A téli ünnepekre való felkészülés nem csupán az ünnepi vacsoráról szól. A könyvek, ruhák, játékok és ékszerek mellett az édességek és a kozmetikumok a leggyakrabban emlegetett ötletek a karácsonyi készülődés alkalmával.

Erős lesz az idei karácsony is
A karácsony elengedhetetlen kelléke a szaloncukor, ami ­többféle ízesítésben kapható évek óta. A magyar konyha ízvilága elképzelhetetlen csípős paprika nélkül, amit az Univer Product Zrt. is érzékel. Idén újra az elmúlt év sikertermékének számító Erős Pistás Szaloncukor termékre irányul a figyelem. A tavaly limitált szériában forgalomba került szaloncukor megalkotásának elsődleges célja az üzleti partnerek karácsonyi megajándékozása volt. Ám az Erős Pista rajongóira is gondolva, a termék limitált kiadásban az Univer kiskereskedelmi üzletláncának kijelölt boltjaiban is kapható volt.
„A széria rekordidő alatt elfogyott, a fogyasztók pedig szinte követelték a cégen a folytatást. Akkor nem tudtuk már nagyobb mennyiségben kiszolgálni őket, az idei évben azonban készülünk erre az igényre és országos szinten elérhetővé tesszük a terméket” – közölte Bazsó Rita, az Univer Product Zrt. marketingvezetője.
Mint megtudtuk, az Univer idei másik újdonsága a Vegán Majonéz lesz, mely a hagyományos majonézektől eltérően kizárólag növényi eredetű összetevőket tartalmaz. A téli szezonban a legnagyobb fókusz a majonézen van, de fontos terméke a karácsonyi idénynek a mustár és a ketchup is.
„Nagy valószínűséggel sok mindenbe beleszólhat a járvány, de bízunk abban, hogy a karácsony szépségét nem fogja elvenni. A szeretet ünnepét mindenki meg fogja ­ünnepelni azokkal az ételekkel, azokkal a szokásokkal, melyek eddig is részei voltak ennek a jeles alkalomnak” – jegyezte meg Bazsó Rita.
A marketingvezető elárulta, hogy az idei ünnepi szezonban az Univer folytatja a tavaly ősszel elindított, majd tavasszal újra képernyőre kerülő „Játssz az étellel!” kampányát. „A klasszikus marketingeszközök mellett azonban – a fent említett okok miatt – mi is nagyobb teret engedünk az online megjelenéseknek” – tette hozzá.
Minőségi szaloncukor a fákon
Rácsai Marianna, a Lissé Édes­ség­gyár Kft. kereskedelmi igazgatója elárulta, hogy az év 3. negyedévében a cég életében kimagasló szerepet tölt be a szaloncukor gyártása. A termékek kiváló minőségű alapanyagokból készülnek (lübecki marcipán, belga csokoládé stb.). Már közel két éve a hozzáadott cukor nélküli szaloncukrok forgalma is egyre nő, ami igazolja, hogy egyre jobban kedvelik a fogyasztók.
„Ebben az évben egy Mákos és egy Diós Csoda (Karácsonyi Csoda) nevű termékkel jövünk ki a piacra. Kulisszatitokként annyit elárulunk, hogy a termék íze olyan, mintha bejglit fogyasztanánk, ami isteni finom belga csokoládéval van lemártva” – ismertette Rácsai Marianna.
A Lissé Édességgyár termékeit idén kezdte online, a webshopjában is értékesíteni, ezért az előzetes prognózisba ezt még nem számították bele. Mint megtudtuk, a webshopos értékesítés során az ingyenes kiszállítás érdekében próbáltak egy olyan minimum vásárlási értéket meghatározni, amely minden fogyasztó számára elérhető, megfizethető.

Újdonságok és limitált kiadások az ünnepekre
Az idei karácsonyi szezon sok szempontból más, mint a ­korábbi években. Az Unilever kozmetikai portfóliójában alapvetően meghatározó szerepet játszó alaptermékek mellett több új, vibráló innováció is szerepet kap. Idén új márkával, új formátumokkal, valamint a keresztkategóriás innovációk mellett külön a téli szezonra kifejlesztett, limitált kiadású, illetve karácsonyi csomag specifikus termékekkel is készülnek a felhozatalban.
„Talán a legfontosabb 2020-ban, hogy már a karácsonyi csomagok terén is jelentős lépést teszünk a fenntarthatóság irányába. A nyitott, műanyag ablakos Dove csomagolásokat a műanyagcsökkentés érdekében zárt kartondobozokra cseréljük, míg a műanyag vákumformákat papír alapú megoldásokkal helyettesítjük. Ezt a törekvésünket az Axe márkán is megvalósítjuk, mely esetén a műanyag lezáró elemek, illetve a Dove kapcsán már említett vákumformák helyett szintén fenntarthatóbb megoldásokkal érkezünk” – ismertette Szőke Nikolett, az Unilever Magyarország Kft. gifting brand managere.
A karácsonyi csomagok jelentős mértékben hozzájárulnak az Unilever kozmetikai márkáinak éves teljesítményéhez, így nagy fókusz kerül az egyes kategóriák megfelelő súlyú reprezentálásában a portfólión belül. Mint megtudtuk, a fő hangsúly a tisztálkodás, valamint a deo kategórián van, azonban a vállalat elve, hogy a karácsonyi csomagok a penetráció építése mellett a keresztkategóriás szépségápolási rezsim kialakításában is szerepet kaphatnak. Erre alapozva több csomagban található testápolás, valamint a hajápolás kategóriát erősítő termék.
A 2020-as év során kialakult járványhelyzet nagyon hirtelen változást hozott az üzleti életre nézve. A fogyasztói magatartásban, valamint a járványügyi helyzetben bekövetkezett változások egyik fő jellemzője pedig a kiszámíthatatlanság lett. „A jelenlegi gazdasági és munkaerőpiaci helyzet olyan karácsonyi időszakot hoz a legtöbb fogyasztó számára, ahol átgondoltabb ajándékválasztási döntésekre számítunk. Karácsonyi csomagjaink egy ilyen helyzetben remek megoldást nyújthatnak azon fogyasztók számára, akik a korábbi évekkel ellentétben idén alacsonyabb árkategóriájú ajándékban gondolkoznak” – említette Szőke Nikolett, hangsúlyozva, hogy a szépségápolási csomagjok igényes, közkedvelt és megfizethető alternatívaként vannak jelen a drágább ajándékokkal szemben.
Az ajándékozási márkamenedzser szerint a vírushelyzet egy másik hozadéka a csatornasúlyok megváltozása. Mint megjegyezte, a közhangulatot és vásárlási szokásokat meghatározó helyzet, illetve a kötelező, illetve javasolt óvintézkedések érezhetően hatással vannak az e-kereskedelemre. „Sok fogyasztó választja az online bevásárlást, kerülve ezzel a boltba járást és megfertőződés kockázatát. A karácsonyi időszakban is számítunk rá, hogy megfigyelhető lesz ez a hatás, azonban eladásaink nagy részét továbbra is a klasszikus csatornákból várjuk” – tette hozzá.

Kétszámjegyű növekedés a karácsonyi ajándékcsomagok eladásában

A vegyi árukat tartalmazó karácsonyi ajándékcsomagokból csaknem 5 milliárd forintért, több mint két és fél millió darabot adtak el a hazai kiskereskedelemben 2019. november-decemberben a Nielsen kiskereskedelmi indexe alapján. Ez értékben mintegy 9%-os értékbeli növekedést jelent az előző év hasonló időszakához képest.
A vizsgált kategóriák közül a legkedveltebb évek óta a tusfürdő, utána a dezodor következik, harmadik helyen pedig a testápoló áll.
Legjobban az 1000–1999 forint közötti ajándékcsomagok fogynak, amelyek elvitték a teljes forga­lom 46%-át tavalyi szezon során – viszont ez 7 százalékponttal kevesebb, mint egy évvel korábban. Emelkedett azonban a 2000-2999 forintos csomagok aránya 25%-ról 29%-ra, és az ennél magasabb árkategóriájú, 3000 forint feletti csomagok is kétszámjegyű növekedést értek el.
Értékben a tusfürdő vezeti az ajándékcsomagokban lévő árucikkek rangsorát, a dezodor előtt nem sokkal. A két termék együttesen a kategória több mint kétharmadát teszi ki, és az előbbi komponens növekedési üteme meghaladta a 10%-ot az előző évhez képest. A Nielsen kiskereskedelmi indexe szerint a harmadik helyen a testápolási termékek állnak. Kisebb súlyú, azonban dinamikusan növekvő szegmens még a sampon a karácsonyi csomagokon belül, értékben a 20%-ot is meghaladta a növekedése a 2018-as szezonról a 2019-esre.
Figyelemre méltó, hogy erősen koncentrált az ajándékcsomagok forgalma. Tavaly a hipermarke­tek 49%-os piaci részesedést értek el az értékben mért forgalomból az utolsó két hónap alatt, míg a drogériáknak 42%-os részesedés jutott. Szinte egyenlő arányban oszlik meg emellett a férfi és a női csomagok forgalma, az előbbi 48, az utóbbi 47%-ot birtokol a teljes kategória forgalmából – a maradék körülbelül 5%-ot a gyermekeknek szánt, vagy egyéb kategóriába tartozó csomagok alkotják.

Kényeztető illatos ajándékcsomagok
A Superio Kft. a Ziaja termékek között test-, haj- és arcápolási termékeket kínál ­minden bőr­típusra és minden korosztálynak, az új­szülöttől ­egészen az idősebb korosztályig. Bartek Kata, a Superio Kft. márkamenedzsere megjegyezte, hogy az ünnepi időszakban intenzívebben keresettek elsősorban azok a kozmetikumok, melyek ajándékként is remek megoldások lehetnek: minden évben az ajándék­csomagoknak van a legnagyobb sikere.
Mint megtudtuk, a legnépszerűbb termékcsaládok, mint például a kecsketejes és a kakaóvajas termékek mind az arc- és testápolási kategóriában is elérhetőek.
„A kakaóvajas édeskés, kellemes lágy illat az egyik nagy kedvenc, ezt azonban túlszárnyalja az örök kedvenc, a kecsketejes termékek púderes gyengéd parfümözöttsége, melyek a kakaóvajas illathoz hasonlóan korosztály nélkül mindenkinek ajándékozhatók. Érdemes még megemlíteni a kasmír kivonatot tartalmazó termékeket is, mely a különleges kasmír protein kivonatoknak köszönhetően csodálatos puhaságot és lágyságot biztosítanak” – ismertette Bartek Kata, hozzátéve, hogy az erősebb nem képviselőiről sem feledkezik meg a vállalat. A Superio az uraknak is kínál ajándékcsomagot, mely az igen népszerű Ziaja men férfi bőrápolókból álló összeállítást tartalmaz.
Időszakos jelleggel, limitált elérhetőséggel a Ziaja Neked üzletben, valamint a webshopban minden téli szezonban kaphatók olyan illatkülönlegességeket tartalmazó termékek is, melyekben a szezonális illatpreferenciák is megjelennek. Mint megtudtuk, a tavalyi év egyik legnagyobb kedvence volt a citromtorta termékcsalád, a termékek között cukros bőrradír, zselés habfürdő, habszappan, valamint kézkrém voltak elérhetőek. Idén az egyik újdonság a citromtorta termékekből készített válogatás díszdoboz lett, ami drogérialáncot tekintve kizárólagos jelleggel a Rossmann Drogérialáncban lesz majd elérhető.
„Az idei év mindenkinek megterhelő és nehéz volt a cégek és a vásárlók oldaláról is. Az ünnepi időszakra viszont azt gondoljuk, hogy a vásárlók szeretnék az idei évben elmaradt vásárlásaikat, költéseiket kompenzálni, lehetőségeikhez képest szeretnék az év utolsó hónapjában megajándékozni magukat és szeretteiket” – fogalmazott a márkamenedzser.
Bartek Kata szerint az ünnepi időszakban a bevásárlóközpontokban a korábbi években tapasztalható forgalom szintjét az idei talán nem fogja elérni, ugyanakkor az e-kereskedelem forgalmát mellé téve összességében hasonló összforgalom várható, mint a korábbi években.
„Az értékesítési csatornákat tekintve egyedi promóciókkal várjuk a vásárlókat, egyes termékcsaládokra, terméktípusokra is lesznek egyedi kedvezmények. Az ajándékcsomagok ugyan az év utolsó hónapjaiban a legkeresettebbek, azonban azt érdemes megemlíteni, hogy ezek az összeállítások az év során is elérhetőek” – 
jegyezte meg Bartek Kata.

A fogyasztókra koncentrálva
A tavalyi év vége felé, a karácsonyi szezonban végzett egy kutatást régiós szinten a Henkel, a kozmetikai karácsonyi csomagokhoz való fogyasztói hozzáállás jobb megismerése érdekében. Ennek alapján alakította ki a Henkel az idei portfólióját.
„Alapvetően a vásárlók több különböző csoportba sorolhatók. A teljesség igénye nélkül említenék csak párat: vannak, akik személytelennek tartják a hasonló csomagokat, és csak távolabbi ismerősöknek veszik ezeket, de vannak azok is, akik családon belül is ezt ajándékoznak, hiszen hasznos meglepetésről van szó, de olyan is akad, aki impulzus vásárlóként meglát valamit, ami elnyeri a tetszését a bolt polcain, hozzátéve, hogy a vásárlók nagy része márkahűség, termékhűség vagy hozzá­adott érték (ajándék a dobozban, a doboz újrahasználhatósága, neszesszer) alapján választja ki a kedvelt csomagot – ismertette Novák Rebeka, a Henkel Magyarország Kft. senior brand managere.
Mint mondta, a tapasztalatok alapján az évek során a drogériákban egyre nagyobb teret nyertek a prémium márkás dobozok, amik hozzáadott értékkel rendelkeznek – az addicionális ajándék, ami kicsit személyesebbé teszi a kozmetikai csomagokat. Emellett a hiperekben továbbra is nagyon jól működnek az egyszerű két komponensű, három komponensű csomagok, illetve neszesszeres megoldások.
„Számítunk az e-kereskedelem forgalmának emelkedésére a karácsonyi időszakban, ezért prémium csomagjaink elérhetők lesznek a főbb pure player-eknél” – jegyezte meg Novák Rebeka. Várhatóan a szokásos csatornák a kozmetika piac sajátossága miatt továbbra is erősek maradnak – mind single forgalom, mind karácsonyi csomag forgalmának tekintetében.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2020. októberi szám)