Limitált kiadású, egyedi címkés, testes vörös, vagy éppen egy különleges palack? A hazai borászatok és forgalmazók már felkészültek az ünnepi szezonra. Habár az asztalra általában magyar bor kerül, azért szívesen elfogyasztunk vagy éppen ajándékozunk egy-egy borkülönlegességet a nagyvilágból.

MINDENKI SZINTET LÉP
Horváth László, a Heinemann Testvérek Kft. brand managere elmondta, hogy az ünnepi időszak minden szempontból pozitív hatást gyakorol a borok forgalmára. „Nagyon leegyszerűsítve a vásárlási motivációt egy retail üzletben, két halmazba sorolhatjuk az okokat: saját fogyasztás vagy ajándékozás. Az ünnepek „alapkelléke” az ajándék, és mivel hazánkban hagyományosan a karácsony a legfontosabb esemény, így ugyancsak magától értetődő, hogy az egyik legnépszerűbb meglepetésként valamilyen italhoz, leginkább borhoz nyúlnak a vásárlók. Szerintem hiba lenne tagadni, hogy a borfogyasztás egy jó értelemben vett hedonista attitűd, tehát szeretjük kényeztetni akár magunkat, a társaságunkat vagy a megajándékozottat. Ráadásul ez az az alkalom, amikor hajla­mos mindenki legalább egy szinttel magasabbra célozni, mint az év hétköznapibb időszakában. Nagyon kevés az a ­fogyasztó, aki nem tud már magasabb polcról választani, és ha mégis így lenne, akkor jöhet a mennyiségi többlet vásárlás. Fontos beszélni a HORECA csatorna többlet felvételéről is, ami el­képesztő méreteket tud ölteni egy időben nagyon ­koncentrált intervallumban” – magyarázta a manager.
A Heinemann Testvérek Kft. az import borok piacán bír a legjelentősebb részesedéssel. „Portfóliónkban nagyobb hányadot képviselnek, és az őszi-téli szezonalitás is erősíti a vörös fajták forgalmát. Az viszont kijelenthető, hogy a csendes borok esetén egy díszdoboz nemhogy lendít, néha még inkább visszaveti a forgalmat. A vásárló szereti látni a palackot, a címkét, a brandet, illetve az egyéb meghatározó ­márkaelemet, információt” – magyarázta.
Horváth László elmondta, hogy az általuk forgalmazott brandek többségétől lesz a szezonra valamilyen extrával ­ellátott, vagy teljesen új tétel, mellyel a cég is szeretné meglepni a rajongókat. „Lesz például szóló díszdobozos vagy pohárral kiegészített Zonin prosecco-nk és methode traditionelle pezsgőnk a fél palacktól a normálon át, a magnum, jeroboam vagy akár mathusalem méretben. Spanyol partnerünk, a Codorniú limitált szériás fém díszdobozos, illetve egyedi palackfóliával díszített cava-in keresztül is kommunikálja, hogy immár 150 éve készítenek kiváló tételeket. Ez esetben nem csupán az outfit egyedi, de a cuvée cava is speciálisan erre az alkalomra készült.
A csendes borok rajongóinak pedig az a jó hírem, hogy több különleges tétellel bővült a szortimentünk a nagyvilágból: Chile, Califonia, Új-Zéland, Ausztrália, Franciaország és Olaszország. Ezek közül több tétel a szigorú allokációk miatt elérhetetlen volt számunkra, de a szignifikáns volumennövekedésünk az elmúlt években arra predesztinált minket, hogy már igényt formálhatunk a kuriózumokra is” – sorolta.
S hogy mennyire szükséges még a magyar borkedvelő fogyasztók edukálása? A téma örök és állandó vitákra ad okot, hogy mi a feladata a borkereskedőknek. Csupán kiszolgálni az igényeket, vagy bővíteni a fogyasztók tudását is? „Én magam az utóbbit gondolom jó iránynak. A bor mindig is nagyon komplex fogyasztási cikk volt és lesz. Rengeteg rétege és vetülete van egy mikro borvidék, akárcsak egyetlen autochton fajtájának az ott termelő borászok interpretációi­ban. Ehhez képest nagyságrendileg 10.000 borszőlő fajtát és majd ennyi borvidéket tartanak számon a világon. Beláthatjuk, hogy ez kis túlzással végtelen permutációt jelent. Szóval rengeteg lehetőségünk van proaktívan vezetni a borkedvelőket, edukáltsági foktól függetlenül ebben a hatalmas univerzumban. Itt mindenkinek jut hely és mondanivaló!” – hangsúlyozta.

ITT A KÍSÉRLETEZÉS IDEJE
Az ünnepek alatt jellemzően megnő általánosságban az alkoholok iránti kereslet – vélekedik Csomay András, a Törley Kft. marketingvezetője. „Egy jó bor kiváló ajándék lehet például karácsonyra, de az ünnepi asztalnál is szívesebben beszélgetnek kellemes ital társaságában. A szilveszter alkalmával is sokan választják a csendes borokat. Persze az éjféli koccintás jellemzően pezsgővel történik” - mondta.
A marketingvezető szerint sokan választanak olyan borokat az ünnepi asztalra, amit a hétköznapokon nem vásárolnak meg, de rég ki szerettek volna próbálni. „Nagy a kereslet az elegáns, testes vörösborokra, de az év végi időszakban a különleges minőségű fehér és rosé borok is nagyon népszerűek” - mondta, hozzátéve, hogy általánosságban azonban egyértelmű a száraz borok térhódítása, jelentős elmozdulás figyelhető meg ebbe az irányba a borpiacon.
A választási preferenciákat illetően Csomay András elmondta, hogy a fogyasztók nagyrészt árérzékenyek, de a minőség is nagyon fontos szempont a választásnál. Jellemzően nagyobb mértékben fogynak az akciós, de minőségi termékek. Természetesen a fogyasztók választását befolyásolja a bor­vidék, a szőlőfajta és természetesen a termék jó minősége is. „Különböző tájak más-más ízélményt kínálnak a fogyasztóknak. Általában mindenkinek van preferált szőlőfajtája, amit szívesen fogyaszt, de sok esetben szeretnek új fajtákat vagy cuvée-ket is kipróbálni a fogyasztók. Tapasztalataink szerint fontos, hogy a boraink esetében is megtalálható legyen a javasolt ételpárosítás, ez az információ honlapunkon és webshopunkon is elérhető a termékek ­leírása mellett. Amikor valaki úgy választ bort, hogy nem rendelkezik széleskörű ismeretekkel, nagy segítség lehet, ha van egy támpont, ami alapján eldöntheti, melyik bor illik leginkább az ételhez, amit fogyasztani szeretne” - magyarázta. Nem utolsó sorban a borok címkéje is nagy jelentőséggel bír, hiszen egy jól megválasztott, különleges grafikával rendelkező címke nagyon sokat elmond a borról.
A marketingvezető szerint a magyar borfogyasztók általánosságban szeretik ismerni és érteni a borokat, amit fogyasztanak. „Legtöbb esetben, amikor közvetlen beszélgetésbe kezdünk vásárlóinkkal, az derül ki, hogy szívesen tudnak meg új információkat, és nagyon érdeklődnek a termőterületekről, a szőlőfajtákról és általában a bor készítéséről is. Így nagyon fontosnak érezzük, hogy minél több hasznos és érdekes információval szolgáljunk termékeink elkészítéséről” - árulta el.

JÖNNEK AZ ÚJAK
Ifj. Font Sándor, a Font Pincészet ügyvezetője elmondta, hogy így az év végéhez közeledve a borok értékesítési volumene akár 20–30 százalékkal megemelkedhet, ami megfigyelhető már az év utolsó két hónapjában. „Pincészetünk ilyenkor kezdi el az évjáratváltást a boroknál, tehát már az új évjáratú borokkal találkozhat a kedves borfogyasztó. Nagy az érdeklődés a friss 2022-es évjáratú fehér és rosé borok iránt, és mivel ilyenkor a családi nagyobb rendezvények száma is megnövekszik, ezért a nagyobb kiszerelésű borok is előtérbe kerülnek – mondta, majd érdekességként megemlítette, hogy – év vége felé haladva különböző profilú vállalkozások gyakran kérnek tőlünk egyedi címkével, saját emblémával ellátott prémium borokat, melyet a megrendelő által hozott vagy kért módon csomagolunk. A választékban megtalálhatóak olyan dűlőszelektált borok, amik limitált mennyiségben készültek (Font Ezerjó Selection).”
Az ügyvezető az új borokat illetően elárulta, hogy Márton napjától már megtalálható a kereskedelmi forgalomban az új Irsai Olivér, a Nero Rose, a Kékfrankos Rose és a többi fajtánál is folyamatos lesz az évjáratváltás. A vásárlási preferenciákat illetően ifj. Font Sándor úgy véli, hogy a magyar emberek asztalára döntő többségben hazai bor kerül, de azért a vásárlók egy része szívesen kipróbál egy-egy külföldi bort is. „Napjainkban nagyon fontos a jó ár-érték arányú borok kihelyezése. Számos helyen tájékozódhatnak, hogy melyik pincészet milyen eredményeket ért el hazai és nemzetközi borversenyeken, ez adhat némi támpontot a borok kiválasztásánál. A fogyasztók megkeresik a jó borokat és ha nem csalódnak ­benne, akkor bízhatunk, hogy márkahűek is lesznek” – mondta.
Az edukálás kapcsán az ügyvezető azt mondta, hogy arra biztatják az embereket, hogy egy fesztiválon, vagy egy borkóstolón és pincelátogatáson merjenek kérdéseket feltenni. „Nekünk, mint a pincészet képviselőinek, az embereket tájékoztatnunk kell és meg kell ismertetni velük számos érdekes dolgot a szőlővel és a borkészítéssel kapcsolatban. Pincészetünk gyakran fogad úgy vendégeket, hogy a hozzánk ellátogatók egy sétáló borkóstolón vesznek részt, amely során a hordóból, tartályból közvetlenül kóstolhatnak borokat. Természetesen ülőhelyet is tudunk biztosítani” – hívta fel a figyelmet.

ITT A TESTESEBB VÖRÖSBOROK SZEZONJA
Szerepi Szabolcs, az Etyeki Kúria Borászat üzletfejlesztési- és cégvezetője elmondta, hogy az átlagos vásárlási kedvtől eltér az év ezen időszaka és már november elejétől érezhető az emelkedés. „Pinot Noir borunk és Sparkling Sauvignon Blanc pezsgőnk az ünnepek nyertese, ugyanakkor az utóbbi években Kúria Sopron borászatunk Merlot és Kékfrankos tételei kiemelkedően sikeresek. Kínálatunkban október elejétől elérhetőek – a nem csak – ünnepi alkalmakra összeállított csomagajánlataink, melyek között kis palackszámú reserve tételek is szerepelnek” – tette hozzá.
Szerepi Szabolcs szerint minden borkedvelő rendelkezik kedvenc tétellel, így nagyjából egyenlően fogynak a különböző kategóriák, ugyanakkor a hidegebb időszak magával hozza a testesebb vörösborok kedvezőbb értékesítési számait, ­ahogyan frizzantéjuk és pezsgőik is nagyobb palackszámban fogynak. A cégvezető úgy véli, hogy a korábban szerzett pozitív élmények rengeteget számítanak egy-egy palack meg­vásárláskor. „A borászat helyi vendéglátásában kapott mosoly és szakmaiság, vagy éppen egy étteremben elfogyasztott Etyeki Kúria ­tétel megjegyzésre kerül, mely után már tudatosan keresi a ­vásárló, a vendég a korábbi élményt” – magyarázta.
Szerepi Szabolcs elmondta, hogy az Etyeki Kúria borászat birtokközpontjában található Borbárukban és social media kommunikációikban is kiemelt figyelmet szentelnek tételeik mindenki számára érthető leírására, továbbá a felelősségteljes és minőségi fogyasztás irányába történő edukációra.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2022. novemberi szám)

aktuális lapszámunk digitálisan elérhető ITT: