Ételeink ízletesek, egészségesek, vegánok és mentesek, természetesek és környezetbarátok legyenek? Az egészségtudatos élelmiszeripar óriási innovációs potenciállal rendelkezik. A trendek felismerése és a gyors reagálás elengedhetetlen a nagyrészt telített piacon, amire elsősorban újdonságokkal reagálnak a gyártók, hiszen nemcsak a fiatalabb generációk döntenek a tudatos és felelősségteljes életvitel és az egészséges, gyógyító élelmiszerek fogyasztása mellett.

Bővülő termékpalettával
A Hulala márkát eddig a növényi eredetű habalappal, főzőkrémmel azonosították a fogyasztók, és az elmúlt években sikerült piac­vezetővé is válnia a növényi habalap kategóriában. „A fogyasztói elvárások változnak, fejlődnek, ezért nekünk ­reagálnunk szükséges az egészséges életmódot, speciális étren­det követők igényeire. Idén két új termékvonallal lépünk a piacra: májusban a vegán, vala­mivel később pedig a teljesen állati eredetű (laktózmentes) termékcsoporttal” – árulta el lapunknak Monori István, a König-Units Kft. category managere.
Korábban a cukormentes Hulala habalappal ­színesítette klasszikus választékát a König-Units Kft., idén a ­tudatos és felelősségteljes életvitelt követők számára a vegánok, flexitáriánusok, valamint a laktóz ­intoleranciával élők ­diétáját segíti majd elő.
Monori István hangsúlyozta, hogy a vegán és ­vegetáriánus életformát követők aránya évről-évre ­jelentősen növekszik, az Eurispes előrejelzései szerint 2050-re Európában ez a 100 millió főt is elérheti. Mellettük a flexitáriánusok aránya is drámaian nő, akik elsősorban tejmentes diétát követnek, a természetes, etikus, egészséges ételeket részesítik ­előnyben. Mint megtudtuk, a vállalat részükre kínálja a Hulala Vegán habsprayt, Hulala Vegán habalapot, valamint a Gran Cucina Vegán főzőkrémet.
Az ez idáig kizárólag a növényi eredetű termék­kat­egóriá­já­ról ismert márka 2023-ban belép a ­teljesen állati ­eredetű habtejszínek, főzőtejszínek piacára is. „Figyelembe ­véve, hogy a lakosság egy része laktóz-intoleranciával küzd, a Hulala Laktózmentes tejszínhabspray-vel, a Hulala Laktózmentes habtejszínnel és a Gran Cucina Laktózmentes főzőtejszínnel szeretnénk segíteni étrendjüket” – ­ismertette Monori István.
A König Units állati eredetű Hulala termékei bátran ajánlhatók a tudatos életmódot követők számára, hiszen laktóz- és gluténmentesek, könnyen emészthetőek. Vegán termékei ­pedig 100%-ban növényi alapúak, nem tartalmaznak tejszármazékot, s az előzőekhez hasonlóan laktóz- és gluténmentesek, UHT csomagolásban kaphatók.
„Természetesen újdonságainkra is jellemző a klasszikus Hulaláknál már megismert könnyű használat, sokoldalúság és könnyedség” – fűzte hozzá.
A tapasztalat azt mutatja, hogy az egészséges vagy speciális alternatívát kereső vásárlók nem szeretnének meg­alkuvók lenni a számukra kínált termékek ízét, állagát, ­technológiai jellemzőit tekintve. Mint megtudtuk, a ­gyártó termékfejlesztői nagyon figyeltek arra, hogy a felmerülő speciális igényeknek is az ízélmény feláldozása nélkül tudjanak a legújabb Hulala termékek megfelelni, mindemellett a Hulalától eddig megszokott magas minőséget képviseljék az új családtagok is.
Monori István fontosnak látja a fogyasztók figyelemfel­hívását arra, hogy milyen új termékekkel bővült a paletta, és miben mások ezek a korábbiakhoz képest.
„Erre a célra www.hulala.hu weboldalunkat, valamint a HulalaMagyarország facebook oldalunkat használjuk. Emellett a sütni-főzni vágyók által közkedvelt lapokban, digitális oldalakon, és rádiós műsorban is fogunk információkat nyújtani újdonságainkról. Ezen túlmenően marketing eszközökkel is támogatjuk a bevezetést: print hirdetésekkel szakmai lapokban, POS anyagokkal, valamint kiemelt fogyasztói akciókkal” – ismertette.

Minőségi alapanyagokkal
Az Első Pesti Malom- és Sütőipari Zrt. 184 éves malomipari tapaszta­lattal rendelkezik, melyet a vállalatnál dolgozók magas szintű szakértelme és mindennapos odaadó munkája egészít ki. A három ­különböző malomban adott a lehetőség és a rugalmasság különböző, az adott terméknek legmegfelelőbb gyártási folyamatok kiválasztására. Csonka Sarolta, a vállalat kereskedelmi és marketing vezetője hozzáfűzte, hogy emellett hatalmas hangsúlyt fektetnek a minőségi, magyar alapanyagok beszerzésére, majd ezek felhasználására is.
„Kiemelt figyelmet fordítunk a tudatosan táplálkozó fogyasztók igényeire is, így termékeink között megtalálhatók a 100 százalékban tönköly, rozs, illetve tritikálé alapanyagból készült termékek, melyek pozitív élettani hatásaiknak köszönhetően számos diétában, különleges étrendben helyet kapnak. Ide sorolhatjuk még a durumlisztet, mely szintén nagyon népszerű” – ismertette a választékot Csonka Sarolta.
Mint mondta, ezeknek a termékeknek a glikémiás ­indexe jóval alacsonyabb, mint a hagyományos búzából készült ­liszteké, épp ezért sok diétának állandó szereplői. Az Első Pesti Malom- és Sütőipari Zrt. és a Szegedi Gabonakutatóval közös projektje eredményeként megtalálható a kínálatban a kékbúza-liszt, mely magas antocianin tartalmának köszönhetően, a tudatos táplálkozás nagyon hasznos részévé válhat.
„Mindezt kiegészítve gluténmentes termékeink is vannak a repertoárban, rizs és kukorica őrlemények formájában, valamint saját gyártású gluténmentes toast kenyerünk, a »Toasti« is egyre népszerűbb” – tette hozzá.
Csonka Sarolta szerint a tudatos életmódot folytató fogyasztók általában sokat tájékozódnak a különböző alapanyagokból készült őrleményekről, így sokszor ismerik pozitív hatásaikat, fogyasztásuk előnyeit. „Honlapunkon kívül jelen vagyunk a social média felületein is, illetve ­egyre több rendezvényen is igyekszünk ott lenni. Óbudai és a Lőrinci Piacon lévő mintaboltjainkban pedig kolleganő­ink mindennap segítik, tanácsokkal látják el az érdeklődőket” – említette.

Új, innovatív termékcsaláddal
A 2003-ban alapított, 100 százalék­ban magyar tulajdonban lévő Alföldi Tej Kft. elsődleges célja, hogy széles és megbízható termékválasztékot nyújtson kereskedelmi partnerei és a fogyasztói számára. A mentes termékek ­iránti igény évről évre növekszik, ezt szem előtt tartva bővítette termékportfólióját a vállalat.
„2023 tavaszán az egészségtudatos életmódot folytató fogyasztók számára megalkottuk a Pure Milk márkát. Az új Pure Milk joghurtok a tulajdonosainktól érkező, kiváló ­minőségű, magyar tejből készülnek” – ismertette az egészséges életmódot folytatók számára is ajánlott kínálatot Brandl-Popov Lívia, az Alföldi Tej Kft. marketingvezetője.
A Pure Milk alapcsalád 4 ízben érhető el (epres, straccia­tellás, kókuszos, körtés-karamellás), és csökkenetett cukortartalommal rendelkezik, kivéve az epres, amely hozzáadott cukor nélkül készül.
A termékcsaládban a klasszikus joghurtok mellett Pure Milk+ néven az egészséges- és beauty életmód követőinek kedvezve alkották meg az élelmirost-forrással és kollagénnel dúsított joghurtokat. „150 grammos kiszerelésben, hozzáadott cukor és édesítőszer nélkül, alacsony zsírtartalommal kínál finom falatokat a joghurtok szerelmeseinek. Emellett a Pure Milk joghurtjaink laktózmentesek is” – mutatott rá Popov Lívia.
Mint mondta, az egészséges étrendet követők ­számára a Pure Milk+ család egy igazi különlegesség, hiszen a tejtermé­kek piacán egyedülálló módon az ananász és a mangó-maracujás ízek 10.000 mg kollagént tartalmaznak. A ­mangó és az ananász ízek élelmi-rostforrásnak is minősülnek. Illetve a Pure Milk joghurtok nemcsak hozzáadott cukrot, hanem édesítőszert sem tartalmaznak, így a gyümölcsök eredeti, kellemes ízei érvényesülnek.
A marketingvezető felhívta arra a figyelmet, hogy a Pure Milk márka 2023 tavaszán került bevezetésre, így az áruházak polcain májustól találkozhatnak a termékekkel a fogyasztók. „Az eddigi kóstoltatási tapasztalatok alapján elmondható, hogy osztatlan sikert arattak a joghurtjaink” – mondta.
Az Alföldi Tej nagyon fontosnak tartja az edukációt, ezért több csatornán is kommunikálni kívánja a terméktulajdonságokat. A vállalat weboldalán, social media felületein, ­illetve áruházi aktivitások révén népszerűsítik a termékeket.

Táplál és erősít
„Azoknak, akik betegségük következtében ­alultápláltakká váltak és étrendi támogatásra szorulnak, ­kiváló választás a Nutridrink Plant­Based speciális gyógyászati célra szánt élelmiszer” – mondta Majerné-Klesch Andrea, a Danone Magyarország Kft. ­market access and medical affairs managere (Specialized Nutrition). A Nutridrink Plantbased különféle betegségekhez ­kapcsolódó alultápláltság diétás ellátására lett kifejlesztve. Ilyen betegségek, állapotok – a teljesség igénye nélkül – lehetnek például daganatos betegségek, nagyobb műtétek előtti és utáni állapotok, gyomor- és bélrendszeri betegségek, ­idegrendszeri betegségek, agyi katasztrófa utáni állapot (pl. agyvérzés), ­hosszas kórházi tartózkodás utáni legyengült állapot.
„Biztos ismerős mindannyiunk számára az az érzés, amikor például egy vírusfertőzésből lábadozunk, gyengének, ­elesettnek érezzük magunkat. Ha ez az állapot hosszasan fennáll, illetve maga a betegség olyan súlyosságú, hogy csökkenti a tápanyagok hasznosulását, kialakulhat az alultápláltság, más néven malnutríció. Vannak páciensek, akik ezekben a helyzetekben is ragaszkodnak a megszokott életmódjukhoz; gondolhatunk itt a vegán táplálkozást folytatókra, vagy azokra, akik szeretnék csökkenteni az állati fehérjebevitelüket, nem beszélve azokról, akik tehéntejfehérje-allergiában szenvednek. Számukra jelent megoldást a Nutridrink PlantBased, ami növényi összetevőinek köszönhetően az említett étrendekbe beilleszthető” – ismertette a Nutridrink Plantbased terméket Majerné-Klesch Andrea.
A Nutridrink PlantBased kizárólag növényi össze­tevőkből áll, laktóz-és gluténmentes, mindezek révén a termék egy fontos piaci igényre reagál. Jó minőségű fehérjében gazdag: 70 százaléka borsó-, 30 százalékban szójafehérjét, emellett szénhidrátot, növényi olajokat, ásványi anyagokat és vitaminokat is tartalmaz. Egy palack 300 kcal energiával, 12 g fehérjével ér fel. Több ízlést is kielégít, hiszen két ízben is kapható: a krémes mokkaízű és gyümölcsös mangó-maracuja Nutridrink PlantBased.
A táplálásterápiák kapcsán kiemelt hangsúlyt fektet az edukációra a Danone. Majerné-Klesch Andrea felhívta rá a figyelmet, hogy Európában 33 millióan alultápláltak, a malnutríció problémájával foglalkozni kell és mindez nem valósulhat meg a megfelelő, megbízható információk biztosítása nélkül a lakosság számára. A speciális táplálásról, vagyis a táplálásterápiáról számos írásuk olvasható, amelyek a nutricia.hu oldalról érhetők el. Ugyanitt elérhető egy diéta­tár is, ami több, mint 50 betegség vagy speciális állapot étrendi leírását tartalmazza.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2023. májusi szám)

aktuális szám ITT: