A hosszabb eltarthatóság, a kényelem és a változatos termékkínálat miatt a tartós élelmiszer szegmensben a gyorsfagyasztott félkész és kész termékek iránti kereslet gyorsan növekszik. A nehézségek mellett a gyártók designváltással és újdonságokkal kívánják elérni a vevőket.
Kínálatbővítés a cél
Kanizsai Tóth Csaba, a FÁN Group Kft. cégvezetője szerint a felgyorsult életvitel miatt is keresik a fogyasztók az élelmiszerboltokban a félkész fagyasztott termékeket. A kiszerelési mennyiség (töltősúly) évek óta viszonylag konstans, de látszik egy lehetséges változás, ami a kisebb mennyiségi kiszerelés irányába mutat. Mint hozzátette, a fogyasztói szokások, például az egészséges életmód, ebben a kategóriában is jelentős szerepet játszik (főleg a fagyasztott zöldségeknél).
„Sajnos egyre több esetben érzékelhető bizonyos termékek esetében alapanyaghiány, de ennek okai nemcsak az energiaárak emelkedéséből fakadnak, hanem a rendkívüli aszályos nyarak következménye is” – jegyezte meg Kanizsai Tóth Csaba.
A nehézségek dacára a cégvezető szerint további erősödés várható a fagyasztott zöldségek, valamint fagyasztott gyümölcsök piacán. Ezen kívül a fagyasztott péksütemények iránti érdeklődés is növekedni fog, mert ez a termékszegmens egyre kedveltebb a fogyasztói társadalomban.
„A márkacsoportot elsősorban morzsolt csemegekukoricával és hasábburgonyával szeretnénk bővíteni. Bár, meg kell jegyeznem, hogy ez utóbbi esetében nagyon nehéz a piaci helyzet, hiszen jelenleg sem lehet vásárolni magyar burgonyát” – mondta Kanizsai Tóth Csaba.
A fogyasztókra gondolva
Egyre népszerűbb a vegetáriánus, vegán, illetve a flexitáriánus étrend, ez pedig kedvezően érinti a hal- és zöldségpiacot, azonban ezek a trendek még nem tartanak ott Magyarországon, hogy felülírják a fogyasztók árérzékenységét. „Az Iglo esetében igyekszünk szem előtt tartani ezeket, így a tavalyi évben bevezetésre kerültek az Iglo Vegán rudacskák és emellett próbálunk kedvezni a gluténérzékeny fogyasztóinknak a Gluténmentes halrudacskákkal és a Bordói gluténmentes alaszkai tőkehalfilével” – közölte Kovács Barbara, a Maresi Foodbroker Kft. junior brand managere.
Mint megtudtuk, az Iglo halrudak tekintetében a piacon kevés a márkás szereplő, azonban közöttük a tavalyi évben piacvezető szerepet töltött be az Iglo. A termékválasztékból a legnépszerűbb termék 2022-ben is a 15 darabos Iglo halrudacska volt, ezt pedig a kisebb kiszerelésű 10 darabos követte. A halrudak piaca a tavalyi évben volumenben csökkent, az áremelések ezt a kategóriát is érintették. Az Iglo zöldségek esetében a krémes, illetve zsenge paraj, a sóska és a zöldborsó töretlen népszerűségnek örvend.
Kovács Barbara szerint az egészséges étkezésre való törekvés egyértelműen érinti a fagyasztott zöldségek és halak piacát, az Iglo termékek pedig tökéletesen beilleszthetők egy ilyen étrendbe. „A 100% halfiléből készült halrudak például nemcsak a kisgyerekes családok körében népszerűek, hanem annál a generációnál is, amelyik már az Iglo halrudacskákon nőtt fel” – jegyezte meg
A termékek áremelkedésére jelentősen kihat az energiaár-emelkedés, például a tárolás is jóval költségesebb lett. „Az Iglo esetében azonban más tényezők is közrejátszanak, mint például a korábbi évek aszályai, ami miatt több zöldségben is hiányt szenvedünk, vagy az orosz-ukrán háború, ami miatt a szankciók a halászati területeket is érintik” – hangsúlyozta Kovács Barbara, hozzátéve, hogy ehhez a halak tekintetében hozzájárul, hogy az észak-amerikai kontinensen jelentősen megnőtt a kereslet a halakra, így a halászati kvóta is érintett.
Mint megtudtuk a vállalat az innovációs megjelenésekkel kapcsolatban folyamatosan vizsgálja a portfóliót, és a piaci igényeket, szem előtt tartva a magyar fogyasztók árérzékenységét. A drágulások miatt a magyar piacon életképes és egyben megfizethető termékek keresztmetszete azonban jelenleg elég szűk.
Teljes arculatmegújulással
A fagyasztott gombócok és derelyék igen kedvelt termékek hazánkban. A hagyományosan készített burgonyás tésztafélék már régóta a magyar étkezési kultúra részét képezik, és amellett, hogy finomak, gyorsan elkészíthetőek.
A Gergely Gasztronomi termékek ízvilágában az olyan a hagyományosan kedvelt töltelékek találhatók meg, mint például a szilvatöltelék vagy szilvalekvár, túrótöltelék vagy baracktöltelék. „Újdonságként az elmúlt években a fogyasztók közkedvelt gombóca lett a mogyorókrémmel töltött termék” – egészítette ki dr. Gergely Valéria, a Gergely Gasztronomi Kft. ügyvezetője.
Mint mondta, a céget is nagyon komolyan érintette az alapanyagok és az áram áremelkedése. „Mivel fagyasztott termékeket gyártunk és tárolunk, az áram számunkra az egyik kulcsfontosságú költségelem, ami miatt az év folyamán sajnos többször is áremelést kellett végrehajtanunk ahhoz, hogy a működésünket biztosítani tudjuk – ismertette. – Szerencsére alapanyaghiány nem állt fenn a mi szegmensünkben. A liszt, mint az egyik fő alapanyagunk, jelentősen drágult, de az ellátás folyamatos volt. Az áruellátásunk így a partnereink felé zavartalan volt egész évben.”
Az egészségtudatosság felé elmozdulás a válság előtt elérte a fagyasztott szegmenst. A Gergely Gasztronomi Kft. több innovációs terméket is sikeresen piacra dobott, mint például a gluténmentes gombócokat, illetve gluténmentes pékárut (zsemle, bagett, kenyér), valamint laktóz- és cukormentes termékeket.
Mint megtudtuk, idén megújul a Gergely márka teljes arculata is. Ennek első lépcsőjeként újjászületett „a fogyasztók által szeretett” Gergely-logó: a régit egy letisztultabb, modern, a mai kornak megfelelő logó váltja, megőrizve az ismerős betűkaraktereket. „A termékeink csomagolásának megújulását már régen terveztük. A design megújulásával a kiszerelések racionalizálása is megtörtént. Az új csomagolás 2022 októberétől fokozatosan váltja a régieket az üzletekben” – tudtuk meg dr. Gergely Valériától.
(TERMÉKMIX magazin – 2023. márciusi szám)