Az ásványi anyagokat, vitaminokat, rostokat tartalmazó gyorsfagyasztott zöldségek és gyümölcsök fogyasztása télen-nyáron ajánlott. A Termékmix által megkérdezett gyártók a nehézségek, az áremelkedések ellenére is bíznak az innovatív, egészséges termékek sikerében.

Felkészülten a jövő kihívásaira
Kihívásokkal teli volt a tavalyi szezon a magyar zöldségtermesztőknek és gyártóknak: az energiaválság, a műtrágya és az üzemanyag árának drágulása mellett rendkívül száraz, csapadékszegény, aszályos év volt. „Ez sajnos meg is látszott a nyersanyagok egészén, hiszen nemcsak mennyiségében, de minőségében is érzékelhető volt a csapadék­hiány okozta kár” – közölte dr. Losó Adrienn, a MIRELITE MIRSA Zrt. igazgatója.
Mint megtudtuk, leginkább a csemegekukorica sínylette meg ezt a száraz időszakot, mivel az öntözetlen területeken egyszerűen nem tudott megteremni a kukorica. Ahol öntözni tudták a területeket, ott egy kicsivel jobb volt a helyzet, de még ott sem tudta behozni azt a lemaradást, amit a rendkívüli meleg időjárás és szárazság okozott.
A MIRELIT MIRSA Zrt. igazgatója szerint az idei évben az iparág számára a legnagyobb kihívást a magas energiaárak okozzák. Egyrészt azért, mert ez az iparág rettentően energiaigényes, és ha bármiféle emelkedés van, az azonnal jelentkezik az árakban, ami viszont a nemzet­közi piacon való eladhatóságot is megnehezíti. Másrészt az agráriumban az időjárásnak való kitettség mindig szem előtt tartandó dolog, ezzel sosem lehet fixen előre tervezni, hiszen egy biztos, hogy az időjárás mindig kiszámíthatatlan, éppen ezért az esetleges alapanyaghiány előre még ilyenkor nem látható.
A hazai piacon még mindig a zöldségek jelentik a ­jelentősebb értékesítési mennyiséget, amihez képest a gyümölcskategória jóval alacsonyabb. A zöldborsón kívül a magyar piacon a sárgahüvelyű bab szintén nagyon közkedvelt termék és a keverékek, mint például a mexikói, vagy franciasaláta keverék nagyon népszerűek.
Az elmúlt néhány évben a vásárlók egyre inkább a minőségi termékeket keresték, akár magasabb áron is. Dr. Losó Adrienn úgy véli, hogy a fogyasztók számára jelenleg az ár lehet az elsődleges kérdés a vásárlás szempontjából és nem feltétlenül a származás, vagyis az, hogy magyar alapanyagból előállított magyar gyártású terméket vásároljon.
„Ez óriási gond lehet – hangsúlyozta az igazgató –, mert amit eddig évek alatt el lehetett érni a tudatos vásárlói magatartások kialakításának ösztönzésével, hogy a magyar terméket vásárolják a fogyasztók, az most pillanatok alatt porba hullhat, ha nem tudunk versenyképes áron termékeket előállítani ebben ez emelkedő költség-környezetben, de ez a megállapításom nemcsak a fagyasztott, hanem valamennyi magyar terméket érintő termékköre érvényes.”
Éppen ezért folyamatosan meg kell tudni újulni és új innovatív termékekkel kell megjelenni a piacon. Dr. Losó Adrienn megjegyezte, hogy emellett a kereskedelmi láncok nagyon jó partnerek lehetnek, hiszen ők adnak teret, lehetőséget a magyar termékeknek a polcaikon.
A tapasztalat azt mutatja, hogy az egészségtudatosság még mindig nagyon fontos szempont a termékválasztáskor, és a gyorsfagyasztott zöldségeknek ebben nagyon nagy szerepe van. A különböző zöldséges keverékek terén óriási lehet a választék, így mindenki a saját ízlésének legmegfelelőbbet tudja megvásárolni.
„A MIRELITE termékek népszerűsége, közkedveltsége évről évre növekszik, éppen ezért is bízunk abban, hogy az iparág előtt álló kihívásokkal teli időszakban is tovább tudunk fejlődni, hiszen ár-érték arányban még mindig a gyorsfagyasztott zöldségek a leginkább megfelelő választás arra az esetre, ha valaki gyorsan elkészíthető, egészséges és finom ételt akar főzni otthon – fogalmazott dr. Losó Adrienn. – Nem beszélve arról, hogy a gasztrokörnyezet rettentő ütemben fejlődik, és újabbnál újabb egészségtudatos receptek kerülnek a fogyasztók látókörébe, amelyekben a zöldségeknek elsődleges szerepe van, éppen ezért elmondható, hogy a zöldségfogyasztás mindenképpen dinamikusan növekszik” – fűzte hozzá.
A MIRELITE MIRSA Zrt. napjainkban három gyárban (Albertirsa, Miskolc, Domoszló) állítja elő Magyarországon termesztett zöldségek és gyümölcsök felhasználásával készült termékeit, melyek a hazai polcokon kívül csaknem valamennyi kontinensre eljutnak. A gyorsfagyasztott zöldségek mellett a gyümölcsök, tésztás termékek és félkész termékek a tradicionális magyar MIRELITE márkanév alatt találhatóak meg a hűtőpultokban.

Természetes összetevőkkel
Sárközi Attila, a FRoSTA Hungary Kft. kereskedelmi igazgatója véleménye szerint továbbra is a monozöldségek „uralják” a piacot. „Ha a fagyasztott zöldségszegmens egészét nézzük, az árak nőttek, az eladások csökkentek. A brand termékek forgalma jelentősen visszaesett, a vásárlások pedig a hipermarketek, illetve a hard-diszkontok saját márkás termékei irányába tolódtak” – ismertette a piaci helyzetet, ­megjegyezve, hogy alapanyaghiány jelenleg nincs, a tavalyi aszályos időt azonban a fejtett bab termesztés érezte meg leginkább, és mivel kevés került a piacra, az ára megháromszorozódott.
A FRoSTA Hungary Kft. kereskedelmi igazgatója szerint elmondható, hogy az egyre erősödő egészségtudatos táplálkozás mellett növekszik az igény a környezettudatosan előállított élelmiszerek iránt, ami nemcsak a minimális műanyagfelhasználást jelenti, hanem a termékekre ható ökológiai lábnyom csökkenését a termékek egész „életútja” során, a termékek előállításától a végső felhasználóig való eljuttatásig.
A tapasztalat azt mutatja, hogy a vásárlók nagy többsége az olcsóbb, kényelmi termékeket keresi. Mindezek mellett a minőségi terméket keresők száma nem csökkent. A kereskedelmi igazgató hangsúlyozta, hogy a FRoSTA e fogyasztói rétegnek is szeretne megfelelni a több éve elindult és jól ­működő „100% természetes íz” ­elnevezésű programmal, melynek ­alapja, hogy csak természetes összetevőket használnak és a termékek nem tartalmaznak adalékanyagokat.
„Úgy vélem, fontos üzenet, hogy nem titkolunk el semmilyen összetevőt, minden alkotórészt feltüntetünk a csomagolásainkon. Ezért is választottunk olyan szlogent, amelyik hűen tükrözi a hitvallásunkat: »FRoSTA. Nincs trükk, nincs titok«” – jegyezte meg Sárközi Attila.
Termékfejlesztéseivel a FRoSTA is igyekszik lépést tartani a trendekkel. Mint megtudtuk, a vegán és gluténmentes termékek egyre inkább keresettek. Ilyenek a FRoSTA gluténmentes halrudai, a zöldségrudai és a növényi alapú burgerei. Ezeken kívül a termékfejlesztések között vannak már különböző vegán egytál ételek és zöldségalapú, halat ­helyettesítő termékek is.
„A FRoSTA spenótok közül az aprított és a tejszínes a legnépszerűbb és nagy sikernek örvendenek a szószos zöldség­keverékeink is, amelyek egytál ételként is megállják a ­helyüket az asztalnál” – egészítette ki a kereskedelmi igazgató.



Újdonságokkal a polcokon
Az Ardo termékek forgalma az előző évhez hasonlóan várhatóan idén sem esik vissza, azonban a piacon átszerveződés zajlik: elsősorban a kiskereskedelemben mutatkozik némi visszaesés, az ipari és a Horeca szegmensnél viszont nagyon derűlátóak a visszajelzések.
„Tapasztalható, hogy az elmúlt időszakban az ipari gyártók figyelme és érdeklődése átkerült a minőségi alapanyagokra, ami nagyon pozitív számunkra, hiszen egyre több hazai gyártóüzem keres meg minket” – jegyezte meg Németh Mirtill, az Ardo Hungary Kft. ügyvezetője. Ezen kívül megemlítette, hogy az Ardo termékei megfelelnek a fogyasztók elvárásainak, akik minimális elkészítési idővel szeretnének egészséges és ízletes ételeket készíteni és fogyasztani.
Mint mondta, ügyfeleinek – köztük a kiskereskedőknek, az élelmiszer-szolgáltató cégeknek és általában az élelmiszer­iparnak – innovatív és kiváló minőségű fagyasztott termékek bőséges választékát kínálja a vállalat.
„Kínálatunkban a fagyasztott monozöldségektől a klasszikus mixeken át egészen az újonnan fejlesztett, ropogós zöldségrudacskákig szinte minden megtalálható, mindezen kívül fűszerek, gabonafélék, hüvelyesek és gyümölcsök is szerepelnek a választékunkban. Úgy vélem, hogy például az európai piacon prémium terméknek ­számító panírozott zöldségalapú tapas termékeink, amelyek köretnek vagy főételnek is felhasználhatóak, elengedhetetlenek a konyhákban” – ismertette röviden a cég kínálatát Németh Mirtill, megjegyezve, hogy a jövőben egyre nagyobb igény lehet a teljesértékű készétel termékekre, amelyek alternatív fehérje­forrásként is szerepelnek az étlapokon.
Az Ardo ügyvezetője lapunknak elárulta, hogy az egész szegmensnek gondot okoz a kiskereskedelmi hálózatok polcaira való bekerülés. Ezen kívül a megfelelő munkaerő eseté­ben például a választék kialakításánál hozzáértő, vásárló- és nem profitorientált szakmai gárdára van szükség, akiknél nemcsak elfogadható képzéssel és szakmai múlttal rendelkeznek, de a betanulásra is kellő időt szánnak.
„2023-ban a nehézségek ellenére is jó évre számítunk, bízva abban, hogy hazánkban is egyre inkább fejlődik a zöldség­fagyasztás kultúrája. Számítok arra, hogy nő a fagyasztott zöldségek fogyasztásának aránya, hiszen Európa nyugati részén a népesség több mint 30%-a már átállt a zöldségalapú táplálkozásra, és ezek a termékek nem tartalmaznak adalékanyagot és tartósítószert” – egészítette ki Németh Mirtill.

Az egészségtudatosságra koncentrálnak
A különböző áremelkedések természetesen hatással ­vannak a fogyasztók vásárlóerejére, ami a zöldségfogyasztás csökkenésével is járhat. „A fagyasztott zöldségek piacán az ­előző évi hasonló időszak adataihoz képest kismértékű, kb. 6 száza­lé­kos csökkenés figyelhető meg. A Bonduelle ezzel szemben ugyanerre az időszakra vetítve tudta az értékesített volu­meneket növelni” – árulta el lapunknak Maksi Gabriella, a Bonduelle Central Europe Kft. brand és trade marketing menedzsere, hozzáfűzve, hogy a Bonduelle, mint multi­nacionális vállalat európai gyártási és termelési lehetőségei segítettek a termékhiányok elkerülésében.
A tapasztalat azt mutatja, hogy alapvetően egyre nagyobb az igény az olyan termékekre, amelyekkel időt ­megtakarítva gyorsan és egyszerűen egészséges, vitaminokban és tápanyagban gazdag ételt készíthetnek a fogyasztók. Ennek megfelel, hogy továbbra is a fagyasztott zöldségpiac leg­nagyobb részét a különböző zöldségkeverékek adják, melyeket a fogyasztók pl. zöldségköretek és levesek elkészítésé­hez használnak fel.
Maksi Gabriella elárulta: az alapjában innovatív szegmensben gondot okoz, hogy a fagyasztott zöldségpiacon használt különböző csomagolások alapanyagainak ára, vala­mint a termékek logisztikai költsége jelentős mértékben emelkedett az utóbbi időszakban, ezek pedig a termékek fogyasztói árának növekedését eredményezték. Emellett a forint árfolyamváltozása is befolyásolja a hazai kiskereskedelmi árakat.
A vásárlási döntések során a jó ár-érték arány kiemelten fontos tényező a magyar fogyasztók számára. A minőség és megbízhatóság mellett az egészségtudatos életmódot folytatók nagy fókuszt helyeznek arra, hogy mesterséges adalékanyagoktól mentes termékeket fogyasszanak étkezéseik során.
„Az egészséges táplálkozás trendjének megfelel pl. a Bonduelle gyorsfagyasztott karfiol- és brokkolirizs terméke, amely nagyon jó alternatívát jelenthet a hagyományos rizsköretek kiváltására, a napi zöldségfogyasztás növelésére” – mondta a brand és trade marketing menedzser, kiegészítve azzal, hogy ezek a termékek a zöldségeken kívül mást (pl. tartósítószer, adalékanyag, fűszerek) nem tartalmaznak, és az apró brokkoli- és karfioldarabok a rizs vagy kuszkusz állagára emlékeztetnek, és elkészítésük csupán pár percet vesz igénybe, változatosan felhasználhatóak és variálhatóak.
A zöldborsó mellett a brokkoli és különféle zöldségkeverékek a legkedveltebb termékek jelenleg a fagyasztott zöldségek piacán. „A Bonduelle legkedveltebb terméke évek óta változatlanul a zöldborsó és a brokkoli. A Bonduelle Vapeur, azaz gőzben párolt zöldségei kíméletes gyártási technológiá­nak köszönhetően megőrzik frissességüket és ropogósságukat, természetes színüket, így ideálisak zöldségköretként fogyasztva” – ismertette Maksi Gabriella.
Maksi Gabriella elárulta lapunknak: a Bonduelle cél­kitűzése, hogy az alapkategóriákon túl a fagyasztott zöldség­piacon nagyobb hozzáadott értékű termékeket kínáljon a vásárlók számára.
„A zöldségrizsek mellett a Cereali keverékek szintén az egészséges táplálkozást és a napi változatos étkezést ­segítik elő, mivel ideális arányban tartalmaznak zöldséget és gabona­félét. Magas rosttartalommal rendelkeznek, fogyaszthatóak akár készételként, akár köretként is” – jegyezte meg a brand és trade marketing menedzser, hozzátéve, hogy kényelmes, könnyű és gyors a termékek felhasználása, és pár perc alatt elkészíthetőek.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2023. márciusi szám)

DIGITÁLIS LAPSZÁM ELÉRHETŐ ITT: