Kihívásokkal teli időszakok előtt állunk. A lehetőségekről, a vásárlói igényekről, azok változásáról, az energiaárak kérdéséről, valamint arról beszélgettünk Barta Attilával, a Florin Zrt. cégvezetőjével, hogy a mostani helyzetben minden üzleti lehetőséget meg kell ragadni, semmit sem szabad elengedni.

» 65 éve vannak jelen a piacon, hogy látja, mennyit változtak azóta a fogyasztói igények?
Természetesen a vásárlói igények sokat változtak egy ilyen hosszú idő alatt. Ebben az évben vagyunk 65 évesek, és ebből az alkalomból tartott partnertalálkozóra előkerestük a régi fényképeket. Érdekes volt látni, régen nem a design volt a lényeg, hanem maga a termék, az, hogy legyen. Majd az évek előrehaladtával egyre inkább fontosabbá vált, hogy a külcsín minél vonzóbb és tetszetősebb legyen.
Ez a trend változott meg az elmúlt 2 évben. A koronavírus járvány alatt szinte mindegy volt, hogy mibe csomagoljuk a termékeket, a lényeg az volt, hogy legyen. Most pedig, hogy az árak általánosan nagyon komolyan emelkedtek és emelkednek folyamatosan, már az az elsődleges, hogy a termékeknek jó áruk legyen. Az ár kérdése tehát jelenleg igen fontos szemponttá vált. Erre pedig minden gyártónak reagálnia kell.

» Önök hogyan reagálnak erre a helyzetre?
Egyértelműen tapasztalni lehet, hogy a vásárlók jobban meggondolják, mikor, mire és mennyit költenek. Ezt fókuszban tartva készülünk tehát gazdaságosabb, kedvezőbb árú termékekkel, termékcsaládokkal. Emellett készítünk kisebb, 50–100 milliliteres kiszereléseket is, mert azt látjuk, a kereslet ezek irányába megerősödött.
A vásárlói igények minél jobb kiszolgálása számunkra is fontos, hiszen mi is tapasztaljuk a költségek emelkedését. Nem ritka a 100-200 százalékos áremelkedés egyes beszállítók esetében. Ez pedig alapvetően befolyásolja a mi helyzetünket, árképzésünket is. Mindezeket szem előtt tartva minőségben hasonló, olcsóbb, ugyanakkor jó alapanyagokat igyekszünk fejleszteni és felhasználni. Dolgozóinknak képzéseket biztosítunk, amellyel a munka minőségét és javulását segítjük elő. A hosszú ellátási láncok helyett elkezdtünk rövidebbeket keresni és kiépíteni.

» A cég használ alternatív energiaforrásokat? Történtek ilyen jellegű beruházások?
Az elmúlt időszakban olyan beruházásokat hajtottunk végre, amelyek lehetővé tették, hogy olcsóbban tudjunk termelni. Többek között a napelemparkunkat a technikai adottságaink maximális szintjére növeltük. A környezetterhelésünk csökkentése érdekében magunk kezdtünk flakonokat gyártani. Emellett környékbeli cégektől igyekszünk a szükséges alapanyagokat beszerezni.
Összességében azonban a teljes képet meg kell vizsgálni, hogy tisztán lássunk ebben a kérdésben. A Florin az említett fejlesztéseknek köszönhetően a gyártási költségeit csökkenteni tudta, vagyis a hatékonyságunk az utóbbi időszakban érdemben javult. Hiába értünk el azonban ezen a területen szép eredményeket, ha ezeknél összehasonlíthatatlanul nagyobb mértékben emelkednek a beszállítók részéről az árak. A beszállítói oldalon igen komoly drágulást tapasztalunk. Itt nem csak maga a termékek alapanyagairól, hanem a csomagolóanyagok költségeiről is beszélni kell. Ezen a fronton hasonló drágulás érzékelhető.
Összességében sajnos azt lehet elmondani, hogy olyan nagymérvű alapanyag- és egyéb költségelem drágulást tapasztalunk, amelyet hatékonyságjavítással lényegében lehetetlen ellensúlyozni. Ennek ellenére igyekszünk és mindent megteszünk, hogy kedvezőbb eredményeket érjünk el. Úgy látjuk, hogy az energiafelhasználás az, ahol még lehet javulni. Ezt minden területen a szükséges szintre csökkentettük, vagyis rengeteg energiamegtakarítási intézkedést hoztunk az elmúlt időszakban.

» Termékfejlesztéskor milyen szerepet kap Önöknél a környezettudatos gondolkodás?
Természetesen törekszünk a környezettudatos termékfejlesztésekre. Ez prioritás volt és az is a vállalatnál. Ezt a kérdést viszont a mostani, egy új, talán a koronavírusnál is nagyobb kihívásokat hozó környezetben kell menedzselni, amikor az a lényeg a gyártók számára, hogy talpon maradjanak.
Mindezek ellenére erről a területről nem feledkezhetünk meg. Így például a csomagolásokat próbáljuk úgy megoldani, hogy a hatékonysági és a környezettudatos elvárásoknak is egyaránt megfeleljenek. Ennek köszönhetően semmilyen fölösleges dolgot nem használunk. Csak a legszükségesebb, a funkciónak leginkább megfelelő elvárásokat keressük, ami egybecseng azzal, hogy így a környezetvédelmi elvárásoknak is jobban meg tudunk felelni. Ennek a törekvésnek egy fontos eleme például, hogy mára igen erősekké váltunk a cserélhető, utántölthető csomagolások terén.

» Részt vesznek valamilyen, a kormány által támogatott vállalkozásfejlesztési programban?
A Florin számos területen is pályázott az elmúlt években. A célunk az volt, hogy a fejlesztések a fogyasztók igényéhez mérten, minél gyorsabb ütemben haladjanak, hiszen talán még sosem volt akkora szükség és kereslet termékeinkre, mint a koronavírus időszaka alatt.
Jelentős innovációt hajthattunk végre a Magyar Multi Program segítségével. Részben ebből a támogatásból épült fel új és korszerű gyárépületünk Szegeden. Ehhez szorosan kapcsolódik az Energetikai Támogatás, amelynek köszönhetően ma már korszerű fűtéstechnikát használhatunk. Az elnyert összeget a megfelelő hőszigetelésre, hőszivattyú- és a már jelzett napelemes rendszer fejlesztésére fordítottuk. Mindezek mellett sikeresen pályáztunk az Egészségipari Támogatási Programra is, amely 200 százalékos kapacitásbővítést tett lehetővé.
Így összességében az elmúlt 3 évben mintegy 6 milliárd forint fejlesztést, beruházást végeztünk el a szegedi telephelyen. Mindezek következménye, hogy Magyarország mára önellátó a létfontosságú egészségügyi termékek előállítás terén. A Florin kapacitásbővítésével és a fejlesztésekkel biztosította az országot a fertőtlenítőszer jelenlegi és jövőbeli ellátásáról.

» Cégük, termékeik milyen minősítésekkel rendelkeznek, mekkora jelentősége van ennek?
Az elmúlt időszakban számos, a Florin számára fontos elismerést kaptunk. Ezeket részben a vállalat, a vállalati működésünk, részben a termékeink nyerték el. A cég számára például nagy jelentőséggel bír, hogy családbarát munkahelyé váltunk. Kitűzött célunk ugyanis, hogy a munkatársaink igényeit minél inkább kielégítsük. Egyöntetű vélemény a társaságon belül, hogy tartós és folyamatos növekedést tervező vállalat elképzelhetetlen motivált és elkötelezett munkatársak nélkül, amelynek a stabil családi háttér az alapja.
Ebbe a sorba helyezhető el, hogy a vállalatunk idén elnyerte a Business Superbrands díjat, ezzel a szakértői bizottság az ország legkiemelkedőbb cégei közé választotta a Florint. Ez a szakmai elismerést azt jelzi, hogy termékeinknek helye van nem csak a hazai, de a globális piacon is. A közelmúltban pedig az Érték és Minőség Nagydíjjal tüntették ki a Florin Zrt. piacvezető, Brado kéz- és bőrfertőtlenítő termékcsaládját.
Mindezek az elismerések azért fontosak számunkra, mert a fogyasztók egy köre igenis figyelemmel van ezekre. A választásaik során preferálják az ilyen díjjal kitüntetett gyártókat, mert ezek garanciát adnak a minőségre. Így azt gondolom, hogy ezekre az elismerésekre ezekben a nehezebb időkben is kiemelt figyelmet kell fordítanunk.

» Hogyan, milyen várakozásokkal tekintenek a jövőbe?
Nagyon nehezen látható, hogy mit hoz a jövő. Okosan, ügyesen kell majd gazdálkodni, de az leszögezhető, hogy borzasztóan nehéz üzleti terveket készíteni. Az azonban körvonalazódik, hogy minden üzleti lehetőséget meg kell ragadni. Ezen a területen már most is százas nagyságrendű új projekteken dolgozunk. Emellett az exportpiacok felé is fokozottabban kell lépni, új partnereket kell ezen a területen is felkutatni. Ennek érdekében kiállításokra, szakmai rendezvényekre látogatunk, kollégáim például a közelmúltban voltak Kölnben, s hamarosan mennek Düsseldorfba.
Egy szó, mint száz, felértékelődik a kivitel lehetősége. Az árazás kérdése azonban ebben a relációban sem lesz egyszerű feladat, de ha eredményeket akarunk, akkor ezt a feladványt meg kell oldanunk, s hiszem, hogy ezt meg is tudjuk tenni.

(x)

 

(Termékmix magazin – 2022. októberi szám)

BELELAPOZOK