Ha jó idő, akkor grillezés: ha tehetik, a magyarok hetente legalább egyszer ­sütögetnek a szabadban. A „kerti­partikra”pedig alaposan felkészülnek és bevásárolnak.

A grillezés fortélyai

A magyarok és a grillezés közötti „gyengéd kapcsolat” első­sorban a grillkolbászról szól még ma is, noha a gasztrokultúra változásával egyre nagyobb arányban kerül a grillrácsra egyéb húsáru is.
A grillfanok a „slow food” hívei, vagyis a konyhaművészetben és az étkezésben a rafinériát, a minőségi alapanyagokat és a lassú élvezetet részesítik előnyben a gyorséttermi stílussal szemben – tudtuk meg a négy hús- és hentesáru szaküzlettel is rendelkező Hufi-Hús Kft. üzletvezetőjétől. A húsboltokban a nyaralóövezeti fekvés miatt is árusítanak kifejezetten grillezéshez, kertipartikhoz ajánlható sertés, marha és baromfi húsárut. A Hufi-Hús munkatársai minden esetben felhívják a figyelmet például arra, hogy a megvásárolt grillezésre szánt húst ne tárolják mélyhűtőben, mindig friss húst használjanak. Marhából elsősorban a bélszín és a hátszín, sertéshúsból a karaj és a tarja a legalkalmasabb grillezéshez. „A borjú és a bárány elkészítése lassabb és nehézkesebb, csak gyakorlottak kísérletezzenek vele” .

Nem csak a húsról szól

„Az ALDI elkötelezett abban, hogy vásárlóinak mindig magas minőségű termékeket kínáljon, a lehető legkedvezőbb áron. Nincs ez másképp a grilltermékek esetében sem, arra törekszünk, hogy vásárlóink évszaktól függetlenül meg­találják áruházainkban a grillezéshez, vagy kerti sütéshez szükséges termékeket, alapanyagokat és eszközöket” – tájékoztatta a TermékMixet az ALDI. Mint megtudtuk, egész évben megtalálható a szortimentben például négyféle, kapros, fokhagymás, olasz és ezersziget ízű saláta alappor, amelyekkel télen-nyáron minden vásárló ízlésének megfelelően ízesítheti a sütés mellé feltálalt salátákat.

A jó idő beköszöntével megerősödik az érdeklődés a grillezéshez szükséges termékek, többek között fűszerek, szószok és kellékek iránt. Maczelka Márk, a SPAR Magyar­ország Kereskedelmi Kft. kommunikációs vezetője elárulta, hogy az elektromos, illetve hagyományos grillsütőket, faszenet és brikettet, valamint kiegészítő termékeket kizárólag nyári idényben forgalmaznak a SPAR áruházak.

„A szezon elején jellemző a sütők és egyéb kellékek beszerzése, a faszenet és a brikettet azonban az egész szezonban vásárolják vevőink” – tette hozzá Maczelka Márk.
„Alapvető célunk, hogy vásárlóink egy helyen szerezhessék be az alapanyagokat és az eszközöket a grillezéshez is” – ismertette az ALDI, elárulva, hogy ezért az ALDI 119 magyarországi üzletének kínálatában a húsok, öntetek és friss zöldségek mellett a grillsütő, a faszén brikett és különböző grillező eszközök, fóliák is megtalálhatók, valamint a tálaláshoz szükséges papírtányérok és eldobható evőeszközök is megvásárolhatók.

A magyar fogyasztók továbbra is elsősorban szárnyas és sertéshúst grilleznek, ezért az ALDI kínálatában a grill­szezonban főképp különböző kolbászok, pácolt sertéstarja és karaj, illetve csirkemell filé, comb és szárny is megtalálható lesz, „vásárlóink tucatnyi termék közül választhatnak” – tudtuk meg az ALDI ismertetőjéből. 

A budakalászi Hufi-Hús munkatársa is alátámasztja, hogy a vásárlók többsége elsősorban csak húst süt a kertben, annak minőségére pedig igen kényes, hiszen vásárlás során nagyon ügyelnek arra, hogy az alapanyag csak ellenőrzött állatból származzon. A sütéshez elsősorban sertést (70 %), ezen belül is főként kolbászt vásárolnak, de mellé gyakran tesznek a kosárba tarját és marharostélyost is.

Ízek kavalkádja a kosárban

„Tapasztaltunk szerint a magyar vásárlók előnyben részesítik a hagyományos magyar ízvilágot, így a fokhagymás, borsos-csípős és paprikás termékeket” – tájékoztatott az ALDI, megemlítve, hogy a diszkonthálózat arra törekszik, hogy új – például chilis, édes-chilis, BBQ – ízekkel, illetve a szomszédos országokban közkedvelt termékekkel, mint az ajvár is, megismertessék azon fogyasztókat, akik nyitottak az újdonságokra.
A diszkontlánc a grillezési főszezonban még több termékkel áll a vásárlók rendelkezésére, így például akciósan joghurtos, balzsamecetes, francia és metélőhagymás öntetet is kínálnak.

A SPAR kommunikációs vezetője elárulta, hogy az ­utóbbi időben jelentősen megnőtt a grill fűszerkeverékek, szószok, illetve a salátaöntetek iránti kereslet. A grillhúsok mellé a vásárlók szívesen tesznek a kosarukba különböző ízesítésű mustárokat. A szószoknál és fűszereknél TOP termékek a BBQ, a fokhagymás, és a magyaros ízesítésű termékek, a salátaönteteknél pedig a kapros, az ezersziget, és fokhagymás ízesítésűek a kelendők. 

„Választékunkban megtalálhatók a grillpácok, a fűszerkeverékek, a fűszersók és a folyékony grillszószok. Kínálunk külön húsok, halak, zöldségek ízesítésére használható termékeket is” – említette Maczelka Márk. A klasszikus ízű fűszersókon kívül kedveltek a BBQ, a fokhagymás, az amerikai, és a magyaros ízesítésű termékek. Egyre elterjedtebb a chilis ízesítés, a fogyasztók egyre több csípős ízesítésű ételt fogyasztanak. 

 

(TERMÉKMIX - 2017. áprilisi szám)