Az egészséges fogyasztási szokások elterjedésével egyre inkább népszerűek a hazai fogyasztók körében is a glutén- és laktózmentes, valamint a bio snack termékek. A snackek gyártásával foglalkozó, 100 százalékban hazai tulajdonú Szimita-Trade Kft. felismerve ezt az egyre növekvő trendet, két márkacsaláddal is igyekszik kielégíteni a bővülő keresletet.
A cég a termékfejlesztés és az innováció mellett a gyártás folyamatát is annak a törekvésnek rendeli alá, hogy mindenben megfeleljenek az egészségtudatos táplálkozási szokásoknak – tudtuk meg Bárányné Szilágyi Edittől, a cég egyik tulajdonosától.
» Termékpalettájuk egyre nagyobb részét teszik ki a mentes snacktermékek. Miért gondolták úgy, hogy érdemes ezek gyártásával foglalkozni?
Hisszük, hogy az organikus és allergénmentes táplálkozás egyenlő az egészséggel. Célunk, hogy egyre több olyan snack terméket gyártsunk, amelyek allergént nem tartalmaznak és megfelelnek a gluténmentes, laktózmentes, vegán táplálkozási szokásoknak. Ezzel a motivációval nem csak a piaci trendek kívánalmainak kívánunk megfelelni, de saját törekvéseinknek is.
» Milyen mentes termékek szerepelnek jelenleg a kínálatban és milyen újdonságok, termékfejlesztések várhatók a közeljövőben?
A legtöbb mentes termékünk gluténmentes és/vagy laktózmentes termékjellemzővel bír, többféle ízesítésű és formájú extrudált kukoricasnackünk legtöbbje gluténmentes. BIO termékeink kivétel nélkül mindannyian gluténmentesek: White Snack BIO kölesgolyó és White Snack BIO kukorica golyó több ízben, White Snack Bio sült termékeink, a White Snack BIO Lentil snack több ízben (lencsés), a White Snack BIO Hummus snack (csicseriborsós), a White Snack BIO Veggie snack (zöldséges) laktózmentes, gluténmentes, szójamentes, vegán jellemzőkkel bírnak.
A 2019-es év újdonságai, a White Snack MICRO Potato (mikrohullámú sütőben elkészíthető sós burgonya snack) laktózmentes és zsírmentes , a White Snack CHO CORN (kukoricasnack kakaós tejbevonóval) pedig szintén gluténmentes.
» A teljes termékkínálat mekkora részét teszik ki a mentes termékek?
Ugyan egyre nagyobb mennyiségben állítunk elő különböző mentes snackeket, a termelésünk nagy részét még mindig a konvencionális termékek teszik ki. A mentes termékek a teljes gyártás mintegy 20 százalékát teszik ki. A tendencia ugyanakkor egyértelmű, a piac folyamatosan nő, a mentes és bio snackek egyre népszerűbbek lesznek, de a befektetés hosszabb távon térül meg.
Jelenleg közel 60 féle termékünk van forgalomban. Az utóbbi három évben fejlesztett közel 30 termék 100%-a valamilyen mentességgel rendelkezik. Ennek a 30 snacknek közel a fele BIO termék is egyben.
» Mennyire hangsúlyos a mentes termékek gyártásában az innováció?
Fontosnak tartjuk az innovációt a mentes termékeink választékában is, csakúgy, mint a konvencionális snack termékeinknél. Fontos, hogy a vásárlóknak új ízkombinációt nyújtsunk, bár tudomásul kell vennünk, hogy a magyar piacon a snackfogyasztók nagy része jobban ragaszkodik a megszokott paprikás, sós, hagymás jellegű ízekhez.
A nemzetközi snackpiac viszont különösen igényli a folyamatos újítást mind ízekben, mind új alapanyagokban, amelyek ha nem is azonnal, de kis késéssel folyamatosan begyűrűznek a hazai üzletek kínálatába is. A mentes termékeket keresőkre, illetve egészségtudatos vásárlókra jellemzőbb, hogy – kényszerből, vagy az újdonság iránti vágyból – szívesen próbálnak ki és keresnek új ízeket, új termékfajtákat.
Számunkra nagyon fontos a vásárlók igényeinek nyomon követése, a piaci kívánalmaknak való megfelelés. Új termékfejlesztéseinket maximálisan befolyásolják az újítási törekvések. Legújabb termékfejlesztéseink olyan alapanyagok bevonásával történnek, amelyek a kevésbé ismert gabonafélék közül kerülnek ki.
» Milyen irányai lehetnek a mentes termékeknek a jövőben?
Nagyon befolyásolja a mentes termékek jelenét és jövőjét is, hogy különböző trendek jelennek meg. Ezek a trendek felkapottá tesznek egy alapanyagot vagy technológiát, és nem csupán a snackpiacot, hanem a teljes élelmiszeripari ágazatot befolyásolják. A trendek nyomást gyakorolnak a gyártókra, hogy gyors termékfejlesztésekkel reagáljanak, és amikor ezek megvalósulnak, sajnos a piac már nem igazolja vissza ezek létjogosultságát. Nyitottak vagyunk az újdonságokra, hogy a fogyasztók mindig olyan termékeket kaphassanak, amik megfelelnek az ízlésüknek, és jól beilleszthetők az étrendjükbe.
A már meglévő termékeink összetevőit is folyamatosan cseréljük, hogy a gluténmentességet, laktózmentességet biztosítani tudjuk a már jól ismert, széles körben fogyasztott népszerű termékeink esetében is.
» Mennyire árérzékenyek a mentes termékek vásárlói?
Tapasztalataink szerint a magyar fogyasztók odafigyelnek a minőségre, viszont érzékenyek a polci árakra is. A fogyasztók a hatalmas választékban próbálják megtalálni azt a néhány, allergénektől mentes terméket, amely segíti őket választott vagy kényszerdiétájuk betartásában. Ha megtalálják azt az élelmiszert, amely lehetővé teszi számukra, hogy addigi szokásaiknak megfelelően tovább táplálkozhassanak – hajlandóak magasabb árat fizetni.
» A bolttípusokat tekintve mely üzletekben realizálódik a legnagyobb forgalom? Az emberek inkább kisebb szakboltokban vásárolnak mentes termékeket, vagy szupermarketekben, diszkontokban?
Termékeink jelentős részét országos üzlethálózatokban értékesítjük, amelynek ugyanúgy részét képezik mentes termékeink is. Szakboltokban is kaphatóak finomságaink, elsősorban BIO termékeink, forgalmunk nagy része azonban üzlethálózatokban realizálódik (Penny, Aldi, Auchan, TESCO, COOP, CBA, Reál, Metro) saját márkás termékekkel, vagy a WHITE SNACK brandünkkel. Az emberek szívesebben vásárolnak szupermarketekben mentes termékeket, mert nagyban segítik őket a kiemelt kihelyezések, a széles termékválasztékból könnyebben megtalálják a keresett mentes terméket.
» Az egészségtudatosság ma divatos fogalom, de valójában mennyire tapasztalható az egészségtudatos termékválasztás a vásárlásokat nézve?
A vásárlók egyre inkább egészségtudatosak. Ez tény. Soha nem állt még annyi információ rendelkezésére a vásárlóknak az alapvető egészséges táplálkozási elvekről, mint manapság. Interneten, magazinokban, televízió műsorokban rengeteg információ olvasható, hallható, ami néha láthatatlanul is beépül a mindennapokba. Az életmód változtatást segítő tanácsok tömkelege, a dietetikus szakvélemények elérhetősége ez irányban pozitívan befolyásolja az egészségtudatosságra való törekvést. Az üzletek polcain pedig egyre nagyobb mennyiségben megtalálható mentes termékválaszték nagyon kedvez az egészségtudatos vásárlói szokások kialakításának.
» A mentes termékek csomagolása miben tér el a normál termékekétől?
Termékeink csomagolásánál kiemelten törekszünk arra, hogy a vásárlókat a lehető legpontosabban tájékoztassuk a termék számukra fontos tulajdonságairól. A jogszabályban is szabályozott kötelező elemeken túl törekszünk arra, hogy a lehető legláthatóbb módon tüntessük fel már a csomagolás front oldalán a vásárló számára fontos (gluténmentes, laktózmentes, vegán, stb.) termékjellemzőket.
» Miért fontos az Önök életében az allergénmentes üzem létrehozása?
Célunk, hogy egyre több olyan snack terméket gyártsunk, amelyek allergént nem tartalmaznak és megfelelnek a gluténmentes, laktózmentes, vegán táplálkozási szokásoknak. Termékfejlesztésünket, innovációnkat ezeknek a törekvéseknek mentén alakítjuk. Így természetes, hogy üzemünk kialakítása, és fejlesztése is ezt a célt szolgálja.
» Mik a várakozásaik, terveik az elkövetkező időszakra?
Jelenleg épp egy fejlesztési beruházás közepén járunk, amelynek a kapacitás növelése és a hatékonyságjavítás a célja. Ez döntően technológiai fejlesztések, például új csomagoló- és ízesítőrendszerek beszerzését jelenti. A fejlesztések nyárra készülnek el teljes egészében. Ennek köszönhetően 20–30 százalékos kapacitásbővüléssel számolunk.
Mindenképpen növekedést tervezünk a következő évekre, de külön nem határozzuk meg, hogy ebből mekkora részt kell kitennie a mentes termékeknek. A cég egészét nézzük, de a növekedéshez természetesen minden szegmens beleteszi a maga részét. A mentes és bio snack termékcsoportok fontosak számunkra, de gazdaságilag is kell realizálódnia a befektetett energiának és pénznek, ehhez pedig időre van szükség.
(TERMÉKMIX magazin –2019 márciusi szám)