Reggelire a magyar fogyasztók többsége a hagyományos ételeket kedveli: a sós és édes pékárut, felvágottat, szalámit, cereáliákat, tejtermékeket. Miközben abban generációs különbségek vannak, hogy tipikusan hol vásárolják meg és fogyasztják el a reggelit, az általánosságban elmondható, hogy a járvány hatására megnőtt a nagyobb kiszerelés, kombinált, illetve egészséges, gyorsan elkészíthető termékek iránti kereslet.

Reggeli? Mit és mikor?
Táplálkozási magatartásunkat számos tényező befolyásolja, ezek közül kiemelkedőek a trendhatások. Megállapítható, hogy a gyorsuló idő és a folyton növekvő élettempó következtében az étkezési alkalmak jelentősen megváltoztak, olvashatjuk dr. Törőcsik Mária közgazdász és Pál Eszter „Napjaink ételfogyasztói magatartásának ismertetése, különös tekintettel a megváltozott étkezési ritmusra és a ­reggeli fogyasztásra”* című tanulmányában.
A megváltozott fogyasztási és táplálkozási szokások – rendszertelen étkezés, útközben fogyasztás, szakaszos reggelizés – miatt megnőtt az igény a könnyen fogyasztható, finger foods kategóriájú termékek, illetve a fast food-ok iránt, ugyanakkor az egészséges életmódra való törekvés ma már meg­követeli a gyors, de egészséges termékkínálatot.
A reggeli különösen érdekessé vált az utóbbi időben. Dr. Törőcsik Mária közgazdász és Pál Eszter kutatása szerint a megkérdezettek 56%-a naponta fogyaszt reggelit, de az ebédet tartják a főétkezések közül a legfontosabbnak a ­három főétkezés közül.
A közgazdászok szerint ma már nemcsak az ételvásárlásnak, az étkezésnek és a teljes gasztro-témának van egy szabad­idő eltöltési, szórakoztató funkciót betöltő vonzata is. „A reggeli fogyasztásának tipikus helyszíne az otthon, de ebben az esetben is megfigyelhetőek a kor szerinti, generációs, illetve lakóhely szerinti különbségek. Összefoglalva, a ma fogyasztói között egyre nagyobb arányban szerepelnek azok, akik gyorsan szeretnének, könnyen, akár útközben is fogyasztható ételhez jutni. Egyre meghatározóbb ugyanakkor a fogyasztók egészséges életmódra való törekvése, mely a jövőben még inkább előtérbe fog kerülni, s a táplálkozási magatartásban is egyre erőteljesebben meg­jelenik” – szögezték le.

Egészséges reggelit a dm-ből
Reményi Rita, a dm Kft. szortiment menedzsere szerint a drogérialánc széles kínálatot tart fenn olyan termékekből, amelyekből az egészséges és tápanyagban gazdag ­reggeli össze­állítható. Mint mondta, azok számára is, akik maguk szeretik összeállítani a reggeli müzlijüket, pelyheket, korpát, aszalványokat és különböző magvakat tartanak szortimenten.
A dm ennek megfelelően igyekszik széles választékot tartani a reggeli cereáliákból: konvencionális és bio minőség, családi és to go kiszerelés, hazai és külföldi márka is részét képezi a szortimentnek. A polcokon megtalálhatók mentes termékek is (gluténmentes vagy hozzáadott cukormentes) a müzlik, granolák, és crunchyk között.
„Az utóbbi években megváltozott körülmények, az otthoni, nyugodtabb reggelizést hozta magával. Így könnyebben oda tudunk figyelni arra, hogy ételeink valóban egészségek és tartalmasak legyenek. A szortiment kialakításánál mindig is az egészségtudatosság volt a fő szempont, így ezt az igényt mindig is magas színvonalon tudtuk kiszolgálni, ezért a termékek fogyásában nem látunk változást” – fogalmazott Reményi Rita, hozzátéve, hogy a reggelizésre kínált termékeket nézve nem tapasztalható eltolódás egyik szegmens irányába sem, a járvány hatását sem érezni ebben a kategóriában.
Mint említette, a dm vásárlók nagy része nő, háziasszony, ők végzik nagy többségben a családi árubeszerzéseket. A vásárlóknak gyakran van kedvenc termékük, de a tapasztalatok alapján szívesen kipróbálnak termékújdonságokat, „mentes” termékeket. Az utóbbi években egyre szélesebb lett a to go szortiment, de nem figyelhető meg a családi kiszerelések eladásának csökkenése, mindezek elférnek egy háztartásban.
„Továbbra is az egészségtudatosságot tartjuk szem előtt, ezt igazolja a vásárlók termékválasztása is. A hazai kutatások eredményei szerint is egyre nagyobb igény van az egészségesnek tartott termékekre, ez a reggelinél is érezhető. A dmBio dm márkás termékcsaládunk nagyon kedvelt a vásárlók körében, mind minősége, széles termékkínálata és kedvező árfekvése miatt is” – ismertette a szortiment menedzser.
A kategóriát tekintve a dm ezután is az egészségtudatos kínálatot tartja fenn, kiemelve a cukor- és gluténmentes termékeket, valamint a mentes to go termékek irányába várható további bővítést. „Online exkluzív magyar termékekkel bővült a választék, ez meglévő márkák online bővítését jelenti, illetve új márkák online bevezetését” – árulta el Reményi Rita.
A szortimentet a saját kommunikációs felületein – dm magazinban, active beauty magazinban, weboldalukon, bolti kihelyezések, postai vagy online hírlevelek formájában – ismerteti meg a vásárlókkal a dm.

Folyamatosan bővülő kínálat
A reggelizés továbbra is fontos étkezés, hangsúlyozta Maczelka Márk, a SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft. ­kommunikációs vezetője. Mint mondta, a vásárlók keresik az egészséges, speciális pékárukat, de az alapvető pékáruk továbbra is kedveltek. A vásárlói igény emelkedést mutat az ízesített italok és a jegeskávék tekintetében.
Ebben a kategóriában is jellemző, hogy az újdonságokat folyamatosan keresik a vásárlók. A tudatos táplálkozás a reggelizésben is egyre hangsúlyosabb. A pelyhek esetében pl. nő a kereslet a valamilyen szempontból speciális termékek és a prémium kategória iránt (pl. csökkentett cukortartalmú, magasabb rosttartalmú stb.).
„Rendkívül széles a választékunk ebben a termékkategóriában, így minden vásárlói szegmens számára kínálunk valamilyen terméket. A reggelizés alkalmával fogyasztott termékek teljes spektrumát megtalálja nálunk a vásárló: édes, sós pékáru, sütemények, szendvicsalapok. Ízesített tej­italok, tejtermékek, joghurtok, gabonapelyhek, kukoricapelyhek, müzlik, müzli- és egyéb gabonaszeletek, kásák, méz, lekvár, mogyorókrém, forró italok (kávé, tea, kakaó), friss és egyéb gyümölcslevek, smoothie-k, gyümölcspürék” – ­sorolta Maczelka Márk, hozzátéve, hogy az utóbbi időben pedig megjelentek a „kombinált” termékek is (pl. müzlivel kevert gyümölcspürék).
Mint megtudtuk, a kávé kategóriában továbbra is a kényelmesebb kapszulás termékek (DG és NCC) forgalmi növekménye adja a növekedés egyik motorját. Ebben a kategóriában elérhetőek az ízesített kávék is. Emellett a szemes kávé az, ami egyre nagyobb teret hódít az otthoni fogyasztásban.
Kérdésünkre Maczelka Márk elárulta, hogy a 2in1 és 3in1 termékek forgalma továbbra is csökkenő tendenciát mutat, bár elsődleges szerepüket, a gyors elkészíthetőséget továbbra is vitathatatlan előnynek értékelik a vásárlók.
„Tea kategóriában továbbra is a téli szezon kiemelkedése látszik. Az idő melegedésével ez a kategória a reggelizés tekintetében is háttérbe szorul. A jeges kávék, ízesített italok választéka folyamatosan bővül a vásárlói igényeknek megfelelően, fogyásában növekedés figyelhető meg” – említette a SPAR kommunikációs vezetője.
A reggelizők számára kiemelten fontos a tejtermékek – tejitalok, kávék, natúr és ízesített joghurtok, krémek (vajkrém, sajtrém), vaj-, margarin, sajt – kínálata. Sokan kedvelik még a tejfölt, kefirt, tejdesszerteket és a túró rudikat, ebben a szegmensben a vevőknek fontos a minőség és az összetétel.
Mint megtudtuk, a cereáliákra, illetve a lekvár/mogyorókrém kategóriára a járvány következtében életbe lépett iskolai zárva tartások voltak hatással. Mind 2020-ban, mind 2021-ben jelentősen kiugrott ezen termékek forgalma azokon a heteken, amikor az iskolák zárva tartottak. Maczelka Márk elmondta, hogy a cereáliáknak nemcsak a gyermekek, de a tudatos táplálkozást követők körében is töretlen a népszerűsége: „a vásárlók többsége egyre tudatosabban étkezik, és keresik az új gyártói meg­oldásokat. Folyamatosan azon dolgozunk, hogy az új alternatívák és az új termékek minél előbb eljussanak a fogyasztóinkhoz” – jegyezte meg, hangsúlyozva, hogy a SPAR az életmód kategóriában szereplő termékekkel elsősorban ezen vásárlókat célozza meg. „A választék folyamatosan frissül és hetente megújuló szórólapunkban kiemelt figyelmet fordítunk a speciális táplálkozást célzó termékek kommunikálására.”
 A speciális, egészségtudatos termékkínálat iránt a kereslet évről évre dinamikusan növekszik és a vásárlók egyre tudatosabban étkeznek. Erre reagálva egyre több ismert brand jelentkezik termékinnovációkkal.  

Frisset, ropogósat az ALDI-ból
Az ALDI mind a 153 magyarországi üzletében több mint 50 frissen, helyben sütött és 40 napi frissen és központilag szállított pékáru várja a vásárlókat nap mint nap. A ropogós péksütemények mellett 277 állandóan listázott ­tejtermék közül választhatnak a fogyasztók, így széles palettáról teljes értékű, egészséges és finom reggelizőtermékek segítségével indíthatják a napot. „Mindkét árucsoportban egész évben számos akciós termék is ­elérhető szenzációs ALDI áron, ezzel is elősegítve a választást és a vásárlást” – közölte az ALDI.
A gazdag reggelihez és tízóraihoz felvágottak széles választéka áll a vásárlók rendelkezésére, így aki otthon készíti el szendvicsét, saját ízlésének megfelelően tudja összeválogatni a minőségi alapanyagokat.
Azok, akik inkább a késztermékeket részesítik előnyben, kész szendvicsek, wrapok, ínyenc salátatálak közül válogathatnak. A kiszerelésük, könnyű fogyaszthatóságuk és rendkívül kedvező áruk miatt az ALDI-ban kapható „eat and go” termékek kiugróan kedveltek a vásárlók körében: nagyon sok vevő reggel kifejezetten azért tér be egy ALDI-ba, hogy frissen sütött pékárut, friss tejterméket, vagy felvágottat vegyen reggelire vagy tízóraira.
Mint megtudtuk, a kisebb kiszerelésekre, illetve az egyadagos termékekre hatással volt a járvány, az otthoni munka­végzés háttérbe szorította az „Eat to go“ termékeket, darabos müzliszeleteket, zabszeleteket, rizs- és zabkásákat, hiszen jellemzően ezeket a termékeket az emberek a munkahelyükön fogyasztják.
„Átalakult a fogyasztók kávéfogyasztási szokása is – hívta fel rá a figyelmet az ALDI –, a kávéházi élményt próbálják az otthonukba hozni, és jellemzően nem a munkahelyen fogyasztják a vásárlók a napi kávé adagot.” Erre a diszkontlánc sajátmárkás kávék – például az ALDI Kokárdás sajátmárkás cappuccinojának – fejlesztésével és márkatermékek bevezetésével reagált: a hűtött jeges kávékból minden fajta és ki­szerelés rendkívüli népszerűségre tett szert.
Sokan kedvelik a 750 g-os kiszerelésű termékeket, a Cinna­mon Chips, a Honey Wheat, a Nougat Bits vagy a Choco Chips gabonapelyheket kifejezetten a kiskorú fogyasztóknak szánja a vállalat, a nekik kínált cereáliák ízesítettek, és a korosztály igényeihez igazodva a formájuk is más. Sok más termékterülethez hasonlóan a fogyasztók itt is egyre inkább az egészségesebb, cukor-, vagy gluténmentes árucikkeket keresik, ezeket preferálják. Az ALDI kínálatának fontos részét képezik az Enjoy Free ­gabonapelyhek, illetve a Happy Harvest zab- és rizskásák, amelyek közül a rizskásák szintén gluténmentesek, ezek erdei gyümölcsös, banános (hozzáadott cukor nélkül), étcsokoládés és chia magos változatban kaphatóak. Akiknek elég néhány ­falat, a Happy Harvest müzliszeletek, vagy a hozzáadott cukor nélkül készül a Happy Harvest kókuszos, illetve banános zabkása kínálatból is tudnak válogatni.
A fagyasztott pékáruk 2021-ben kerültek bevezetésre az ALDI kínálatába. A vállalat fagyasztott termékkínálatában tavaly május óta hatdarabos kiszerelésben megtalálhatóak a legnépszerűbb fagyasztott péksütemények (kakaós csiga, sajtkrémes párna, virslis táska mustárral, túrós táska, mini baguette és sokmagvas császárbuci). Ezek a termékek nagyon praktikusak és otthon is könnyen elkészíthetőek, akár reggeli gyanánt is kínálhatók. A várható trendeket jól mutatják, hogy az ALDI Azon melegében látványpékségének kínálatában rendkívül kedveltek a speciális termékek, mint például a teljes kiőrlésű, cukormentes kakaós csiga, valamint az egyéb, cukorcsökkentett, vegán vagy különleges receptúrájú újdonságok.
Általánosságban megállapítható, hogy a hagyományos ízvilágú termékek a legkeresettebbek, így a kakaós csiga és a túrós táska számít a legnépszerűbbnek a vásárlók körében. Pékárú ­kategóriában gyors, friss és finom megoldás lehet reggelire a kakaós csiga, a croissant, a sajtos pogácsa, vagy akár a túrós batyu.
Ha körülnézünk az ALDI üzleteiben, megfigyelhető, hogy számos tejterméket választhatnak reggeli gyanánt a vásárlók. Az édes tejtermékeket fogyasztókat elsősorban gyümölcsjoghurtok, túró rudik, ízesített tejitalok és tejdesszertek várják, a sós, illetve natúr ízvilágot kedvelők számára tökéletes reggeli lehet az író, a kefir, illetve könnyedén válogathatnak a gazdag sajtkínálatból is. A tejtermékek közül a görög joghurt, a protein­joghurt, vagy természetesen a növényi alternatívák – kókuszkrém, mandulakrém, zabkrém – bizonyulhatnak ideális választásnak, de a túrók és túrókrémek, a kaukázusi kefir, a gabonás joghurtital, a szeletelt sajtok, a sajt-snack, a vajkrém és a szendvicskrém is elengedhetetlen és finom összetevője lehet a napindító étkezésnek.
Az ALDI természetesen nagy hangsúlyt fektet az ételintoleranciával élő, mentes életmódot folytató, illetve a speciális étrendet követő vásárlók kiszolgálására is, számukra a több mint 100 termékből álló Enjoy Free! sajátmárkás termékcsaládját kínálja kedvező árakon. A növényi alapú termékeket előnyben részesítők is széles termékkínálattal találkozhatnak az ALDI áruházaiban. A sajátmárkás és márkatermék növényi italok egyaránt elérhetők, de vegán sajthelyettesítő is kapható a vállalat egységeiben.
A mentes és vegán termékek iránti kereslet egyre nagyobb. A vevői igényeinek teljes körű kiszolgálása érdekében az ALDI folyamatosan bővíti termékválasztékát, a megszokott áruk mellett most már vegán frankfurti, vegán szendvicsfeltét is elérhető az áruházlánc hűtőpultjaiban.

Széles kínálat a Tescóban
A finom reggeli segít abban, hogy a lehető legjobban induljon a nap. Vannak, akik jobban kedvelik az édes gyümölcskrémet, croissant-t vagy müzlit joghurttal és mézzel, mások a tojást (főtt, rántottát vagy omlettet), a szalonnát vagy a sajtos kenyeret – fogalmazott a Tesco Sajtóosztálya.
A reggeli vásárlási helyszíne (kiválasztott áruház) éppoly fontos lehet, mint az étkezés módja. Azok, akik reggel stresszesek, csak néhány percet szánnak kávéra vagy teára és ­vajas pirítósra. Az ínyencek minden nap úgy reggeliznek, mintha vasárnap lenne: a pazarul megterített asztal mellé péksége friss sós és édes pékárukínálatát ajánlja a Tesco, a pultoknál is kapható frissáru, köztük ízletes csemege kolbász- és ­sonka-, ­valamint sajtválasztékát.
A jó reggeli a kiegyensúlyozott étrend része. A tapasztalat azt mutatja, hogy az áruházláncba reggelente gyakran betérnek a fogyasztók néhány klasszikus, magasabb tápértékkel bíró húsáruért, felvágottért a zsemle mellé. Mások jobban kedvelik a teljes kiőrlésű gabona- és zabpelyheket, rostokban gazdag gyümölcsös müzliket, ízletes reggeli zabkásákat.
Reggelire a kenhető krémek kedvelői a sós, pikáns, fűszeres ízesítésű sajt- és vajkrémek mellett az édes, gyümölcskrémek, diós, mogyorós nugátkrémek közül válogathatnak.
Azok számára, akik inkább otthon vásárolnak, már nemcsak Budapesten és környékén, hanem országszerte, a Tesco Otthonról szinte teljes területén kérhetők akár aznapi kiszállítással az online rendelések. „A fenntartható működés érdekében, ha a vásárló másképp nem kéri, az áruházlánc munkatársai bevásárlótáska nélkül viszik ki a termékeket, így az online térben sem kell lemondani a környezetbarát szokásokról” – fűzte hozzá a Tesco Sajtóosztálya.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2022. februári szám)

Aktuális lapszám elérhető itt: