Azoknak, akik egyszerre szeretnének tudatosan élni és a környezetükre is vigyázni

A környezetbarát, egészségtudatos életmód titka az egyes élelmiszerek, tápanyagok tudatos választásában és fogyasztásában rejlik. Az egészséges életmód kategóriában kapható élelmiszerek egyre kedveltebbek hazánkban, ami a változatosságnak is köszönhető.

Nem csak élelmiszerekkel
A táplálkozás területéhez ma már számos egyedi étkezési modell kapcsolódik. „Van, akinek szükségből kell váltania, másoknak új, izgalmas élelmiszerek kipróbálására nyújt lehetőséget a SPAR Életmód programja” – fogalmazott ­Maczel­ka Márk, a SPAR Magyarország Kft. kommunikációs vezetője. Mint mondta, az életmód kategóriában kínált szárazárut speciális logó alatt találják meg a vevők. Az életmód kategóriába tartozó termékeket, legyen szó glutén- és laktózmentes, vegán, tudatos vagy biotermékekről, illetve sportos étrendkiegészítőkről, számos marketingeszközzel (pl. polczászló, polccsík) támogatja és különbözteti meg a SPAR a többi terméktől, így segítve a vásárlói döntést.
A SPAR elkötelezettségét jól mutatja a témában, hogy – a társadalmi szemléletformálás, az egészséges ­életmódra, sportolásra való ösztönzés keretében – hosszú ideje ­névadó főszponzora a Budapest Maraton Fesztiválnak, illetve két éve partnere a Smart Sport Expo és Fitness fesztiválnak is, emellett vásárlóit dietetikai tanácsadással és számos egészség­tudatos recepttel segíti honlapján, valamint a közösségi médiá­ban is.

Mindennapos tudatossággal
„Maga a kategória fő célja az, hogy teljes megoldást nyújtsunk azoknak, akik valamely ételérzékenység miatt speciális étrendre kényszerülnek, ezért funkcióik szerint kategorizáljuk a termékeket. Az egészséges, tudatos életmódot támogató termékek közül kiemelném a mindennapokhoz szükséges élelmiszereket, mint pl. glutén­mentes pékáruk, illetve tészták és más alapanyagok. Kiemelt figyelmet kap szintén a cukormentesség, amelynél figyelünk, hogy hozzá­adott cukor nélküli és „zero cukor” termékek is legyenek. Széles a választék a növényi alapú termékekből is, ami ­például a vegánoknak tökéletes megoldást lehet” – mondta Szalma Rita, a Kifli.hu kereskedelmi igazgatója, hozzáfűzve, hogy a zöldség- és gyümölcs-, valamint a tejtermék választék esetében széles bio és vegyszermentes kínálattal találkoznak a webáruház vevői. Ez már akár a kisbabák hozzátáplálásánál is lehetővé teszi a tudatos étrendet.
Az egészséges, tudatos életmódot követő élelmiszereket a Kifli.hu weboldalon a „Speciális és vegán” kategórián belül találják meg a vásárlók. Mint megtudtuk, a vásárlói trendeket folyamatosan figyelve, a fellépő igényeknek megfelelően alakítja struktúráját a webáruház. Akik egyszerre szeretnének a környezetükre vigyázni és tudatosan élni, azok számára nagyszerű és egyedi megoldást nyújt az „Újratölthető” kategória. Itt megtalálhatóak a fűszerektől és tésztáktól a krémekig és magvakig majdnem minden fajta termék. Természetesen ezeken az üvegeken is megtalálható minden előírásnak megfelelő tájékoztatás vagy jelölés, ami segítheti a vásárlót a döntésben, választásban.
Szalma Rita felhívta rá a figyelmet, hogy az ételérzékenységgel élők és a tudatosabban táplálkozók száma folyamatosan gyarapodik Magyarországon, így ennek a növekedésnek a sebessége diktálja a piac tempóját. Ahogy növekszik a vásárlók száma, úgy szélesedik a kínálat és alakul az árképzés.
A Kifli.hu kiemelt figyelmet fordít a meglévő és jövőbeli vásárlók edukálására. „A tematikus hírlevelek és ­microsite-ok mellett magán a termékhez tartozó adatlapon is talál a vásárló információt. Elérhetőek továbbá videók a termékekről és annak felhasználásáról, illetve az egészségre gyakorolt hatásáról. Rengeteg receptet is találhatnak a weboldalunkon a vásárlók, amikhez a hozzávalókat természetesen meg is tudják rendelni” – ismertette Szalma Rita.

Újdonság a friss tésztafronton
A Tante Fanny kínálatában régóta elérhető a tönkölyös leveles- és pizza­tészta, amelyek 100 szá­za­lék­ban osztrák tönköly­búza­liszttel készülnek. A portfólió­ban szereplő termékek egyike sem tartalmaz tartósítószert, színezéket, sem ízfokozót.
„A tavalyi év végén vezettük be a piacon a legújabb és egyben leginkább egészségtudatos cikkünket, a teljes kiőrlésű leveles tésztát, ami azóta is töretlen sikernek örvend” – mondta Müller Zita, a Maresi Foodbroker Kft. brand managere, megemlítve: a tapasztalat azt mutatja, hogy ebben a szegmensben is egyre erősebben jelentkezik a tudatos fogyasztói magatartás és a speciális, egészségesebb termékek iránti igény.
A termékportfólióból a teljes kiőrlésű leveles tésztát Müller Zita üde színfoltként jellemezte. Mint ismertette, a leveles tészta teljes kiőrlésű búzaliszt, valamint rozsliszt és korpa felhasználásával készült, rostban gazdag, így könnyedén ­diétába illeszthető, a tudatos táplálkozás alappillére lehet. Nem tartalmaz pálmaolajat, tartósítószert, ízfokozót, sem színezéket. Az élelmiszerválasztásukra valamivel jobban oda­figyelő ­vegetáriánusok és vegánok is fogyaszthatják.
A Tante Fanny weboldalán, Facebook és Instagram ­oldalain folyamatosan találkozhatnak a követők az aktuális, szezonalitáshoz illő receptekkel és sütéshez, főzéshez kapcsolódó tippekkel. „Ezenfelül influencereken keresztül is próbáljuk elérni és edukálni a fogyasztókat” – ismertette Müller Zita.

Egészséges termékpalettával
„Cégünk elkötelezett az egészségtudatos ételek gyártása mellett. Nagyon fontos számunkra, hogy ne csak egy-egy trendet követve fejlesszünk termékeket, hanem valóban az emberi szervezet számára kedvező hatást kiváltó ételeket kínáljuk” – fogalmazott a Vegan Health ügyvezetője. Kiss Enikő hangsúlyozta, hogy minden ALL IN natural food termék egyszerre glutén-, tej-, tejfehérje-, szója-, hozzáadott cukor-, adalékanyag-, tartósítószermentes, vegán és paleo étrendeknek is megfelelő. „A legszélesebb vegán és gluténmentes készen kapható termékpalettával rendelkezünk Magyarországon” – mondta Kiss Enikő, példaként említve az új termékeik közül a Rögös krémet, ami ­kiváló túró alternatíva.
„Mindemellett 15 ízben készítünk kókusztej alapú jégkrémeket, 6 féle ízben kókuszgurtokat, amiket egyedülálló módon 7 féle élő és aktív kultúrával és prebiotikumokkal turbózunk fel. 6 féle fagyasztott tortánk kapható, és emellett Vegaföl-tejföl alternatíva, cukormentes mogyorókrémek, csokoládék, sütemények, krémdesszertek, sajtkrém alternatívák is szerepelnek kínálatunkban” – sorolta.
A Vegan Health egyre több nagykonyhának, közét­kez­te­­­tő­nek értékesít gasztro kiszerelésben alapanyagokat (pl. Rögös krém, Vegaföl, kókuszgurt, sajtkrém alternatíva), valamint készen kapható jégkrém kelyheket is kínál. „Ezekkel is elősegítjük, hogy minél szélesebb körbe eljussanak a termékeink és jobb, egészségesebb ételt kapjanak az emberek” – egészítette ki az ügyvezető.
Mint mondta, vásárlóik többnyire környezettudatosak, nagyon értékelik a környezetkímélő csomagolást. A cég kartonpapírt, üveget és újrahasznosítható PP és PE műanyagokat alkalmaz csomagolóanyagként. A vevők szívesen vették a visszaváltható üveges, nagyobb ­kiszerelésű (720 ml) kókuszgurtok bevezetését, hiszen olcsóbban tudnak hozzájutni, és a következő vásárlásnál vissza tudják juttatni az üveget.
Kiss Enikő úgy tapasztalja, hogy egyre tudatosabbak a vásárlók és fontos számukra a környezetvédelem. „Az edukálás, a vevők megszólítása nehéz feladat – jegyezte meg. Elsősorban online, a social media oldalakon keresztül érik el a vevőket, de közeli tervben van podcastok elindítása is.

Bővülőben az egészséges olajkínálat
Az egészségtudatos emberek igyekeznek odafigyelni, hogy milyen és mennyi olajat juttassanak a szervezetükbe. Amellett, hogy az ízesített olajok alapja az egészséges extra szűz olívaolaj, a háromfunkciós szórófejnek köszönhetően ­egyszerűen lehet adagolni az olaj mennyiségét, meggátolva a túl sok olaj használatát.
„Minden táplálkozási olajnak megvan a saját jótékony hatása, így kiválaszthatjuk, melyik illik jobban a konyhai felhasználásunkhoz, melyiket ajánlják nyersen, vagy hőkezelve, milyen ételhez illik a legjobban és melyiknek mi az előnye a szervezetünkre” – magyarázta Nemes Tibor, az Import-Trade Kft. tulajdonosa.
Mint mondta, a manapság népszerű forró levegős ­sütők megkönnyítik a mindennapi főzés-sütést, a kifejezetten ­forró levegős sütőkhöz ajánlott 230° fokos olajjal még gördülékenyebbé és egyszerűbbé tehetjük a mindennapokat.
A Mantova márka nemcsak a magas minőségű növényi olajokkal támogatja az egészséges és tudatos életmódot, de odafigyeltek a csomag újrahasznosítására, és arra, hogy az utolsó csepp olajat is fel tudja használni a vásárló, ­mindezt anélkül, hogy a gáz közvetlenül találkozna az olajjal. A palack­ban ­lévő gáz nem károsítja az ózonréteget.
Az Import-Trade Kft. tulajdonosa lapunknak elmondta, hogy a termékkínálatban szerepel a Bio Dressing Spray- bio extra szűz olívaolajjal és bio balzsamecettel, amely ideális salátákhoz, pácokhoz vagy akár desszertek elkészítéséhez, fagylaltokhoz és gyümölcsökhöz. A Ghí vaj spray napraforgó olajat és tisztított vajat tartalmaz, laktózérzékenyek is fogyaszthatják, mivel a laktóztartalom alacsonyabb, mint a 0,01%-os kimutatási határ.
„A Mantova olaj sprayk több mint 20 féle ízben kaphatók, ebből 12 íz extra szűz olívaolaj alapú, 7 egyéb növényi olaj (táplálkozási olajok), 1 olaj kifejezetten a forró levegős sütőkhöz használandó és 1 szójaszósz spray. Az extra szűz olívaolajnak számos pozitív táplálkozási tulajdonsága van, E-vitaminban gazdag, erős antioxidáns, amely védi a sejtmembránokat az öregedési folyamat okozta károsodásoktól.
Az új technológiának, a „zacskó a flakonban” rendszernek köszönhetően az olaj adalékanyag- és emulgálószer-mentesen tárolható, és nem érintkezik közvetlenül a nitrogén gázzal. A nitrogén gáz összenyomja a zacskót a tartályban. A szórófej lenyomásával, annak erősségétől függően, az olaj cseppekben, egységes sugárban vagy permetben jön ki” – ­ismertette a termék tulajdonságait Nemes Tibor. Mint mondta, egy másodpercnyi Mantova spray elegendő az ételek fűszerezésére, minden másodpercnyi permet 1,8 ml/1,7 g terméket bocsát ki, ezáltal csökkenteni tudja a használt olaj mennyiségét akár 90%-kal is, a tradicionális üveges olajokkal szemben. (250 ml Mantova spray 3 l normál üveges olajnak felel meg.) „Amellett, hogy egészséges választás, még pénzt is lehet vele spórolni” – tette hozzá.
Nemes Tibor lapunknak elárulta, hogy a Mantova magyar­országi forgalmazójaként az Import-Trade Kft. 2023-ban mind a 12 ízesített extra szűz olívaolajjal (extra szűz olívaolaj, rozmaringos, bazsalikomos, citromos, szarvasgombás, narancsos-fekete borsos, gyömbéres, fehér szarvasgombás, chilis, fokhagymás, kurkumás, hagymás), 7 féle ­táplálkozási olajjal (avokádó-, kókusz-, lenmag-, szőlőmag-, dió-, pirított szezámmag-, rizsolaj), bio balzsamecetes-olívaolajos saláta öntettel és a 230° olajjal bővíti termékkínálatát.
A termékeket a boltok több szegmensében szeretné el­helyezni a forgalmazó: a vásárlókat segítve, a könnyebb elérhetőség és megvétel érdekében mind az alapanyagoknál, az olajok mellett, mind a bio és egészséges polcokon. „Emellett álló display kihelyezését is támogatjuk, illetve óriás­plakáton és újságokban is meg fog jelenni a termék” – tette ­hozzá Nemes Tibor.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2023. áprilisi szám)

BELELAPOZOK