Néhány évtizede a tésztát bűnbaknak kiáltották ki magas szénhidráttartalma miatt. Ezzel az állítással azonban nyugodtan szembemehetünk, hiszen maga a szénhidráttartalom még nem minden. A tészta mindössze két komponensből áll: lisztből és tojásból. Semmilyen adalékanyagot nem tartalmaz, inkább azzal kell vigyázni, hogy mit teszünk rá, hogy ne legyen belőle egy hatalmas energiabomba. S ha valakit mégsem sikerült ilyen könnyen meggyőzni, nos a piacon ma már minden igényt kielégítő, ételallergiát és diétát figyelembe vevő tészta-paletta (durum, bio, paleo, szénhidrátcsökkentett, gluténmentes, vegán, stb.) található. Olyan tészták garmada, amelyek bátran lehetnek az egészséges táplálkozás alappillérei.

Tradicionális vonalon
Habár ma a tojás nélküli tészták hódítanak, nekünk magyaroknak még mindig a tojásos tészta a kedvencünk. Attól függően, hogy egy kilogramm liszthez mennyi tojást adunk, lesz 2, 4 vagy 8 tojásos egy tészta. A magas tojástartalomtól pedig nemcsak szép színe és jobb állaga lesz a tésztának, de a tojás hasznos tápanyagai is hozzáadódnak. „Nekünk is a nyolc tojásos termékeink a legnépszerűbbek. A tészta fogyasztási szokásai folyamatosan változnak, mindig vannak új irányzatok a táplálkozásban. Lépést tartunk, alkalmazkodunk az új trendekhez, de bízunk benne, hogy a hagyományos, tradicionális termékeink mindig értéket fognak képviselni” – mondta Bognár Erik, a Bognár és Társa 2001 Kft. ügyvezetője, aki úgy tapasztalja, hogy a hazai tésztatermékek iránt növekedőben van a kereslet és mindent meg is tesznek azért, hogy ez a növekedés tovább emelkedjen. „A négy tojásos 500 grammos kiszerelésünk iránt növekedett érezhetően mostanában a kereslet, de a 250 grammos nyolc tojásos tészták esetében is tapasztaltunk emelkedést” - tudtuk meg az ügyvezetőtől.
Egyre inkább fontos az embereknek, hogy a pénzükért minőséget vásároljanak. „Állandó partnerekkel dolgozunk, akik kiemelkedő minőségű alapanyagokkal látnak el minket, a munkafázisok minden elemében, az alapanyag átvételétől a gyártáson át a kiszállításig részt veszünk, így tudjuk garantálni a magas minőségű termékeket a vevőink megelégedettsége érdekében” - magyarázta Bognár Erik.
A minőség mellett egy másik fontos szempont a ­tudatos fogyasztók számára, hogy a tészta beilleszthető legyen az egészséges étrendjükbe. „Hüvelyesek lisztjéből kezdtünk el tésztákat készíteni, jelen pillanatban vörös lencsés orsótészta, illetve csicseriborsós orsótészta van jelen szortimentünkben, ­továbbá teljes őrlésű tönkölytésztáinkat tudjuk ajánlani az egészség­tudatos fogyasztóknak” – ismertette az ügyvezető, aki a jövőbeli terveiket illetően elárulta, hogy „két új tésztaformátummal fog gazdagodni kínálatunk. Lesz egy új 4 tojásos ízesített termékünk, illetve tönkölylisztből készülő termék­család is hamarosan bevezetésre kerül. Folyamatosan találkozunk újdonságokkal mind az alapanyagok, mind a csomagolás tekintetében. Különös figyelemmel követjük a környezetbarát csomagolási újdonságok megjelenését.”

Jubileum alkalmából több új termék várható
Az elmúlt évben határozottan növekedett a száraztésztapiac. Ez a növekedés nem csak a pandémiás vásárlási láznak volt köszönhető, a termékek iránti magasabb érdeklődés egész évben megfigyelhető volt. A durum termékek iránti kereslet növekedés továbbra is érezhető. A teljes kiőrlésű vagy speciális alapanyagból készülő termékek piaci súlya viszont továbbra is alacsony. Kiszerelések tekintetében a köret tészták esetében az 500 grammos, míg a levesbetéteknél a negyed kilós csomagok a legelfogadottabbak és legkeresettebbek a fogyasztók részéről.
Az elmúlt időszak rávilágított arra, hogy a rövidebb értékesítési lánc egy biztosabb termékellátást tesz lehetővé, így a magyar eredet a kereskedők és a fogyasztók részéről is fontosabbá vált. A szolgáltató szektor sajnálatos visszaesésével növekedett az otthoni fogyasztás és elmondható, hogy a vásárlók nagyobb mértékben keresték a megbízható, márkázott termékeket. A megbízható forrásból származó, magasabb minőségű alapanyagokból készült termékek pozitív megítélése növekedett az elmúlt időszakban.
„A tavalyi évtől a teljes Vita Pasta durum és 8 tojásos termék­családunkat új, praktikus, visszazárható, úgynevezett blokktasakban kínáljuk. A fogyasztói előnyök mellett a megfelelő polckép kialakításában is segítséget nyújtanak ezek a termékek. Terveink között szerepel, hogy további cikkeket is ilyen csomagolásban fogunk piacra hozni az idei évben. Az idén ünnepli 50 éves fennállását a Gyermelyi Tésztagyár és ezáltal a Gyermelyi márka, a jubileum alkalmából több kategóriában, több új termékkel is készülünk. A Vita Pasta termékcsaládunkat több népszerű formával fogjuk bővíteni, emellett pedig egy új prémium termékcsaládot is létre kívánunk hozni. A durum alapanyagból, friss tojás hozzáadásával, bronz formázó matricával készülő termékek a száraztészta kategória legfelső szegmensét képviselik. A tavasz végén, nyár ­elején szeretnénk megjelenni ezekkel a termékekkel három különböző formátumban” – tudtuk meg Bokros Gábortól, a Gyermelyi Zrt. marketing igazgatóhelyettesétől, aki a cég további terveit illetően hozzátette: „Az idei évben új reklámfilmmel jelentünk meg, melyben egyaránt szerepet kaptak tészta, liszt és tojás termékeink is. A TV kampány mellett folytatjuk az erős online kommunikációnkat, a nagy felhasználókat célzó nyereményjátékunkat és a fogyasztók számára is több akcióval készülünk.”

A főzőautó is a járvány végét várja
A vásárlók egyre jobban keresik a minőségi termékeket és fordulnak a magyar termékek felé. A tészta összetevőiben nincs nagy titok: liszt és tojás. A vásárló a felhasználáskor azonnal szembesül vele, ha nem megfelelő minőségű alapanyagból készül a termék. „Azt gondolom, hogy a tésztapiacon mindig is valamelyest elsőbbséget élveznek a magyar termékek, hiszen a magas tojástartalom „magyar specialitás”, ha megnézzük a boltok polcait, a nem magyar tészták többsége tojás nélkül készül” – tudtuk meg a Soós Barbarától, a Soós Tészta Kft. ügyvezetőjétől. A magyar piac meglehetősen konzervatív. Bár egyre nő a kereslet az olasz formátumok (pl.: penne, spagetti) iránt, azért még mindig a hagyományos, magyar formátumok a legkedveltebbek. „A tapasztalat azt mutatja, hogy évről évre változnak valamelyest a fogyasztói szokások. A top termékek azért általában állandóak, de mindig akad egy-egy formátum, ami előtérbe kerül, vagy ami picit hátrébb szorul, amire igazán nincs magyarázat, mert nem promotáljuk jobban egyiket vagy másikat. Alapvetően a 8 tojásos termékeinket keresik legtöbben, főként a levestésztákat, mint a csiga vagy boglyas cérna, de egyre kedveltebbek a 4 tojásos köret tésztáink is.” – mondta az ügyvezető.
A COVID járvány hatására a nagyobb kiszerelések iránti kereslet drasztikusan csökkent. Ezeket inkább a vendég­látóipari egységek használják. A kis kiszerelésű termékek iránt pedig hullámzó a kereslet. Mennyiséget tekintve egyszerre többet vásárolnak az emberek, viszont a vásárlások száma csökken. A Soós Tészta Kft. a trendeknek meg­felelően durumlisztből is gyárt tésztát, melynek magasabb a rost_tartalma. „Itt két vonalat képviselünk: az olasz változatot, ahol nem adunk tojást a liszthez, illetve azért, hogy a durum tésztát kedvelő fogyasztók is visszaidézhessék a hagyományosabb ízvilágot, megalkottuk Gran Premio termékcsaládunkat, amely durumlisztből készülő, 8 tojásos termék” – magyarázta Soós Barbara.
Az idén 40 éves Soós Tészta Kft. Facebook követői számára egy „akkor és most” rovattal készül, hogy bemutassák honnan, hova fejlődött a cég az elmúlt négy évtizedben. „A mára elengedhetetlen közösségi médiás megjelenések közül kiemelném a Lázár Chef-fel való együttműködésünket. Ezen kívül a Magyar Termék „Vedd a hazait!” kampányban is részt veszünk, valamint megjelenünk támogatói szpotokban. Sajnos az elmúlt egy évben nem tudtuk használni főzőautónkat, amivel a járvány előtt folyamatosan jártuk az országot: elmentünk közvetlenül a fogyasztókhoz, megkóstolhatták a termékeinket és első kézből hallgathattuk meg a véleményüket. Természetesen, amint újra biztonságos, szeretnénk elindítani a főzőautót is” – árulta el az ügyvezető.

Gluténmentesen
A Gluténmentes Bt. egy családi vállalkozás, melynek profilját a neve is rejti, vagyis a glutén, mint gabonafehérje mellőzését egyes élelmiszerek gyártása során. Ezek az élelmiszerek nagy segítséget jelentenek a lisztérzékenyeknek, cöliákia betegségben szenvedőknek, akik étrendjében nem szerepelhet ez a fehérje, amely megtalálható a búza-, árpa-, rozs-, és zablisztben.
„Vállalkozásunk kifejlesztette a Cornito gluténmentes száraztésztát, melynek fő alapanyaga a kukoricaliszt, a termék koleszterinmentes, lisztérzékenyek, vesebetegek, tejcukorérzékenyek, tartósítószerekre és ételfestékre érzékenyek is fogyaszthatják, mely nagy kompetitív előnyt jelent e piaci szegmensben” – tudtuk meg Tóth Zoltántól, a Cornito tésztákat ­gyártó Gluténmentes Bt. ügyvezetőjétől.
A Cornito élelmiszercsalád már több mint 25 éve stabil szereplője a gluténmentes élelmiszerek piacának nemzetközi szinten is, köszönhetően a folyamatos kiváló minőségnek és annak, hogy a piaci viszonyok változásaira gyorsan tud reagálni. „Termékeink árát is sikerült ezidáig szinten tartani, nem kényszerültünk nagy áremelésre” – tette ­hozzá az ügyvezető, majd elárulta, hogy a vásárlóik számára nincs olyan, hogy kedvenc tésztaforma, időszakosan változó a fajták forgalma. „A téli hónapokban a levesbetétek forgalma nagyobb, más időszakokban a köret- és például tésztasalátának használható formák népszerűbbek. Ünnepi időszakokban a színes (tricolor) tésztáink forgalma növekszik. A száraztészták mellett a Cornito gluténmentes ostyák és a Cornito gluténmentes zsemlemorzsa a legkedveltebb termékünk. Az ostyákat 4 ­féle ízben (natúr, köményes, pizzás, fokhagymás) is gyártjuk” – avatott be az ügyvezető.
A vásárlók egyre szívesebben választják a hazai terméket, a bizalmuk növekedni látszik ezekben a termékekben. A ­piaci igények is folyamatosan változnak, egyre többen élnek egyedül­állóként, számukra a kisebb, „egyadagos” csomagolás lehet a megfelelőbb, mint a családi kiszerelések. „A Cornito tészták csomagolása teljesen megújul, illetve megjelenik egy prémium díszdobozos csomagolásunk is. Ehhez kapcsolódóan várhatók az őszi időszakban médiamegjelenések, illetve ­figyelemfelkeltő akciók. Vannak még tartalékok kapacitásunkban, úgyhogy ha úgy hozza az élet, egy hálózat kiszolgálása sem jelent akadályt” – tudtuk meg Tóth Zoltántól.

Régi idők ízei
A fogyasztók egészségtudatos szemlélete felerősödött, ezt az is igazolja, hogy egyre több megkeresés érkezik a Famíliatészta Kft-hez is ezen termékek gyártására. A változás hátterében több tényező állhat: természetesen a megváltozott környezetünk, az egészség megőrzésének felerősödése, az emésztőrendszeri problémák ismerete, de gondolni kell a fogyasztókká váló fiatal generációk által követett táplálkozási módokra is. „Tapasztalva a fiatal felnőtt gyermekeim és környezetük gondolkodását, a fiatal korosztály nagy figyelemmel kíséri az élelmiszerek összetevőit, különösen a szénhidrát- és a fehérjetartalmat. A jövő tésztagyártói számára mindezt nem lehet figyelmen kívül hagyni, a tésztakészítmények iránti igény már most is jelen van. Hogy mi lesz a jövőben, 5–10–20 év múlva? Nehéz lenne megválaszolni, de bízom abban, hogy a magyar gasztronómiai tradíció soha nem merül feledésbe. A ­jövő nemzedéke számára is ismert marad az öreglebbencs vagy a pásztortarhonya” – mondta el Kovácsné Nagy Krisztina, a Famíliatészta Kft. marketingvezetője.
Híven a magyarok kedvenc magas tojástartalmú tésztáihoz, a Famíliatésztánál is a 8 tojásos tésztakategória a legnépszerűbb „A technológiai fejlesztések ütemében mindig szem előtt tartjuk, hogy ennek a termékcsoportnak kötelező a régi idők ízeit és formáit megtartani. A nagy teljesítmény, a gyors szárítás nem előzheti meg ezeket a kritériumokat. Az értéktárba felvett termékeink eperlevél, sodort csiga, lebbencs, tarhonya mellett vezeti az eladást a cérnametélt és a pántlika tésztánk” - magyarázta Kovácsné Nagy Krisztina.
A Famíliatészta Kft. több tésztakategóriában is nyújt alternatívát az egészségtudatos fogyasztók számára. A durumtészták ma már szinte minden gyártó palettáján megtalálhatók, azonban a teljes kiőrlésű ­durumtészták gyártásával kevesen foglalkoznak. „A tojás nélküli teljes kiőrlésű tésztákat már több éve forgalmazzuk és megállapítható, hogy egyre nagyobb az igény ezekre a termékekre. Valóban kellemes ízvilágú és a mai modern gasztronómia kínálta receptekkel nagyon ízletes ételek készíthetők belőlük. A Sporttésztáinkkal pedig a fiatal generációt céloztuk meg, akiknek számít a szénhidráttartalom és a fehérjemennyiség” - tudtuk meg a marketingvezetőtől, aki a cég idei terveit illetően elmondta, hogy megváltozik a kiszerelés, követve az optimális felhasználást: „A levestészta kategóriában megtartjuk a 200 g-os kiszerelést, a körettésztáknál pedig az 500 g-os mennyiséget követjük a jövőben. Emellett bővül az egészségtudatos kategóriánk és több olyan projekten dolgozunk, amely ebben az évben újdonságként szolgálhat. Az értékesítési vonalainkon a webes vásárlás lehetőségét tovább erősítjük. Minden hónapban van akciónk és ingyenes szállítást kínálunk vásárlóinknak.”

Ízesített, prémium tészták komlóról
A pandémia még jobban felértékelte a helyi vállalkozások szerepét, jelentőségét. Az általuk készített termékek vásárlásával a lakosság nagyban és szívesen támogatja a működésüket. Ezt a támogatást érzi a Komlói Tésztagyártó Start Szociális Szövetkezet is, amely egy értékteremtő állami programból átalakulva már önfenntartó szövetkezetként helybelieket foglalkoztatva, főleg magyar alapanyagokból és környékbeli őstermelők friss tojásaiból gyárt kiváló minőségű, házias jellegű tésztát, a Komlói tésztát. „Az elmúlt időszakban Komlói tésztaüzemünk folyamatosan működött és azt tapasztaljuk, hogy a friss tojásból készült tésztáinkra egyre nagyobb kereslet van. Ez az időszak lehetőséget adott arra, hogy új ízesítésű tészták próbagyártásait végezzük el és létrehozzunk egy új márka­névvel, illetve csomagolási móddal ellátott, prémium kategóriás terméket, amelyeket a 2021-es év közepétől kezdünk el nagy mennyiségben értékesíteni, mind lakossági célra és gourmet éttermek számára egyaránt. Prémium kategóriás tésztáink különféle ízesítéssel készülnek: vargánya gombás, petrezselymes, chilis, fokhagymás, fekete bors és spenót ízesítéssel – mondta el Feuerstahler Terézia, a Komlói Tésztagyártó Start Szociális Szövetkezet elnöke.
A Komlói tésztát jelenleg heti rendszerességgel főleg Baranya, Somogy és Tolna megye településein értékesítik viszonteladói üzletek, illetve éttermek és közétkeztetési konyhák számára, de készül a saját webáruházuk is, amelyben már új csomagolással és az ízesített tésztákkal várják a vásárlókat. „Figyeljük állandóan a száraztészta piacot, de főleg azokat a versenytársakat, akik hasonló felfogásban készítik termékeiket, hozzájuk nem akarunk közelíteni, hanem inkább úttörők szeretnénk lenni, megkülönböztetni magunkat a konkurenciá­tól és egyediek lenni a piacon, mind minőségben, termékkínálatban, designban és csomagolásban. Nagy megtiszteltetésnek vesszük, hogy az ország számos területéről egyre többen meglátogatják Komlói Tésztaüzemünket. Az együttműködési lehetőségek, kihívások ösztönöznek állandóan bennünket a folyamatos termékfejlesztésre” - magyarázta Feuerstahler Terézia, majd hozzátette: „2021 évben kiemelt figyelmet fordítunk a szövetkezet által készített termékek reklámozására és a marketingkommunikációra főként az online térben. A Facebook oldalunkat folyamatosan frissítjük aktuális információkkal, nyereményjátékokkal, ­illetve prémium márkánk megjelenésével lehetőség lesz hírlevél feliratkozásra a weboldalon, amivel különböző ajánlatainkról értesítjük majd vásárlóinkat.”

 

(TERMÉKMIX magazin – 2021. márciusi szám)

BELELAPOZOK