A koronavírus-válság megmutatta, hogy nemcsak a praktikusság miatt van igény a hosszú élettartamú élelmiszerekre. Gluténmentes, organikus, magas rosttartalmú, zöldséges vagy csökkentett szénhidráttartalmú – a száraztészta-piac új fejlődési szakaszba lépett az elmúlt években; azon túl, hogy laktató, egyre színesebb a piacon elérhető termékpaletta.

Töretlenül népszerű
Bár a kínálat egyre színesebb és egészségesebb, a fogyasztók körében továbbra is a hagyományos, friss tojás hozzáadásával készült termékek a legnépszerűbbek. Az elmúlt években megfigyelhető volt a kereslet növekedése a durum őrleményből készült termékek iránt, ez a trend továbbra is fennáll, de méretében a durumpiac még jelentősen elmarad a tojásos tészták forgalmától, árulta el Bokros Gábor, a Gyermelyi Zrt. marketing igazgatóhelyettese.
Bokros Gábor megjegyezte, hogy egyértelműen a friss tojással készült, tojásos tészták a legértékesebbek táplálkozástani szempontból, nem véletlenül jelentik a prémium kategóriát a tésztán belül mindenütt a világon, de a durumtészták is jó választást biztosítanak az egészséges életmód híveinek. Mint mondta, a Gyermelyi célja, hogy a hagyományos tésztákat – legyen az tojásos, tojás nélküli, vagy durum – kedvelő és kereső, széles fogyasztói kört lásson el magas minőségű termékekkel. Az egyedi őrleményekből és adalékanyagok hozzáadásával készült termékek gyártását egyelőre nem tervezi a vállalat.
„Úgy érezzük, hogy az ebbe a kategóriába tartozó termékek iránti kereslet, érdeklődés növekvő, lévén, hogy az egészséges táplálkozás részét képezi a tészta. Több, rétegigényt kielégítő különleges összetételű tészta jelent meg az elmúlt években a piacon, azonban ezek érdemben nem befolyásolták a hagyományos kategóriák forgalmát. Mi inkább a termékek megjelenésének fejlesztésében és új formátumok bevezetésében látjuk a fejlődési lehetőséget.
Az idei évben több termékünk is új, visszazárható csomagolásba kerül. A praktikus téglatasakok a fogyasztók és kereskedők számára is előnyt jelentenek. A fogyasztóknak a tárolás, míg a kereskedőknek a mutatósabb polckép kialakításának terén. Az új csomagolással egyidőben egy új termékkel is kedveskedünk a fogyasztók számára, a Vita Pasta Gnocchival” – ismertette a marketing igazgatóhelyettes.
Hazánkban – és nemzetközi szinten is – a tojás hozzáadásával készült termékek tartoznak a prémium kategóriába. Azonban itt is fontos különbséget tenni azon gyártók termékei között, akik friss tojást vagy valamilyen tojás­készítményt használnak fel termékeik előállítása során. Bokros Gábor szerint egyértelműen a friss tojással előállított tészták jelentik a prémiumot, mert mind beltartalmukban, mind ízükben érdemi többletet nyújtanak a fogyasztóknak.
„A fogyasztói szokásokat nem befolyásolta a járványhelyzet, eltekintve az extrém felhalmozástól, amit az ismeretlen helyzet miatti félelem szült. Kora tavasszal rendkívül nagy volt a kereslet termékeink iránt, jelentős többletteljesítéssel igyekeztünk minden igényt józan határok között teljesíteni. Ebben hatalmas szerepe volt a közelmúltban felépült nagy kapacitású, high-tech üzemnek, a saját, helyben elérhető alapanyagoknak, a jól szervezett ellátási láncnak és az állhatatos munkavégzésnek. A tavaszi pánikvásárlásokat egy ­érthető forgalmi visszarendeződés követte. Ma pedig az egyes kategóriák a szokottnak megfelelően teljesítenek, ­júniustól újra a normál menetben zajlik az értékesítés” – magyarázta a marketing igazgatóhelyettes, hozzáfűzve, hogy az újabb hullám, és az ezt követő esetleges gazdasági visszaesés azonban hozhat még változásokat.
A termékkategória támogatásának gerincét a nyereményjátékok és az online kommunikáció adják. A Gyermelyi folyamatosan növekvő számú, elkötelezett rajongókkal rendelkezik közösségi felületeiken, akiknek igyekszik izgalmas tartalmakkal szolgálni. A jövő évben lesz 50 éves a Gyermelyi Tészta, ezért 2021-ben több újdonsággal is szeretnének megjelenni.

Az egészséget is szem előtt tartva
A DI-AD-ALK Kft. elsősorban olyan új sütő- és tésztaipari termékek kifejlesztésében, gyártásában és forgalmazásában érdekelt, amelyek az egészségtudatos életmódot választók, illetve az ételintoleranciával élők mindennapjait segítik és könnyítik meg.
„Termékeinket cukorbetegeknek, fogyni vágyóknak, de magas fehérjetartalmuk miatt a fitneszezőknek is ajánljuk. Tojás nélküli száraztészta-kínálatunk – spagetti, penne, ­tarhonya, nagykocka, fodros kocka, szélesmetélt, cérnametélt és ­orsós tészta – előállításához speciális lisztkeveréket használunk, ami csökkentett szénhidráttartalommal bír. Tésztáink kiválóan alkalmasak a hagyományos tészta pótlására és kiváltására” – ismertette a cég termékpalettáját Hanyeczné L. Erzsébet, a DI-AD-ALK Kft. ügyvezetője.
Mint mondta, a kétféle sütőkeverék mellett – szénhidrátcsökkentett sütőkeverék fehérjében gazdag piskóta és édes sütemény, és szénhidrátcsökkentett sütőkeverék fehérjében gazdag kenyér és sós sütemény készítéséhez – adalékkeverékeket is előállítanak: tésztagyárak számára tésztaipari adalékkeverék (25 kg), pékségeknek pedig sütőipari adalékkeverék (25 kg).
„A fogyasztók egyre jobban törekszenek az egészséges életmódra, ami észrevehető a termékeink iránti kereslet növekedésében is A koronavírus-járvány miatt megnövekedett a webáruházon keresztül történő vásárlás, azonban a forgalom növekedése és a járvány között nem valószínű, hogy van összefüggés. Noha hazánkban jelenleg a szénhidrátcsökkentett és a gluténmentes tészták prémiumtermékeknek számítanak, az emberek mégis egyre inkább vásárolják, mivel törekszenek az egészségtudatos táplálkozásra. Ez a trend a saját termékeink iránti keresletnövekedésen is érezhető” – fogalmazott Hanyeczné L. Erzsébet.
A DI-AD-ALK termékek jelenleg fogyasztói kiszerelésben – a tészták 250 g, a sütőkeverékek 600 g – érhetőek el, azonban mint megtudtuk, igény esetén a cég nyitott lenne nagyobb kiszerelésben is forgalmazni. A speciális étrendet igénylők (pl. cukorbetegek) számára is ajánlott szánhidrátcsökkentett termékeket elsősorban újsághirdetésekkel, illetve alkalomszerűen TV-reklámmal támogatják.

Áruválaszték az ínyencek
A Delizia gourmet üzletben kapható legtöbb tésztakülönlegesség olyan manufaktúrákban készül, ahol semmilyen mesterséges anyagot nem használnak, és ahol a termékeket mind hagyományos (olykor sok évszázados) módszerekkel állítják elő. A Setaro illetve a Pasta Gentile tésztaspecialitásait például több, mint egy napig szárítják hagyományos módon annak érdekében, hogy ne sérüljön a molekulaszerkezete, színezésükhöz pedig csak természetes anyagokat (például spenótot, sáfrányt, szárított paradicsomot) használnak.
A száraztészták között számos gluténmentes változat is megtalálható, ezenkívül játékos formájú gyerektésztákat is kínálnak – ezek mindegyike garantáltan mentes minden mesterséges anyagtól. Mint megtudtuk, a magyar vásárlók számára még mindig a tojástartalom a száraztészták egyik legfontosabb minőségi paramétere, mert ez alapján választanak. Emellett a termékek nedvességtartalma is fontos paraméter, a magasabb nedvességtartalom ugyanis elősegítheti a mikrobák elszaporodását, a romlási folyamat felgyorsulása miatt pedig rövidül a termék eltarthatósági ideje.

Száraztészta-félék a kosarakban
„A SPAR áruházak vásárlói körében minden ­száraztészta-típus kedvelt, a felhasználási mód függvényében keresik a fogyasztók. A legjobban fogyó cikkek a körettésztánál a spagetti és a fodros nagykocka, a levestésztáknál pedig a csigatészta. A tészta esetében a tojástartalom határozza meg leginkább a minőséget, a vásárlók ez alapján is választják ki a nekik megfelelő terméket” – mondta Maczelka Márk, a SPAR Magyarország kommunikációs vezetője.A tapasztalat szerint körettésztából az 500 g-os kiszerelést kedvelik a fogyasztók, de az 1 kg-os kiszerelések is népszerűek a kedvezőbb áruk miatt. Levestésztából a 200 g-os a jellemző kiszerelés. Mint a kommunikációs vezető fogalmazott, minden alapvető élelmiszer kereslete megugrott az elmúlt 9 hónapban, úgy a száraztésztáé is. A járvány első hulláma ideje alatt többen főztek otthon, főleg a tavaszi időszakban, mikor az iskolák, óvodák, munkahelyek zárva voltak.

Széles kínálat mindenki számára
Az ALDI vásárlóinak körében a 4 tojásos, a teljes kiőrlésű, valamint a durum tészták a legkedveltebb termékek. Az egészségtudatos fogyasztók számára teljes kiőrlésű és biotészta is kapható, az áruházlánc tematikus kínálatában pedig számos egyéb alternatíva is megtalálható, mint például a csicseriborsóból, vörös lencséből vagy sárga lencséből készült zöldség-, illetve a hajdinából, vagy quinoából készült speciális gluténmentes tészta.
Mint fogalmaztak, a hagyományos árucikkeknek folyamatosan nő a népszerűsége, emellett a közelmúltban számos innováció is megjelent a piacon. Az üzletlánc tapasztalatai szerint a vásárlók számára az élelmiszerek magas minősége mellett egyre fontosabb választási szempont az egészségtudatosság is, melynek következtében a kereslet növekvő tendenciát mutat az új trendek és alternatív hozzávalókból készülő termékek iránt. Mivel az áruházlánc kiemelt figyelmet fordít az egészségtudatos, diétázó és ételintoleranciával élő vevőkre, így folyamatosan bővíti mentes termékeinek kínálatát.
„Magyarországon elsősorban a különlegesebb formátumú és ízesített gourmet tészták, valamint a népszerű olasz tésztamárkák számítanak prémium termékeknek” – fűzte hozzá az ALDI. A tapasztalatok szerint a vásárlók előszeretettel választják az áruházlánc kiváló minőségű saját márkás tésztáit is, melyek iránt egyértelműen növekedett a kereslet a járvány időszakában. Mint elárulták, a prémium termékek esetében is hasonlóak a tapasztalatok, hiszen a vásárlók érdeklődése a szegmens iránt a mai napig nem esett vissza a 2020 év eleji szintre. A különféle tészták kiszerelésével kapcsolatban az áruházlánc nem érzékel számottevő változást.
A hazai tésztafogyasztás jelentősen nőtt a koronavírus járvány alatt, amit az ALDI eladási adatai is alátámasztanak, a termékcsoport iránti kereslet pedig az első hullámot követően is a korábban tapasztaltaknál magasabb szinten maradt.
Az áruházlánc a piaci trendeket követve számos sztenderd kiszerelésű terméket forgalmaz, mint például az 500 grammos durum tésztát, a 4 tojásos spagettit, a 8 tojásos, 250 grammos levelestésztát, valamint a szintén 8 tojásos, 200 grammos kiszerelésű levelestésztát.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2020. októberi szám)

BELELAPOZOK