Húsvétra felpörög a kereskedelem
A megemelkedett élelmiszerárak középtávon sok vásárlót késztethetnek arra, hogy megváltoztassák vásárlási szokásaikat, és óvatosabban vásároljanak a húsvéti hétvége előtt. S bár széles kínálattal és erős ünnepi forgalommal számolnak a kiskereskedelmi hálózatok, előfordulhat, hogy a vevők érdeklődése az olcsóbb és az akciós termékek iránt élénkül meg.
A szupermarketekben és diszkontokban általában az ünnepek előtt megnövekedett vásárlói kör tapasztalható. Az infláció óvatosabbá teszi a vásárlókat, többet válogatnak, de a drágulás ellenére mennyiségben is bővülni fog a húsvéti forgalom a tavalyihoz képest - mondta Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) főtitkára. Ebben az időszakban megugrik a vásárlás élelmiszerekből, de most lendületet kaphat a non-food termékek forgalma is – hívta fel a figyelmet. A növekvő jövedelmek lehetővé teszik, hogy többet vásároljanak a családok – fejtette ki.
Minden megkapható az ALDIban
Az ALDI mindig tudatosan készül az ünnepi időszakok – így a húsvét – környékén jelentkező nagyobb keresletre. Ennek a felkészülésnek egyik eleme, hogy a húsvéti asztal elengedhetetlen termékeit nagyobb mértékben vonja be akciós kínálatába, így a vásárlók mindig kedvező, akciós áron juthatnak hozzá ezekhez a termékekhez.
Az ALDI vásárlói a húsvét közeledtével leginkább sonkát, friss tojást, kalácsot, friss pékárut vásárolnak. Az áruházlánc nemcsak húsvéti sonkából, hanem az ünnepi időszakban a megszokott kínálaton túl a húsvéti ünnep kellékeinek – édes és sós kalácsok – széles választékával is várja vásárlóit. A tapasztalat szerint az üreges figurák (nyulak, csibék, bárányok) és a tojások (töltött, tömör, üreges) a legnépszerűbbek, de mindig van igény újdonságokra. A vállalat különleges finomságokkal készül, emellett a házi sütemények készítőinek, illetve a kész házi sütemények kedvelőinek is érdemes betérni az ALDI áruházak egyikébe.
A nemzetközi és a magyar tejpiaci helyzetnek köszönhetően az ALDI már február elején tartósan és jelentős mértékben, 20%-kal csökkentette legnépszerűbb, legkeresettebb vajtermékei árát, március 1-jétől pedig a legkedveltebb, hagyományos és laktózmentes kivitelű trappista sajtjait.
A húsvét egyik elengedhetetlen kelléke a sonka, az időszak pozitívan befolyásolja az értékesítést, az ALDI kiemelt forgalommal számol a sonkatermékek területén, amelybe mind a kiváló minőségű és alacsony árú saját márkás, mind a márkatermékek beletartoznak. Mint megtudtuk, az üzletlánc az idei évben bővíti húsvéti sonkakínálatát, a már jól ismert füstölt comb, füstölt-főtt tarja és füstölt csülök szezontermékek mellett például kötözött lapocka, főtt-füstölt pulyka alsócomb is elérhető lesz kínálatában.
Az ALDI gazdag ízválasztékban kínál például különböző szószokat és tormákat, amelyek a húsvéti sonka kiváló kísérői. Emellett változatos friss, konzerv és fagyasztott gyümölcsei az otthoni sütéshez is nagyszerű alapanyagot jelentenek.
Az ünnepi időszakok mindig kiemelt forgalmat hoznak a kereskedelemben az áruházakban és online egyaránt. Húsvét előtt a forgalom folyamatosan növekszik, az online csatornán már egy nagyobb ALDI áruház forgalmának megfelelő árbevétel folyik be, közölte lapunkkal az áruházlánc, megjegyezve, hogy az ALDI személyes bevásárló asszisztenseket biztosító partnere, a ROKSH hihetetlenül dinamikus fejlődése következtében rendkívül megnőtt a vásárlói igény az online bevásárlás iránt.
Húsvétkor az áruházlánc teljes alkoholkínálata iránt nagy kereslet mutatkozik, ilyenkor sokkal több sört, bort, pezsgőt és szeszes italt értékesít a vállalat. Kiemelkedő kereslet mutatkozik a likőrökre, pezsgőkre, a fehér- és vörösborokra, illetve a sörökre. Az alacsony alkoholtartalmú, édes likőrök mellett nagyon népszerűek a gyümölcsös, illatos fehérborok, illetve a szeszesitalok közül a gyógynövénylikőrök, ginek és whiskyk.
Erős keresletre számít a PENNY
„Általánosságban elmondható, hogy a tavalyi évnél erősebb szezonra készülünk. Az infláció ellensúlyozásának érdekében izgalmas akciókkal igyekszünk reagálni nyomtatott és online akciós kiadványainkban, az akciós újságok tekintetében megemelt termékszámmal és nagyobb kedvezményekkel készülünk” – mondta Kazatsay Eszter, a PENNY magyarországi kommunikációs vezetője, megemlítve, hogy a PENNY kártyával rendelkező törzsvásárlóknak továbbra is a kedvezőbb árakat biztosítják, ez a húsvéti ünnepek időszakában közel 150 terméknél jelent majd kedvezményeket.
A tavalyi évhez hasonlóan a PENNY kínálatában idén is megtalálhatóak lesznek az alacsonyabb árkategóriás sonkák, illetve a prémium kategóriába sorolható, különlegesebb sonkák. „Korábbi tapasztalataink alapján a húsáruk tekintetében a húsvéti ünnepek alatt a sonka mellett darálthúsra, szűzpecsenyére, sertéskarajra, valamint egész kacsára várható majd megemelkedett kereslet” – egészítette ki Kazatsay Eszter.
A csokoládék és édességek kategóriában a klasszikus üreges termékeken felül a húsvéti tematikus töltött és töltetlen csokoládék, pralinék, zselés cikkek iránt nő meg az érdeklődés. Újdonságként több árkategóriában változatos húsvéti csomagokkal is készül a PENNY a vásárlóik számára.
„A tapasztalat azt mutatja, hogy a prémium termékek iránti igény a vásárlók részéről folyamatos növekedést mutat, ezért a választékunk kialakítása során is ennek igyekszünk megfelelni. Mind a szezonális húsvéti termékek esetében, mind pedig a desszertek tekintetében ebből a kategóriából bővítettük leginkább a választékot. Arra törekszünk, hogy valamennyi vásárlói réteg igényét le tudjuk fedni” – említette a kommunikációs vezető. Kazatsay Eszter elárulta, hogy idén is hangsúlyos megjelenést kap a PENNY prémium saját márkája, a Selection termékcsalád választéka.
„Az alkoholos italok esetében 20-25 százalékos növekedésre számítunk, fő fókuszunk a sör marad, amely rendkívül népszerű most a PENNY vásárlói között. Ennek erősítésére olyan új termékekkel gazdagítjuk állandó és akciós választékunkat is, mint például a belga, cseh, kézműves vagy ír stout sörök” – ismertette a kínálatot Kazatsay Eszter, hozzátéve, hogy a szeszesitalok népszerűsége is töretlen húsvétkor, ezek között a vodkák, a pálinkák és a keserűk vezetik a listát.
Mint a PENNY magyarországi kommunikációs vezetője megjegyezte, a keresett non-food termékek között megtalálhatóak a hagyományos, ünnepléshez nélkülözhetetlen kellékek, mint például a tojásfesték, húsvéti dekoráció vagy éppen a húsvéti locsolókölni.
Magyar termékekkel bővít a SPAR
A SPAR Magyarország felkészült a húsvéti ünnepekre: a korábbinál is szélesebb termékkörrel, újdonságokkal, egyes üzletek esetében meghosszabbított nyitvatartással, illetve a SPAR online shop minden kényelmével várja vevőit országszerte, közölte az áruházlánc lapunkkal. A mindenkit érintő infláció és áremelkedések hatására a SPAR annak érdekében, hogy vásárlói kisebb vagy nagyobb bevásárlásaikat a legkedvezőbb áron tudják megtervezni, az Árzuhanás Promóció keretein belül hetente újabb és újabb termékek árát csökkenti a SPAR és INTERSPAR áruházaiban. Minden hétfőn új terméklista jelenik meg az áruházlánc weboldalán.
„Áruházláncunk idén már kora tavasszal megkezdte az ünnepi készülődést, bőséges árukínálatot nyújtva az ünnephez köthető élelmiszerek és non-food termékek terén egyaránt. A forgalom akár 30-40 százalékkal is nagyobb lehet, mint más napokon, s ezen belül is várhatóan a Nagypéntek előtti csütörtök lesz ebben a tekintetben a legkiemelkedőbb nap. A munkaerőt ehhez mérten szervezzük, illetve az árufeltöltést is folyamatosan biztosítjuk, hogy minél gördülékenyebben tudjuk kiszolgálni vásárlóinkat” – hangsúlyozta Maczelka Márk, a SPAR Magyarország kommunikációs vezetője.
A Hungaricool termékverseny és a Régiók Kincsei kezdeményezés beszállítói különleges ízvilágú, egyedi termékei a húsvéti kínálatból sem hiányoznak: a hazai kistermelők által készített mustárok, ketchupok, sós és édes ropogtatnivalók, termelői tojások, borok, kisüzemi sörök, pálinkák, ginek és egyéb égetett szeszek szintén fellelhetők a polcokon. A SPAR saját bicskei és perbáli REGNUM húsüzemeiből ilyenkor a szokásosnál is több termék kerül a fogyasztók asztalára, s új termékként köztük lesz a REGNUM füstölt karaj és füstölt tarja is.
A kényelmi termékeket előállító SPAR enjoy. convenience üzem többek között egy új, könnyed, tavaszias ízvilágú kenhető krémmel és ízletes tojáskrémmel készül az ünnepre.
A SPAR választékában megtalálható az otthoni sütés-főzéshez az alaptermékektől a különlegesebb hozzávalókig szinte minden (pl. tortadekorációk, színezékek, speciális süteményporok, csokoládék széles választéka stb.), tudtuk meg Maczelka Márktól.
Széles kínálattal vár az Auchan
Húsvét előtti időszakban minden évben hosszú sorok, megtelt kosarakkal távozó vevők, bőséges szezonális kínálat jellemzi az Auchan áruházakat. Ebben a néhány hétben a megnövekedett vásárlói körhöz kell igazítani a logisztikai folyamatokat és a szállítási gyakoriságot. Az áruk elérhetősége azonban garantált.
„Jellemzően a húsvéti szezon miatt minden élelmiszer kategóriának emelkedik a volumene ebben az időszakban. Idén is széles kínálattal várjuk vásárlóinkat a húsvéti sonka területén is. A húsvéti sonka kiegészítő termékköreként tekintünk a kolbász, szalonna, tepertő termékekre, amelyek iránt szintén megnő a kereslet ebben az időszakban” – közölte lapunkkal az Auchan sajtóosztálya.
A francia áruházlánc minden évben jelentős fókuszt helyez a szezonális édesség kínálatára. Minden árkategóriában nyújt kedvező ajánlatot vásárlói számára, így a prémium szegmensben is. „Széles kínálattal várjuk vásárlóinkat. Több mint 250 szezonális édességet hozunk időszakosan választékunkba, melyek között megtalálhatók a csokoládéból készült nyúlfigurák, tojások, csomagok, desszertek, sütemények és saját márkás termékek is” – ismertette a kínálatot az Auchan.
Mint hozzáfűzték, az édességeket nézve a hagyományos termékek közül a táblás csokoládék, szeletes csokoládék és desszertek forgalmában tapasztalható szezonális hatás. A szeletes termékek esetében még megjelenik a húsvéti ajándékozás/csomagkészítés, mint tradicionális elem.
Az Auchan kitért arra, hogy a kiszerelés tekintetében nincs különbség a húsvéti és a szezonon kívüli időszakban kínált csomag- és darabmennyiség között. „Bizonyos szezonális érdeklődés megjelenik – egészítették ki. – Például a speciális lisztek esetében a vevők keresik a húsvéthoz kapcsolódó termékeket (pl.: kalácsliszt). Darabszámban túlzó vásárlás nem várható a húsvéti időszakban, a növekedés mértéke leköveti ebben az időszakban megnövekedett háztartásokban jellemző sütési kedvet.”
Kedvezményeket kínál a Közért+
„A húsvét a karácsony után a második legerősebb szezonális időszak. Erős forgalomra számítunk idén is, ugyanakkor a mérsékelt árfekvésű és az akciós termékek iránti élénkülő érdeklődés figyelhető meg. Mindenki keresi a pénztárcabarát megoldásokat, így számunkra is fontos, hogy kedvező árú, minőségi termékekkel tudják webshopunkban telerakni vásárlóink a kosaraikat” – mondta a Közért Plusz Kft. marketing vezetője. A tapasztalat azt mutatja, hogy a fogyasztói kosarakban egyre gyakrabban jelennek meg a kedvezőbb ár-érték arányú, és az akciós termékek. A piaci változásokra reagálva, a cég is ennek megfelelően alakítja ki választékát.
Solti Tímea kihangsúlyozta, hogy a magyar online webáruház kiemelt célja, hogy ügyfelei maximálisan elégedettek legyenek, ezért számos akcióval, kedvezményekkel, vásárlási kedvezményre beváltható pontgyűjtéssel is támogatják őket. „Ünnepi receptekkel is készülünk, amihez a hozzávalókat egy kattintással be tudják szerezni nálunk az érdeklődők, ezzel is megkönnyítve a vásárlást” – tette hozzá.
Mint megtudtuk, a Közért+ webáruházban a hagyományos húsvéti ételeket vásárolják a legtöbben: tojás, sonka, torma, kalács, csokinyuszi, csokitojás, friss termelői zöldség, snack és persze a hidegtálakhoz és süteményekhez sütési alapanyagokat. A húsvéti időszakban elsősorban a sonkaféleségeket keresik a vásárlók, de népszerűek a füstölt áruk is. Egyre többen fogyasztanak húsvétkor halat vagy bárányt, sok vásárló tesz a kosarába darált húst is. Az ételek mellett a fogyasztók szívesen rendelnek alkoholos és alkoholmentes italokat is, hiszen így nem kell a boltból hazacipelni a nehezebb termékeket.
„Az általános kereskedelmi gyakorlatnak megfelelően a mi esetünkben is igaz, hogy jelentős növekedésre lehet számítani, nagyságrendekkel növekszik a napi rendelések száma. A húsvét előtti nagybevásárlások során több vásárlóra és nagyobb költésre lehet számítani. Az infláció óvatosabbá teszi a vásárlókat, többet válogatnak, de a drágulás ellenére várhatóan mennyiségben is bővülni fog a húsvéti forgalom a tavalyihoz képest.”
Kérdésünkre Solti Tímea elárulta, hogy a húsvéti időszakban elsősorban a likőrök (keserűlikőrök, krémlikőrök: tojáslikőr), sör, bor, pálinka, whisky, gin, rum, illetve a szénsavas üdítők és gyümölcslevek iránti kereslet növekszik. Az elmúlt években a szörpök forgalma is dinamikusan növekedett.
Kiváló kiszolgálással a Kifli.hu
A karácsony is rámutatott, hogy a magyarok szeretik megadni a módját az ünnepeknek, költéseik ilyenkor a szokásos havi ingadozás felett nőnek. „Jelenleg a rosszabbik opció azt mutatja, hogy egy átlagos háztartásra mérve nulla közeli volumennövekedés lesz infláció hajtotta forgalmi növekedéssel, a kissé optimistább pedig 5–10%-os százalékos volumennövekedéssel is számol” – mondta a Kifli.hu Shop Kft. kereskedelmi igazgatója.
Szalma Rita úgy véli, hogy érdekes kettősség lesz jelen idén. Mint fogalmazott, tavaly áprilisban a mostanihoz képest kisebb mértékű infláció volt, és még volt valamennyi félretett pénzük a háztartásoknak a februári extra juttatásokból. „2023-ban ezzel szemben már egy régóta húzódó, magas inflációval nézünk majd szembe, ami egy teljesen más helyzet, így a vásárlók is más magatartást tanúsítanak: egyre fontosabbak a termékakciók, az alacsonyabb árpontú saját márkás megoldások” – jegyezte meg.
Ugyanakkor a marketing vezető felhívta a figyelmet arra, hogy egyre több jel mutatja azt, hogy áprilisban már érezhetővé válik az infláció mértékének csökkenése, ami újra ráerősít arra, hogy az ünnepekre illik megadni a magasabb minőséget, és a keresletet a szokásos irányból egy magasabb minőségű, prémium irányba tolja el.
„Abban a szerencsés helyzetben vagyunk, hogy a jó forgalmunk még nem ezen megoldások súlyától és részarányától függ. A Kiflin nem arra törekszünk, hogy olcsón adjunk termékeket, hanem arra, hogy aki minket választ, a vásárlás első percétől a termék átvételéig a legjobb minőséget kapja és kiváló kiszolgálásban részesüljön. Mindeközben az árainkat úgy alakítjuk, hogy a vásárlás teljes értéke hasonló legyen a nagyobb láncok teljes kosarának értékéhez” – mondta a kereskedelmi igazgató.
Mint megtudtuk, a darabolt füstölt, nyers sonkák és kötözött sonkák mellett a vendégváró falatok, reggeli asztalok elengedhetetlen tartozéka a különlegesebb kolbászok, szeletelt sonkák, illetve sütéshez a szeletelt baconszalonnák a legkelendőbbek ebben az időszakban. Emellett sokan teszik virtuális kosarukba a hidegkonyhai készítményeket. Tőkehús vonalon a bárány comb, lapocka gerinc és csülök keresletnövekedésére számítanak, a hagyományosabb töltött karaj és szűzpecsenye mellett. Népszerű ebben az időszakban a borjú is.
„Közvetlenül az ünnepek előtt, a halforgalmunk általában emelkedik. Összetételét tekintve eltolódik a lazac, a tonhal és más tengeri »szálkamentes« filék irányába, a régebben megszokott hazai, édesvízi halak felől” – jegyezte meg Szalma Rita.
Az édességek terén a klasszikus figurás termékek nagyon népszerűek, a töltött és töltetlen, méretükben is különböző csokitojások mellett. Az ismert márkák mellett nagy teret hódítanak a kézműves termékek és a mentes csokoládék is. A kalácsok és pogácsák, torták és egyéb vendégváró finomságok elkészítéséhez szükséges alapanyagok ilyenkor igen népszerűek.
Alkoholmentes kategórián alapvetően az üdítőitalok, gyümölcslevek és az ízesített vizek forgalma ugrik meg a húsvét előtti időszakhoz viszonyítva. Az alkoholos italok – sörök, borok, pezsgők és szeszes italok – jellemzően szintén a vendégváráshoz kapcsolódóan kerülnek a kosarakba, karácsony mellett a húsvéti időszak a másik nagy szezonja ennek a kategóriának.
„Az előző évek forgalmát tekintve és figyelembe véve az utóbbi időszak inflációs hatásait, idén 15–20%-os növekedés várható a tavalyi hasonló időszakot tekintve alkoholos és alkoholmentes italok terén is” – árulta el a Kifli.hu kereskedelmi igazgatója.
(TERMÉKMIX magazin – 2023. márciusi szám)