A jelenlegi táplálkozási trend szerint a fogyasztók egyre kevésbé döntenek a klasszikus három főétkezés mellett, és inkább a sós snackeket és rágcsálnivalókat választják, akár többször is napközben.
A nagy sportesemények és a fesztiválok növelhetik a sós snackek iránti keresletet, a tényleges forgalmat ugyanakkor jelentősen befolyásolja az általános gazdasági helyzet és az időjárás.
A fogyasztókra koncentrálva
A snackek forgalma alapvetően fogyasztási alkalomhoz kötött, így egy sportesemény vagy akár egy ünnepnap erősen meg tudja dobni az eladásokat.
„Mint a legtöbb kategóriában, itt is visszaesést tapasztalhattunk volumenben az elmúlt egy évben az előző év azonos időszakához képest, azonban ez a csökkenő trend az elmúlt időszakban viszonylag stabil, nem erősödött fel” – közölte Déri Luca, a Szentkirályi Magyarország kategóriamenedzsere.
Mint magyarázta, alapvetően a piaci trendekkel összhangban bizonyos mértékű visszaesés még mindig megfigyelhető, viszont mivel már a bázisévet is érintette az infláció, így a csökkenés kisebb mértékű a korábbi időszakokhoz képest. Emellett a 2022-es bázisévet az év végi labdarúgó világbajnokság is segítette, amihez hasonló nagyobb sportesemény a 2023-as évben nem lesz.
Déri Luca szerint a kategóriában továbbra is a hagyományos ízek a kedveltek: a hagymás-tejfölös a legkedveltebb, de a sós és sajtos ízeket is szeretik a fogyasztók. Emellett azonban folyamatos nyitottság látszik az új, extrémebb ízvilágú/textúrájú termékek iránt, ez az eladásokban és a márkapenetráció növekedésében is észrevehető az új termék/íz bevezetése alatt. Mint megjegyezte: egyértelműen elmondható, hogy a fogyasztók egyre nyitottabbak az egészségtudatos termékkategóriák iránt, folyamatos a keresletnövekedés az egészséges életmóddal összeegyeztethető termékek felé. Emellett folyamatosak az újítások, amelyek elég széles skálán mozognak, legyen szó akár egy új ízről, egy új márkáról vagy akár egy új formuláról.
A sós snackek piacán egyre több alternatív zöldség alapú (pl. lencse), illetve csökkentett zsírtartalmú termék jelent meg az elmúlt időszakban a fogyasztói igényekre reagálva. A Szentkirályi is igyekszik követni ezt az egészségtudatos trendet.
„Chips oldalról a piaci igényeket felismerve 2017-ben bevezettük a Lay’s Oven Baked termékcsaládot, amely 50 százalékkal alacsonyabb zsírtartalmú, mint a hagyományos burgonyachipseink, emellett pedig speciálisan, kemencében – és nem pedig olajban sülve – készül. Ez az almárka a bevezetése óta folyamatosan bővül, nemcsak a méretválasztékot szélesítettük, de új ízt is hoztunk a piacra – említette Déri Luca.
„A 2023-as évet a Lay’s Oven Baked kampánnyal indítottuk, tv- és digitális kommunikációval népszerűsítettük. Majd februárban a tavalyi évhez hasonlóan a „Jobban ízlik vele a film” kampányunk indult szintén TV és digitál mellett különböző instore kommunikációval. Az UEFA hivatalos szponzoraként márciusban elindult a Football kampány Messivel „No Lay’s No Game” üzenettel, TV, valamint digitális és instore kommunikációval. Ebben az időszakban egy hónapos foci tematikájú Tailor Made aktivitás is indult a Tesco áruházakban. A februári Lay’s In-Out termékek mellett március hónapban a Cheetos márkán is hoztunk egy sós innovációt, melyet szintén különböző online és offline platformokon kommunikáltunk. Az év hátralévő részében is tervezünk további izgalmas kampányokat mind digitális, TV és instore megjelenéssel.”
Élvezeti értékkel
„Úgy tapasztaljuk, hogy a snackfogyasztást számos tényező befolyásolja: többek között az aktuális gazdasági helyzet, az egészséges étkezéshez kapcsolódó trendek, valamint az olyan – remélhetőleg ritka – események is, mint például a koronavírus miatti kötelező bezárkózás” – fogalmazott Sófalvi Adrien, az Intersnack Magyarország Kft. marketing vezetője.
Mint ismertette, a snackpiac mennyiségben tavaly év végén egyértelműen elkezdett csökkenni, és ez a tendencia 2023-ban egyre erősödött. Ugyanakkor a csökkenés nem egyszerre és nem egyformán érintette az egyes szegmenseket: a sütött termékek (pl. ropi, mixek) sokáig tartották magukat, és csak az utóbbi periódusokban csökkent ezeknek a termékeknek az eladása. A popcorn piac pedig egyenesen szembemegy a „trenddel”, és folyamatosan növekszik.
Viszont trendkövetőek a magyarok abban, hogy kedvelik a hagymás-tejfölös ízt, mely nagyon régóta tartja vezető pozícióját a chipspiacon, de hasonlóan népszerűek az egyszerű sós snackek, valamint a sajtos és paprikás ízűek is. Sófalvi Adrien elárulta, hogy az utóbbi időben a húsos ízvilágú nassolnivalók kedveltsége nőtt, és stabil fogyasztói bázisa van az intenzívebb, sőt kifejezetten csípős ízű rágcsálnivalóknak is.
A marketing vezető hangsúlyozta: az egész Intersnack cégcsoportban kiemelt figyelmet fordítanak arra, hogy a termékeik minél egészségesebbé váljanak, így folyamatosan cserélik fűszereiket egészségesebb, természetesebb változatokra. „Ezen kívül az utóbbi időszakban kifejezetten a „better-for-you” kategóriába illő innovációkra koncentrálunk, mint például a tavaly bevezetett lencse chipsek.”
Megfigyelhető trend, hogy az egészségesebb, például alacsonyabb zsírtartalmú snackek kínálata folyamatosan növekszik, ugyanakkor még nagyon kis részét teszik ki a snackpiacnak. „Még a legegészségtudatosabb fogyasztók is lazítanak kicsit a gyeplőn, ha a snackekről van szó, hiszen egy olyan termékkategóriáról beszélünk, amelyet alapvetően az élvezeti értéke miatt fogyasztunk: azért, hogy kicsit ellazuljunk, esetleg feldobódjunk, vagy kibírjuk energiával a következő főétkezésig” – fogalmazott Sófalvi Adrien.
Mint megtudtuk, a fenntarthatóságra több szempontból is kiemelten figyel a vállalat: folyamatosan csökkentik a felhasznált csomagolóanyagok mennyiségét, valamint az Intersnack Csoport vállalta, hogy a műanyag csomagolások tekintetében 2025-re 100 százalékban visszaforgatható csomagolást fog csak használni. „Ezen kívül a győri gyárunkban üzembe helyeztünk egy napelem parkot, amely folyamatosan látja el energiával a gyártást” – tudtuk meg.
Az aktuális új termékek, mint az idén bevezetett Pom-Bar Oven Minis, vagy a tavaly indított Chio Lentil Chips és Chio Popcorn mindig kiemelt média és bolti támogatást élveznek. Emellett egész évben folyamatosan támogatják az chipseket és a többi Pom-Bar terméket is tv- és online kampányokkal, kiemelt bolti megjelenéssel és promóciókkal is.
Az egészségtudatosságot támogatva
„A LIZA SNACK Kft. évtizedek alatt megszerzett tapasztalata alapján a snackek forgalmát döntően befolyásolja a termékek kora – mikortól érhető el a piacon –, a fogyasztói ismertsége, a gyártó földrajzi elhelyezkedése és az abból fakadó távolságok leküzdési nehézsége okán a termékek piaci bevezethetősége, ismertté tétele nagyobb hatótávolságon belül. Nem utolsó sorban a marketing eszközök tárháza, de akár olyan „világesemények”, mint az olimpiai játékok, a futballvilág „megmozdulásai”, a tömegeket vonzó rendezvények vagy akár egy grillparti, összejövetelek vagy a szilveszter” – fogalmazott lapunknak Sebők István, a LIZA SNACK Kft. értékesítési vezetője.
A piac szereplői és a vevők számára újra egyre inkább az ár az elsődleges meghatározó, változatlan minőséggel párosítva. Sebők István hangsúlyozta, hogy a LIZA SNACK Kft. mindig is a vevői által elfogadott állandó minőséggel, a kor igényeihez igazított küllemmel, védjeggyel ellátottan jelenik meg szortimentjével, és bővíti partnerkörét, vevői számát, hosszútávra tervezve.
Mint ismertette, a trendek alapján jelenleg piacvezető a sós, mellette a klasszikus hagymás-tejfölös, de kedveltek még a hazai piacon a baconos és sonkás ízesítésű snackek, valamint feljövőben van a sajtos ízvilág. Mindemellett élénk az érdeklődés az olasz, görög, ázsiai stb. ízekre is, és talán az extrém csípős ízek is kezdenek népszerűvé válni.
Mint említette, egy új termék, új íz bevezetése időt, pénzt és energiát emészt fel. S bár mindig van érdeklődés az újdonságra, a magyar fogyasztók „hagyománytisztelőnek tűnnek”, azaz egy idő elteltével visszatérnek „a már jól bevált megszokotthoz”. A hazai piacon egyes termékeivel egyedüli gyártóként jelen lévő LIZA SNACK Kft.-nél a mai napig gyártásban vannak és növekvő eladási számokat produkálnak.
„Úgy vélem, hogy a LIZA SNACK Kft. fejlődése az előre megtervezettek szerint „halad”, és ha az első félévi számok az év második felében is realizálódnak, akkor eredményes szezont fog zárni” – jelentette ki Sebők István, hozzátéve: a LIZA SNACK Kft. elkötelezett célja többek között, hogy az ételintoleranciával élő fogyasztók számára is lehetővé tehesse a „rágcsálnivalók” mértékletes fogyaszthatóságát. Példaként említette bizonyos termékeinek gluténmentességét, 0 grammos szénhidráttartalmát.
Az értékesítési vezető megfogalmazása szerint a LIZA SNACK Kft. idei leghatásosabb értékesítést támogató „fegyvere” a Magyar Termék Nonprofit Kft. által szervezett védjegyes akciókban való részvételi lehetőségek „kiaknázása”, országos megjelenéssel ismertté válni azokban a régiókban is, ahová más csatornákon keresztül nehezebben tudnak eljutni a LIZA termékek.
Hangsúlyosan egészséges trend
„A snackek választása és vásárlása során a vásárlókat már nem csak a termékek ára érdekli. Mára a vásárlók számára fontossá vált igényeik kielégítése, a tudatos választás, valamint olyan termékeket szeretnének venni, amelyek megoldják a problémáikat vagy kielégítik az igényeiket. Konkrét érzelmi hozzáadott értékről van szó” – vélekedett Sándor Ildikó, a Sonnengold Distribution Kft. ügyvezető-tulajdonosa. Mint mondta, ennek eléréséhez a termékeknek személyesen kell eljutniuk a vásárlókhoz, ezért fontos az egyéni és érzelmi megközelítés. Emellett a kényelem és a megfelelő elhelyezés témaköre a kiskereskedelemben, fontos értékesítési hajtóerő.
A snack-piac összességében még mindig növekszik, azonban világosan meg kell különböztetni az „egészséges nassolnivalókat” és a „klasszikus édességeket”, mint például az édességet, a csokoládét stb. Míg a klasszikus édességek visszaszorulóban vannak, a fogyasztók továbbra is hajlandóak pénzt költeni egészségesebb élelmiszerekre. „Még a nehéz gazdasági időkben is megmarad az egészséges és kiegyensúlyozott életmód iránti vágy. Sőt, gyakran fontosabbá válik, mint valaha - különösen, ha saját gyermekeik táplálkozásáról van szó. A médiában és a politikában a gyermekek „egészséges” táplálkozásáról szóló viták tovább táplálják ezt a tendenciát” – jegyezte meg.
Sándor Ildikó szerint látható, hogy a fogyasztók egyre inkább az egészségesebb, akár vegán lehetőségeket keresik, különösen a gyermekek számára. „Ez mindenekelőtt azt jelenti, hogy kevesebb cukrot tartalmazó és kiejthetetlen nevű összetevők nélküli termékeket választanak.” A rövid összetevőlisták is egyre fontosabbá válnak a vásárlási döntésekben. Egyre több fogyasztó tartja fontosnak, hogy ismerje az összetevőket.
Mint megtudtuk a termékválasztékból a gyümölcsös ízek a legnépszerűbbek. Legkedveltebb termék a Freche Freunde Eper Chips, mely 100 százalékban fagyasztva szárított eperből készül, semmi másból. „A tisztán vegán Freche Freunde pürék, amelyek kizárólag gyümölcsökből és zöldségekből készülnek, szintén nagyon népszerűek - de a Freche Freunde Gyümölcsszeletek és a Freche Freunde ropogós snack termékek is nagy keresletnek örvendenek” – ismertette a kedvelt Freche Freunde termékeket.
A gyakorlat azt mutatja, hogy a nassolnivalók esetében a fogyasztók változatosságra vágynak, és arra, hogy újra és újra meglepődjenek. A változó választék, a limitált kiadások és társaik segíthetnek kielégíteni ezt a vágyat.
„Mindenhez, ami jólesik"
A meleg időben a grillezések ideje alatt a sós snackek, nachosok már-már elképzelhetetlenek a megfelelő szószok, mártogatós és dipek nélkül. A nyári szezonban általában a Yess! BBQ szósz, a Yess! Pizza szósz és a Yess! Chili szósz forgalma is megemelkedik – tudtuk meg Lőnhárt Józseftől, a Yess! Magyarország Kft. képviselőjétől, aki megjegyezte, hogy a forgalmat az árak befolyásolják leginkább, mert Magyarországon még mindig erősen árérzékenyek a fogyasztók, így az ár az első és nem a minőség, vagy esetleg az, hogy hazai terméket válasszanak.
„A „Yess! Mindenhez, amihez jólesik” szlogenünk is jelzi, hogy mindenféle snackhez kiválóan illeszkednek termékeink. Például van, aki a BBQ szószunkat vajas kenyérrel eszi, más pedig a burgonyás chipset mártogatja a Yess! Chili szószba, éppen ezért úgy vélem, hogy mindegyiket érdemes minden snackkel kipróbálni” – ajánlotta a kínálatot Lőnhárt József.
Mint hozzátette, a piaci tapasztalatok szerint hazánkban a klasszikus ízek a legkedveltebbek, de a nem túl erős, pikáns ízek is jól fogynak. „Ezért is sikeres az új Yess! Chilis majonéz termékünk, ami nem erős, hanem inkább pikáns.”
Az elmúlt év gazdasági nehézségei egyre erősebb hatással vannak az emberek mindennapjaira, így a vásárlásokra is. Lőnhárt József szerint kihat a forgalomra az emberek fizetőképessége, azonban a Yess! Magyarország Kft. nem változtatott a receptúráján és nem adott alább a termékei már jól bevált minőségéből (pl. a dráguló olaj miatt a napraforgó olaj repce olajra cserélése, vagy a paradicsomtartalom csökkentése stb.). A Magyar Globus konzervipar megőrzött receptúrája alapján készülő Yess! nedves szószok továbbra is hagyományosan magas minőségű, jól ismert ízekkel vannak jelen a piacon. Mint megtudtuk, az idei újdonság, a Yess! Chilis majonéz mellett ez év októberében az ANUGA élelmiszeripari kiállításon lesz egy-két meglepetésterméke is a vállalatnak.
„Cégünk egyelőre a gasztrovonalon erősebb, mert sajnos nehéz bejutni a kiskereskedelmi hálózatokba és megfelelni a nagy brandeknek felállított követelményeknek” – mondta Lőnhárt József.
A snack-ipar sikerrel birkózott meg az elmúlt évek kihívásaival, például a világjárvánnyal és az inflációval. 2023 még több kihívást rejt, de lehetőséget is biztosít az iparág fejlődéséhez. A rágcsálnivalók egyre inkább alapélelmiszernek számítanak A tudatos vásárlói csatornaváltás Táplálkozási igények kiszolgálása Nosztalgia vagy figyelemelterelés |
A hagyományosnál többre van igény
Akár egy futballestre, egy koncertezés, kártyázás vagy egy grillezés során a snackek, chipsek szinte nélkülözhetetlen nassolnivalók a háztartásokban. A sós snackek közül úgy tűnik, letaszíthatatlan trónjáról a burgonya chips, amelyek számos ízben, kiszerelésben és márkában elérhetők a SPAR áruházak polcain.
Jelentős eltérésről a fogyasztási trendeket illetően nem lehet beszámolni. Továbbra is a sós snackek kategóriájában az örök sláger a hagymás-tejfölös íz – tájékoztatott Maczelka Márk, a SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft. kommunikációs vezetője, hozzáfűzve, hogy ezen kívül még forgalmi szempontból a sós, sajtos és paprikás ízesítés is népszerű a vásárlók körében. Emellett megfigyelhető: ahogy más kategóriáknál, így a sós snack kategóriában is érezhető a kereskedelmi márkák jelentős erősödése.
Bár a piac egyre színesebb, és egyre többféle zöldségchipsszel, valamint rizschipsszel találkozhatnak a vevők, úgy tűnik, hogy az egészséges snackek iránti kereslet valamelyest megtorpanni látszik. Maczelka Márk megjegyezte, hogy „bár a trend továbbra is velünk van, azonban kevésbé dinamikus a növekedése a gazdasági helyzetre való tekintettel, mint volt az elmúlt években”.
Mint említette, impulz kategóriaként az újdonságok iránti nyitottság erőteljesen megfigyelhető a snack kategóriában. Ennek megfelelően alapvetően az elmúlt időszaknak megfelelően egy-egy új ízvariáns és az egészségesebb beltartalmak irányába történő termékfejlesztések fognak a közeljövőben dominálni.
Sikertermékek a polcokon
A snack termékkategórián belül a burgonya chipsek, nachosok népszerűsége évek óta kiegyensúlyozott, talán a sósrudak kedveltsége hullámzóbb. A sós snackek esetében az örök kedvenc a hagymás-tejfölös ízvilág, amit a klasszikus sós változat és a paprikás íz követ, tudtuk meg az Auchan Retail Magyarország sajtóosztályától.
Megfigyelhető, hogy az újdonságokat, a pikánsabb, esetleg távoli tájakat idéző ízeket is mindig nagy örömmel veszik az Auchan vevői. Az ízkombinációk iránti figyelem a gyártókat is arra ösztönzi, hogy egyre színesebb variációkkal jelenjenek meg a piacon.
A tapasztalat azt mutatja, hogy a nassolni vágyó vásárlókat ma már nem csak a falatozás és az ízvilág érdekli, hanem az egészségtudatosság is. Az Auchan áruházakban a zöldség- és gyümölcs snackekből is széles kínálatból választhatnak.
Emellett megfigyelhető, hogy egyrészt a környezetvédelem és a fenntarthatóság, másrészt a könnyebb használat miatt olyan kiszereléseket és csomagolásokat keresnek a vevők, melyeket könnyebb újra lezárni, illetve melyek akár egy több tagú család számára is elegendőek – tudtuk meg az üzletlánctól.
Innovatív termékekkel
Az ALDI-nál széles snackkínálatból választhatnak a vásárlók, ide tartoznak a chipsek, kekszek, müzliszeletek, cukorkák, rágók, illetve az idényjellegű különböző édességek, harapnivalók. A kínálatot úgy alakította ki, hogy figyelembe vette a piaci igényeket és követi a vásárlói trendeket. Az áruházlánc snack-ként különböző hűtött termékeket is kínál, például szendvicseket, hűtött kis kiszerelésű édességeket, gyümölcsitalokat, elvitelre alkalmas ételeket és italokat is. Az áruházlánc tapasztalata szerint nő az érdeklődés az egészséges snackek iránt is, ezért egyre több, alacsonyabb cukor, só és zsírtartalmú termék található az ALDI polcain ebben a szegmensben is. „Az ALDI termékek magas minőségét a versenyeken elért győzelmek is igazolják” – jegyezték meg.
A hűtött snack termékeket elsősorban a COOLBOX nevű polcokon találják meg a vásárlók, míg a többi terméket általában kartondobozokban árusítja az ALDI. Mint elárulták, a polctükrök tervezése során elsődleges szempont a transzparencia és a hasonló típusú termékek egy helyen történő bemutatása. „Folyamatosan jelennek meg innovatív termékek, köztük a csökkentett cukortartalmú és a hozzáadott cukor nélküli, valamint a proteinnel dúsított termékek, amelyekkel az ALDI a megnövekedett igényt szolgálja ki” – említették lapunknak.
2022 év végén az ALDI frissítette a müzli- és zabszelet kínálatát, ami mind a dizájnt, mind az ízeket is érintette. Jelenleg csokoládés, áfonyás-joghurtos, gyümölcsös müzliszelet, kókuszos és erdei gyümölcsös hozzáadott cukor nélkül készült müzliszelet, glutén- és laktózmentes csokoládés müzliszelet, csokoládés, almás és áfonyás-málnás zabszelet érhető el az áruházlánc kínálatában. A tavalyi évben a kínálat kiegészült a hatalmas újdonságnak számító zabrudi termékekkel, melyek töretlen sikernek örvendnek az ALDI vásárlói körében, kapható vegetáriánus, továbbá hozzáadott cukor nélkül készült zabrudi is. Jelenleg az áfonyás és a gránátalmás zabrudi található meg a kínálatban, mindkettő hozzáadott cukor nélkül készült, de a gyártókkal karöltve folyamatosan dolgozik a cég az újabb ízeken.
A hozzáadott cukor nélküli, illetve más mentes termékekre egyre nagyobb kereslet, amire válaszul az ALDI folyamatosan bővíti választékát. A szeletek iránt egész évben nagy a kereslet, nem tapasztalható nagyobb kiugrás a nyári hónapokban.
A chipsek területén az ALDI nyáron vezeti be különleges nyári ízesítésű rizs-/lencsechipseit, amelyek közkedveltek a vásárlók körében, illetve Hummus chipset, amely fehérjében és rostban is gazdag. A chipsek között még mindig a hagymás-tejfölös ízű a legkedveltebb. Az ALDI mindig igyekszik olyan ízekkel kiegészíteni a választékot, hogy kiegészítse az alap ízeket és szívesen kipróbálják azokat, ilyenek például a BBQ, vagy a joghurtos változatok.
(TERMÉKMIX magazin – 2023. júliusi szám)