épül – hívta fel rá a figyelmet Mikos István. – Most indult nagyszabású nyereményjátékunk, mely 70 napig tart, így óriásplakáton, online felületeken és a TV-ben is találkozhatnak velünk fogyasztóink”.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2023. szeptemberi szám)

AKTUÁLIS LAPSZÁM ITT: