Reggelire a magyar fogyasztók többsége a hagyományos ételeket kedveli: a sós és édes pékárut, felvágottat, szalámit, cereáliákat, tejtermékeket. Miközben abban generációs különbségek vannak, hogy tipikusan hol vásárolják meg és fogyasztják el a reggelit, az általánosságban elmondható, hogy a járvány hatására megnőtt a nagyobb kiszerelés, kombinált, illetve egészséges, gyorsan elkészíthető termékek iránti kereslet.
Reggeli? Mit és mikor?
Táplálkozási magatartásunkat számos tényező befolyásolja, ezek közül kiemelkedőek a trendhatások. Megállapítható, hogy a gyorsuló idő és a folyton növekvő élettempó következtében az étkezési alkalmak jelentősen megváltoztak, olvashatjuk dr. Törőcsik Mária közgazdász és Pál Eszter „Napjaink ételfogyasztói magatartásának ismertetése, különös tekintettel a megváltozott étkezési ritmusra és a reggeli fogyasztásra”* című tanulmányában.
A megváltozott fogyasztási és táplálkozási szokások – rendszertelen étkezés, útközben fogyasztás, szakaszos reggelizés – miatt megnőtt az igény a könnyen fogyasztható, finger foods kategóriájú termékek, illetve a fast food-ok iránt, ugyanakkor az egészséges életmódra való törekvés ma már megköveteli a gyors, de egészséges termékkínálatot.
A reggeli különösen érdekessé vált az utóbbi időben. Dr. Törőcsik Mária közgazdász és Pál Eszter kutatása szerint a megkérdezettek 56%-a naponta fogyaszt reggelit, de az ebédet tartják a főétkezések közül a legfontosabbnak a három főétkezés közül.
A közgazdászok szerint ma már nemcsak az ételvásárlásnak, az étkezésnek és a teljes gasztro-témának van egy szabadidő eltöltési, szórakoztató funkciót betöltő vonzata is. „A reggeli fogyasztásának tipikus helyszíne az otthon, de ebben az esetben is megfigyelhetőek a kor szerinti, generációs, illetve lakóhely szerinti különbségek. Összefoglalva, a ma fogyasztói között egyre nagyobb arányban szerepelnek azok, akik gyorsan szeretnének, könnyen, akár útközben is fogyasztható ételhez jutni. Egyre meghatározóbb ugyanakkor a fogyasztók egészséges életmódra való törekvése, mely a jövőben még inkább előtérbe fog kerülni, s a táplálkozási magatartásban is egyre erőteljesebben megjelenik” – szögezték le.
Egészséges reggelit a dm-ből
Reményi Rita, a dm Kft. szortiment menedzsere szerint a drogérialánc széles kínálatot tart fenn olyan termékekből, amelyekből az egészséges és tápanyagban gazdag reggeli összeállítható. Mint mondta, azok számára is, akik maguk szeretik összeállítani a reggeli müzlijüket, pelyheket, korpát, aszalványokat és különböző magvakat tartanak szortimenten.
A dm ennek megfelelően igyekszik széles választékot tartani a reggeli cereáliákból: konvencionális és bio minőség, családi és to go kiszerelés, hazai és külföldi márka is részét képezi a szortimentnek. A polcokon megtalálhatók mentes termékek is (gluténmentes vagy hozzáadott cukormentes) a müzlik, granolák, és crunchyk között.
„Az utóbbi években megváltozott körülmények, az otthoni, nyugodtabb reggelizést hozta magával. Így könnyebben oda tudunk figyelni arra, hogy ételeink valóban egészségek és tartalmasak legyenek. A szortiment kialakításánál mindig is az egészségtudatosság volt a fő szempont, így ezt az igényt mindig is magas színvonalon tudtuk kiszolgálni, ezért a termékek fogyásában nem látunk változást” – fogalmazott Reményi Rita, hozzátéve, hogy a reggelizésre kínált termékeket nézve nem tapasztalható eltolódás egyik szegmens irányába sem, a járvány hatását sem érezni ebben a kategóriában.
Mint említette, a dm vásárlók nagy része nő, háziasszony, ők végzik nagy többségben a családi árubeszerzéseket. A vásárlóknak gyakran van kedvenc termékük, de a tapasztalatok alapján szívesen kipróbálnak termékújdonságokat, „mentes” termékeket. Az utóbbi években egyre szélesebb lett a to go szortiment, de nem figyelhető meg a családi kiszerelések eladásának csökkenése, mindezek elférnek egy háztartásban.
„Továbbra is az egészségtudatosságot tartjuk szem előtt, ezt igazolja a vásárlók termékválasztása is. A hazai kutatások eredményei szerint is egyre nagyobb igény van az egészségesnek tartott termékekre, ez a reggelinél is érezhető. A dmBio dm márkás termékcsaládunk nagyon kedvelt a vásárlók körében, mind minősége, széles termékkínálata és kedvező árfekvése miatt is” – ismertette a szortiment menedzser.
A kategóriát tekintve a dm ezután is az egészségtudatos kínálatot tartja fenn, kiemelve a cukor- és gluténmentes termékeket, valamint a mentes to go termékek irányába várható további bővítést. „Online exkluzív magyar termékekkel bővült a választék, ez meglévő márkák online bővítését jelenti, illetve új márkák online bevezetését” – árulta el Reményi Rita.
A szortimentet a saját kommunikációs felületein – dm magazinban, active beauty magazinban, weboldalukon, bolti kihelyezések, postai vagy online hírlevelek formájában – ismerteti meg a vásárlókkal a dm.
Folyamatosan bővülő kínálat
A reggelizés továbbra is fontos étkezés, hangsúlyozta Maczelka Márk, a SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft. kommunikációs vezetője. Mint mondta, a vásárlók keresik az egészséges, speciális pékárukat, de az alapvető pékáruk továbbra is kedveltek. A vásárlói igény emelkedést mutat az ízesített italok és a jegeskávék tekintetében.
Ebben a kategóriában is jellemző, hogy az újdonságokat folyamatosan keresik a vásárlók. A tudatos táplálkozás a reggelizésben is egyre hangsúlyosabb. A pelyhek esetében pl. nő a kereslet a valamilyen szempontból speciális termékek és a prémium kategória iránt (pl. csökkentett cukortartalmú, magasabb rosttartalmú stb.).
„Rendkívül széles a választékunk ebben a termékkategóriában, így minden vásárlói szegmens számára kínálunk valamilyen terméket. A reggelizés alkalmával fogyasztott termékek teljes spektrumát megtalálja nálunk a vásárló: édes, sós pékáru, sütemények, szendvicsalapok. Ízesített tejitalok, tejtermékek, joghurtok, gabonapelyhek, kukoricapelyhek, müzlik, müzli- és egyéb gabonaszeletek, kásák, méz, lekvár, mogyorókrém, forró italok (kávé, tea, kakaó), friss és egyéb gyümölcslevek, smoothie-k, gyümölcspürék” – sorolta Maczelka Márk, hozzátéve, hogy az utóbbi időben pedig megjelentek a „kombinált” termékek is (pl. müzlivel kevert gyümölcspürék).
Mint megtudtuk, a kávé kategóriában továbbra is a kényelmesebb kapszulás termékek (DG és NCC) forgalmi növekménye adja a növekedés egyik motorját. Ebben a kategóriában elérhetőek az ízesített kávék is. Emellett a szemes kávé az, ami egyre nagyobb teret hódít az otthoni fogyasztásban.
Kérdésünkre Maczelka Márk elárulta, hogy a 2in1 és 3in1 termékek forgalma továbbra is csökkenő tendenciát mutat, bár elsődleges szerepüket, a gyors elkészíthetőséget továbbra is vitathatatlan előnynek értékelik a vásárlók.
„Tea kategóriában továbbra is a téli szezon kiemelkedése látszik. Az idő melegedésével ez a kategória a reggelizés tekintetében is háttérbe szorul. A jeges kávék, ízesített italok választéka folyamatosan bővül a vásárlói igényeknek megfelelően, fogyásában növekedés figyelhető meg” – említette a SPAR kommunikációs vezetője.
A reggelizők számára kiemelten fontos a tejtermékek – tejitalok, kávék, natúr és ízesített joghurtok, krémek (vajkrém, sajtrém), vaj-, margarin, sajt – kínálata. Sokan kedvelik még a tejfölt, kefirt, tejdesszerteket és a túró rudikat, ebben a szegmensben a vevőknek fontos a minőség és az összetétel.
Mint megtudtuk, a cereáliákra, illetve a lekvár/mogyorókrém kategóriára a járvány következtében életbe lépett iskolai zárva tartások voltak hatással. Mind 2020-ban, mind 2021-ben jelentősen kiugrott ezen termékek forgalma azokon a heteken, amikor az iskolák zárva tartottak. Maczelka Márk elmondta, hogy a cereáliáknak nemcsak a gyermekek, de a tudatos táplálkozást követők körében is töretlen a népszerűsége: „a vásárlók többsége egyre tudatosabban étkezik, és keresik az új gyártói megoldásokat. Folyamatosan azon dolgozunk, hogy az új alternatívák és az új termékek minél előbb eljussanak a fogyasztóinkhoz” – jegyezte meg, hangsúlyozva, hogy a SPAR az életmód kategóriában szereplő termékekkel elsősorban ezen vásárlókat célozza meg. „A választék folyamatosan frissül és hetente megújuló szórólapunkban kiemelt figyelmet fordítunk a speciális táplálkozást célzó termékek kommunikálására.”
A speciális, egészségtudatos termékkínálat iránt a kereslet évről évre dinamikusan növekszik és a vásárlók egyre tudatosabban étkeznek. Erre reagálva egyre több ismert brand jelentkezik termékinnovációkkal.
Frisset, ropogósat az ALDI-ból
Az ALDI mind a 153 magyarországi üzletében több mint 50 frissen, helyben sütött és 40 napi frissen és központilag szállított pékáru várja a vásárlókat nap mint nap. A ropogós péksütemények mellett 277 állandóan listázott tejtermék közül választhatnak a fogyasztók, így széles palettáról teljes értékű, egészséges és finom reggelizőtermékek segítségével indíthatják a napot. „Mindkét árucsoportban egész évben számos akciós termék is elérhető szenzációs ALDI áron, ezzel is elősegítve a választást és a vásárlást” – közölte az ALDI.
A gazdag reggelihez és tízóraihoz felvágottak széles választéka áll a vásárlók rendelkezésére, így aki otthon készíti el szendvicsét, saját ízlésének megfelelően tudja összeválogatni a minőségi alapanyagokat.
Azok, akik inkább a késztermékeket részesítik előnyben, kész szendvicsek, wrapok, ínyenc salátatálak közül válogathatnak. A kiszerelésük, könnyű fogyaszthatóságuk és rendkívül kedvező áruk miatt az ALDI-ban kapható „eat and go” termékek kiugróan kedveltek a vásárlók körében: nagyon sok vevő reggel kifejezetten azért tér be egy ALDI-ba, hogy frissen sütött pékárut, friss tejterméket, vagy felvágottat vegyen reggelire vagy tízóraira.
Mint megtudtuk, a kisebb kiszerelésekre, illetve az egyadagos termékekre hatással volt a járvány, az otthoni munkavégzés háttérbe szorította az „Eat to go“ termékeket, darabos müzliszeleteket, zabszeleteket, rizs- és zabkásákat, hiszen jellemzően ezeket a termékeket az emberek a munkahelyükön fogyasztják.
„Átalakult a fogyasztók kávéfogyasztási szokása is – hívta fel rá a figyelmet az ALDI –, a kávéházi élményt próbálják az otthonukba hozni, és jellemzően nem a munkahelyen fogyasztják a vásárlók a napi kávé adagot.” Erre a diszkontlánc sajátmárkás kávék – például az ALDI Kokárdás sajátmárkás cappuccinojának – fejlesztésével és márkatermékek bevezetésével reagált: a hűtött jeges kávékból minden fajta és kiszerelés rendkívüli népszerűségre tett szert.
Sokan kedvelik a 750 g-os kiszerelésű termékeket, a Cinnamon Chips, a Honey Wheat, a Nougat Bits vagy a Choco Chips gabonapelyheket kifejezetten a kiskorú fogyasztóknak szánja a vállalat, a nekik kínált cereáliák ízesítettek, és a korosztály igényeihez igazodva a formájuk is más. Sok más termékterülethez hasonlóan a fogyasztók itt is egyre inkább az egészségesebb, cukor-, vagy gluténmentes árucikkeket keresik, ezeket preferálják. Az ALDI kínálatának fontos részét képezik az Enjoy Free gabonapelyhek, illetve a Happy Harvest zab- és rizskásák, amelyek közül a rizskásák szintén gluténmentesek, ezek erdei gyümölcsös, banános (hozzáadott cukor nélkül), étcsokoládés és chia magos változatban kaphatóak. Akiknek elég néhány falat, a Happy Harvest müzliszeletek, vagy a hozzáadott cukor nélkül készül a Happy Harvest kókuszos, illetve banános zabkása kínálatból is tudnak válogatni.
A fagyasztott pékáruk 2021-ben kerültek bevezetésre az ALDI kínálatába. A vállalat fagyasztott termékkínálatában tavaly május óta hatdarabos kiszerelésben megtalálhatóak a legnépszerűbb fagyasztott péksütemények (kakaós csiga, sajtkrémes párna, virslis táska mustárral, túrós táska, mini baguette és sokmagvas császárbuci). Ezek a termékek nagyon praktikusak és otthon is könnyen elkészíthetőek, akár reggeli gyanánt is kínálhatók. A várható trendeket jól mutatják, hogy az ALDI Azon melegében látványpékségének kínálatában rendkívül kedveltek a speciális termékek, mint például a teljes kiőrlésű, cukormentes kakaós csiga, valamint az egyéb, cukorcsökkentett, vegán vagy különleges receptúrájú újdonságok.
Általánosságban megállapítható, hogy a hagyományos ízvilágú termékek a legkeresettebbek, így a kakaós csiga és a túrós táska számít a legnépszerűbbnek a vásárlók körében. Pékárú kategóriában gyors, friss és finom megoldás lehet reggelire a kakaós csiga, a croissant, a sajtos pogácsa, vagy akár a túrós batyu.
Ha körülnézünk az ALDI üzleteiben, megfigyelhető, hogy számos tejterméket választhatnak reggeli gyanánt a vásárlók. Az édes tejtermékeket fogyasztókat elsősorban gyümölcsjoghurtok, túró rudik, ízesített tejitalok és tejdesszertek várják, a sós, illetve natúr ízvilágot kedvelők számára tökéletes reggeli lehet az író, a kefir, illetve könnyedén válogathatnak a gazdag sajtkínálatból is. A tejtermékek közül a görög joghurt, a proteinjoghurt, vagy természetesen a növényi alternatívák – kókuszkrém, mandulakrém, zabkrém – bizonyulhatnak ideális választásnak, de a túrók és túrókrémek, a kaukázusi kefir, a gabonás joghurtital, a szeletelt sajtok, a sajt-snack, a vajkrém és a szendvicskrém is elengedhetetlen és finom összetevője lehet a napindító étkezésnek.
Az ALDI természetesen nagy hangsúlyt fektet az ételintoleranciával élő, mentes életmódot folytató, illetve a speciális étrendet követő vásárlók kiszolgálására is, számukra a több mint 100 termékből álló Enjoy Free! sajátmárkás termékcsaládját kínálja kedvező árakon. A növényi alapú termékeket előnyben részesítők is széles termékkínálattal találkozhatnak az ALDI áruházaiban. A sajátmárkás és márkatermék növényi italok egyaránt elérhetők, de vegán sajthelyettesítő is kapható a vállalat egységeiben.
A mentes és vegán termékek iránti kereslet egyre nagyobb. A vevői igényeinek teljes körű kiszolgálása érdekében az ALDI folyamatosan bővíti termékválasztékát, a megszokott áruk mellett most már vegán frankfurti, vegán szendvicsfeltét is elérhető az áruházlánc hűtőpultjaiban.
Széles kínálat a Tescóban
A finom reggeli segít abban, hogy a lehető legjobban induljon a nap. Vannak, akik jobban kedvelik az édes gyümölcskrémet, croissant-t vagy müzlit joghurttal és mézzel, mások a tojást (főtt, rántottát vagy omlettet), a szalonnát vagy a sajtos kenyeret – fogalmazott a Tesco Sajtóosztálya.
A reggeli vásárlási helyszíne (kiválasztott áruház) éppoly fontos lehet, mint az étkezés módja. Azok, akik reggel stresszesek, csak néhány percet szánnak kávéra vagy teára és vajas pirítósra. Az ínyencek minden nap úgy reggeliznek, mintha vasárnap lenne: a pazarul megterített asztal mellé péksége friss sós és édes pékárukínálatát ajánlja a Tesco, a pultoknál is kapható frissáru, köztük ízletes csemege kolbász- és sonka-, valamint sajtválasztékát.
A jó reggeli a kiegyensúlyozott étrend része. A tapasztalat azt mutatja, hogy az áruházláncba reggelente gyakran betérnek a fogyasztók néhány klasszikus, magasabb tápértékkel bíró húsáruért, felvágottért a zsemle mellé. Mások jobban kedvelik a teljes kiőrlésű gabona- és zabpelyheket, rostokban gazdag gyümölcsös müzliket, ízletes reggeli zabkásákat.
Reggelire a kenhető krémek kedvelői a sós, pikáns, fűszeres ízesítésű sajt- és vajkrémek mellett az édes, gyümölcskrémek, diós, mogyorós nugátkrémek közül válogathatnak.
Azok számára, akik inkább otthon vásárolnak, már nemcsak Budapesten és környékén, hanem országszerte, a Tesco Otthonról szinte teljes területén kérhetők akár aznapi kiszállítással az online rendelések. „A fenntartható működés érdekében, ha a vásárló másképp nem kéri, az áruházlánc munkatársai bevásárlótáska nélkül viszik ki a termékeket, így az online térben sem kell lemondani a környezetbarát szokásokról” – fűzte hozzá a Tesco Sajtóosztálya.
(TERMÉKMIX magazin – 2022. februári szám)