Fogyasztói oldalról kiemelkedő helyen szerepel a márkahűség a babaápolási szektorban. Ha egy termék beválik és rendeltetésének megfelelően kiszolgálja a megfogalmazott igényeket, abban hosszútávon megbíznak a vásárlók, a szülők. A márkák közötti váltásban ezek után már csak az olyan extra tulajdonságok tudnak szerepet játszani, mint például a dizájn, az anyaghasználat vagy éppen a fenntarthatósági tényezők.

VÉKONYABBAK, RUGALMASABBAK, KÉNYELMESEBBEK
A vásárlók manapság nagyon tudatosak, pontosan tudják, mit várnak el egy termékkategóriától és az információ karnyújtásnyira van tőlük, könnyedén tájékozódhatnak, hogy hol, hogyan és mennyiért érik el, amit akarnak. A gyártóknak ismerniük kell a célcsoportot és ki kell tudják szolgálni az igényeket ­ahhoz, hogy versenyképesek tudjanak maradni, ami sokszor komoly kihívást jelent. A pelenkák esetében fő szempont a minőség, de szintén fontos a fenntarthatóság, a dizájn, a termék elérhetősége, a bolti meg­jelenés és természetesen az ár, illetve promóciók. Mindennek eleget tenni pedig nem kis kihívás a gyártók számára.
„Pelenkára szükség van járványtól függetlenül, így jelentős ingadozás nem figyelhető meg a piacon. 2020-as felmérésünkből megtudtuk, hogy a pandémia hatására a márkahűség felértékelődött és a szülők inkább választják a már jól bevált pelenkát. Az online pelenkavásárlás nagyon jelentős hazánkban, különösen a járvány hatására ugrott meg a webshopok pelenkaforgalma. Svéd anyacégünk adataival össze­hasonlítva látjuk, hogy Magyarország a skandináv országok előtt jár az online pelenkavásárlás tekintetében” – tudtuk meg Tölgyesi Grétától, a Libero senior brand managerétől.
A folyamatosan fejlődő gyártástechnológiáknak köszönhetően a pelenkák egyre vékonyabbak, rugalmasabbak és kényelmesebbek a babák számára. Jelentősen nőtt a légáteresztő képesség egyes pelenkák esetében és elérhetőek rendkívül puha anyagból készült pelenkák is. „A szülők számára a termék minősége rendkívül fontos, szivárgásmentes megbízható megoldást keresnek, mindezt megfelelő ár-érték arányban. A fenntarthatóság, gyermekeink jövője szintén egyre magasabbra kerül a prioritási listán. Jellemzőnek mondható, azonban a szülők könnyen váltanak és próbálnak ki más márkát, amennyiben „balesetek” fordulnak elő a megszokott pelenkánál. Ez leginkább a baba súlygyarapodásakor szokott előfordulni” – fejtette ki a manager.
A pelenkák összetétele egy rendkívül fontos kérdés, hiszen a lakosság minimum egynegyede szenved valamilyen kontaktallergiától és a babák kitettsége még ennél is nagyobb. „A pelenka légáteresztő képessége és az anyaghasználat kulcsfontosságú egy allergiára hajlamos baba esetében. Büszkék vagyunk rá, hogy a Libero pelenkák mindegyike rendelkezik a Nordic Asthma&Allergy tanúsítvánnyal, amely biztosítja, hogy a termékeink megfelelőek és csökkentik az allergiás reakciók kockázatát az arra hajlamos babák esetében is” – magyarázta Tölgyesi Gréta.

A drogériák továbbra is uralják a pelenkapiacot

A babakozmetikai termékek között a legnagyobb kategória a pelenka, amelynek értékbeli eladása csaknem elérte a 23 milliárd forintot a 2021. április – 2020.májusi időszak során. Ez 1%-os csökkenés az ezt ­megelőző 12 hónaphoz képest. A NielsenIQ kiskereskedelmi indexe szerint az elmúlt 12 hónapban mintegy 360 millió darab pelenkát vásároltak a magyar fogyasztók, ami közel 7%-os visszaesést mutat a korábbi időszakhoz képest.
A gyártói márkás és a sajátmárkás termékek közt 60–40 arányban oszlik meg a kategória éves értékbeli eladása a gyártói márkák javára.
Az értékbeli eladás erősen koncentrált a külön­böző csatornákat tekintve. A drogáriák súlya ­tovább erősödött, ebben a bolttípusban realizálódik az érték­beli forgalom több mint fele, 54%-a. ­Második helyen a 2500 m2-nél nagyobb üzletek állnak, a forintban mért eladás közel egynegyede itt zajlik. Ez egy százalékpontos csökkenést mutat az előző perió­dus­hoz viszonyítva. Számottevő még a 401–2500 m2-es csatorna, amely csaknem a piac egyötödét teszi ki. A NielsenIQ által mért online üzletek értékesítése ugyanakkor dinamikusan növekedett a vizsgált időszakban. Több mint 70%-ot növekedett az értékbeli forgalmuk, így jelenleg ­4%-ot hasítanak ki a teljes pelenkapiac értékesítéséből.

MINŐSÉGI ÉS FENNTARTHATÓSÁGI SZEMPONTOKNAK IS MEGFELELVE
A járvány a babaápolási termékek piacán is egyértelműen átrendezte a vásárlási szokásokat. A leginkább érezhető hatás a babaápolási piac online színtérre tolódása és erősödése volt. Fontos, hogy a márkák a megfelelő platformokon folyamatos aktivitással, edukatív anyagokkal és naprakész információkkal lássák el a fogyasztókat.
„Amennyiben a vásárló elégedett volt a szolgáltatással és a termékkel egyaránt, úgy visszatérő vásárlóvá vált, viszonylag könnyebben, mint a járvány előtti időszakban. A forgalom azon márkák esetében nőtt, akik kreatívan tudtak reagálni a vásárlási szokások alakulására. Örömmel jelenthetjük, hogy a Moltex Pure & Nature márkának ez sikerült ebben a kihívásokkal teli időszakban” – árulta el Varga Martin, a Prezentex kereskedelmi vezetője.
Igen aktív időszak van a gyártók háta mögött az elmúlt években. A minőségi elvárások továbbra is kiemelkedőek, de előtérbe kerültek a fenntarthatósági szempontok is. Mindkét elvárásnak a lehető legnagyobb mértékben kell megfelelni, hogy a vásárlók elégedett legyenek.
„A legjelentősebb kihívás, ami szerencsére a márkánk szívügye is, a fenntarthatósági szempontok előretörése és erősödése a babaápolási piacon belül is. Összetett feladat egyszerre ezen kötelezettségek teljesítése és a minőségi színvonal fenntartása. Ezen szempontok figyelembevételével termékeinket mi is továbbfejlesztettük. Minőségi változás a „Channel” nedvességszívó csatornák beépítése a pelenkánkba, mely hatására a folyadék eloszlása sokkal gyorsabb és hatékonyabb, illetve a SeconDRY® technológia továbbfejlesztése, mely ­hatására akár kétszer gyorsabb kiszáradást tudunk elérni a pelenka felső rétegében. Fenntarthatósági fejlesztésünk, hogy a ­belső, közvetlenül a baba bőrével érintkező rétegben, 100%-ban természetes, növényi eredetű összetevőket használunk. Ezen természetes anyagok, így mind a kukorica és cukornád, felelős gazdálkodásokból származnak. A Moltex pelenkák CO2 semlegesen készülnek” – tájékoztatott a vezető.
A pelenkaválasztás során a szülők számára az egyik legfontosabb szempont a lehetséges irritációk és allergiás reakciók elkerülése. „A Moltex pelenkák teljes mértékben mentesek a klórtól, latextől és egyéb illatanyagtól, hiszen ezen anyagok kiemelt szerepet játszanak a lehetségesen fellépő irritációban. 5 csillagos bélyeget kaptunk a Dermatest intézménytől, amely egy erős visszacsatolása annak a ténynek, hogy termékeink biztonságosak és nem okoznak irritációt, illetve egyéb allergiás reakciókat” – tudtuk meg Varga Martintól.

A LEGAPRÓBBAK JÖVŐJE A TÉT
Egyre nagyobb a babáknak szánt termékek kínálata a piacon, ezért a gyártóknak folyamatosan figyelni kell a fogyasztók részéről jelentkező igényeket és gyors válaszokat kell adniuk ezekre. Mindezek mellett nőtt a környezettudatos vásárlók száma is, akik igénylik a minőségi környezetbarát termékeket, így a gyártóknak a termékfejlesztésben is élen kell járniuk.
„A járvány egyik pozitív hozadéka, hogy a szülők, a gyermekgondozók tudatosabban választanak a babaápolási termékek kínálatából. Fokozottabban figyelnek arra, hogy azok a termékek, amelyekkel csecsemőiket, gyermekeiket ápolják, gondozzák, amelyek közvetlenül érintkeznek a baba bőrével, ne csak gyengédek legyenek, de lehetőleg a legtisztábbak is, mentesek minden irritáló, allergizáló anyagtól, egyben rendelkezzenek baktérium- és vírusölő tulajdonságokkal is. Ennek köszönhetően kizárólag természetes alapanyagokból készült Csepke Baby termékeink forgalma jelentősen megnőtt” – tudtuk meg Kulcsár Ildikótól, a Naturcleaning ­márka megálmodójától.
A Naturcleaning vásárlói számára rendkívül fontos a ­tiszta, minőségi alapanyag, valamint a környezettudatosság. A Naturcleaning termékcsalád tagjai nem tartalmaznak klórt, parabént és foszfátot, valamint pálmaolaj mentesek, továbbá biológiailag jól lebomlanak. Mindezek mellett a termékek műanyagflakonjait visszaváltják és újratöltik, ezzel csökkentve a cég ökológiai lábnyomát.
„Mi a gyermekeket helyezzük fókuszba, hiszen a legapróbbak jövője a tét. Vállalkozásunk éppen ezért kizárólag olyan alapanyagokat használ a Naturcleaning termékek fejlesztések során, amelyek a csöppségek egészsége mellett a fenntarthatóság szempontjainak is maradéktalanul megfelelnek. Csepke Baby termékeink évek óta kizárólag növényi alapanyagokból készülnek. Az újszülötteknek szánt változatai illat- és allergénmentesek, 3 hónapos kortól pedig a mesterséges illatanyagok helyett természetes illóolajokkal gondoskodunk a baba egészséges ápolásáról. Innovációnk, hogy Csepke Baby mosószereink összetétele lehetővé teszi, hogy termékeinket a mosható pelenkáknál is biztonsággal alkalmazzák. Egyik legnépszerűbb termékünk a Csepke Baby mosogatószer és cumisüvegmosó, amelyet úgy fejlesztettünk ki, hogy a kisbaba eszközeit (cumis­üveg, rágóka, csörgők, evőeszközök, játékok) már a születéstől kezdve tisztán tarthassuk mindenféle allergén anyag nélkül” – tudtuk meg a vegyész, természetgyógyász ügyvezetőtől, aki hozzátette: „Termékeink 1/3-a online kerül értékesítésre. Webáruházunkon a www.naturcleaning.hu–n keresztül az ország egész területén ki tudjuk szolgálni környezettudatos vásárlóinkat. Mindezek mellett számos bioboltban és drogériá­ban is jelen vagyunk, így visszük testközelbe egészséges, egyben környezettudatos termékeinket a fogyasztókhoz.”

A TERMÉSZETKÖZELISÉG EGY FONTOS TREND
A babaápolási piac egyik természetes sajátossága, hogy a születés­szám alakulása alapvetően befolyásolja. Így nagysága viszonylag behatárolt. Ráadásul a magyar cumi és cumisüveg piac kifejezetten sokszereplős, számos márka megtalálható a kínálatban. Azonban jellemzően azok a márkák tudnak teljesíteni, amelyek komoly figyelmet fordítanak a minőségi termékekre és a fogyasztók edukálására is.
„Legújabb fejlesztésű cumink két olyan termékelőnyt is magában foglal, ami kiemelt jelentőségű a cumi választásnál. A MAM Supreme cumik rendkívül vékony és rugalmas cuminyaka lehetővé teszi a száj természetesebb összecsukását, kialakítása csökkenti a fogak szabálytalan növekedésének kockázatát, amit klinikai kutatás is igazolt. Az extra nagy­méretű levegőnyílásokkal megtervezett cumi pajzs lehetővé teszi, hogy a baba érzékeny bőre lélegezhessen. Ezenfelül a kivételes dizájnnak köszönhetően a szülők akkor is láthatják a baba mosolyát, amikor bent van a cumi a szájában. Egy másik idei innovációnk az éjszakai ivópoharak bevezetése. Ennek nagy előnye, hogy az ergonomikusan kialakított, ­világító fogóka segítségével éjszaka is könnyedén meg lehet találni az ivópoharat a sötétben” – ­ismertette a cég újdonságait Kőrösy Gabriella, a MAM Hungária Kft. értékesítési és marketing vezetője, majd hozzátette: „A termékinnovációk rendkívül fontosak a piacon és számunkra kifejezetten, hiszen azon dolgozunk, hogy a lehető legjobb termékeket biztosítsuk a baba fejlődéséhez. Vállalatunk saját kutatási és fejlesztési részleg­gel rendelkezik, amely világszerte 30 orvosszakértővel szoros együttműködésben dolgozik az új termékek fejlesztésén.”
A vásárlók még mindig elsősorban a rokonok, ismerősök ajánlásai alapján választanak, ami az elmúlt években kiegészült azzal, hogy nagyban támaszkodnak a közösségi média felületeken, csoportokban ajánlott, látott terméktesztekre, információkra. De az is megfigyelhető, hogy nő azoknak az aránya, akik sokkal tudatosabban döntenek, feltérképezik az elérhető márkákat, ajánlatokat és egyre nagyobb körültekintéssel vásárolnak.
„A természetközeliség egy fontos trend a cumik, cumisüvegek piacán is, és mivel termékeinknél nemcsak a minőség, de a stílus is meghatározó, igyekszünk ebben az irányban is újdonságokat hozni a vásárlóknak. Idén vezettük be a matt felületű, természet ihlette színekkel és mintákkal rendelkező Matt Forest cumi és cumisüveg családunkat, amit már az első megjelenéskor lelkesen fogadtak a szülők. A babaápolási kategóriákban szereplő termékeknél kiemelten fontos, hogy bababarát anyagokból készüljenek, és előírás, hogy BPA mentesek legyenek. Mi a minőségben nem isme­rünk kompromisszumot, így a normál biztonsági előírásokat messze túlteljesítve állítjuk elő a termékeinket” – tudtuk meg a vezetőtől.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2021. júniusi szám)

belelapozok