Magyarországon az élelmiszerkereskedelem egyre tudatosabban támaszkodik a helyi, regionális termékekre, és ezzel jelentős mértékben hozzájárul a hazai kisüzemi mezőgazdaság és élelmiszertermelés megőrzéséhez, valamint a környezet- és klímavédelemhez.

A régiókban erősít az Auchan
Nagy Attila, az Auchan választék- és beszerzési igazgatója szerint a hazai termékek presztízse egyértelműen növekszik, hiszen az élelmiszeripari gyártástechnológiák fejlesztésének köszönhetően a minőségük egyre jobb. Az Auchan­nál fontos szempont, hogy amit az ország határain belül jó minőségben és megfelelő mennyiségben elő lehet állítani, azt elsősorban itt szerzi be a vállalat.
„A hazai termékek népszerűsítése érdekében évente ­kétszer szervezünk kampányt a Magyar Termék Nonprofit ­Kft.-vel közösen, általában tavasszal és az ősz elején. Az mindenképpen elmondható, hogy egy-egy ilyen kampányidőszakban érzékelhetően megnő a fogyasztók érdeklődése a hazai termékek iránt. Kiemelten fontosnak tartjuk a lokális partnerekkel való együttműködéseket is, hogy ezzel is támogassuk a helyi közösségeket, életzónákat” – ­mondta Nagy Attila, hozzáfűzve: általában elmondható, hogy a magyar élelmiszergazdaságban meghatározó termékcsoportokban főként a hazai termékek alkotják náluk a kínálatot.
„Tejet például egyáltalán nem hozunk be külföldről, mint ahogy a tradicionális tejtermékek, a tejföl-kefir-joghurt eseté­ben is gyakorlatilag 100%-os az arányuk, de ­ugyanez elmondható a méz és a liszt esetében is. A ­lekvároknál ­95%-os, konzerveknél 85%-os a hazai termékek aránya. A borkínálatunknál kb. 90%, de ezen a területen a ­speciális fogyasztói igények miatt szélesebb nemzetközi választékot kell fenntartani. A hústermékek esetében is nagyon ­magas, 90% körüli az arány, ez csak akkor változik, ha a hazai ­piacon nem áll elegendő mennyiség a rendelkezésre” – ­ismertette az Auchan hazai termékek százalékos arányát a választék- és beszerzési igazgató.
Nagy Attila elárulta, hogy az Auchan fenntarthatósági stratégiájának egyik fontos pontja a CO2-kibocsátás csökkentése, amelyben jelentős szerepet játszanak a rövid szállítási útvonalak. Ezért a kereskedelmi hálózat nagy hangsúlyt fektet a hazai termékek népszerűsítésére az offline és online felületein, a kommunikációjában pedig igyekszik edukálni a fogyasztókat, miért is annyira fontos a hazai termékek vásárlása.
„Szükséges megemlíteni, hogy a mostani gazdasági helyzet­ben az ár-érték arány az egyik legfontosabb szempont a termé­kek kiválasztásánál. Célunk, hogy vásárlóink életmódjuknak, anyagi lehetőségeiknek és egyéb szempontoknak megfelelően megtalálják nálunk a számukra fontos termékeket és tudatosan döntsenek” – hívta fel rá a ­figyelmet Nagy Attila.

Számítanak a hazaira a SPARban
„Tapasztalataink alapján évről ­évre nő azon vásárlók száma, akik elkötelezettek a hazai vagy éppen a regionális termékek iránt és fontos számukra, hogy hazai vállalkozásokat, termelőket segítsenek. Éppen úgy, mint a SPAR, ahol az üzleti filozófia alappillére a hazai termelők támogatása. A hazai termékek keresletének, népszerűségé­nek első és legfontosabb oka a jó minőség, amelyet tovább erősítenek az olyan kezdeményezések is, amelyek a magyar termékeket karolják fel.”
Maczelka Márk, kommunikációs vezető ­hangsúlyozta, hogy a SPAR Magyarország számára mindig is kiemelt fontosságú volt a feltörekvő, piacbevezetés előtt vagy ­annak környékén álló hazai vállalkozók támogatása és a hazai termékinnovációk piacra segítése. „A vállalat egységeiben forgalmazott élelmiszerek több mint 90%-a hazai forrásból származik, ezt az arányt szeretnék tovább bővíteni, és ennek érdekében hozta létre a »Régiók Kincsei« regionális beszállí­tói programját 2 évvel ezelőtt, valamint a »Hungaricool« termék­versenyt, melyet idén már negyedik alkalommal rendeztek meg” – mondta.
A 2021-ben indult, 1,7 milliárd forint értékű „Régiók Kincsei” program keretében olyan kistermelőkkel, vállalkozásokkal keresi a kapcsolatot a SPAR Magyarország, akik ­értéket képviselnek, helyben előállított, kis szériás termékeik­kel pedig szívesen jelennének meg egy magyar kereskedelmi nagyvállalat üzlethálózatának polcain. Mint hang­súlyozta, a „piros alma” logóval ellátott árucikkek jelzik a vevők felé, hogy ezek megvásárlásával nemcsak kiváló minőségű élelmiszereket tesznek a kosarukba, de közvetlenül is támogatják a hazai kistermelőket, és a hozzájuk kötődő munkavállalókat, családokat. A hazai gazdák, kisebb ­családi cégek közvetlen támogatása, valamint a vállalat hálózata ­által biztosított széles piac pedig további új munkahelyeket is teremt. Ezek a termékek az adott térség vonzáskörzetéből ékeznek egy-egy áruházba, megteremtve annak lehetőségét, hogy a kiváló magyar élelmiszerek a lehető leggyorsabban eljuthassanak a fogyasztókhoz, minél kisebb környezeti terhelést okozva a szállítással.
A SPAR hat regionális központot alakított ki az országban Nyíregyházán, Győrben, Pécsett, Székesfehérváron, Zalaegerszegen és Hódmezővásárhelyen. Innen juttatják el a vállalkozásoktól beérkezett, „piros alma” logóval ellátott hazai termékeket a térségükben lévő SPAR áruházak polcaira. A kezdeményezés olyan kisebb magyar beszállítókat és termelőket keres, akik elérhető áron, minőségi hazai terméket állítanak elő és hosszútávon fenntartható termékelérhetőséget biztosítanak.
2022-ben negyedszer indult el a Hungaricool termékverseny, melyhez az ötletgazda SPAR mellett a 4. évadtól a K&H még aktívabb szerepvállalással csatlakozik: személyre szabott pénzügyi tanácsadással és finanszírozással támogatja a győzteseket a szintlépésben. Ezáltal a program egyedül­álló üzleti lehetőséget kínál a nyerteseknek, akiket a szervezők később szaktanácsadással és képzésekkel is segítenek majd.
Maczelka Márk határozottan kiállt amellett, hogy a „SPAR Magyarország a magyar gazdák, családi vállalkozások, a magyar agrárium és feldolgozóipar mellett elkötelezett vállalat, a hazai termelők és a magyar termékek, innovációk ösztönzése üzleti filozófiájának alappillére”.
„Fontos szempont a minőség, de vizsgálják az áruminták egyéb tulajdonságait – érdekesség, különlegesség, egészségtudatosság –, illetve azt, mennyire piacképes a ­benevezett termék, amelyet a győztesekkel való szerződéskötés esetén később a hazai üzletlánc polcain és online shopjában kínálnak majd” – egészítette ki. Az eddigi versenyeken több mint félezer induló mutatta be termékeit, amelyek közül legtöbben italokkal, kávékkal, lekvárokkal, reform-élelmiszerekkel neveztek. Az eddigi tapasztalatok szerint egyre több egészségtudatos, „minden-mentes”, termék jelenik meg a pályázatokban, ugyanakkor hagyományos ételekkel is sokan jelentkeznek. A megmérettetés győztesei eredeti ízkombinációjú, ötletes élelmiszer-, vagy izgalmas non-food termékekkel kerülhetnek az INTERSPAR áruházak, illetve a SPAR Online shop kínálatába.
Mint megtudtuk, a beszállítók mindkét program részeként, a SPAR Beszállítói Akadémia keretein belül folyamatos mentorálásban részesülnek a minőségügy, marketing és logisztikai folyamatok terén. „A jó minőségű magyar termékek védelme, a hazai termelők támogatásának jelentősége különösen megnőtt az utóbbi években. A SPAR Magyarország régóta elkötelezett a hazai áruk és termelőik iránt, így a vállalat csatlakozott a Vedd a hazait! Védd a hazait! kampányhoz. A közösségi összefogás és a hazai termékek támogatása hozzásegíti az iparág szereplőit, hogy sikeresen tudják maguk mögött napjaink kihívásokkal teli időszakát” – fogalmazott a SPAR Magyarország kommunikációs vezetője.

Bővülő hazai kínálattal
Az ALDI magyarországi piacra lépése óta törekszik arra, hogy minél több terméket szerezzen be itthonról. A kezdetek óta számos zöldség és gyümölcs, tejtermék és tőkehús kerül magyar termelőktől és feldolgozóktól az áruházlánc polcaira.
„Egyre több vásárló keresi a kiváló minőségű magyar termékeket. A vásárlók elégedettségén túl az ALDI magyar termékekkel kapcsolatos törekvése a magyar mezőgazdaság és élelmiszeripar számára szintén előnyös, hiszen az áruházlánccal kötött partnerség hosszú távú lehetőséget nyújt számukra a honi piacon” – árulta el lapunknak a diszkontlánc. Mint közölték, az együttműködés környezetvédelemi szempontból is fontos mind a gyártóknak, mind pedig a lakosság számára, hiszen a rövidebb szállítási láncnak köszönhetően csökken az értékesítés karbon-lábnyoma.
A magyar termékek arányának legnagyobb bővülése az ALDI frisshús kínálatában, a tejtermékválasztékban és a zöldség és gyümölcs termékkategóriában figyelhető meg. A vállalat 2021 novemberében hozta meg azt a döntést, hogy állandó kínálatába kizárólag magyar beszállítóktól vásárol friss húst, akik csak hazai tartásból, vágásból és feldolgozásból származó friss hússal látják el az áruházlánc valamennyi üzletét.
Nem csupán a friss, hanem a feldolgozott hústermékek is bővülést értek el az elmúlt időszakban. A vállalat kínálatában több felvágott, májas és bacon kapható, de a kolbászok és szalámiféleségek száma is nőtt. „Az ALDI bővítette a jellemzően hazai alapanyagból, kizárólag magyar feldolgozóknál készülő Kokárdás saját márkás termékek körét, így már nem csupán a tejtermékek, hanem a feldolgozott húskészítmények esetében is a kiváló minőségű belépő árkategóriás termékeket kínál a márka égisze alatt. Az ALDI következetes stratégiája alapján az alapvető tejtermékek – valamennyi konvencionális tej, trappista sajt, tejföl, kefir, natúr joghurt, rögös túró, túró rudi – magyar tejből, hazai feldolgozónál készül és a tojás is kizárólag hazai beszállító partnerektől kerül az üzletekbe. A magyar alapanyagok, honi termékek aránya az ALDI által kínált alapélelmiszerek körében igen jelentős” – ismertették.
A vállalat a hazai beszállító partnerek iránti elköteleződésével folyamatosan támogatja a magyar agráriumot, mindemellett pedig nagyszabású marketingaktivitást is folytat a hazai termékek népszerűsítésére. Az ALDI 2020-ban a Kereskedelmi Nívódíj a Magyar Termékekért pályázaton különdíjat kapott kiemelkedő védjegy-kommunikációjáért. 2022-ben a „Hazait szeretettel” logó alatt futó kampányaival külön is felhívta a figyelmet a magyar termékek választásának előnyeire.
A nemzetközi és a magyar tejpiaci helyzetnek köszönhetően 2023. február elején az ALDI jelentős mértékben, ­20%-kal csökkentette legnépszerűbb, legkeresettebb vaj­termékei árát. Az áruházlánc további tejtermék esetében ért el alacsonyabb beszerzési árakat, az így keletkező árelőnyt ismét továbbadta a fogyasztóknak. A vállalat március 1-jétől jelentősen és tartósan olcsóbb áron kínálja a legkedveltebb, hagyományos és laktózmentes kivitelű, kizárólag magyar beszerzési forrásból érkező trappista sajtjait, így még több megtakarítást biztosít a magyar családok számára.

Népszerű a hazai a PENNY-ben
„Azt látjuk, hogy a hazai termékek egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek, és bár ­rendkívüli árérzékenység tapasztalható, a fogyasztók számára továbbra is fontos az árucikkek magyar eredete” – közölte Kazatsay Eszter, a PENNY magyarországi kommuni­kációs vezetője. Mint mondta, tavaly év végén a Magyar Termék Nonprofit Kft. egy online felmérést végzett a témával kapcsolatban, amely eredményei számokkal is alátámasztják ezt a tendenciát. A beérkezett 16 ezer válasz ugyanis egyértelműen megerősítette, hogy kiemelt fontossággal bírnak a fogyasztók számára a hazai árucikkek. A vásárlók 96%-a kifejezetten keresi a magyar termékeket az üzletek polcain, és a válaszadók több mint fele még akkor is ezeket teszi a kosarába, ha az áruk kicsit magasabb, mint az import útján érkező alternatívája.
„Azt látjuk, hogy a magyar beszállítóktól származó termékek előnyt élveznek a külföldről behozott árucikkekkel szemben, még abban az esetben is, ha az előbbiek ára valamivel magasabb, mint az import alternatíváé” – közölte Kazatsay Eszter, hozzáfűzve, hogy a minimum követelményrendszer általános, nem tesz különbséget magyar és külföldi szállító között. Ezek közé tartozik a vállalkozás pénzügyi stabilitása, a szállítási megbízhatóság, a megjelölt minőségirányítási rendszer kialakítása és működtetése, valamint a megfelelő, biztonságos és a logisztikai és bolti folyamatokban hatékonyan kezelhető csomagolás biztosítása. „A magyar gyártókat leginkább a gyártási hatékonyság fejlesztése és innovatív megoldások segíthetik abban, hogy még jobban megfeleljenek a vásárlói igényeknek és megbirkózzanak az iparági kihívásokkal” – fejezte be a gondolatot.
„Folyamatosan tárgyalunk a magyar beszállítókkal, és azon dolgozunk, hogy az ellátási lánc valamennyi szereplője a lehető legkedvezőbb feltételekhez jusson, és támogatni tudjuk beszállítóinkat is. Ennek a kézzelfogható eredményét a vásárlóink látják majd, hiszen továbbra is az a célunk, hogy magas minőségű, és kedvező áron elérhető termékeket kínáljunk számukra. Emellett rendkívül büszkék vagyunk saját kezdeményezésünkre, a „Girbe-gurba” fantázianévvel ellátott termékeinkre. Ennek keretén belül a külsőre nem tökéletes, ám beltartalmi értéküket és minőségüket tekintve kiváló zöldségeket és gyümölcsöket is átvesszük a magyar gazdáktól és értékesítjük ezeket üzleteinkben” – ismertette a kommunikációs vezető.
A Magyar Termék védjeggyel ellátott termékek csomagolásán a vállalat feltünteti az erre vonatkozó jelölést, amely jelenleg közel 500 saját márkás terméken található meg. A zöldség és gyümölcs kínálatban pedig az „Itthonról Válogatva” saját márka alatt találják meg a magyar gazdák termékeit a vevők. Kazatsay Eszter megemlítette, hogy a diszkonthálózat mindemellett évente több alkalommal szervez Magyar Termék védjegyes termékekre kiemelt vásárlói kommunikációt, köztük csak a PENNY-ben ­elérhető nyereményjátékot. Ezekben az időszakokban extra polc­jelölőkkel (wobbler) emelik ki a védjegyes termékeket és az ilyenkor az akcióra beérkező akciós termékeket egy blokkban helyezik ki.
Mint megtudtuk, jelenleg mintegy 2500 árucikk található meg a PENNY üzletek polcain, amelynek közel kétharmadát hazai beszállítók biztosítják. Emellett pedig több mint 500 saját márkás termék viseli a Magyar Termék védjegyek egyikét, ilyenek például a Sissy és a Kedvenc Hentese termékcsoportok, ahol száz százalékban magyar eredetű árucikkek találhatók. „Büszkék vagyunk ezekre a számokra, hiszen a PENNY-nél évek óta kiemelt célunk, hogy növeljük a magyar termékek számát üzleteinkben. Ennek köszönhetően a hazai termelőkkel és beszállítókkal is egyre szorosabb a kapcsolatunk” – fogalmazott a kommunikációs vezető.

Bíznak a hazaiban
A Közért+ webáruház fő célkitűzései között szerepel egy olyan platform biztosítása, ahol a bevásárlásokkal a hazai termékek előállítóit és a magyar termelőket is támogathatják vásárlóik. „Ezért a teljes szortimentünk legalább kétharmad részben hazai, árucikkeink pedig gondosan válogatott és ellenőrzött forrásból származnak. A hazai termékek forgalma dinamikusan növekszik, mely egyrészről a tudatos vásárlói magatartásnak köszönhető, másrészről a haza élelmiszeripar is folyamatosan bővül új termékek­kel, gyártókkal a keresletnek megfelelően” – tudtuk meg Solti Tímeától, a Közért Plusz Kft. marketing vezetőjétől.
A webshopban számos magyar termék védjeggyel rendelkező áru szerepel, ami Solti Tímea szerint biztonságot nyújt a vásárlóknak. A védjegyet magán hordozó áru megvásárlásával nemcsak egy megbízható minőségű, ellenőrzött alapanyagokból készült, hazai előállítású terméket vásárolnak, hanem hozzájárulnak az ezeket előállító vállalkozások fejlődéséhez, munkahelyteremtéséhez, végső soron pedig a hazai gazdaság élénkítéséhez. Mint hangsúlyozta, a hazai termékek vásárlásával csökkenteni lehet az ökológiai lábnyomot, mert a hazai termőföldekről rövidebb úton és gyorsabban jut el az áru a fogyasztók asztalára, kisebb a szállításhoz kapcsolódó környezet­szennyezés, ráadásul a helyi termék biztosítékot jelent a frissességre is.
„Kereskedelmi politikánk alapja, hogy választékunk kétharmada magyar termékekből épül fel. Kiemelt figyelmet fordítunk a hazai kistermelők, termék-előállítók által gyártott kézműves termékek forgalmazására. A győri Széchenyi István Egyetem szakmai mentorálásával egy kiemelt ­projekt keretén belül, minél több magyar termelőt és előállítót vonunk be az online értékesítés világába” – említette a marketing vezető, megjegyezve, hogy ezzel a szerepvállalással modern eladási csatornát biztosítanak a hazai cégek számára, minden előnnyel együtt: logisztikával, marketinggel, digitalizációval, ezen kívül a Közért+ saját fejlesztésű webshopjával és készlet­gazdálkodási rendszerével segítik őket.
Solti Tímea szerint a tapasztalat azt mutatja, hogy sokkal tudatosabbak, elkötelezettebbek a biztonságos hazai termékek iránt a vásárlók. Az egészséges táplálkozás is egyre nagyobb szerepet játszik a fogyasztók körében, emelkedik a növényi alapú termékek népszerűsége Magyarországon. „Keresik a magasabb hozzáadott értékkel rendelkező termékeket, mint a vegán és mentes élelmiszerek. Megfigyelhető az is, hogy a vásárlók tudatosabban osztják be a pénzüket, szeretnének a rendelkezésükre álló keretből minél többet kapni” – ismertette a vásárlói szokásokat.
A Közért+ webshopban a magas minőség az elvárás, aminek meg kell felelnie a hazai termékeknek. Solti Tímea elárulta, hogy a minőségre vonatkozó szigorú elvárások ­mellett a piaci keresletet figyelembevéve folyamatosan keresik a magyar gyártók, termelők termékeit. Mint mondta: „Amiben érdemes lenne fejlődni a kisebb termelőknek, gyártóknak, az a fogyasztói kommunikáció, az élelmiszeripari szabályok ismerete, betartása (kötelező adatok megadása a terméken) és a piaci elvárásoknak megfelelő, figyelemfelkeltő csomagolás használata”.
Mint megtudtuk, a Közért+ a jövőben is a keresletnek megfelelően fejleszti a szortimentjét: öko-, mentes- és non food termékek körében szeretnének elsődlegesen bővülni. „Az eddig sikeresen alkalmazott marketingkommunikációval, edukációs tartalmakkal, blogcikkekkel, hírlevelekkel és szakértői podcast beszélgetésekkel igyekszünk növelni a hazai termékek hírnevét” – tette hozzá Solti Tímea.

Támogatja a hazait a Kifli.hu
Indulása óta fontosnak tartja a hazai gazdaság és azon belül a kisebb termelők, gazdák támogatását a Kifli.hu online élelmiszer áruház. „Jelenleg a cég beszállítóinak közel 85%-a magyar. A magyar termékek népszerűségüket a minőségüknek és a frissességüknek köszönhetik. Kedvenc példánk egyike, hogy a kora reggel hazai földből kihúzott zöldség, ami délután már a vásárló asztalán van, olyan minőséget képvisel, amit külföldi import nem tud megadni” – fogalmazott Sárközi Péter, a Kifli.hu üzleti elemzője.
A tapasztalat azt mutatja, hogy a pandémia alatt egészségtudatosabban vásároltak a magyarok, mára ez részben visszarendeződött, és az infláció ­miatt a vásárlók inkább az érzéseikre hagyatkoznak. Sárközi Péter szerint ebben a bizonytalan helyzetben a tudatosság kettős dolog: „tudatosan ragaszkodnak vagy tudatosan engednek el márkákat, vagy akár egész termékkategóriákat. A Kifli.hu-nál azzal is próbálunk segíteni, hogy a termék nevében igyekszünk feltüntetni, hogy magyar vagy hazai áruról van szó, illetve a neve mellett egy apró magyar zászló is található.”
A hazai termelők számára külön együttműködési programot hozott létre a Kifli.hu. Erre gyakorlatilag bárki jelentkezhet az online áruház honlapján keresztül, de végül csak abból lesz beszállító, aki megfelel a minőségi és el­látási követelményeknek. A termelőket marketingtevékenységgel, üzleti tanácsokkal és a digitális rendszerre átállásban is támogatja a vállalat.
„A beszállítóktól elvárt három legfontosabb követelmény a minőség, a mennyiség és az időre szállítás. A minőség alatt azt értjük, hogy csak olyan terméket veszünk át és árusítunk, amit magunk is megvennénk. A mennyiség terén a szállítónak folyamatosan kell tudnia szállítani a vásárlók igényeit kielégítő mennyiséget és mindezt az előre megbeszélt időpontban” – ismertette a követelményeket a szakember.
A vállalat nagyon sok hazai kis- és középvállalattal dolgozik együtt, „és az ő növekedésük a Kifli.hu sikere is egyben. Ahogy mondtuk, mi a partnerség alatt hosszú távú együttműködést és igény esetén támogatást is értünk”. Mint megtudtuk, tematikus hetekkel a közeljövőben egyre gyakrabban fog jelentkezni az online élelmiszer áruház, illetve a nyár folyamán többször is a hazai termékeké lesz a főszerep a kommunikációban.
Sárközi Péter felhívta arra a figyelmet, hogy az infláció és az árstop nem kimondottan a magyar származási ­helyről szól, hanem az árak változásáról vagy rögzítéséről. Mint magyarázta, a vásárlók költés szerinti felosztásának három rétege közül a legalsó kategóriában lévőket azért nem érinti a téma, mert eddig is az alacsonyabb árpontú termékeket vették, a legfelsőnél pedig nem a napi fogyasztási cikkek változtak meg. A vásárlók középső rétege az, aki jelentősen változtatott a vásárlási szokásain, ami általában az alsóbb árkategóriából vásárlást jelenti, vagyis az olyan tulajdonságok helyett, mint a származási hely vagy a lebomló csomagolás, inkább a termék ára a motiváció.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2023. májusi szám)

aktuális szám ITT: