Magyarországon a grillezés egyre népszerűbb, noha az áremelkedések erre a szegmensre is erősen hatnak. A gyártók igyekeznek a hagyományos kínálat mellett a fogyasztói igényeknek megfelelni és az egészségtudatosságot tükröző, egzotikusabb ízvilágú termékekkel is megjelenni a piacon.

Miközben 2022-ben az élelmiszeripar gazdasági növekedése némileg meghaladta az ipar átlagát, a húsfeldolgozás és -tartósítás ágazat teljesítménye 3,2%-kal csökkent, míg a húskészítménygyártás ágazata 9,6%-kal növekedett, tudtuk meg a Magyar Húsiparosok Szövetségének elnökétől. Az AKI és a KSH felméréseinek eredményeire hivatkozva Éder Tamás elmondta, hogy a húsfeldolgozás és -tartósítás ágazat belföldi értékesítése gyakorlatilag stagnált (+0,3%), míg a húskészítmény-gyártás ágazat 4,3%-kal növelte a belföldi értékesítését. A Hússzövetség elnöke úgy látja, hogy a magyar sertéságazatnak évek óta szélsőséges körülményekhez kell igazodnia, hiszen már az afrikai sertéspestis alatt is rendkívüli, 30–60%-os csökkenések és emelkedések követték egymást az élősertés árában.
„Nem gondoltuk, hogy a tavalyi drágulás és nehézségek ­felé tudunk menni, azonban az idei optimista terveinket módosí­tani kellett – tette hozzá Éder Tamás, hangsúlyozva: annak ellenére, hogy tragikusan hangzik a levágott sertések száma, vala­mint a sertésállomány jelentős csökkenése – a koca­létszám több, mint 9 ezerrel (5,8%- kal) csökkent és az állomány nagysága 147 ezer körül alakul. 2022-ben 4,5 millió sertést vágott a magyar húsipar, ez 6,9%-os csökkenést jelent –, való­jában ez a trend is belesimul az EU ágazati folyamataiba.”
Éder Tamás szerint fontos, hogy a jelenlegi helyzetben a magyar fogyasztóknak is tisztán kell látni azt, hogy a sertéshús ára a következő hónapokban nem tud a jelenlegi szinten maradni, „valószínű, hogy további, folyamatos és érdemi növekedéssel kell sajnos szembesülnünk". Mint hangsúlyozta, a hús „bizalmi termék”. Olyan gyártótól, olyan forgalmazótól vegyük az asztalra valót, amelyben eddig nem csalódtunk! Kétes eredetű terméket, amelynek a címkéjén a gyártót nem tüntetik fel, ne vegyünk – javasolta a Hússzövetség elnöke.

Ízben gazdag választékkal
A tavalyi szezonban megújult a Nádudvari grillkolbász szortiment­je, Serényi Zsolt grillséf szakmai tapasztalataira alapozva, az ő közre­működésével készültek el az új grillkolbászok.
Nagy Ádám, a Nád­udvari Élelmiszer Kft. ügyvezető igazgatója elmondta, hogy a Nádudvari grillkolbász palettája az egyik legszélesebb, hétféle ízesítésben kínálnak grillkolbászokat – ementáli sajtos, ­chilis, fokhagymás, borsikafüves, jalapenós, provance-i és ­nürnbergi –, melyek közül a ­vásárlók favoritja az ementáli sajtos és a chilis, de minden ízesítés jól szerepelt az elmúlt évben is.
„A piaci körülmények változásai minket is érintenek, így ebben a szegmensben is az egyik legfontosabb iránymutató a minőségi termékek előállítása, mert a vásárlók mára nagyon megnézik, miért fizetnek” – fogalmazott Nagy Ádám. Mint mondta, a gyártási folyamat során kiemelt figyelmet fordítanak az alapanyagok minőségére, „mert csak jó alapanyagból lehet jó terméket előállítani, valamint meghatározó a hústartalom is, ez nálunk a grillkolbászok esetében minimum 80 százalék”. Az ételérzékenységgel élőkre is ­gondolva, a fejlesztések során kiemelt figyelmet fordított a vállalat arra, hogy a húskészítmények laktóz- és gluténmentesek legyenek.
Mint ismertette, a borsikafüves grillkolbász, melyet Serényi Zsolt grillséffel álmodott meg a termékfejlesztői csapat, nagyon népszerű lett már az első évben. „Tavaly több helyszínen szerveztünk kóstoltatást, ahol közvetlen információkat kaphattunk arról, melyik termék miért válik kedvenccé. A nürnbergi grillkolbászról azt mondták, azért kedvelik, mert pont olyan, mint az osztrák testvérei, de a jalapenóval fűszerezett grillkolbászunknak is nagy sikere volt, az ettől csípősebb chilissel együtt” – ismertette, megemlítve, hogy a grillkolbászok kétféle méretben és kiszerelésben kaphatók, hogy mindenki megtalálhassa a számára megfelelőt.
Megújult grillkolbász szortimentjét már tavaly is erős marketingkommunikációval támogatta meg a cég, melyet az idén tovább erősít. A klasszikus óriásplakát kampány és a social media, valamint az online marketing megjelenések mellett a rádiós megjelenések is fontosak idén, mindezen túl erős in-store jelenléttel tervez a Nádudvari.
„Serényi Zsolt grillséfünk ebben az évben is csatlakozik a grillkolbászok körüli kommunikációhoz, már húsvétkor kóstolót tartottunk a Tulip Garden balatoni kertjében. Ezen felül olyan megjelenéseket is tervezünk, melyekkel bővíthetünk eddigi célcsoportjainkon. Szeretnénk a fiatalabb korosztályt jobban bevonni kampányainkba, ezért igazán különleges, a hagyományostól eltérő formában is megmutatjuk grillkolbászain­kat a célközönségnek” – mondta Nagy Ádám.

Minél egyedibb, annál sikeresebb
„A Békés Húsmanufaktúra már évek óta magas minőségű, adalék­anyag mentes grilltermékeket készít, kialakult egy vevői kör, amely ragaszkodik a termékeinkhez” – említette Kovács István, a Békés Húsfeldolgozó Kft. tulajdonosa, hozzátéve, hogy töretlen a népszerűsége a grillkolbászoknak, ­pácolt tarjáknak és a hamburger húspogácsáknak. A Húsmanufaktúra grillpalettájának nagy részét sertéshúsból készítik, és bár a tapasztalat szerint a magyar vásárlók grillezéskor legfőképpen a sertéshúst ­részesítik előnyben, úgy tűnik, egyre divatosabb a marhahús használata is, ezért egyre többen készítenek marhahúspogácsát is a hamburgerek sütéséhez.
Hosszú évek gyakorlata igazolja, hogy az igazi grillszezon általában húsvét után kezdődik, ekkor a grilltermékek forgalma ugrásszerűen megnő. Május elseje környékén csúcsosodik ki a forgalom, ami egészen nyár végéig tart, miközben a nyári időszakban ­vannak kisebb nagyobb hullámok, amikor a vásárlást a legjobban meghatározó tényező az időjárás.
A vásárlók túlnyomó többsége ragaszkodik a megszokott ízvilághoz, azonban egy új termék mindig egy kicsit felrázza a grillezők fantáziáját. „Egy új ízvilág, egy új megjelenés, egy új forma, egy új sütési eljárás mindig ösztönzően hat a vásárlókra. Azt tapasztaljuk, hogy nagy népszerűségnek örvendenek a hagyományostól eltérő ízvilágú termékeink, amelyeket minden évben újítunk és változtatunk” – vélekedett a Békési Húsfeldolgozó tulajdonosa.
Mint megjegyezte, az infláció ennél a szegmensnél is érzékelteti hatását. Az alapanyagok drágulása nagyban megnövelte a grilltermékek megszokott fogyasztói árát, ami azt eredményezheti, hogy a szezonban sokan elfordulnak a magas minőségtől és olcsóbb, gyengébb minőségű termékeket fognak előnyben részesíteni. „A pandémia alatt a grilltermékek fogyasztása kicsúcsosodott és azt a forgalmat azóta is stabilan tartjuk, de valószínű, hogy ezt nagyban növelni már nem lehet. Persze az újdonságok varázsa mindig egy kicsit tesz a piaci növekedéshez” – mondta el Kovács István.

Hagyományos és új ízvilággal a grillrácson
Dékány Attila, a Deka Union Kft. ügyvezetője elárulta, hogy a Deka Unionnál folyamatosan monitorozzák a vevők igényeit, a grillezés népszerűségét, valamint az újdonságokra való nyitottságot, és ezeknek megfelelően alakítják a cég kínálatát és kommunikációját.
Az utóbbi évekhez képest idén várhatóan hamarabb kezdődik a grillszezon: április végétől egészen októberig, amíg a jó idő tart. „A klasszikus ízek mellett az idei év ­újdonságával, édes- és füstös ízvilágával tesszük különlegesebbé a grillkolbászain­kat. Úgy gondolom, a mostani helyzetet figyelembe ­véve, hatalmas „bumm-mal” indul majd a szezon, és már az ­első perctől kezdve népszerűek lesznek a grill­termékeink” – adott hangot bizakodásának Dékány Attila. Mint mondta: „Ez a szezon elején egy nagyon nagy keresletet jelent egy-két hétig, majd utána enyhe forgalomcsökkenésre számítunk. Ahogy megyünk bele a nyárba, ismét emelkedni kezdnek az eladások és várhatóan augusztusban érünk el a csúcsra” – árulta el az igazgató.
Dékány Attila úgy látja, ahogy a szárazkolbász-termékek piacán a tradicionális termékek a legkedveltebbek – időszakosan egy-egy új ízvilágú termék is szép sikert tud elérni –, a grillkolbászok között is hódítanak az édes és a füstös ízek. „A szegmensben tavaly a legnépszerűbb a Füstölt grill volt. A vásárlók keresik az új ízeket és bátran választanak az izgalmas, különleges fűszerezésű termékek közül. Tavaly is nagy kedvencnek számítottak a már hagyományosnak számító baconös, sajtos, mézes és fokhagymás ízű termékeink, és idén is hasonló népszerűségre számítunk. Ezek a füstölt ízvilágú kolbászok hasonlítanak a vásárlók által igen kedvelt hagyományos sütnivaló Deka Union kolbászhoz, ugyanúgy juhbélbe töltjük és bükkfa aprólékon füstöljük a termékeket – ismertette a kínálatot Dékány Attila.
Mint megtudtuk, tavaly az új ízek nagyot „robbantak” a piacon, folyamatos kereslet volt irántuk. A legnagyobb meglepetést a Fröcsi kolbász hozta, ami idén is nagy siker lehet a fogyasztók körében. A tradicionális elkészítést ültették át ipari körülmények közé, fűszerezéséhez pedig a Deka Union többgenerációs családi hagyomány által kifinomított és megőrzött receptjeit használták fel. „Ez a termék kapott tavaly szeptemberben ÉMIN nagydíjat. A grillezés népszerűsége és az újdonságokra való nyitottság az egyik olyan piaci trend, amihez grillkínálatunkat alakítjuk” – jegyezte meg az igazgató.
A Deka Union idén jelentős márkakampányt indított, amely aktív közösségi média jelenlétet és a klasszikus marketingkommunikációs print és online eszközöket is tartalmaz. „Az újításokra nemcsak a termékek esetében, hanem a kommunikációjukban is bátran bólint a Deka Union. Édesapám, Dékány Ferenc, a cég tulajdonosa a termékfejlesztés mellett a hagyományőrzést és a kolbásztermékek népszerűsítését is fontosnak tartja – magyarázta Dékány Attila.

Változatos kínálattal
„A nagyszámú saját márkás grilltermékek mellett a Wiesbauer 26 brand grilltermékkel valószínűleg Magyarország legszélesebb grill választékával rendelkezik – ­mondta Kazai Zsolt, a Wiesbauer-Duna­hús Kft. értékesítési vezetője. – Ezek között megtalálhatóak a 300 g-os grillkolbászok, 360 grammos grillkolbász mix, a 300 grammos Party Mini Mix, a 200 grammos grillerek, amelyek fűszerezett darált húsrudacskák és olyan különlegességek is, mint a 250 grammos Mediterrán grillkolbász vagy a Stuttgarti fehér grillkolbász. Miután évek óta elértük gyártókapacitásunk maximumát, így nemhogy bővítjük a termékpalettát, hanem kénytelenek vagyunk szűkíteni” – fogalmazott, hozzátéve, hogy a magyar fogyasztók általában nyitottak az új ízekre, szívesen próbálják ki az új termékeket, de a klasszikus paprikás, borsos, fokhagymás, sajtos ízvilág verhetetlen.
Kazai Zsolt úgy véli, hogy a magyarok ­árérzékenysége ebben a szegmensben is megmutatkozik, ezért ­várhatóan a szezonban az akciózott grilltermékek forgalma majd jelentő­sen növekszik.
Mint megtudtuk, tavaly a jelentős áremelkedések ellenére belföldön is sikerült mennyiségi növekedést elérnie a Wiesbauernek a grilltermékek piacán. „Az exportunknak köszönhetően több mint 10%-os növekedést értünk el. Idén sajnos újabb árváltozásra kényszerültünk az ismert okok (alapanyaghiány, energiaár-emelkedés, stb.) miatt” – ­mondta a kereskedelmi vezető, megemlítve, hogy ebben az évben már kisebb mennyiségi visszaeséssel számol a gyártó.
Mindemellett várhatóan idén tovább növekszik a saját márkás grilltermékek piaca. „Miután itt is jelentős szereplők vagyunk, ez segíthet a brand termékek várható forgalomcsökkenésének kompenzálásában – árulta el Kazai Zsolt. – Érdekesség, hogy saját márkát forgalmazó partnereink ­szinte kivétel nélkül kérik, hogy tüntessük fel a Wiesbauert, mint gyártót termékeiken.”

Grillezni az új termékcsaláddal
Az idei szezonra kibővítette grill szortimentjét a Bogád-Hús Kft., új termékcsaládját Bogádi Grillező néven kínálja. Bográcsos Kolbász fantázianéven hagyományos grillerek paprikás, bajor és csípős paprikás ízekben, Grill Húskenyér néven pedig natúr, paprikás és borsos-fokhagymás ízvariánsban kaphatók.
Pozsgai Tamás, a Bogád-Hús Kft. kereskedelmi vezetője elárulta, a grillszezonban nagyon szép forgalmat produkál a Juhbeles sütőkolbász és a hagyományos sütnivaló kolbász is. Nyársalós sütögetéshez a kolozsvári és az Iberico csemege szalonna sokak kedvence.
„Mivel a szezon elején járunk, még nagy dolgokról nem tudok beszámolni. Érdeklődések, listázások és már lekötött akciós időszakok vannak. A tapasztalat azt mutatja, hogy a vevők választásában a húsok frissessége és minősége döntő szerepet játszik. Bizakodóak vagyunk, hogy a nyári szezonban is a Bogád-Hús Kft. kiváló minőségű termékeit választják a fogyasztók” – fogalmazott Pozsgai Tamás.

Fontos a faszén minősége
„Noha a BBQ egyre kedveltebb, a faszenes grillezésnek még ma is nagy hagyományai vannak hazánkban. A legjobb faszén keményfából készül (gyertyán, tölgy és bükkfa), ezért forgalmazzuk kizárólag bükkfából készült faszenünket, mert magas a hőfoka, sokáig ég, illetve nem pattog, nem füstöl. Gyorsan begyullad, nyílt tüzelésű grillekhez méreteiből adódóan is ez a legjobb megoldás. A szmókerek, füstölők, kamadó grillek népszerűségét látva bevezettük a nagydarabos bükkfaszén termékünket, ami a legszebb, legnagyobb faszén darabok kézzel való kiválogatásával készül. Ez a faszén pormentes, nem fojtja le az égést, és hosszú órákon át tartó sütést tesz lehetővé” – mondta a Földijó-Gasztro Kft. ügyvezető igazgatója. Bálint Gáspár elárulta, hogy az éttermek, a kamadó grilleket használók egész évben a vevőkört képezik, viszont a meleg, tavaszias idő beköszöntével egyre több hobby grillező kezd el otthon is sütni, így ebben az időszakban ­egyre több csomagot kézbesít a cég, illetve vásárlót szolgál ki az üzletében.
„A multik, benzinkutak általában import, könnyűfából – jellemzően fűz, nyár, nyír, de akár fenyőfából készülő – égetett faszenet árulnak. Ezek gyorsan leégnek, és a leadott hőfokuk alacsony” – ismertette Bálint Gáspár, hozzátéve, hogy ennél eggyel jobb kategória a cserefából, akácfából égetett faszenek, de ez utóbbi erősen pattog égés közben.
Tavaly az energiaárak robbanásszerű növekedése a ­faszén árát is duplájára emelte. „Emellett az uniós szabályozá­sok is nehezítik a fakitermelők és szénégetők dolgát, így az ­olcsó, gyengébb minőségű import faszén iránt megnő a ­kereslet. Azonban a jó minőségű faszén árának emelkedése forgalomcsökkenéshez vezet” – hangsúlyozta Bálint Gáspár.
Mint mondta, az infláció és a magas árak a fogyasztót arra kényszerítik, hogy az olcsóbb, alacsonyabb minőségű faszenet vásárolják meg. Mindemellett egyre többen használnak lassú tüzelésű grilleket, ők jellemzően a nagydarabos, magas minőségű faszenet választják, hiszen kis mennyiség kell a sütéshez, illetve fontos a hosszantartó égés.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2023. áprilisi szám)

AKTUÁLIS DIGITÁLIS LAPSZÁM ITT: