A mindennapi életben gyakran kevés idő jut az ételek elkészítésére. Ilyenkor nagy segítséget jelentenek a kényelmi termékek, melyek kombinálhatók az egészséges táplálkozással. A termékek ára mellett a fogyasztók számára elsődleges, hogy a kész- és félkész ételeknek ízletesnek, egészségesnek, valamint gyorsan elkészíthetőnek kell lennie.
Hagyományos ízekkel
A MIRELITE MIRSA széles termékpalettájából nagyon kedveltek és mindig keresettek a gyorsan, könnyen elkészíthető készételek, mint például a gyorsfagyasztott vadasmártás vagy a parasztreggeli.
Dr. Losó Adrienn, a MIRELITE MIRSA Zrt. igazgatója szerint a MIRELITE márkás félkész termékek legfontosabb előnye a több évtizedes tradicionális receptúra kedveltségében rejlik. Mint említette, több generáció nőtt fel a hagyományos MIRELITE vadasmártáson vagy bélszínrolón, melyek a mai napig nagy népszerűségnek örvendenek és nagyon keresettek a fogyasztók körében.
„Az új termékek kialakításánál mindig törekedni kell a gyorsan, könnyen, ízletesen elkészíthető termékek mellett az egészséges irányvonalra. Éppen ezért a zöldséges, illetve zöldségekből készült készételek egyre inkább teret kapnak a boltok polcain” – említette az igazgató, aki úgy tapasztalja, hogy az egészségtudatos vásárlók köre egyre inkább növekszik, ezért az egészséges, természetes alapanyagokból készült termékek egyre népszerűbbek és keresettebbek.
Mint mondta, a mindennapok azt mutatják, hogy jelenleg az akciós termékek élveznek előnyt, mind a fogyasztók, mind a beszerzők esetében, „ami a jelenlegi piaci környezetben teljesen érthető”. Dr. Losó Adrienn megjegyezte, hogy jelen gazdasági környezetben mindenki az akciózásokkal van elfoglalva, így nem olyan könnyű ezen a területen most az újdonságokkal teret kapni, „hiszen egy jól ismert, jól bevált terméknél az akcióban való hirdetéssel garantáltan biztosabb forgalmat lehet elérni, mint egy újjal, amit még meg kell ismertetni a fogyasztókkal” – fogalmazott.
Tudatosságra törekedve
„Az utóbbi évek tapasztalatai alapján egyértelmű, hogy a fogyasztók az egészségesebb, jobb minőségű termékeket keresik” – mondta Józsáné Danyi Krisztina, a Szegedi Paprika Zrt. marketing menedzsere. Ennek érdekében a Szegedi Paprika Zrt. is ilyen irányú fejlesztéseket végez a kényelmi termékek előállítása kapcsán, pl. nem használ sem ízfokozót, sem tartósítószert a konzervek gyártása során, és csökkentette a felhasznált só mennyiségét is.
A hagyományos, magyaros ízek mellett a könnyebb, tésztás készételek és magasabb zöldségtartalmú konzervek fejlesztésén dolgozik a vállalat. A nyári szezonban a hűtést nem igénylő vagdaltak, pástétomok, májkrémek iránt nő meg leginkább a kereslet, de a készételek is népszerűek. Mint megtudtuk, még mindig elsősorban a régi, „klasszikus” konzervek fogynak a legnagyobb arányban: chilis bab, babgulyás, pacalpörkölt, rakott káposzta, különleges vagdalt és a sertésmájkrém. Azonban évről évre növekszik a prémium minőségű, hízott liba- és kacsamájat tartalmazó készítmények iránti érdeklődés. „Számtalan előnye van az általunk gyártott kényelmi termékeknek. Változatos ízvilágú készítményeink között mindenki talál kedvére valót. A hőkezeléssel tartósított konzervek nem tartalmaznak tartósítószert, sem mesterséges ízfokozót. A kiürült és megtisztított acéldoboz szelektíven gyűjthető és teljes mértékben újrahasznosítható, nem terheli a környezetet. A konzervek nem igényelnek hűtést, szobahőmérsékleten eltarthatók – sorolta a Szegedi Paprika Zrt. termékeinek előnyeit Józsáné Danyi Krisztina. – A kánikulában nagy segítséget nyújtanak készételeink, mert megkímélik nekünk a főzéssel eltöltött időt a forró tűzhely mellett. A vagdaltakkal és pástétomokkal finom szendvicseket, hidegtálakat készíthetünk. Az exkluzív, hízott liba- és kacsamájat tartalmazó készítményeinkkel pedig lenyűgözhetjük vendégeinket, de akár üzleti ajándékként is megállják helyüket” – egészítette ki a felsorolást.
Mint megjegyezte, a konzerv sokakban még ma is ellenérzést vált ki, mert feltételezik, hogy tele van tartósítószerrel, adalékanyagokkal. „A hőkezeléssel tartósított konzerveknél azonban nincs szükség ezekre, mi ezt hangsúlyozzuk is a csomagoláson, ezáltal is biztatva a vásárlót, hogy nyugodtan válassza és fogyassza ezeket a termékeket.”
Amellett, hogy az idei évben új készételekkel bővíti kínálatát a vállalat, a kereskedelmi márkás piacon is folyamatosan bővíti termékeinek körét.
Mint megtudtuk, a Szegedi Paprika idén nyáron különböző tv-reklámok és újságos hirdetések mellett folyamatosan akciózik valamennyi hazai kereskedelmi láncnál. Emellett a Magyar Termék Nonprofit Kft.-vel évek óta együttműködik a vállalat különféle nyereményjátékokban és a Hazai Termékeket népszerűsítő akciókban.
Egyszerűségre és kényelemre törekednek a fogyasztók
Nagy lehetőségeket rejt a kényelmi ételek és italok szegmense. A McCormick Flavor Solutions vállalat összegezte, hogy 2023-ban milyen trendek befolyásolják a kényelmi ételek és italok piacát. Kiindulópontjuk az volt, hogy a mai világban ma már rengetegen élnek rohanó életet, időhiányban szenvednek nap mint nap.
A fogyasztók ez ellen többek között úgy védekeznek, hogy igyekeznek egyszerűsíteni az étkezést, és az élelmiszerüzletekben kényelmi termékeket vásárolnak. A kényelmi élelmiszerek iránti kereslet világszerte várhatóan 7%-os CAGR-rel (átlagos éves növekedési ütem) fog növekedni. Ezek a termékek a snackektől kezdve a készételeken át, a környezetbarát egyadagos csomagolásig széles skálán mozognak. Abban segíthetnek a vásárlóknak, hogy némi időt nyerjenek, és elfoglaltságuk ellenére finom ételeket és italokat fogyasszanak.
Mást akarnak a különböző generációk
A rohanós tempó nem csak egy generációt érint, de a különböző demográfiai csoportok más-más igényeket támasztanak a kényelmi élelmiszerekkel szemben. Az egyedülálló szülők 14%-kal több fogyasztásra kész élelmiszert vásárolnak, mint az összes többi háztartás.
Könnyű elkészítés
Legyen szó akár készételekről, akár előételekről, a fogyasztók egyre inkább igénylik a kényelmet a vacsora elkészítésekor: a globális fogyasztók 21%-a szerint a kényelemért érdemes többet fizetni. Ez a fokozott igény az élelmiszerboltokban is megjelent, amit az is mutat, hogy egy Statista-jelentés szerint az Egyesült Államokban a fogyasztásra kész ételek szegmens bevétele 2023-ban eléri a 46 milliárd dollárt, és a piac 2,85%-kal nő éves szinten.
A bolygó védelme
Miközben az emberek keresik a kényelmet és az egyadagos kiszerelést, a fogyasztók számára az is fontos, hogy a csomagolás környezetbarát legyen. Ez utóbbi különösen a fiatalabb generációkra igaz. A kényelem nem mehet a fenntarthatóság rovására, ezért terjednek az újrahasznosítható, komposztálható vagy újrafelhasználható opciók ebben a kategóriában is.
Az ezredfordulós fogyasztók többsége (73%) hajlandó többet fizetni a társadalmi felelősségvállalást elősegítő vagy környezetbarát termékekért és szolgáltatásokért.
Összegzés
A rohanó életmód nem jelenti azt, hogy a fogyasztók le is mondanak a finom ételekről. Ez csak azt jelenti, hogy a márkáknak segíteniük kell nekik abban, hogy kevesebb főzési idő mellett jobb ízű étel legyen az eredmény.
Étkezéskor a kényelem miatt elengedhetetlenek az előre elkészített opciók, amelyek helyettesíthetik az időigényesebb fogásokat, vagy az olyan mixek és alapanyagok, amelyek azonnali ízesítést biztosítanak. Az emberek ki vannak éhezve az olyan termékekre, amelyek megkönnyítik az életüket.
(TERMÉKMIX magazin – 2023. júliusi szám)