A Lissé Édességgyár Kft. ma már 29 országba exportálja finomságait, de közel sem ez az egyetlen dolog, amiért figyelmet érdemelnek. A nehéz gazdasági helyzet ellenére is folyamatosan fejlődő és bővülő cég egyre inkább igyekszik a speciális igényű fogyasztók kedvére is tenni, és teszi mindezt felelősségteljesen, a környezettudatosságot is szem előtt tartva. Rácsai Mariannát, a cég kereskedelmi vezetőjét az édességgyár működéséről, helyzetéről és céljairól kérdeztük.

» 17 éve vannak jelen a piacon. Hogy látja, mennyit változtak azóta a fogyasztói igények a csokoládétermékeket illetően?
A Lissé Édességgyár Kft. 2016-ban döntött úgy, hogy felhagy a bevonómasszás termékek gyártásával. Akkoriban ez még nem a mi döntésünk volt, inkább egy piaci szerepet egyre jobban betöltő bolthálózat kérésének szerettünk volna megfelelni.
Ez nagy beruházásokkal járt, de természetesen ma már úgy gondoljunk, hogy nagyon jó döntés hoztunk, hiszen a piaci igények egyre inkább a minőségi, csokoládéval mártott termékek irányába tolódnak. Azóta a szaloncukrokon túl liofilizált gyümölcsökkel szórt, ízesített, sőt kecsketejből készített táblás csokoládékat is gyártunk, melyet 29 országban fogyaszthatnak vásárlóink.
Fogyasztóink egyre tudatosabb vásárlók, akik kiszolgálása a fő szempont számunkra. Cégméretünkből adódóan képesek vagyunk arra, hogy a gyorsan változó igényekre, akár kis szériás mennyiségek esetén is, gyorsan tudjunk reagálni.

» Milyen alapanyagból, csokoládéból dolgoznak?
Termékeink gyártásához hétféle belga csokoládét használunk, melyek majd 2/3-a tanúsított eljárásban készül. Mára eljutottunk odáig, hogy a gyártó kutatás-fejlesztési osztályával közösen készítjük el a technológiánknak és a piaci igényeknek leginkább megfelelő csokoládét.

» Nemcsak a fogyasztói igények változtak 2005 óta, de talán még sosem volt ilyen nehéz magyar gyártónak lenni. Hogyan reagált a Lissé a jelenlegi gazdasági helyzetre?
Először is a piaci helyzetünket stabilizáltuk. A termékeink megtalálhatóak minden meghatározó szerepet betöltő kereskedelmi hálózatban, ezekkel a partnereinkkel kölcsönösen előnyös megállapodásokra törekszünk.
A termékfejlesztéseink iránya a magas minőségi kategóriás, valamint a mentes termékek fejlesztése. Ezeket a termékeket egy erős brandként szeretnénk megjeleníteni a piacon. Ennek érdekében megvásároltuk a Nyírfacukor brandet, mely nem feltétlen csak cukormentes, hanem glutén, laktóz, vegán termékek gyűjtő brandje is lesz.
Árainkat a lehető legkisebb mértékben emeltük, tartva attól, hogy a recesszió forgalomvisszaeséssel jár, és ezt mi minél kisebb mértékben legyünk kénytelenek megszenvedni. A növekvő alapanyag- és csomagolóanyagárak miatt előrendeléseket eszközöltünk, valamint az import beszerzések fedezésére növeltük eurós bevételeinket, hogy az árfolyamveszteséget ellensúlyozni tudjuk.
Éppen a válság kitörésekor indítottuk el cégünk életében legnagyobb beruházásunkat, melynek eredményeképpen növeltük ostyagyártó kapacitásunk, bővítettük csokoládé technológiánk egy automata bonbongyártó gépsorral, valamint növeltük temperált gyártói és raktári kapacitásunk. Ehhez a beruházáshoz EU-s forrást és kedvezményes hitelt kaptunk.

» Drasztikusan magasak a villany- és gázárak ma Magyar­országon. A cég esetleg használ alternatív energiaforrásokat ezek kiváltására? Történtek ilyen jellegű beruházások, fejlesztések?
2021 nyarán üzembe helyeztünk gyárunk tetőszerkezetén egy 50kWh-ás napkollek­tort, mely villamos energia igényünk ­18%-át fedezi. Kicseréltük izzóinkat alacsony fogyasztású LED-es égőkre, melyeket mozgásérzékelő vezérel, így csak akkor és ott működik a világítás, ahol kollégáink tevékenykednek.
Modernizáltuk a csokoládéüzem és a raktár légtechnikai rendszerét, egy hatékonyabb, hőszivattyús berendezés váltotta fel a split klímákat. Gázfogyasztásunk optimalizálására a nápolyi kemencénk égőrendszerét a gyártó rendszeresen finomhangolja.

» Termékfejlesztéskor milyen szerepet kap Önöknél a környezettudatos gondolkodás?
Cégünk nagy hangsúlyt fektet a környezet­tudatosságra, kizárólag FSC tanúsított papírral és 100%-ban újrahasznosított alapanyagból készült csomagolóanyagot használunk. A szeletáru csomagolására használt kínáló kartonokat karbonsemlegesen nyomtatjuk.
Az üzemben keletkezett hulladékot gondosan különválogatjuk, szelektíven kezeljük. A szerves hulladékot pedig állat­tartó telepekre szállíttatjuk, ahol be­illesztik azt az állatok takarmányozásába.

» A Lissé működésében mennyire fontos szempont a fenntarthatóság?
Cégünk kizárólag tanúsított alapanyagokkal dolgozik. A csokoládé esetében kizárólag a belga Barry Callebaut gyár termékeit használjuk, azok közül is a 62%-ban Fair Trade tanúsítvánnyal ellátott alapanyagból készültet. Ugyanez igaz a kakaóporra is, amely RainForest tanúsított. A 2023-as évtől pedig minden általunk gyártott termék RSPO Segregated tanúsítvánnyal ellátott pálmazsírral készül majd.

» A Lissénél milyen irányba tartanak a termékfejlesztések? Milyen új termékek megjelenése várható a közeljövőben?
Évek óta egyre nagyobb hangsúlyt fektetünk az ételintoleranciával küzdő fogyasztók részére történő termékfejlesztésre, ebben az évben már szaloncukraink portfólióját is bővítettük gluténmentes finomságokkal, melyek még plusz hozzáadott cukrot sem tartalmaznak.
Folyamatosan bővítjük a laktóz- és cukormentes és vegán termékcsaládunk körét, melyek között találhatóak töltött ostyák, gyümölcsszeletek és szaloncukrok is.
Ahogy már említettem, ebben az évben megvásároltuk a Nyírfacukor Kft. termékeinek forgalmazási jogát, így a jövőben erre a termékcsaládra is nagy hangsúly fektetünk, további fejlesztések várhatók.

» Termékeik milyen minősítésekkel rendelkeznek? Mekkora szerepe van ennek a piaci pozíciójukban?
Hazai feldolgozású termék, Vegan V-Label, Laktózmentes, Gluténmentes, Hozzáadott cukrot nem tartalmazó, töltött ostya esetében pedig Cukormentes minősítés.
A hazai és export piacon is egyre nagyobb igény mutatkozik ezekre a minősítésekre, sok esetben épp ezért sikerül egy-egy termékünkkel különböző hálózatokban előnyt szerezni versenytársainkkal szemben. Ma már büszkén mondhatjuk, hogy 29 országba szállítunk általunk készített csokoládékat.

» Hogyan, milyen várakozásokkal tekintenek a jövőbe?
Bízunk abban, hogy a megnövekedett energiaárak és a folyamatos alap­anyag­drágulás ellenére sikerül cégünket biztonságosan működtetni, hiszen a tulajdonosi elvárásokon túl az 50 állandó munkavállalónk hosszútávú megélhetőségét is szeretnék biztosítani!
Szeretnénk megmaradni olyan magyar gyártóknak, akik minőségi termékekkel szolgálják ki kedves vásárlóikat. Reményeink szerint a 2023-as évben, valamint annak is a kiemelt, karácsonyi időszakában minél több család asztalát a mi termékeink édesítik majd meg!

 

(TERMÉKMIX magazin – 2022. novemberi szám)

Aktuális lapszámunk elérhető ITT: