Volt idő, amikor a magyar vásárlók még kíváncsian vették le a polcokról, fogták kezükbe és olvasták el a mentes termékek címkéit, ma már akár élelmiszerről, szépségápolási- vagy tisztálkodószerekről legyen szó, a tudatos vevők természetesnek veszik a mentes élelmiszerek vásárlását.
Az egészséges életmód iránti igény ugyan jelen van a hétköznapokban, a tudatos élelmiszerválasztáskor a tudatos táplálkozás háttérbe szorul, feltehetően időhiány, anyagi okok és nem megfelelő, illetve a mentes termékekkel kapcsolatos pontatlan, esetleg hiányos információk miatt. A GfK 2016-ban végzett Étkezési szokások tanulmányának adatai szerint mentes élelmiszerek vásárlásakor tagadhatatlan, hogy nem az olcsó, hanem a jó ár-érték arányú termékeket keresik a vevők – áll a közleményben.
Az egészséges életmód iránti igény ugyan jelen van a hétköznapokban, a tudatos élelmiszerválasztáskor a tudatos táplálkozás háttérbe szorul, feltehetően időhiány, anyagi okok és nem megfelelő, illetve a mentes termékekkel kapcsolatos pontatlan, esetleg hiányos információk miatt. A GfK 2016-ban végzett Étkezési szokások tanulmányának adatai szerint mentes élelmiszerek vásárlásakor tagadhatatlan, hogy nem az olcsó, hanem a jó ár-érték arányú termékeket keresik a vevők – áll a közleményben.
Néhány évvel ezelőtt még szinte kizárólag a szakboltokban tudták megvenni a vásárlók a kívánt mentes élelmiszereket, ma azonban már nemcsak a gyártóvállalatok bővítik folyamatosan választékukat, hanem különböző kategóriákban más-más márkák és saját márkák széles kínálatával az FMCG kiskereskedelmi láncok is várják a vevőket. A vásárlók figyelmének felhívása, illetve a kiszolgálás bővítése érdekében pedig mind több kiskereskedelmi láncnál külön szigetet (elkülönített polcsorok, kihelyezett hűtők, vitrinek vagy gondolák) hoztak létre az egészséges és mentes élelmiszerek számára.
Díjazott mentes termékek az ALDI polcain
Az ALDI Magyarország amellett, hogy időnként tematikus akciókat szervez, az egészséges táplálkozást szolgáló élelmiszerek bőséges állandó kínálatával is várja vevőit. A diszkontlánc tapasztalata szerint az innováció folyamatos, a gyártók pedig igyekeznek szinte minden termékre „mentes” alternatívát adni, az ALDI pedig örömmel fogadja ezeket a kezdeményezéseket, hiszen általuk folyamatosan bővítheti választékát. Mint említették, az árérzékenység a mentes termékeket keresők körében kevésbé jellemző. Ennek ellenére az ALDI-ban minden termék esetében a legjobb ár-érték arányra törekszenek.
„Tapasztalataink szerint jóval többen vásárolják a mentes termékeket, mint ahányan ételintoleranciában szenvednek, hiszen sokak számára a megelőzés is fontos, vagy éppen szeretteikkel szolidaritásban fogyasztják a laktóz- és gluténmentes ételeket” – közölte az ALDI. A diszkontlánc nem csupán a mentes, hanem minden termék esetében észleli, hogy a vásárlók többsége egészségtudatos szempontok alapján is választ, jobban odafigyel a termékek beltartalmára, vagy például zsír- és cukortartalmára, vagy a tartósítószer használatára.
Az ALDI kiemelt figyelmet fordít az ételintoleranciával élőkre, akik számára több mint 100 termékből álló, Enjoy Free! saját márkás termékcsaládját kínálja. A Enjoy Free! logó egyértelművé teszi a vásárlók számára, hogy laktózt vagy glutént nem tartalmaz a termék. A gluténmentes péksütemények pedig a keresztszennyezések kivédése érdekében külön csomagolva érkeznek már a gyártótól. A szortimentben laktózmentes verzióban számos tejterméket kínálnak, a tejektől a vajakon és túrókon át a sajtok széles választékáig (trappistától a kékpenészesen át a camambertig), szeletelt és reszelt verzióban is, de található itt kefir és gyümölcsjoghurt is. Több népszerű pékáru – a kakaós tekercs, a minikuglóf vagy éppen a veknik és a zsemlék – gluténmentes kivitelben is megjelennek az áruházakban. Az Enjoy Free! termékcsaládban elérhetőek továbbá felvágottak, jégkrémek, és reggeli ételek is.
„A mentes termékek sikerét nem csupán a vásárlók igazolják, hanem az elmúlt év során elnyert számos szakmai elismerés és díj is” – fűzte hozzá az ALDI. Mint megtudtuk, a vásárlói visszajelzések alapján glutén- és laktózmentes kínálatát folyamatosan fejleszti a cég, valamint egyre nagyobb figyelmet kapnak a tejhelyettesítő termékek is. Ilyen például a tavaly időszakos termékként kínált, ám nagy sikert arató Dr. Oetker Creme Vega szója alapú tejföl alternatíva, amely márciustól állandó helyet kap a szortimentben. Hasonlóképp népszerűek az ALPRO kókusz- és mandulaitalai, a sajthelyettesítő és a további vegán, valamint a cukormentes, a light és a biotermékek is. „Vásárlóinknak javasoljuk, hogy keressék az Enjoy Free! márkajelzéssel ellátott termékeket, illetve az ALDI további saját márkáit – az ökológiai gazdaságból származó Natur Aktiv, valamint a csökkentett cukor-, zsír- vagy szénhidráttartalmat jelölő New Lifestyle-t” – egészítette ki az ALDI.
A SPAR széles kínálattal válaszol a megnövekedett igényre
„Mi is azt tapasztaljuk, hogy a mentes termékek kínálata évről évre bővül, sőt a tavalyi évben még inkább megnövekedett ez a piac és az igény. 2019-ben fókusztéma lett a SPAR-nál a mentes és funkcionális termékek piaca, így folyamatosan bővítjük a választékot. Ezt az üzletekben és a szórólapunk oldalain is kommunikáljuk majd és kedvező akciókkal is támogatni fogjuk ezt a területet” – fogalmazott Maczelka Márk, a SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft. kommunikációs vezetője.
„Azt érdemes megemlíteni, hogy az egészségtudatosság nagyon összetett fogalom és sokféle módon értelmezik a vásárlók is. Emiatt mindenki különböző módon cselekszik. Lehet az is egészségtudatos, ha valaki több zöldséget, gyümölcsöt fogyaszt vagy csökkenti a zsíros ételek bevitelét. Szerencsére mi minderre tudunk megfelelő termékeket biztosítani” – jegyezte meg Maczelka Márk. A termékfejlesztések folyamatosan követik a fogyasztói igényeket. Maczelka Márk szerint egyre több kategóriára reagálnak a gyártók, ennek megfelelően ma már nagyon sok hagyományos terméknek készül „mentes” verziója is.
Az elmúlt időszakban már gluténmentes pizza, nuggets és tésztafélék is megjelentek. Mint megtudtuk, a SPAR saját márkás újdonságai között szerepel, hogy idén egy új ízben kaphatók lesznek a nagy sikerű fagyasztott „Free From” gluténmentes gombócok. Ezen kívül a mentes kategóriában nemrég érkezett capuccino por és lasagna száraztészta is.Maczelka Márk tapasztalata szerint a mentes termékek vásárlása esetében kevésbé jelentkezik az árérzékenység, mint a normál termékeknél. Elvégre akinek erre komolyan oda kell figyelnie, nincs túl nagy választási lehetősége. Viszont a növekvő kínálattal várhatóan mérséklődni fognak az árak is, ahogy a verseny erősödik.
„Természetesen itt is megfigyelhető, hogy akció esetén nagyobb a vásárlói hajlandóság. De az előbb említett „kényszerhatás” miatt eleve van egy egyre növekvő kereslet az ilyen jellegű termékekre” – magyarázta a kommunikációs vezető.
Előtérben az egészség a dm drogériákban
„Üzleteinkben az egészségmegőrzés filozófiáját követve bio, valamint konvencionális élelmiszerekkel is várjuk vásárlóinkat. Széles a választék laktózmentes tejhelyettesítőkből, valamint számos gluténmentes termék is kapható a dm üzletekben és az online shopban: pl. reggelizőpelyhek, lisztkeverékek, snackek, félkész kenyerek, édességek, puffasztott szeletek. Ezeken felül elérhetőek még olyan termékek, amelyek hozzáadott cukor nélkül készülnek, ilyenek például a dm márkás bébiételeink többsége” – foglalta össze a drogéria választékát Kanyó Roland, a dm Kft. marketing és PR menedzsere, hozzátéve, hogy az új trendeknek megfelelően a vegán étrendet követők számára a dmBio márka egyes termékei is remek alternatívát nyújtanak.Mint megtudtuk, a dm drogérialánc széles mentes-választéka közül a legkeresettebb termékek közé tartoznak a gabonaitalok.
Ezenkívül a cukormentes édességek, csokoládék és natúr/sós/ízesített snackek különösen keresettek. A drogérialánc számára fontos szempont, hogy egy helyen, ún. „blokkosítva”, minél nagyobb választékot tudjon a vásárlók számára kínálni. Ezt segíti az is, hogy a magyarországi dm minden esetben egységes üzletkép kialakítására törekszik.
„Egyértelműen nőtt a kereslet a mentes termékek iránt, ez hatással van a termékfejlesztésre és a választék bővítésére” – foglalta össze a dm marketing és PR menedzsere. Mint mondta, a felmérések azt mutatják, hogy a mentes termékeket csak elenyésző részben vásárolják az arra érzékeny vásárlók, sokan egyfajta diéta részeként fogyasztják a mentes termékeket. Kanyó Roland megemlítette, hogy a tapasztalat szerint elsősorban az ízhatás a döntő tényező, de természetesen az ár is nagy szerepet játszik a választásban. A szektorban általános tendencia, hogy szinte minden termékkört érint a mentes termékfejlesztés. Nemcsak az élelmiszerek körében, de már a szépségápolásban is töretlen a „mentes” térhódítás. Kanyó Roland szerint a vásárlók szerencsére egyre tudatosabban ügyelnek az összetevőkre, és keresik ezen termékeket. A marketing és PR menedzser hangsúlyozta, hogy a dm elkötelezett az egészséges életmód mellett, emellett nagy figyelmet fordít a vásárlói edukációra is – így például a dmBio márka külön kiemelést kapott az üzletekben, olyan árcímkéket is alkalmaznak, amelyeken többletinformációk érhetők el a termékekről. „Idén lesz egy éve, hogy elindult a dm online shopja. Azt gondoljuk, hogy ez egy kitűnő platform a vásárlói tájékoztatásra, hiszen a webshopon számtalan hasznos információt megtalálnak a keresett termékek összetevőiről, tulajdonságairól” – tette hozzá Kanyó Roland.
(TERMÉKMIX magazin – 2019. márciusi szám)