A karácsonyi menü ünnepi jellege megkívánja a finom ízű, garantált minőségű, bevált alapanyagokból készült termékek használatát. Az ünnepi asztalról a házias ízek és hagyományos specialitások mellől nem hiányozhatnak a különleges csemegék sem. Bár a magyar fogyasztók egyre nyitottabbak a távoli tájak ízei iránt, nemzeti konyhánk hagyományos és regionális ízeihez és termékeihez való kötődés továbbra is erős.

Nem csak ünnepi alkalomra
„Bár egész évben népszerűek, a Lacikonyha márkás leveseink kiemelt időszaka az őszi-téli szezon” – mondta Czugéber Nóra, a Laci­konyha Magyarország Kft. brand managere, hozzátéve, hogy recept és pozícionálás szempontjából külön kezelik a házias ízű leveseket és a krémleveseket.
„Krémleveseink kiemelkedő minőségűek, hozzáadott ízfokozót és színezéket nem tartalmaznak. A házias levesek pedig annak köszönhetik a népszerűségüket, hogy megfizethetőek, ugyanakkor gyorsan elkészíthetők, felmelegítenek és a megszokott, finom ízt biztosítják a vásárlóknak” – jellemezte a termékeket a brand manager, hangsúlyozva, hogy a cég fejlesztéseinek fókuszában a megfizethető ár és a kiváló íz biztosítása áll, „hiszen a vásárlók számára ezek a legfontosabb szempontok. Fejleszteni mindig kell, nehezebb időszakban is, csak a fókusz ilyenkor másfelé vihet” – jegyezte meg.


Czugéber Nóra elárulta lapunknak, hogy még az idei évben egy új taggal bővül a házias szortiment. Az új ízvariáns, a Babgulyás csipetkével vörösbabot, marhahúst, tésztát, zöldségeket és finom fűszereket ötvöz egy finom paprikás alaplével. „Hisszük, hogy a jelenlegi helyzetben a gyerekkor óta szeretett ízeket nyújtó ételek sikeresek lesznek a vásárlók körében” – fogalmazott.
A kedvező ár az utóbbi időben például az élelmiszer-infláció miatt nagyobb fókuszba került, mint korábban, így a rendszeres akciók kiemelten fontosak a forgalom növeléséhez. Czugéber Nóra szerint az alapanyagok drágulása nemcsak a receptekre van hatással, de a csomagolóanyagok esetében még nagyobb mértékben jelentkezik. Emiatt a vállalat olyan csomagolásfejlesztéseken dolgozik, amelyekkel az itt jelentkező áremelkedés hatását minimalizálni tudják. „Ezek izgalmas kihívások, hiszen a minőségből nem engedhetünk, a termékek az elvárt ízt és élményt kell, hogy nyújtsák, és fontos, hogy sokáig eltarthatóak legyenek” – fűzte hozzá a brand manager.

Egész évben sütjük, főzzük
A magyarok egész évben szívesen fogyasztanak burgonyás köreteket és egyre többen készítenek burgonyás édességeket, egytálételeket és salátákat is. Természetesen az év vége közeledtével a burgonya forgalma is megnő. Kulich Éva, a Haladás Mezőgazdasági Zrt. kereskedelmi és marketing vezetője elmondta, hogy a főzési típusú saláta burgonya az egyik kifejezetten ebben az időszakban keresett fajta. Annyira megismerték és megkedvelték a fogyasztók, hogy immáron harmadik éve egészen a szezon elejétől, azaz szeptember végétől március végéig igény van rá.  
„A Goldenburg tasakokban található, a szerintünk az egyik legjobb fajtájú salátaburgonya, a »francia kisnemes« a Cherie a karácsonyi asztalon és a szilveszteri büfémenükben is helyet szokott kapni majonézes vagy épp ecetes, roppanós salátaként. És ha egy kicsit elegánsabb köretet tennének az ünnepi asztalra, mint például a mutatós, de könnyen elkészíthető hercegnőburgonyát, akkor bátran válasszák hozzá alapanyagként a B típusú főznivaló burgonyánkat” – ajánlotta Kulich Éva.
„A burgonya jól elkészítve, jól illeszthető a laktóz- és gluténmentes étrendekbe és a vegán, illetve vegetáriánus táplálkozás egyik alapélelmiszere. Kímélő, sós és akár édes ételek alapanyaga is lehet” – jegyezte meg a kereskedelmi és marketing vezető.
„Ha a burgonya árát említjük, fontos leszögezni, hogy a polci árakat, amivel a vásárló találkozik, végső soron a kis­kereskedelmi hálózatok és egységek alakítják ki. Természetesen van különbség az úgynevezett lédig és a 1,5; 2; 2,5 vagy 5 kilo­grammra csomagolt burgonyák ­átadási ára között, ­illetve áralakító szerepe van a származásnak és a fajtának, méretnek is. A magyar származást egyre inkább értékelik a fogyasztók, és ha nem extrém az áreltérés az importtal szemben, még bizonyos ártöbbletet is tolerálnak. Büszkék vagyunk rá, hogy két Goldenburg termékünk használhatja a Magyar Termék védjegyet” – fogalmazott a kereskedelmi és marketing vezető.
Kulich Éva megjegyezte, hogy az idei szezon kifejezetten nehéz volt: az időjárás (korai jégkár, csapadékhiány a teljes növekedési időszakban, forróság) nem kedvezett a termesztésnek. „Nem csoda, ha a terméshozamok is kb. 15–20 százalékkal maradtak el a szokásostól” – közölte Kulich Éva, kiegészítve azzal, hogy a nehézségek ellenére nem terveznek kínálatszűkítést.
A márka Facebook profiljának posztjai között nagyon ­aktív élet folyik, amit minden év végén, a szokásosnál is nagyobb vásárlói nyereményjátékkal honorál a vállalat. Mint megtudtuk, idén – köszönhetően a Goldenburg burgonyákat belistázott hálózatoknak – AP-kódos nyereményjátékot szerveznek. „A Kis karácsony, nagy karácsony elnevezésű nyereményjáték során sok heti nyeremény és utazás is gazdára talál majd, hogy a család apraja-nagyja lehetőséget kapjon a megajándékozásra” – egészítette ki Kulich Éva.

Köretnek és főételnek is
A magyarok étkezési szokásainak fontos részét képezik a tészták, azonban a téli szezonban hagyományosan megnő irántuk a kereslet. A Soós Tészta Kft. kínálatán belül is elsősorban a boglyas tészta és a csigatészta forgalma növekszik, tudtuk meg a vállalat marketing menedzserétől. Soós Brigitta tapasztalata szerint az év végi ünnepek menüsorába tartozó finomságok ma már elképzelhetetlenek tészta nélkül.
„Az ünnepi tyúkhúsleveshez elengedhetetlen a húsleves tészta, a cérnametélt. A klasszikus köretek között is egyre népszerűbb a kagyló vagy az orsó tészta, de a mákostészta is sok háztartásban az asztalra kerül” – említette, ­hozzáfűzve, hogy a tészta rendkívül sokoldalú alapanyag, és ma már nemcsak a hazai receptúrák alapján kerülnek a terített asztalokra, nagy sikere van az olaszos tésztafogásoknak is.
Az immáron több mint négy évtizedes múltra vissza­tekintő, többszörös MagyarBrands és Magyar Termék Nagydíjas Soós Tészta Kft. folyamatos innovációinak ­köszönhetően korszerű, modern üzemi keretek között foglalkozik a tészta­gyártással. Soós Brigitta szerint egyre többször keresik a megbízható, minőségi magyar termékeket, ami igazolja a cég politikáját.
„Mindenkit érzékenyen érintenek az áremelkedések, de a sok, egyre magasabb áron elérhető élelmiszer között is olcsó­nak számít a tészta” – fogalmazott Soós Brigitta, ­megjegyezve, hogy szerinte az élelmiszeripart is érintő válság átmeneti, hiszen enni kell. „Egyelőre még nincs visszaesés a forgalmunkban” – tette hozzá.
„Minőségi alapanyagokból kell minőségi tésztát ­gyártani” – hangsúlyozta Soós Brigitta. A hosszú távú versenyképesség kulcsa az innovációban, a technikai fejlesztésekben és az állandó minőségi kínálatban rejlik.

Ünnep választékbővítéssel
A Tamási-Hús Kft. 2007-ben kezdte meg működését Tamásiban és füstölt szalonna, főtt szalonna és a sült, ún. crispy bacon szalonna gyártására specializálódott. 2020-ban 14 milliárd forintnyi beruházást hajtott végre, amellyel 255 új munkahelyet teremtett a cég. A fejlesztéssel az itt előállított, szeletelt bacontermékek gyártási kapacitása 120 százalékkal nőtt, és megduplázódott a sült ­bacontermékek gyártása is, emellett jelentős lépéseket tettek a zöld termelés irányába is.
A termékekre jellemző prémium minőség és ízharmónia a cég fejlesztési, technológiai és munkadói attitűdjében is megjelenik. Minőségi termékek és igényes munkakörülmények, családcentrikusság, innováció, valamint a környezettudatos termelés irányába való elmozdulás a cég legfontosabb értékei közé tartozik.
„Cégünk alapítójának filozófiáját folytatva fontosnak érezzük, hogy a piaci folyamatokat, vásárlói igényeket szem előtt tartva fejlesszük termékeinket. Jelen gazdasági helyezben különösen szükségesnek érezzük a szortimentünk bővítését is, így a gazdaságosabb választások elősegítését. Tavasszal a Gierlingers Spezialitatäten termékcsaládunkat bővítettük szendvicsfeltétekkel, karaj- és tarjaszeletekkel” – ismertette Fodor Zsanett, a Tamási-Hús Kft. key account managere.


Mint mondta, változnak a fogyasztói igények, de az ünnepek közeledtével továbbra is nagy a kereslet a jó ár-érték arányú prémium minőségre. A cég ebben az időszakban nagy hangsúlyt fektet minden kereskedelmi partnerénél a közvetlen megkeresésre és a termékkínálattal kapcsolatos részletes tájékoztatásra.
Fodor Zsanett szerint a szeletelt bacon a legmeghatározóbb termék az év végi ünnepi időszakban. A vendéglátásban és a lakossági felhasználóknál is kimagasló ilyenkor a kereslet. A bacon számos formában felhasználható és párosítható húsos és zöldséges fogásokkal, rakott ételekkel, salátákkal, krémlevesekkel.
„Az ünnepi asztalról elmaradhatatlan a bükkfával ­füstölt Gierlinger Premium Bacon, a tarja és karajszeleteink, és szilvesz­terkor a virsli” – hangsúlyozta Fodor Zsanett. A cég meglepetéssel készül az év végi szezonra: a Gierlinger Premium bacon 150 grammos kiszerelésben, a megszokott minőségben, de húsosabb verzióban olyan fogásokhoz készült, ahol a sült bacon texturáltsága helyett a bacon ízén van a hangsúly.
„A szeletelt bacon mellett a kockázott típus is jelentős eladási számokat produkál az év végén, és ez a termékünk gyártási innovációinknak is jó példája. A négykamrás csomagolású Gierlinger Premium kockázott bacon felhasználása azért takarékosabb az átlagos védőgázas kiszerelésű termékekhez képest, mert a frissességet biztosító gázkeveréket négy kisebb csomagolási egységben helyeztük el. Ezáltal rekeszenként felbontva csupán egy adagnyi terméket érint a felbontást követő oxidáció. A Gierlinger Premium Bacon kockából elég éppen annyit felbontani, amennyire adott helyzetben szükség van. Az állandó frissesség mellett a vásárlók egy ízfokozótól és mesterséges aromától mentes kiváló terméket élvezhetnek” – magyarázta el Fodor Zsanett.

Ünnepi szezonon túl is
Az Auchan az egész évben megtalálható kolbászfélék és feldolgozott húsáruk mellett az év végi ünnepi szezonban is széles szárazkolbász, hurka és sütnivaló kolbász kínálattal várja vásárlóit mind a csemegepultban, mind az önkiszolgáló hűtőknél.
„Az értékesítés jelentős része a csemegepulton történik, hiszen itt volumenben és választékszámban is nagyobb kínálatot tudunk megmutatni, vásárlóink pedig kimondottan szeretik a személyes kiszolgálás élményét. A legnépszerűbb termékek a lángolt és füstölt kolbászok, illetve a mangalica parasztkolbász” – közölte lapunkkal az Auchan sajtóosztálya.
Mint megtudtuk, idén először a sütnivaló kolbászt beemelték a grill szezonba is, ami a vásárlók körében nagy ­sikert aratott, ezért ezt a termékkört egész évben ­elérhetővé tették. A disznótoros és a hurkafélék iránti kereslet általában október második felétől nő.

