Köztudott, hogy a reggeli a nap egyik legfontosabb étkezése. A pandémia nem könnyítette meg a húsipar életét, ennek ellenére az elmúlt évben az egészség­tudatos étkezési szokások népszerűsítése mellett több termékfejlesztéssel is jelentkeztek a gyártók.

A reggelire fogyasztott húsáruk általában eltérnek a napközbeni étkezések során elfogyasztott húsoktól. Az ebéd, illetve vacsora során a hús – legyen sült-, pácolt, párolt vagy grillezett – jellemzően a központi helyet foglalja el a tányéron, és minden más csak a köret. Ennek megfelelően a húsadag általában nagyobb. A reggeli azonban kissé egyedi, vallják a dietetikusok, nemcsak kiszerelést, változatos kínálatát tekintve, de a fűszerezést és zsírtartalmat is – a húskedvelők számára szükséges a plusz energia, amelyre a szervezet vágyik az éjszakai böjt után.

Változatos finomságok
Najdenova Anna, a KOMETA 99 Zrt. készítményértékesítési igazgatója úgy látja, hogy a felvágottakat kedvelők fogyasztási szokásai erős változásban vannak. Mint megtudtuk, az ún. mozaikos, azaz nem homogén metszéslapú termékek népszerűsége csökkenni látszik, sajnos az ezeket szerető fogyasztói réteg és korcsoport elöregedésével együtt mozogva. A párizsik forgalmának ez kedvezhet, de szomorú sorsot jelenthet hosszabb távon például a Fokhagymás vagy Zala felvágottaknak, főleg azoknál a termékeknél, ahol a receptúra is korszerűtlen.
A hagyományos felvágottak közül a párizsi továbbra is népszerű marad, amennyiben metszéslapja szép homogén megjelenésű. „Természetesen a téliszalámi egy nemzeti kincs, így fontos szeletet jelent a piaci tortában, de itt sem kizárt az étkezési trendeknek jobban megfelelő innovációk megjelenése. A gyorspácolt főtt, illetve füstölt-főtt sonkák jelentősége viszont egyértelműen növekszik, itt rengeteg ízvilág és minőség létezik, mely szépen megtalálja a fogyasztóit, erre mindenképp több fókusz fog kerülni” – ismertette Najdenova Anna, megemlítve, hogy a széles választék és a csemegepultos kínálat ma is nagy vonzerő. Abszolút értékben még mindig a csemegepulti termékek hozzák a nagy volumeneket, azonban a pandémia következtében a csomagolt és szeletelt termékek forgalmi fejlődésének dinamikája erőteljesen belehúzott.
„A KOMETA elkötelezett a mentes termékek gyártásában, fontosnak tartjuk, hogy jó minőségű, az egészséges étrendbe könnyen beilleszthető és a lehetőségektől függően allergénektől mentes termékeket gyártsunk. Portfóliónk jelentős részének még 2018-ban 25%-kal csökkentettük a sótartalmát, mely innovációval cégünk élen jár a piacon” – mondta a készítményértékesítési igazgató.
Najdenova Anna hangsúlyozta, hogy a KOMETA élenjáró az újításokban. A mentes termékek, a sócsökkentés és a magas hústartalom esetében is az elsők között jelent meg a piacon, és az idei évre is fontos újítással készül. Mint mondta, a cég fejlesztéseinek irányát minden esetben az egészséges táplálkozás jelöli ki. Ennek első állomásaként idén továbbfejlesztették a Zala felvágottat és az összes KOMETA párizsit.
„Az a jó a KOMETA termékeiben, hogy mindenki megtalálja az ízlésének valót, ha reggeliről van szó, főleg szeletelt fronton, hiszen az Útravaló termékcsaládunk felvágottjai és párizsijai mellett az egyre népszerűbb Kemencés szeletelt termékcsaládunk tagjai is tökéletes szendvicsfeltétek lehetnek, legyen az fokhagymás karaj, sült csülök, tarja vagy éppen prágai sonka. Az Ínyencek pedig kiteljesedhetnek a szeletelt KOMETA téliszalámi kipróbálásában” – közölte Najdenova Anna.
A készítményértékesítési igazgató megemlítette, hogy a nemzetközi és hazai gazdasági helyzet rányomja bélyegét a húsiparra is: az ágazat termékei esetében globálisan várhatóak árelmozdulások, hiszen „sajnos minden gyártót sújtanak a többletköltségek terhei, legyen szó a humán költségek vagy az energia drágulásáról”.
Az idei évet a KOMETA Útravaló termékcsalád promóciójával kezdi. Najdenova Anna szerint a tavalyi évben bevezetett KOMETA Klub hűségprogram lehetőséget ad arra, hogy az év bármelyik időszakában bármelyik klub-termék extra támogatást kapjon, legyen az ok akár a szezonalitás, akár a portfolión belüli időszakos kiemelés. „Emellett az összes klub-termékünk részt vesz a KOMETA Klub keretében szervezett országos nyereményjátékokban az idei évben is” – tette hozzá.

Minőség, nem csak reggelire
A Deka Union termékei között a klasszikus reggeliző termékek – kolbászok, debreceni kolbász, májas, disznósajt – is megtalálhatók. Dékány Attila, a Deka Union Kft. ügyvezető igazgatója szerint a termék­palettában egyértelműen három toplistás slágertermék van: a debreceni kolbász, a Címeres füstölt csemege páros kolbász, valamint a Lidl-ben kapható páros füstölt kolbász. A vásárlók főként a hagyományos ízvilágot, füstölést emelik ki ezeknél a termékeknél.
„Az a tapasztalatunk, hogy a fiatalabb korosztály is ­kedveli azokat a hagyományos termékeket, amelyeket mi is készítünk. A reggeli étkezés fontosságával már mindenki tisztában van, és a minőségi kritériumok is fontossá váltak. A kiváló minőség és sokak esetében az allergénektől mentes termékek lehet az egyik irány, ahonnan meg tudjuk szólítani őket. A Deka Union által készített kolbásztermékek egy nagyon tartalmas reggeli, vagy a most divatos „brunch”-ok tökéletes fogásai lehetnek. Érdemes érdekes tartalommal, közegben, receptekben, tálalási módokon megjeleníteni a termékeinket, így megmutatni milyen sokszínű alapanyagok, gourmet kellékek is lehetnek ezek” – fogalmazott Dékány Attila.
A vásárlói igényekre reagálva a prémium márkáknál már évek óta a termékek „mentessé” tételére törekszik a Deka Union. Ma már termékeinek jelentős része glutén-, ­laktóz-, és szójamentes. Ezt az irányt követve az elmúlt évben tovább­fejlesztette allergénmentes termékeinek körét a vállalat.
Dékány Attila úgy látja, hogy a reggeliző termékek esetében már egy régebbi tendencia, amely az elmúlt évben csak erősödött, hogy a kisebb kiszerelésű, szeletelt termékek fogyása jobb, mint az egészben kapható termékeké. „A vásárlók kényelmi termékként tekintenek a kis kiszerelésű, szeletelt árukra, amely egy komfortosabb, egyszerűbb reggelizést tesz lehetővé. Biztos vagyok benne, hogy ez a tendencia megmarad, sőt növekedni fog a kereslet irántuk” – jegyezte meg az ügyvezető igazgató.
A Deka Union print, online és social media ­felületeken is népszerűsíti termékeit, igyekszik közvetlen kapcsolatot kialakítani vásárlóival. A social mediában idén több alkalom­mal is közvetlen játékokat tervez vásárlóinak, amelyekben a kolbász, mint a reggeliző asztal része is szerepelni fog. „Jelenleg is fut egy kampány, amelyben kiemelt támogatók vagyunk: az egyik legnépszerűbb országos napilap keresi Magyarország legfinomabb füstöltkolbászát. Itt nemcsak a verseny, hanem a köré kapcsolódó edukációs anyagok is, édesapámmal Dékány Ferenccel készített interjú, a kolbász története és elkészítési módjai is elősegítik azt, hogy szakmánk és ez a népszerű és sokszínű termék, a magyar füstölt kolbász előtérbe kerüljön” – ismertette Dékány Attila.

Prémium felvágottak mindenkinek
Magyarországon a kávé mellett a felvágott, a virsli és a szalámi a legnépszerűbb reggeli ételek között szerepel. A Wiesbauer-Dunahús Kft. kínálatából egyértelműen a klasszikus borjú párizsi és a Túra felvágott, de a Prémium Bécsi ­virsli is a slágertermékek közé sorolható – mondta Kazai Zsolt, a Wiesbauer-Dunahús Kft. értékesítési vezetője, aki lapunknak megemlítette, ez is azt a meglátást támasztja alá, hogy a fogyasztók értékelik a magas hústartalmú, jó ár-érték arányú termékeket és azok gyártóit.
„A klasszikus Wiesbauer borjú párizsi a második cégünk toplistáján, egyedül a Prémium Bécsi virsli 2x200 grammos termék előzi meg. Ugyancsak toplistás a Túra termék­családunk, ezen belül is a lédig Túra, amely a csemegepultok kihagyhatatlan terméke. Ezek a termékek megtalálhatóak a multinacionális hálózatok pultjaiban és a kisebb üzletekben egyaránt” – ismertette Kazai Zsolt.
Mint megtudtuk, a fogyasztók igénylik a mix csomagolásokat, azaz amikor egy csomagon belül többféle termékkel találkoznak. Így nemcsak változatos reggeli szendvicsek készíthetők, de mindenki megtalálhatja az ízlésének megfelelőt.
Tavaly a Túra mix termék mellett a Wiesbauer-Dunahús bevezette a Túra tálat is. Ennél a terméknél az eddigi klasszikus Túra felvágott, sajtos Túra felvágott, valamint paprikás Túra felvágott mellett magas hústartalmú Krakkói felvágott került a csomagba. Mint megtudtuk, mindemellett a cég kedvelt terméke a Bécsben készült Ínyenc sonkatál 200 grammos kiszerelésben és az Ínyenc felvágott mix is 180 grammos kiszerelésben.
„A Wiesbauer prémium termékeiről ismert. Így számunkra egyértelmű, hogy termékfejlesztéseink is ebbe az irányba folynak” – hangsúlyozta a kereskedelmi vezető. A cég nemrégiben bővítette kínálatát a bécsi anyacégünk 150 grammos szeletelt, bevonatos sonkáival – Borsos sonka, Spárgás sonka, Vargánya gombás sonka, Zöldfűszeres sonka, Tormás sonka, Sült mézes sonka –, amelyek nagy sikert arattak a hazai fogyasztók körében is.
„A Wiesbauer-Dunahús az egészségtudatos fogyasztókra is gondol – jegyezte meg Kazai Zsolt. – Az elmúlt években bevezettük light virsli termékünket, amely 30%-kal kevesebb zsírt tartalmaz, idén pedig egyik partnerünkkel együttműködve flexitáriánus termékekkel lépünk piacra. Ebben az évben újra nekiállunk üzemünk bővítésének, így, ha készen leszünk, további lehetőségek nyílnak előttünk.”
Az elmúlt két pandémiás évben dinamikus növekedésnek indult az önkiszolgáló hűtőkben megtalálható termékek forgalma a csemegepult rovására. Ez a járvány idején természetes folyamat, hiszen az emberek igyekeztek minimalizálni a másokkal történő érintkezést. Gyorsabb, biztonságosabb volt így a vásárlás. „Ez a tendencia valószínűleg továbbra is megmarad és nemcsak a járvány miatt. Hiszen az önkiszolgáló termékek csomagolásán megtalálnak a fogyasztók minden fontos, a termékre vonatkozó információt. Így biztonságosabbá válik a vásárlás” – fogalmazott Kazai Zsolt.
A Wiesbauer-Dunahús elsősorban partnerei akciós újság­jaiban, valamint a közösségi médiában ajánlja termékeit. A fiatalabb korosztályt egyértelműen a közösségi médián keresztül érdemes megszólítani, ezért ezen a platformon is erősebb kommunikációval él a cég.

Fejlesztések mindenkinek
Hétköznap ritkábban van alkalom arra, hogy egy terített asztal mellett fogyassza el a reggelijét az egész család, azonban egy szendvics uzsonnára mindig jólesik. Hétvégén jóval népszerűbb a hosszabb ideig tartó reggeli és a villásreggeli. Mi nem hiányozhat semmilyen körülmények között az asztalról, illetve az uzsonnás dobozokból? Természetesen a sonkák, felvágottak.
„A Pápai Hús sonkakínálatával kiemelkedik – Extra sonka, Prágai sonka, Esterházy sonka, Pápai sonka, Szendvics­sonka –, de nagyon kedveltek a Pápai vadász felvágott és az örök klasszikusok, például a Pápai olasz, Pápai zala, Pápai fokhagymás, valamint a vegán szendvicsfeltétek” – ismertette Szappanos Péter, a Pápai Hús Kft. ügyvezetője.
A reggeli termékek teljes kategóriájában megfigyelhető az egészségtudatosság melletti elköteleződés és az irányzat nem csökkenő jelentősége. Különösen a mentes termékek és a speciális étrendet követőket kiszolgáló termékek hódítanak. A Pápai Hús fejlesztései az egészséges ételeket fogyasztókra is kiterjednek, így a húsos termékek esetében növelték a hús- és csökkentették a sótartalmat, illetve vegán termékek gyártásával jelentkezett a gyártó. Emellett a gyártásban nagy szerepet kap a prémiumizáció, ezért is került kifejlesztésre az Extra sonka ízesített verziókban.
Szappanos Péter elárulta, hogy mind a már jól ismert, mind az új termékek kedveltek a fogyasztók körében. „A márka iránt töretlen a bizalom és a márkahűség, amit a Pápai extra sonka népszerűsége bizonyít” – fűzte hozzá. Az ügyvezető igazgatója szerint ma a social media felületeken, online oldalakon érdemes leginkább megszólítani a fogyasztókat.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2022. februári szám)

AKTUÁLIS LAPSZÁM ELÉRHETŐ ITT: