A ma használt korszerű mosószerek és öblítők folyamatos innovációk, termékfejlesztések eredménye. Miközben a gyártók igyekeznek környezetkímélő megoldásokkal előállni, a trendeknek megfelelően új illatvariánsokkal, szuperkoncentrált formulákkal jelentkeznek
A háztartási és vegyiáru kategóriában a tudatos környezetvédelem és energiagazdálkodás hatására az innováció természete és megjelenése megváltozott az elmúlt évtizedben. A tisztító- és öblítőhatás hatékonysága, valamint a kifinomult aromákkal (illatosított változatokkal) rendelkező mosószerek és öblítőfolyadékok folyamatos megújulása mellett kiemelten fontos lett a környezet javát szolgáló innováció a gyártók részéről. A háztartási és vegyiáru kategóriában a tudatos környezetvédelem és energiagazdálkodás hatására az innováció természete és megjelenése megváltozott az elmúlt évtizedben. A tisztító- és öblítőhatás hatékonysága, valamint a kifinomult aromákkal (illatosított változatokkal) rendelkező mosószerek és öblítőfolyadékok folyamatos megújulása mellett kiemelten fontos lett a környezet javát szolgáló innováció a gyártók részéről.
Intenzív illatokkal koncentrálva
„Habár a vásárlói környezettudatosság trendje elsősorban a mosószer piacon erősödik, általánosan nézve elmondhatjuk, hogy egyre inkább az öblítők esetében is megfigyelhető a vásárlói tudatosság” – mutatott rá Vékásy Bernadett, a Henkel Magyarország Kft. brand managere. Mint mondta, nehezítő körülmény, hogy az árak liter mértékegységben vannak feltüntetve, miközben ez sok esetben nem tükrözi az árat a mosási számokat illetően, mely a különböző adagolási javaslatok okán eltérő a különböző márkák és termékek esetén. Mint megtudtuk, a vásárlók környezettudatosságát a Silan termékek csomagolásával is erősíti a Henkel. Az öblítők front oldalán feltüntetett kiszerelések mosási száma is segít a fogyasztói döntést könnyebbé tenni, valamint egy valós, értékbeni összehasonlítási lehetőséget nyújtani. Továbbá a gyártó új öblítő flakonjai már új címke-technológiával készülnek, így a flakon fóliája egy mozdulattal, könnyen eltávolítható, megteremtve a még hatékonyabb szelektív hulladékgyűjtés lehetőségét.
„A piaci tendenciákból jól látható, hogy a fogyasztók vásárlásaira nagy hatással vannak az árak. Egy-egy akciós időszak jelentősen hozzájárul az eladások mértékének növekedéséhez” – említette a brand manager.Az öblítők színe, illata és hatékonysága folyamatosan fenntartja a háziasszonyok figyelmét, ám a vásárlások során összességében az illat a döntő tényező a vásárlásoknál. Vékásy Bernadett elárulta, hogy a koncentráltabb prémium termékek eladása növekszik, ilyenek a Silan Supreme termékcsalád tagjai is.
„Ebben az évben is készülünk innovációval, a Silan közkedvelt Aromatherapy+ és Supreme termékcsaládja is új illatvariánssal bővül majd” – tette hozzá a brand manager.Az illatokat tekintve elmondható, hogy egyre inkább az erőteljesebb, intenzívebb illatokat részesítik előnyben a vásárlók, mindemellett a klasszikus, frissességet kölcsönző illatok szegmense továbbra is a második legnagyobb csoportja az öblítőknek. A magyar fogyasztók különösen a virágos, gyümölcsös, fás illatokat kedvelik.
„A Silan Supreme prémium öblítőink illatvariánsai kifejlesztését francia parfümörök ihlették. A legfrissebb piaci adatok azt mutatják, hogy a kedveltebb Silan Supreme öblítőink az Elegance és Romance változatok, melyek gyümölcsökre emlékeztető gyengéd virágos illatukkal tarolnak” – ismertette Vékásy Bernadett.
Flakonba zárt lágyság
„Az Unilever elkötelezte magát amellett, hogy 2025-re minden műanyag csomagolását újrafelhasználhatóvá vagy komposztálhatóvá teszi. „Határozottan arra törekszünk, hogy tovább csökkentsük az egyszerhasználatos műanyag csomagolóanyagainkat valamint megváltoztassuk a fogyasztói magatartást, elősegítve ezáltal a körforgásos csomagolási rendszerek kereskedelmi életképességét” – ismertette Benczik Judit, az Unilever Magyarország Kft. brand managere (Coccolino).
Az öblítőpiacon egyelőre még nagyon szűk a környezettudatos megoldásokat tudatosan kereső vásárlói réteg. A környezetbarát termékek sok esetben nem csak bolygónknak kedveznek: hiszen egy természetes alapú, adalékanyagoktól mentes készítmény az emberi szervezet számára is fellélegzést jelenthet. „A háztartási termékek esetében nyilvánvalóan kisebb a személyes érintettség, kevésbé egyértelmű a kapcsolat, ezért itt lassabban alakul ki a környezettudatos szegmens, de kétségkívül növekszik, és arra számítunk, hogy a jövőben fontos szempont lesz mind fogyasztói, mind gyártói oldalról” – jegyezte meg a brand manager. A fogyasztók számára a környezetszennyezés hátrébb sorolódik az árral szemben.
„Az öblítő kategóriában a vásárlók kétségkívül árérzékenyek, egy-egy promóció hatására időnként elcsábulnak, más márkát is kipróbálnak” – magyarázta Benczik Judit, hozzáfűzve, hogy ugyanakkor azt is látni, hogy számít a márkanév és az abba vetett bizalom, a saját márkás termékek forgalma ugyanis fokozatosan csökkenő tendenciát mutat.Mint megtudtuk, 2018 a változások éve volt a Coccolino márka számára. Egyrészt megújult a hagyományos öblítőkoncentrátum portfólió: kedvenc illataikat immár új csomagolásban vehetik le a polcokról a vásárlók. A flakonok formája a korábbinál hatékonyabb szállítást tesz lehetővé az Unilever számára, így a cég csökkenteni tudja a termékek szállításából eredő szén-dioxid kibocsátást. Másrészt tovább bővült a Coccolino Intense szuperkoncentrált termékcsalád. Ezekből az öblítőkből az intenzív frissesség és illat eléréséhez mosásonként kisebb adag is elegendő, mint hagyományos társaikból. A szuperkoncentrált formátumnak köszönhetően a kis flakonmérethez nagy mosásszám társul, tehát mosásonként kevesebb csomagolási hulladék keletkezik. További előny, hogy a Coccolino Intense termékcsalád flakonjai most már 100%-ban újrahasznosított műanyagból készülnek.
A fejlesztéseknek és a modern technikának köszönhetően az öblítőkoncentrátumok mellett megjelentek már a szuperkoncentrátumok is. Annak ellenére, hogy léteznek hígított formátumú, több vizet tartalmazó öblítők, hazánkban a legtöbb termék már koncentrált formulával bír – egy átlagos 4–5 kg-os mosógép töltethez a nagy márkák 25–30 ml öblítő adagolását javasolják.
„Tulajdonképpen ezek az öblítőkoncentrátumok számítanak ma már „normál” öblítőknek Magyarországon. A Coccolino Intense szuperkoncentrált termékcsalád sajátossága, hogy egy ugyanekkora, 4–5 kg-os mosógép töltethez elegendő 15 ml öblítőt adagolnunk. Ez a formátum még mindig újdonságnak számít a piacon, de növekvő népszerűségnek örvend” – árulta el Benczik Judit.A Coccolino termékportfóliója sokféle fogyasztói igényt szolgál ki illatok szempontjából.
A brand manager elmondta, hogy a választékban megtalálhatók a hagyományos friss illatok – ezek közé tartozik egyik legnépszerűbb és legrégebbi variánsuk, a Blue Splash. Az illatrajongó vásárlóknak kedvez a Creations termékcsalád. „Emellett nem feledkezünk meg a minimalista, letisztult virágillatokat kedvelőkről sem. A Coccolino Intense termékcsaládunk pedig -intenzív illatélményt és frissességet nyújt, ezen belül a hagyományosabb és az egzotikusabb illatok egyaránt megtalálhatók” – egészítette ki Benczik Judit.
Előtérben a fenntarthatóság
„A Procter&Gamble, mint az egyik legnagyobb globális FMCG termelő vállalat, olyan márkákkal többek között, mint az Ariel és a Lenor folyamatos erőfeszítéseket tesz, hogy pozitív hatással legyen a természeti környezetre” – hangsúlyozta Krubl Yvette, a P&G Közép-európai kommunikációs menedzsere. Mint mondta, a vállalat elfogadott globális stratégiájának, az Ambitions 2030 projektnek egyik fő célkitűzése a körkörös gazdaság elvein alapuló megoldásokra való törekvés, ezen belül is különösen a műanyaghulladék feldolgozásával kapcsolatos intézkedések.Mint megtudtuk, a tapasztalat azt mutatja, hogy a fogyasztók számára az alapvető magas mosási minőség mellett a kényelmi funkciók a legfontosabbak, azok szerepe felértékelődött, amelyekre kompakt megoldást nyújt az innovatív Ariel 3 az 1-ben mosókapszula.
„Nem is csoda, hogy ez a szegmens markánsan nő, hiszen ezek a termékek könnyen szállíthatóak, könnyen tárolhatóak és természetesen az adagolásuk is nagyon egyszerű” – jegyezte meg Krubl Yvette. A Közép-európai kommunikációs menedzser elmondta, hogy ezeken felül az Ariel 3 az 1-ben mosókapszula jó választás, ha a fenntarthatóságot is fontosnak tartja a fogyasztó, hiszen már 30 fokon kiváló mosási eredményt biztosít, így az energiafelhasználás során 30–50%-nyi elektromos áram takarítható meg. „Az Ariel az egyik legkedveltebb mosószermárka Magyarországon, ahol széles termékpalettával áll a mosni vágyók rendelkezésére” – tette hozzá a kommunikációs szakember, megemlítve, hogy a fenntarthatóság természetesen a P&G minden terméke esetében fontos.
„Elkötelezettségünk részeként a P&G egyre gyakrabban úgynevezett PCR (Post Consumer Recycled) anyagot, azaz lakossági újrahasznosított műanyagot használ gyártási folyamataiban” – ismertette Krubl Yvette. Mint megtudtuk, a Lenor és Lenor Unstoppables termékek csomagolásának 50%-a is ilyen újrahasznosított műanyagokból készül. A Lenor termékek PCR-rel való csomagolása nemcsak az ökológiai lábnyomot csökkenti, de megadja a lehetőséget a fogyasztóknak, hogy fenntartható döntéseket hozzanak, valamint ezáltal hozzájáruljanak a P&G által is támogatott felelős fogyasztás megvalósításához. A mosótermékek kényelmi funkciójának előretörése miatt az egyszerű, egyesével adagolható (SUD - Single Unit Dose) mosókapszulák már közel 30%-os piaci részarányt értek el a magyar piacon.
„Ahogy korábban is említettem, ez a szegmens markánsan növekszik, hiszen a könnyű szállítás, tárolás és adagolás fontos szempontokká váltak a fogyasztók számára” – említette Krubl Yvette. Mint mondta, a mosási hatékonyság és a kényelmi funkciók mellett, amiben a fogyasztók nem kötnek kompromisszumot, természetesen még sok más tényező befolyásolja a választást, de ezek a tulajdonságok közel azonos súlyúak, mint pl. az illat, színek szerinti variációk, érzékeny bőrre, babák számára vagy speciális anyagok ápolására készült termékek.
„A P&G folyamatosan dolgozik termékfejlesztéseken, nemrég került piacra az új Lenor kollekció érzékekre ható mosókapszulája számos illatverzióban, amely az első érintésre aktiválódó parfümtechnológiával készült mosószer a hosszan tartó frissességért” – tette hozzá Krubl Yvette.
(TERMÉKMIX magazin – 2019 márciusi szám)