A szabadtéri sütés kultúrája egyre elterjedtebb hazánkban is. Az elsősorban a grill­kolbászokat kedvelő magyar fogyasztókat széles termékkínálattal csábítják a grillezésre a gyártók.


„Színesedik” a grillszezon

Szokták mondani, hogy férfiember húst grillez, a szebbik nem karcsúságra vigyázó tagjai pedig zöldséget, gyümölcsöt. A grilltermékek iránti kereslet minden évben nagymértékben függ az időjárástól, a fogyasztói hangulat azonban optimista, hiszen nemcsak a szezon húzódik ki, de egyre több háztartásban fogyasztanak otthon télen is grillterméket.

Ezt szem előtt tartva érthető, hogy a sikeres szezon kulcsa az izgalmas szezonális újdonságokban és a fogyasztói igényekhez való alkalmazkodásban rejlik. Ahogy terjedt a grillezés szokása, úgy nőtt és színesedett a hazai piac is. Például a kezdetben még csak egy-két alapízben kínált grillkolbászokat mára különböző ízű, méretű, alakú, és csomagolású húskészítmények, szezonális ízújdonságok váltották fel.

Hódító útjára indult a grillezés

A gazdag termékválasztékkal, azon belül is több termékspeci­a­litással piacon lévő Wiesbauer-Dunahús Kft. kereskedelmi vezetője is úgy látja, hogy még mindig a tavasz és a nyár a grillkolbászok fő szezonja. „Az elmúlt években azonban egy szűkebb szortimentünket ősszel, sőt télen is forgalmaztuk, meglepően jó eredménnyel” – hangsúlyozta Kazai Zsolt, aki szerint, ha kis mértékben is, de csökken a szezongörbe.
A grillezés szokásának terjedésével nőtt és színesedett a hazai piac is. A Wiesbauer-Dunahús például a hagyományos, sajtos, paprikás, fokhagymás grillkolbászok mellett számos különleges ízvilágú terméket kínál. Mint megtudtuk, a BBQ enyhén paradicsomos ízét a barbecue szószok tipikus édes-füstös aromája határozza meg. A Country grill ízét a bors és a kori­ander párosítása teszi karakteressé, a Mustáros grillkolbászt különleges grill fűszerkeverékkel tették teljessé, és a mustár jellegzetes ízével kínálják. A Stuttgarti grill pikáns ízét az egyedi grill fűszerkeverék és a majoránna határozza meg, a Tiroli grillkolbász harmonikus ízét pedig a válogatott fűszerek és a bors adja.
„Két juhbélbe töltött, prémium grillkolbász is szerepel kínálatunkban” – jegyezte meg Kazai Zsolt, aki elmondta: a Lemon-chili karakterét a chili ereje és a citromfű frissessége járja át, a Mediterrán grill egyedi aromáját a finom ementáli sajt darabok és az olívabogyó adja és a jalapeno paprika teszi pikánssá az összhatást.

Az elmúlt évek eladásait szemlélve elmondható, hogy a grillkolbászok és egyéb grilltermékek piaca lassú, de folyamatos növekedést mutat. A Sága Foods a grilltermékekre általánosan jellemző sertéshús-alapanyag helyett kiemelkedő minőségű pulykahúst használ fel, valamint mellőzi a mesterséges színezékeket és ízesítőket.
„Mivel egyre nagyobb teret hódít a grillezés, egyre elterjedtebbek a kertipartik, ezért a szezont tekintve mi is bizakodók vagyunk” – jegyezte meg a Sága Foods kereskedelmi vezetője. Szalayné Szilvágyi Erzsébet elmondta, hogy a Sága Foods Zrt. a grill kategóriában 4 féle ízesítésű pulyka­kolbász termékkel van jelen, melyek évek óta közkedveltek a piacon. Ez a baromfifeldolgozó vállalat számára azt mutatja, hogy nemcsak a tradicionális sertés és marhahús készítményeket keresik a fogyasztók, hanem az alacsonyabb zsírtartalmú húsokból előállított termékek iránt is egyre nagyobb a kereslet.

Fontos a minőség

A fogyasztói tapasztalatok azt mutatják, hogy a hagyományos ízek érvényesülnek leginkább: klasszikus, füstölt, sajtos, magyaros-pikáns és barbecue ízesítések a legkedveltebbek, a mi kínálatunkat is ez jellemzi. 
A vásárlók kipróbálják az új ízeket, de alapvetően ebben a kategóriában a már jól bevált ízvilágú termékeket részesítik előnyben.
A Sága a minőség mellett tette le a voksát, ami állandó vásárlói kört eredményez. Szalayné Szilvágyi Erzsébet véleménye szerint a tendenciák azt mutatják, hogy a fogyasztók egy már bevált, jól ismert gyártó termékeit szívesebben veszik le a polcról, mert folyamatosan garantált jó minőségű terméket kapnak. „Mindemellett a márka ismertsége, a megfelelő ár-érték arány, a tetszetős csomagolás mind fontos tényezők a vásárlás során” – tette hozzá a kereskedelmi vezető. Mint megtudtuk, a Sága az idei szezonra csomagolásait megújítja és grillkolbász termékei új márkanevet kapnak, így alkotnak egy termékcsaládot a grill kategórián belül. A kiszerelések nagysága is igazodik a fogyasztói elvárásokhoz és szokásokhoz: a húsfeldolgozó munkatársai igyekeztek úgy meghatározni a méretet, hogy akár nagyobb családi összejöveteleken, de egyszemélyes háztartásoknál is ideális legyen.

A Wiesbauer-Dunahús grilltermékei válogatott sertéshúsból készülnek, melyet, mint megtudtuk, különleges grill fűszerkeverékkel tesznek teljessé. A húsfeldolgozó kereskedelmi vezetője elmondta, hogy a klasszikus ízek mellett a változatosság kedvelőinek készült a Grillkolbász mix, amelyben a Sajtos grill jellegét az ementáli sajt határozza meg. A már említett Stuttgarti grill egy jellegzetes, nagy népszerűségnek örvendő német kolbászfajta, a Paprikás grillt a magyaros ízek kedvelőinek tették a csomagba.

Kazai Zsolt úgy véli, hogy a magyar fogyasztók szívesen kipróbálják az új ízeket, de azután visszatérnek a hazai ízekhez és a sokban hasonlító osztrák ízvilághoz. „Az eladások kiegyenlítettek voltak a különböző ízek között, igazán nagy különbséget nem tapasztaltunk” – fűzte hozzá a kereskedelmi vezető.

Finom és egészséges is

Napjainkban a lakosság egyre nagyobb részét érinti táplálékintolerancia vagy táplálékallergia, így speciális igények is megjelentek a húskészítmények összetételével kapcsolatban. A Sága grillkolbász termékei gluténmentesek, a sajtos ízt kivéve pedig laktózt sem tartalmaznak.

A grillezés nemcsak a felnőttek, de a gyerekek számára is öröm, ezért a cég rájuk is gondolt. A Sága kereskedelmi vezetője elmondta, hogy a magas hústartalmú, vitaminokkal és ásványi anyagokkal dúsított Fini Mini mini virsli terméket akár nyársra fűzve a kicsik saját maguk is elkészíthetik. „Így remek családi program és közös élmény válik a sütögetésből, melyet a finom ízek még felejthetetlenebbé varázsolnak” – fűzte hozzá Szalayné Szilvágyi Erzsébet.
A Sága termékek elérhetőségét minden régióban, országos lefedettséggel kívánja biztosítani a fogyasztók számára a gyártó, de a legnagyobb fókusz – mint általában jellemző – a hipermarketekre helyeződik. „Marketing aktivitást csak erre a kategóriára nem tervezünk, de akcióinkkal, a láncok újságjaiban elhelyezett hirdetéseinkkel biztosan találkozhatnak majd a vásárlók” – jegyezte meg a Sága kereskedelmi vezetője.

Népszerű a grillkolbász

grill nielsen
A grillkolbász iránti kereslet emelkedik: értékben 19, mennyiségben pedig 18%-kal többet adtak el a boltokban 2016. január-2016. december között az előző hasonló időszakkal összevetve.
A keresletbővülés eredményeképp a piac forgalma meghaladja 2,3 milliárd forintot és több mint 1000 tonnát értékesítenek a szegmensből.

Továbbra is erősen koncentrált a kiskereskedelmi forgalom, és stabilizálódni látszik a bolttípusok súlya.
Érték szempontjából a forgalom több mint felét, 51%-át a szupermarketet és diszkontot magában foglaló 401-2 500 nm-es egységek vitték el, a legutóbbi kumulált év alatt, ez 1%-kal több, mint az előző azonos időszakban. Ezzel egy időben 1%-kal csökkent a 2500 nm-nél nagyobb boltok részesedése, a vizsgált időszakban 41%. A maradék 8%-on osztoznak a 400 nm-es és kisebb boltok. Az eladás 78%-a százaléka esik a főszezont jelentő hónapokra.

 

(TERMÉKMIX - 2017. áprilisi szám)