Azoknak, akik egyszerre szeretnének tudatosan élni és a környezetükre is vigyázni
A környezetbarát, egészségtudatos életmód titka az egyes élelmiszerek, tápanyagok tudatos választásában és fogyasztásában rejlik. Az egészséges életmód kategóriában kapható élelmiszerek egyre kedveltebbek hazánkban, ami a változatosságnak is köszönhető.
Nem csak élelmiszerekkel
A táplálkozás területéhez ma már számos egyedi étkezési modell kapcsolódik. „Van, akinek szükségből kell váltania, másoknak új, izgalmas élelmiszerek kipróbálására nyújt lehetőséget a SPAR Életmód programja” – fogalmazott Maczelka Márk, a SPAR Magyarország Kft. kommunikációs vezetője. Mint mondta, az életmód kategóriában kínált szárazárut speciális logó alatt találják meg a vevők. Az életmód kategóriába tartozó termékeket, legyen szó glutén- és laktózmentes, vegán, tudatos vagy biotermékekről, illetve sportos étrendkiegészítőkről, számos marketingeszközzel (pl. polczászló, polccsík) támogatja és különbözteti meg a SPAR a többi terméktől, így segítve a vásárlói döntést.
A SPAR elkötelezettségét jól mutatja a témában, hogy – a társadalmi szemléletformálás, az egészséges életmódra, sportolásra való ösztönzés keretében – hosszú ideje névadó főszponzora a Budapest Maraton Fesztiválnak, illetve két éve partnere a Smart Sport Expo és Fitness fesztiválnak is, emellett vásárlóit dietetikai tanácsadással és számos egészségtudatos recepttel segíti honlapján, valamint a közösségi médiában is.
Mindennapos tudatossággal
„Maga a kategória fő célja az, hogy teljes megoldást nyújtsunk azoknak, akik valamely ételérzékenység miatt speciális étrendre kényszerülnek, ezért funkcióik szerint kategorizáljuk a termékeket. Az egészséges, tudatos életmódot támogató termékek közül kiemelném a mindennapokhoz szükséges élelmiszereket, mint pl. gluténmentes pékáruk, illetve tészták és más alapanyagok. Kiemelt figyelmet kap szintén a cukormentesség, amelynél figyelünk, hogy hozzáadott cukor nélküli és „zero cukor” termékek is legyenek. Széles a választék a növényi alapú termékekből is, ami például a vegánoknak tökéletes megoldást lehet” – mondta Szalma Rita, a Kifli.hu kereskedelmi igazgatója, hozzáfűzve, hogy a zöldség- és gyümölcs-, valamint a tejtermék választék esetében széles bio és vegyszermentes kínálattal találkoznak a webáruház vevői. Ez már akár a kisbabák hozzátáplálásánál is lehetővé teszi a tudatos étrendet.
Az egészséges, tudatos életmódot követő élelmiszereket a Kifli.hu weboldalon a „Speciális és vegán” kategórián belül találják meg a vásárlók. Mint megtudtuk, a vásárlói trendeket folyamatosan figyelve, a fellépő igényeknek megfelelően alakítja struktúráját a webáruház. Akik egyszerre szeretnének a környezetükre vigyázni és tudatosan élni, azok számára nagyszerű és egyedi megoldást nyújt az „Újratölthető” kategória. Itt megtalálhatóak a fűszerektől és tésztáktól a krémekig és magvakig majdnem minden fajta termék. Természetesen ezeken az üvegeken is megtalálható minden előírásnak megfelelő tájékoztatás vagy jelölés, ami segítheti a vásárlót a döntésben, választásban.
Szalma Rita felhívta rá a figyelmet, hogy az ételérzékenységgel élők és a tudatosabban táplálkozók száma folyamatosan gyarapodik Magyarországon, így ennek a növekedésnek a sebessége diktálja a piac tempóját. Ahogy növekszik a vásárlók száma, úgy szélesedik a kínálat és alakul az árképzés.
A Kifli.hu kiemelt figyelmet fordít a meglévő és jövőbeli vásárlók edukálására. „A tematikus hírlevelek és microsite-ok mellett magán a termékhez tartozó adatlapon is talál a vásárló információt. Elérhetőek továbbá videók a termékekről és annak felhasználásáról, illetve az egészségre gyakorolt hatásáról. Rengeteg receptet is találhatnak a weboldalunkon a vásárlók, amikhez a hozzávalókat természetesen meg is tudják rendelni” – ismertette Szalma Rita.
Újdonság a friss tésztafronton
A Tante Fanny kínálatában régóta elérhető a tönkölyös leveles- és pizzatészta, amelyek 100 százalékban osztrák tönkölybúzaliszttel készülnek. A portfólióban szereplő termékek egyike sem tartalmaz tartósítószert, színezéket, sem ízfokozót.
„A tavalyi év végén vezettük be a piacon a legújabb és egyben leginkább egészségtudatos cikkünket, a teljes kiőrlésű leveles tésztát, ami azóta is töretlen sikernek örvend” – mondta Müller Zita, a Maresi Foodbroker Kft. brand managere, megemlítve: a tapasztalat azt mutatja, hogy ebben a szegmensben is egyre erősebben jelentkezik a tudatos fogyasztói magatartás és a speciális, egészségesebb termékek iránti igény.
A termékportfólióból a teljes kiőrlésű leveles tésztát Müller Zita üde színfoltként jellemezte. Mint ismertette, a leveles tészta teljes kiőrlésű búzaliszt, valamint rozsliszt és korpa felhasználásával készült, rostban gazdag, így könnyedén diétába illeszthető, a tudatos táplálkozás alappillére lehet. Nem tartalmaz pálmaolajat, tartósítószert, ízfokozót, sem színezéket. Az élelmiszerválasztásukra valamivel jobban odafigyelő vegetáriánusok és vegánok is fogyaszthatják.
A Tante Fanny weboldalán, Facebook és Instagram oldalain folyamatosan találkozhatnak a követők az aktuális, szezonalitáshoz illő receptekkel és sütéshez, főzéshez kapcsolódó tippekkel. „Ezenfelül influencereken keresztül is próbáljuk elérni és edukálni a fogyasztókat” – ismertette Müller Zita.
Egészséges termékpalettával
„Cégünk elkötelezett az egészségtudatos ételek gyártása mellett. Nagyon fontos számunkra, hogy ne csak egy-egy trendet követve fejlesszünk termékeket, hanem valóban az emberi szervezet számára kedvező hatást kiváltó ételeket kínáljuk” – fogalmazott a Vegan Health ügyvezetője. Kiss Enikő hangsúlyozta, hogy minden ALL IN natural food termék egyszerre glutén-, tej-, tejfehérje-, szója-, hozzáadott cukor-, adalékanyag-, tartósítószermentes, vegán és paleo étrendeknek is megfelelő. „A legszélesebb vegán és gluténmentes készen kapható termékpalettával rendelkezünk Magyarországon” – mondta Kiss Enikő, példaként említve az új termékeik közül a Rögös krémet, ami kiváló túró alternatíva.
„Mindemellett 15 ízben készítünk kókusztej alapú jégkrémeket, 6 féle ízben kókuszgurtokat, amiket egyedülálló módon 7 féle élő és aktív kultúrával és prebiotikumokkal turbózunk fel. 6 féle fagyasztott tortánk kapható, és emellett Vegaföl-tejföl alternatíva, cukormentes mogyorókrémek, csokoládék, sütemények, krémdesszertek, sajtkrém alternatívák is szerepelnek kínálatunkban” – sorolta.
A Vegan Health egyre több nagykonyhának, közétkeztetőnek értékesít gasztro kiszerelésben alapanyagokat (pl. Rögös krém, Vegaföl, kókuszgurt, sajtkrém alternatíva), valamint készen kapható jégkrém kelyheket is kínál. „Ezekkel is elősegítjük, hogy minél szélesebb körbe eljussanak a termékeink és jobb, egészségesebb ételt kapjanak az emberek” – egészítette ki az ügyvezető.
Mint mondta, vásárlóik többnyire környezettudatosak, nagyon értékelik a környezetkímélő csomagolást. A cég kartonpapírt, üveget és újrahasznosítható PP és PE műanyagokat alkalmaz csomagolóanyagként. A vevők szívesen vették a visszaváltható üveges, nagyobb kiszerelésű (720 ml) kókuszgurtok bevezetését, hiszen olcsóbban tudnak hozzájutni, és a következő vásárlásnál vissza tudják juttatni az üveget.
Kiss Enikő úgy tapasztalja, hogy egyre tudatosabbak a vásárlók és fontos számukra a környezetvédelem. „Az edukálás, a vevők megszólítása nehéz feladat – jegyezte meg. Elsősorban online, a social media oldalakon keresztül érik el a vevőket, de közeli tervben van podcastok elindítása is.
Bővülőben az egészséges olajkínálat
Az egészségtudatos emberek igyekeznek odafigyelni, hogy milyen és mennyi olajat juttassanak a szervezetükbe. Amellett, hogy az ízesített olajok alapja az egészséges extra szűz olívaolaj, a háromfunkciós szórófejnek köszönhetően egyszerűen lehet adagolni az olaj mennyiségét, meggátolva a túl sok olaj használatát.
„Minden táplálkozási olajnak megvan a saját jótékony hatása, így kiválaszthatjuk, melyik illik jobban a konyhai felhasználásunkhoz, melyiket ajánlják nyersen, vagy hőkezelve, milyen ételhez illik a legjobban és melyiknek mi az előnye a szervezetünkre” – magyarázta Nemes Tibor, az Import-Trade Kft. tulajdonosa.
Mint mondta, a manapság népszerű forró levegős sütők megkönnyítik a mindennapi főzés-sütést, a kifejezetten forró levegős sütőkhöz ajánlott 230° fokos olajjal még gördülékenyebbé és egyszerűbbé tehetjük a mindennapokat.
A Mantova márka nemcsak a magas minőségű növényi olajokkal támogatja az egészséges és tudatos életmódot, de odafigyeltek a csomag újrahasznosítására, és arra, hogy az utolsó csepp olajat is fel tudja használni a vásárló, mindezt anélkül, hogy a gáz közvetlenül találkozna az olajjal. A palackban lévő gáz nem károsítja az ózonréteget.
Az Import-Trade Kft. tulajdonosa lapunknak elmondta, hogy a termékkínálatban szerepel a Bio Dressing Spray- bio extra szűz olívaolajjal és bio balzsamecettel, amely ideális salátákhoz, pácokhoz vagy akár desszertek elkészítéséhez, fagylaltokhoz és gyümölcsökhöz. A Ghí vaj spray napraforgó olajat és tisztított vajat tartalmaz, laktózérzékenyek is fogyaszthatják, mivel a laktóztartalom alacsonyabb, mint a 0,01%-os kimutatási határ.
„A Mantova olaj sprayk több mint 20 féle ízben kaphatók, ebből 12 íz extra szűz olívaolaj alapú, 7 egyéb növényi olaj (táplálkozási olajok), 1 olaj kifejezetten a forró levegős sütőkhöz használandó és 1 szójaszósz spray. Az extra szűz olívaolajnak számos pozitív táplálkozási tulajdonsága van, E-vitaminban gazdag, erős antioxidáns, amely védi a sejtmembránokat az öregedési folyamat okozta károsodásoktól.
Az új technológiának, a „zacskó a flakonban” rendszernek köszönhetően az olaj adalékanyag- és emulgálószer-mentesen tárolható, és nem érintkezik közvetlenül a nitrogén gázzal. A nitrogén gáz összenyomja a zacskót a tartályban. A szórófej lenyomásával, annak erősségétől függően, az olaj cseppekben, egységes sugárban vagy permetben jön ki” – ismertette a termék tulajdonságait Nemes Tibor. Mint mondta, egy másodpercnyi Mantova spray elegendő az ételek fűszerezésére, minden másodpercnyi permet 1,8 ml/1,7 g terméket bocsát ki, ezáltal csökkenteni tudja a használt olaj mennyiségét akár 90%-kal is, a tradicionális üveges olajokkal szemben. (250 ml Mantova spray 3 l normál üveges olajnak felel meg.) „Amellett, hogy egészséges választás, még pénzt is lehet vele spórolni” – tette hozzá.
Nemes Tibor lapunknak elárulta, hogy a Mantova magyarországi forgalmazójaként az Import-Trade Kft. 2023-ban mind a 12 ízesített extra szűz olívaolajjal (extra szűz olívaolaj, rozmaringos, bazsalikomos, citromos, szarvasgombás, narancsos-fekete borsos, gyömbéres, fehér szarvasgombás, chilis, fokhagymás, kurkumás, hagymás), 7 féle táplálkozási olajjal (avokádó-, kókusz-, lenmag-, szőlőmag-, dió-, pirított szezámmag-, rizsolaj), bio balzsamecetes-olívaolajos saláta öntettel és a 230° olajjal bővíti termékkínálatát.
A termékeket a boltok több szegmensében szeretné elhelyezni a forgalmazó: a vásárlókat segítve, a könnyebb elérhetőség és megvétel érdekében mind az alapanyagoknál, az olajok mellett, mind a bio és egészséges polcokon. „Emellett álló display kihelyezését is támogatjuk, illetve óriásplakáton és újságokban is meg fog jelenni a termék” – tette hozzá Nemes Tibor.
(TERMÉKMIX magazin – 2023. áprilisi szám)