Bővülő választékkal
„Vásárlóink igénylik a jó minőségű szárazkolbászokat, a legkedveltebb termék a gyulai kolbász, de a SPAR HAZAI.SZERETEM termékcsaládra is egyre nagyobb igény van. A normál választékon kívül készülünk in-out akciókkal is, ezen kívül szarvaskolbász és mangalica kolbász is megtalálható lesz az áruházláncban” – ­mondta Maczelka Márk, a SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft. kommunikációs vezetője, hozzátéve, hogy a hideg időszak beköszöntével a hurka termékek iránti kereslet megnő, az idei évben a SPAR HAZAI.SZERETEM termékcsaládot bővítették májas és véres hurkával.
A SPAR grill pultjaiból és To Go ételbárjaiból egész évben választhatnak májas és véres hurkát, illetve ­sütnivaló kolbászt a vevők. Mint megtudtuk, ezekre a cikkekre a ­nyári időszakban is van kereslet, viszont a téli időszakban kicsivel több, mint duplájára nő a havi szinten eladott átlag mennyiség. „Ezen kívül az ünnepi menühöz szortimentünkben megtalálható a grillcsirkétől a sertéssülteken keresztül, a ­köreteken át a vegetáriánus ételekig sokféle megoldás” – jegyezte meg Maczelka Márk.
A kommunikációs vezető szerint nem érezhető, hogy az idei nagy szárazság, valamint a szankciók okozta áremelkedések a szárazhúsáru kínálatra hatással lenne. „Az ár még mindig fontos tényező – jegyezte meg –, de a prémium termék­körre is igény mutatkozik, az elmúlt időszakban ez a kategória azonban nem fejlődött jelentősen.”  

Hazai és nemzetközi különlegességekkel
„Az ünnepi szezonban a megszokottnál is szélesebb választékot kínálunk vásárlóink számára, amelyben helyet kapnak különleges csemegék is” – tudtuk meg. 2022-ben az ALDI vásárlói például szarvasszalámi és szarvassonka, füstölt sertés szűzpecsenye, diós sonka, diós szalámi, ajváros szalámi, szalámi praliné válogatás és Serrano sonka közül is válogathatnak. A labdarúgás ­kedvelői például a világbajnokságra készülve ajándéklabdával kiegészített egész rúd téliszalámit is választhatnak, amely decem­bertől lesz elérhető.
„Az ALDI kiemelt hangsúlyt fektet arra, hogy alacsony árú, széles, minőségi választékot kínáljon a hústermékek területén is” – hangsúlyozta az ALDI Magyarország. A diszkont­lánc polcain megtalálhatók a legnépszerűbb márkatermékek és a kiváló minőségű, a márkatermékeknél kedvezőbb árú saját márkás szalámik is. A szortimentben található ­20-féle száraz- és félszáraz húsáru jelentős része saját ­márkás ­termék, amelyeket – az ALDI tapasztalatai szerint – a ­vásárlók előszeretettel választanak. Az ALDI a száraz húsáru kínálatának nagy részét is magyar beszállítóktól szerzi be, idén egy békéscsabai vastagkolbász és egy Szentandrási Szürkemarhakolbász teszi teljessé a kínálatot.
Az áruházlánc szárazkolbász kínálatából a vásárlók ­által legkedveltebb termék a rudas és a szeletelt téliszalámi. Azonban, mint közölték, a vállalat arra is törekszik, hogy a fogyasztók megismerkedhessenek egyéb nemzetközi ­specialitásokkal, mint az ALDI-áruházakban kapható ­osztrák származású Tyrolini és Cabanossi is. Az ALDI ­tapasztalatai szerint a mentes és vegán termékek iránti keres­let egyre nagyobb. A vevői igényekre reflektálva az áruházlánc folyamatosan bővíti termékválasztékát, a megszokott húsáruk mellett most már vegán frankfurti és vegán szendvicsfeltét is elérhető a kínálatban. A száraz húsáruk között a legkedveltebb ízvilág a csemege, amelyet a paprikás ízesítésű termékek, illetve a csípős, sok esetben chilivel ízesített termékek követnek.
Az ALDI kínálatában egész évben elérhető a 420 ­grammos sütnivaló kolbász, amely nyáron is keresett terméknek ­számít, és a grillvacsorák egyik elengedhetetlen kelléke. A téli időszakban két további termékkel bővül a kínálat: véres, ­illetve májas hurka mellett disznótoros mix is kapható ugyancsak 420 grammos kiszerelésben, ezekkel a termékekkel a klasszi­kus disznótoros ízek bármikor az asztalra kerülhetnek.
Az áruházlánc megfigyelése szerint a vásárlók továbbra is árérzékenyek, ugyanakkor keresik a minőségi termékeket. A fogyasztók a vállalat kínálatában minden esetben meg­találhatják a számukra leginkább megfelelő, magas minőségű, kitűnő ár-érték arányú szalámikat, kolbászokat, egyéb száraz húsárukat. A legnagyobb növekedést a vastagkolbász, a lángolt kolbász és a turista szalámi termékek mutatják.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2022. novemberi szám)

Aktuális lapszám digitális verziója elérhető itt: LAPOZZ BELE!