A húsvét ünnepe napjainkban is megőrizte tavasz­ünnep jellegét, amikor a legtöbb ­háztartásban sonkát, tojást, süteményeket tálalnak. Noha a világjárvány hatással lehet a húsvéti forgalomra is, a kereskedelmi hálózatok idén nagyobb forgalomra számítanak a tavalyinál.

Frissáruval és klasszikus termékekkel
Hazánkban a húsvét elképzel­hetetlen locsolkodás, családi össze­jövetelek nélkül. A korona­vírus-járvány miatt a nagy családi, széleskörű baráti találkozások idén is biztosan elmaradnak, illetve csökkennek, ami azonban a vásárlókedvet nem befolyásolja.
„Egy éve tart ez a sajátos helyzet, azonban a tavalyi ünnephez képest nagyobb forgalomra számítunk, mert úgy gondoljuk, a ­lakosság megtanult a pandémiával felelősen együtt élni” – fogalmazott kérdésünkre Tóth Géza. A Co-op Hungary Zrt. vezérigazgatója, mint elmondta, a vásárlók fegyelmezet­ten betartják a biztonsági szabályokat, ennek ellenére, ahogy karácsonykor is, talán nagyobb nyitottság tapasztalható a szűkkörű, családi ünneplésre, mint tavaly húsvétkor, közvetlenül a járvány kitörése után. A pandémia alapvetően nem befolyásolja a Coop üzletek húsvéti kínálatát.
A tavalyihoz képest a jelenleg is érvényben lévő korlátozások és betartandó biztonsági szabályok ellenére idén kereskedelmi szempontból egy normalizálódott helyzetben várható a húsvét, ennek megfelelően a vásárlók felkészülése is kiegyensúlyozottabb lehet – véli Tóth Géza. A vezérigazgató­tól megtudtuk, a Coopnál március közepe után számolnak az ünnepi vásárlások élénkülésére, de a forgalom meghatározó részét a húsvétot megelőző hétre várják.
A tapasztalatok szerint a Coop üzletekben a húsvéti ünne­pek előtt főként a frissáruk és az idénytermékek terüle­tén (pl. húsvéti sonka, tojás, kiegészítő termékek) tapasztalható felfutás, illetve a klasszikus szezonáruk (pl. csokinyúl, csokitojás) iránt nagyobb az érdeklődés.
A Coop elsősorban az élelmiszertermékek kínálatára koncentrál: az üzletlánc főként friss húsok és húskészítmények, zöldségek és gyümölcsök, valamint szezonális édességek széles skálájával készül, amelyek az ünnepi asztal részei minden évben.
A lánc húsvéti kínálatára a nagyobb üzleteiben kiemelt kihelyezésekkel, vagyis másodlagos megjelenítésekkel és egyedi szállítói displayekkel hívja fel a figyelmet.

A megszokott ünnepi kínálaton túl
Az ünnepek előtti időszakban egyértelműen megnő a húsvéti ünnepkörhöz kapcsolódó termékek iránti kereslet az ALDI üzletekben. Ilyenkor a szezonális, tradicio­nális ételekhez, süteményekhez szükséges alapanyagokat, a locsolkodáshoz szükséges termékeket keresik a vásárlók, valamint a játékok és az ajándékok kelendők, tudtuk meg az ALDI Magyarország üzletlánctól.
Mint ismertették, az ALDI gondosan kialakított, gazdag választékú szezonális kínálata tökéletesen illeszkedik a húsvéti készülődéshez. „A pandémia, a tavalyi karantén időszaka és a mostani korlátozások kapcsán egyértelműen látszik, hogy az otthoni sütés-főzés rendkívül ­hangsúlyossá vált, ami természetesen az ehhez kapcsolódó termékek ­iránti kereslet növekedését eredményezte, ez a fokozott érdeklődés, a nagyobb kereslet feltehetően a húsvéti időszakra is érvényes lesz” – közölték.
Az idei évben is nagyon gazdag sonkakínálattal ­várja vásárlóit az ALDI. A klasszikus füstölt comb, füstölt főtt tarja, füstölt csülök mellett Kőrishegyi mestersonkával, dió­sonkával és füstölt kötözött lapockával is színesítik a szezonális húskínálatot.
Az édességek közül a szezonális termékeké ilyenkor a főszerep, keresettek a különféle csokoládéfigurák, a töltött és töltetlen csokoládétojások, az előre összeállított húsvéti csomagok és más szezonális édességek, valamint a gumicukor.
Mint megtudtuk, az ALDI húsvét előtt újdonságokkal, különféle akciókkal, displayekkel készül a vásárlói számára. Az áruházlánc idén húsvétkor is számos újdonságot kínál, országosan, a készlet erejéig elérhető termékeket, amelyekről a vevők az online is elérhető katalógusokból tájékozódhatnak. A szezonális ajándékkatalógusban a vásárlók megtalálhatják az ideális ajándékot és kedvükre válogathatnak a gazdag szezonális dekorációkból is.

Az ALDI friss tapasztalatai szerint a vásárlók már a pandémiával járó korlátozásokhoz igazították a vásárlási szokásaikat, úgy alakítva a bevásárlásaikat, hogy azok illeszkedjenek a jelenlegi helyzethez. A tavalyi, az első hullám kapcsán kialakult pánikszerű felvásárlások során márciusban nagyobb mennyiségű tartós élelmiszert vásároltak, így értelemszerűen ezek iránt a termékek iránt áprilisban csökkent a kereslet, és a kosárérték sem volt kiugróan magasabb, mint az ünnep előtti időszakban.
A megváltozott vásárlási szokásokra való tekintettel, az ALDI idén márciusban kiegyensúlyozottabb forgalommal számol és azzal, hogy a megszokott, húsvét előtti nagy­bevásárlások idején, nagypénteket megelőző csütörtökön, valamint az azt követő napon, nagyszombaton erősebb forgalom jellemzi majd az üzleteket. A vállalat várakozása szerint az ünnepet követő napokban is erősebb forgalom várható, ez főleg a hó eleji nagybevásárlásoknak tudható be.
Az ALDI üzleteiben már február eleje óta kaphatók a húsvéti szezonális édességek, amelynek kínálata folyamatosan bővül. Ebben az időszakban külön blokkban rendezve kínálja a sütéshez szükséges termékeket, ezzel is megkönnyíti a szezonális desszertek, sütemények hozzávalóinak összeválogatását, beszerzését. Az áruházlánc a húsvét előtti időszakban a klasszikus húsvéti termékek (sonka, tojás, kalács), valamint a sütési hozzávalók iránti kereslet növekedésével számol, ennek megfelelően – a kínálat folyamatos bővítése mellett – igyekszik garantálni a termékek folyamatos elérhetőségét.
A szezonális édességek külön blokkba való ­rendezése mellett az ALDI üzleteiben a különféle sütési kellékek külön display-en is helyet kapnak, így a vevők ­számára még egyszerűbb és kényelmesebb a húsvéti alapanyagok beszerzése.

Széles kínálattal a járvány alatt is
A tavalyi 2020-as húsvéti és karácsonyi vásárlási tendenciát látva, a járványhelyzet ellenére továbbra is az ünnepet megelőző pár napban tapasztalható a legnagyobb forgalom a boltokban (illetve az ünnephez közeledve nő hétről-hétre a kereslet az ünnepi hozzávalók iránt), így az idei évre is hasonló tendenciára számít a Tesco áruházlánc, különösen azért, mert a húsvéti ünnepi menühöz sok frissáru tartozik.
„Ugyanakkor ­továbbra is arra kérjük vásárlóinkat, hogy amit csak tudnak, szerezzenek be időben, ne hagyják az utolsó pillanatra a vásárlást. Mi mindent megteszünk ­annak érdekében, hogy biztosítsuk a biztonságos vásárlási körülményeket – mind az áruházainkban, mind pedig online szolgáltatásink során –, munkatársainknak pedig a biztonságos munkavégzéshez szükséges feltételeket” – hangsúlyozta a Tesco ­sajtóosztálya.
Hagyományosan az ünnepi menü hozzávalói a legnépszerűbbek húsvétkor, tehát a tojás, sonka, torma, hónaposretek, kalács, az édességek, illetve a dekorációs termékek, ugyanakkor az aktuálisan érvényben levő korlátozások és vírushelyzet befolyásolhatja az ünnepre való készülést.
Mint megemlítették, alapvetően a zöldség-gyümölcs választékot és keresletet a járványhelyzet nem befolyásolja; a Tesco alapválasztéka után folyamatosan nagy az érdeklődés, s a tavasszal érkező friss zöldségek pedig újabb vitaminforrást jelenthetnek, melyek miatt talán még népszerűbbek lesznek.

A járvány hatására egyértelműen látszik, hogy a készítmény kategórián a vásárlók szívesebben választanak csomagolt termé­keket. Ha pedig húsvét, akkor a sonkatermékek kerülnek előtérbe. A legnépszerűbb termék a kötözött lapocka, melyből idén mintegy 300 tonnát tervez értékesíteni a hálózat. Ezeken felül keresettek még a klasszikus sonkák – dió, comb – és a „Békebeli” termékek is. A különlegességeket, nemzetközi ízeket kedvelők is széles választékkal találkozhatnak, elérhető lesz Serrano sonka, Tapas tálak és Chorizo kolbászok is.
A friss és csomagolt tőkehús kategóriában húsvét idején az áruházlánc kínálata jellemzően nem változik, de szezonális jelleggel néhány különlegességet is kínál, például az ínyencek számára megtalálhatók lesznek sous vide termékek, bárány lapocka, töltött sertés szűzpecsenye, kacsa comb-mellfilé csomag is.
A pékáru vonatkozásában a járvány jelentősen megváltoztatta a vásárlói szokásokat: sokkal népszerűbbek lettek az előre csomagolt termékek. Így húsvétkor is ennek a trendnek megfelelően készülünk sós és édes húsvéti kaláccsal, répatortával, zserbóval és egyéb süteményekkel. De helyet kap a tavaszi friss pékáru kínálatban a frissen sütött diós és mákos bejgli, valamint a tormás-sonkás rúd is.
Ami a tojás kategóriát illeti, a húsvét előtti hónapban az éves mennyiség valamivel több, mint 10%-át értékesítjük. Átlagban kétszer annyi tojást értékesít ilyenkor az üzletlánc, mint egy átlagos héten. Mint megtudtuk, a Tescóban kapható tojások szinte kizárólag magyar szállító partnerektől származnak, import tojás csak esetenként fordul elő, s ekkor is kizárólag az S-es méretű tojások esetében.
„A pandémiás időszak tapasztalata, hogy vásárlóink szívesebben választják a nagyobb kiszereléseket, illetve megnőtt a kategória online forgalma. Ez utóbbi esetben jellemzően a magasabb árponttal rendelkező termékek népszerűek” – közölték.

Ünnep sonkával és frissáruval
A járványhelyzet ellenére az áprilisi ünnep idején jelentős forgalombővüléssel kalkulál a SPAR. A vevők a pandémia kialakulása óta kevesebbszer, de alkalmanként jóval többet vásárolnak. A SPAR a hagyományosan bőséges ünnepi árukínálatát újdonságokkal, többek között rövid ideig elérhető, exkluzív termékekkel egészíti ki több árucsoportban is.
„A koronavírus világjárvány nagyban rányomta a bélyegét a tavalyi húsvétra, az első hullám éppen az ünnepre és az azt megelőző beszerzési időszakra esett. Az eltelt egy évben kényszerűen módosultak az üzletlátogatási szokások: a vevők kevesebb alkalommal, de esetenként többet vásárolnak. Ezért a húsvétra általában jellemző forgalombővülés idén valószínűsíthetően úgy érvényesül, hogy kiemelkedően megnő az átlagos vásárlói kosár egyszeri értéke” – mondta Maczelka Márk, a SPAR Magyarország ­kommunikációs vezetője.
A SPAR ezért már márciustól feltölti az áruházak polcait a húsvéti sláger termékekkel, sonkákkal, füstölt árukkal, kalácsokkal és bejglikkel, illetve a többi szezonális árucikkel, hogy minden pillanatban a lehető legszélesebb választék fogadja a vásárlókat mind az alacsonyabb árfekvésű, mind a prémium kategóriás termékeket illetően. Ezzel is szeretnék segíteni a vásárlókat abban, hogy a csúcsidőszakot elkerülve, minél kevesebb kontaktust teremtve tudjanak bevásárolni az ünnepre a járvány idején is.
A SPAR saját húsüzeme, a Regnum Húsüzem és Oktatóközpont ebben az évben is megnövelt kapacitással gondoskodik a komplett üzlethálózat ellátásáról. A ­perbáli gyártóegység idei ünnepi újdonsága a – csemegepultos és előre­csomagolt változatban is előállított – füstölt hátsó csülök. Húsvét idején a szokásosnál jóval nagyobb kereslet mutatkozik a füstölt termékek iránt, de nagy érdeklődésre számíthat a kötözött lapocka is. Emellett mások mellett az áruházak pultjaiba kerül a SPAR páros- és parasztkolbász, az S-Budget füstölt kolbász, „Hazai, Szeretem” márkanév alatt sült-hagymás borjúmájas- és kolbász, valamint az S-Budget és a Regnum főtt-füstölt császárszalonna.
A SPAR Magyarország idén húsvétkor a húsok, húskészítmények, sonkák bővebb kínálata mellett az ilyenkor szintén kelendőbb édes és sós kalácsok, különböző töltésű és ízesítésű bejglik, sütési alapanyagok, desszertek, illetve a klasszikusabb és újabb fűszerezésű különleges sajtok választékát is szélesíti. Természetesen idén is erős kereslet ­várható a tojás iránt, különösen a SPAR választékában tavaly tavasztól elérhető szabadtartásos típus iránt is.
A SPAR Online Shop a húsvét időszakában, a nagypéntek utáni szombaton is a megszokott idősávokban várja a vásárlói megrendeléseket a házhozszállítási és az áruházi átvételi szolgáltatás keretében. A vállalat webshopja teljes kapacitással készül a várhatóan jóval nagyobb forgalomra.

Frissárutól az édességig
Az Auchan Retail Magyarország minden fogyasztói igényt igyekszik kiszolgálni. Ennek megfelelően a klasszikus termék­körök – mint például a sonka, karaj, tarja, csülök, paraszt­lapocka és parasztsonka – idén is ugyanúgy megtalálhatók a húsvéti kínálatban, mint a tavalyi évben. Idén viszont a vállalat további termékeket is az előtérbe helyez úgy, mint a kolbászt, szalonnát és a tepertőt.
A húsvéti időszakban a legnagyobb kereslet a húsvéti csokoládéfigurák és csokoládétojások iránt van, de a ­szeletes csokoládé és a cukorka kategóriákban is kiugró mértékű növekedés tapasztalható az Auchan áruházakban. „Ha az alapvető élelmiszereket nézzük, azt mondhatjuk, hogy az otthoni sütéshez szükséges liszt és a segédanyagok iránti igény kiemelkedő” – fűzte hozzá az Auchan sajtóosztálya.
Mint megjegyezték, az édesség osztályon minden kategóriában nagymértékű növekedés tapasztalható, ­amellett, hogy a desszert és a praliné esetében ez kisebb mértékű, mert ezeknek a termékeknek a forgalma nemcsak a húsvét­tól függ, hanem más, kisebb szezonok is befolyásolják, mint például a nőnap. Értelemszerűen megnő a kereslet a füstölt húsáru iránt is, ez a húsvétot megelőző két hétben szinte napról napra lényegesen emelkedik.
„A lakásdekor és konyha osztályunkon nagyon keresettek a tavaszi és a nyúl mintájú, kedvező árú kiegészítők, amivel a vásárlók nagyobb beruházás nélkül tavaszi hangulatot varázsolhatnak az otthonaikba. Ilyenek például a ­tavaszi és húsvéti étkészletek, bögrék, szalvéták, asztalterítők, műanyag­tojások, tojásbevonók, tojásfestékek, ­dekorációk stb.” – sorolta az Auchan sajtóosztálya.
„A húsvéti ajándékok kapcsán is sokan keresik fel áruházunkat, többen itt szerzik be a játékokat, akár a szabadtéri játékokat, a locsoló kölnit, de ebben az időszakban megnő az kereslet a tavaszi virágok, kertészeti cikkek,­ kerti húsvéti kiegészítők (nyuszis beszúró, kerti dekor) iránt is” – tudtuk meg.

Kiegészítőkkel ünnepelhetünk
A dm üzletekben kevés kimondottan húsvéti termék kapható, ezek főleg home design cikkek, amelyek iránt a jelenleg nehézségeket ­okozó járványtól függetlenül ugyanúgy megmaradt a ­vásárlási kedv, mint a korábbi években.
Horváth Tímea, a dm Kft. szortiment menedzsere elmondta, hogy a szezonális termékeknek külön állványt biztosítanak az ünnep előtti 1–1,5 hónapban, így könnyítik meg azoknak a vásárlóknak az eligazodását, akik kimondottan húsvéti cikkeket keresnek.
„A tavaszi-húsvéti szalvéták kb. másfél hónappal húsvét előtt kihelyezésre kerülnek üzlethálózatunkban, amelyek iránt egyből megindul a kereslet. Ilyenkor nagyobb hangsúly helyeződik a lakás csinosítására, illatosítására, így kedveltek az illatgyertyák, húsvéti dekorációs kiegészítők már az ünnepeket megelőzően is” – ismertette Horváth Tímea, hozzáfűzve, hogy az ünnepre a gyertyák és szalvéták mellett akasztós díszeket, ablak- és szobadekorációs cikkeket, ­sütési kiegészítőket kínálnak a vásárlóknak.
A dm idei húsvéti kínálatából a szortiment menedzser egy türkiz színű húsvéti teáskannát emelt ki, amelyhez
2 darabos teásbögre szett is vásárolható, illetve kiegészíthető a vásárlók ízlése szerint számos különböző aromájú teával.
„A húsvéti ­élelmiszerválaszték dmBio termékekre szorítkozik minden évben” – hangsúlyozta Reményi Rita, a dm Kft. szortiment menedzsere. Mint ­mondta, a megszokott alaptermékeken kívül, mint pl. húsvéti tea, répakeksz vagy csokitojás, minden évben szolgál valami újdonsággal a húsvéti szezon. Idén epres-rebarbarás desszert, nugátos vagy citromos csokoládéval borított ­mandula, málnás kakaóbabos tört csokoládé, marcipános csokitojás egészíti ki a szezonális kínálatot.
Kanyó Roland, a dm Kft. marketing és PR-menedzsere megemlítette, hogy az online forgalom a pandémiának köszönhetően ­közel egy éve folyamatos fejlődést mutat. „Az elmúlt három hónapban az előző évhez képest 460%-os ­növekedést sikerült realizálnunk. Ez nagyrészt a jelenlegi helyzetnek, de ezen felül az új szolgáltatásoknak is köszönhető. Januárban ünnepeltük a shop fennállásának 3. születés­napját, ettől a gazdasági évtől kezdődően már többszörös pontokat is tudnak gyűjteni a törzsvásárlók és 15.000 Ft felett ingyen kiszállítást is biztosítunk vásárlóinknak” – ismertette Kanyó Roland, hozzá­téve, hogy a legkeresettebb kategóriák továbbra is a baba, pelenka, papír és háztartás a nagy kiszerelések és a kényelmi funkciók miatt.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2021. márciusi szám)

BELELAPOZOK: