2024-ben az FMCG online kereskedelem új magasságokba emelkedett, miközben a vásárlók igényei és a piaci trendek folyamatosan változnak. Az év során tapasztalt innovációk, technológiai fejlődések és a fenntarthatóság iránti fokozott figyelem nemcsak a vásárlói élményt javították, hanem új üzleti modellek és lehetőségek előtt is megnyitották az utat. Cikkünkben áttekintjük a piaci trendeket és a jövőbeli kilátásokat, amelyek meghatározzák az FMCG online kereskedelem dinamikus világát.

Speciális termékekkel és személyre szabott kínálattal

Megjelenése óta a Kifli.hu online áruház nemcsak termékkínálatát tudta széles körben bővíteni, akár speciális termékcsoportokkal is, de a visszatérő vásárlói bázisa is erősödött.
Szalma Rita kereskedelmi igaz­gató szerint a vevők a vásárlás gyakoriságával hálálják meg, hogy a szupermarket áron kínált magas minőségű termékeket zökkenőmentesen, az ígért határidőn belül megkapják. Míg 2024-ben az átlagos kosárérték lényegében nem változott, a rendszeres vásárlásnak köszönhetően az online szupermarket egyre nagyobb szerepet tölt be a vásárlók mindennapi életében.
„Minden évben magasabbra nő a lojalitás, emellett egyre kisebb a lemorzsolódása a régi vásárlóknak. Jelenleg a 2021 végéig regisztráltak már átlagban hetente vásárolnak, a 2022-23-asok pedig nagyságrendileg 10 naponta. Havi átlag 3 körül van. A kosárérték stabil és a brick&mortar átlagának közel háromszorosa” – fűzte hozzá.
A tapasztalat azt mutatja, hogy az egyedi, személyes ajánlatok iránti igény egyre növekszik. „A vásárlóink értékelik, ha figyelembe vesszük egyéni preferenciáikat és vásárlási szokásaikat, és ennek megfelelően kínálunk számukra releváns ajánlatokat. Az akciós hírlevelünk már alkalmazza ezt az elvet az ajánlatok terén” – egészítette ki.
Minél hosszabb ideje vásárol valaki a webáruházban, ­annál gyakrabban tér vissza, és csökken az elhagyó ­vásárlók aránya is. „Ez főleg annak köszönhető, hogy nagyobb hangsúlyt fektetünk a vásárlói kapcsolattartásra, és már az első vásárlástól kezdve aktívan építjük a Kifli-élményt. A termék­kategóriák tekintetében a gyerekes családokra jellemző csoportok kiemelkedő növekedést mutatnak, amit a Kifli csoportjai (+Prémium, Kiflicske, Akadálymentes Klub) is nagy sikerrel támogatnak.”
Az elmúlt évben érezhetően tovább erősödött a speciális termékcsoportok (mentes, prémium és kézműves termékek stb.), valamint a növényi alapú, vegán élelmiszerek iránti forgalom. Szalma Rita szerint a növekedést jelentősen befolyásolta a fogyasztói tudatosság erősödése, az egészségesebb életmód iránti igény, valamint a fenntarthatósági szempontok iránti fokozott érdeklődés.
„A Kifli nem kíván megállni, tovább igyekszik ­támogatni a vevőit, ezért a második raktár bevonásával még hatékonyabb lesz majd a rendelések teljesítése” – tette hozzá.
Az online kiskereskedelem az elmúlt években jelentős növekedést mutatott, különösen a Covid-19 időszakában, amikor a digitális vásárlás szerepe megerősödött. A kereskedelmi igazgató szerint a jelenlegi trendek és piaci elemzések alapján a 2025-ös évben az online kiskereskedelem növekedése várhatóan 5-7 százalék körül alakul, de egyes szegmensek (pl. alap- és egészségtudatos élelmiszerek) ezt meghaladhatják, hasonlóan a 2020 előtti időszakhoz.
„Noha 2025-ben is növekedéssel tervezünk, számos ki­hívással kell szembenézni, amelyek befolyásolják mind a Kifli, mind a piaci szereplők helyzetét. Ezért is fontos a vevőink elvárásainak megfelelni, hiszen a vásárlók egyre tudatosabbak és igényesebbek, elvárják az egyszerűbb, gyorsabb és személyre szabottabb vásárlási élményt. Az AI-alapú ajánlások, az automatizált ügyfélszolgálat és a gyors szállítás már alapkövetelmény.”

Magas szintű kiszolgálással a vásárlókért

„Ahogy látom, nyílik az olló a kereskedők között. Vannak, akik egyre nehezebben alkalmazkodnak a piac kihívásaihoz és vannak, akik szépen tudnak növekedni. Szerencsére a Pelenka.hu a dinamikusan növekvő e-kereskedők táborát erősíti” – értékelte a az online kereskedelmi szektor általános teljesítményét Csereklei Zoltán, a Webshop Global Kft. ügyvezető igazgatója.
Mint mondta, a növekedési stratégia részeként a web­áruház folyamatosan tágítja portfolióját és ezzel együtt a célcsoport is bővül. A forgalom felét már a háztartási vegyi- és papíráru adja, de megjelentek a kínálatban a tartós élelmiszerek és egyéb háztartási cikkek is.
A Pelenka.hu esetében az elmúlt időszakban kis mértékű növekedés volt tapasztalható mind a vásárlási gyakoriság, mind a kosárérték tekintetében. Az elmúlt évben jól megfigyelhető trend volt a fogyasztók óvatosabb vásárlási szokásainak erősödése, amelyet az alulvásárlás és az akciók fokozott keresése jellemzett.
„Megbízható szolgáltatásainkkal mindent megteszünk a vásárlóink magas szintű kiszolgálásáért, aminek köszönhetően szerencsére kiemelkedő a hűség a vásárlói közösségünkben. Ezt igazolják az adatok, amelyek szerint 70-80%-ban visszatérő vásárlóink vannak” – mondta az ügyvezető igazgató, kitérve a 2025-ös évre, miszerint aki magas színvonalon szolgáltat és egyfajta love brand-ként működik, vala­mint a helyi viszonyokhoz jobban adaptálódik, az ­további növekedésre van predesztinálva, aki nem tud ebben az irányban kimagaslót nyújtani, ott előbb-utóbb lefelé fog ­indulni a szekér.
Csereklei Zoltán szerint a jövőbeni növekedésért egyre összetettebb és átgondoltabb stratégiákat kell működtetni, hiszen a piac egyre telítettebb. „Aki a nagy dömpingben és reklámzajban ki tud tűnni, akár a bolthálózatának a nagy lefedettségével és láthatóságával, akár az e-kereskedelmen belül a kényelmes és jól beazonosítható ügyfélélményével, azok lesznek vélhetően a jövő nyertesei. Igyekszünk ezen az úton előremutató dolgokat megvalósítani.”
„Jelenleg a legnagyobb kihívás a hazai vállalkozásokra nézve egyértelműen a kívülről érkező és jóval nagyobb méretű kereskedők, e-kereskedők térnyerése” – említette, hozzáfűzve, hogy jellemzően ezen cégek méretgazdaságossága és tőkeereje nagyságrenddekkel nagyobb, mint a hazai kereskedőké, „így jelentős összegeket tudnak invesztálni a piac megszerzésére, mely eredményeként előbb-utóbb kiszorulhatnak a hazai cégek a piacról”.

Folyamatos növekedés és pozíció erősítés a cél

„Az Alza elsősorban a műszaki elektronika szegmensben értékesít, ahol 2024-ben a GFK által megállapított növekedés 7,5% volt, amit nagyban befolyásolt például kormányzati beruházás is – mondta lapunknak Forrás Ákos, az Alza.hu ügyvezetője, hozzátéve, hogy 2024-ben a legnagyobb hajtó­erőt a kis és nagyháztartási gépek jelentették. Ezeket követték az okos technikai eszközök, mint pl. az okosórák és notebookok. Emellett az olyan saját márkás termékek, mint az AlzaPower és a Siguro forgalma is növekedett.
Forrás Ákos felhívta rá a figyel­met, hogy a kosárérték ­növekedése mindig függvénye az inflációnak, áremeléseknek, ezekkel arányban növekedett. „A vásárlás gyakoriságáról elmondható, hogy Alzaplus+ tagsággal rendelkező vásárlók az ingyenes szállítás lehetősége miatt sokkal gyakrabban rendelnek, hiszen a mindennapi életükhöz szükséges termékek nagy része elérhető és a közeli AlzaBoxban átvéve időt és pénzt takarítanak meg.”
A vásárlói preferenciák az Al­zá­nál is lekövették a szezonalitást (pl. olimpia, futball világbajnokság, ünnepek), illetve az aktualitásokat (pl. új konzolok, telefonok piacra dobásának időpontjait). A gyakorlat szerint a műszaki piac legerősebb időszaka továbbra is a Black Friday és a karácsony közötti időszak.
„A szolgáltatást kipróbálókról elmondható, hogy nagy százalékuk visszajár később is, sőt gyakrabban vásárol, kibővíti vásárlói listáját. Az AlzaPlus+ tagok számának növekedése pedig az Alzába vetett bizalom legjobb jele” – említette az ügyvezető.
Az Alza célja, hogy tovább erősítse pozícióját az e-kereskedelmi piacon, és folyamatosan növekedjen. Az Alza folyamatosan fejleszti online boltját és szolgáltatásait, hogy modern, gyors és kényelmes vásárlási élményt biztosítson.
A tervezett jövőbeli növekedéshez több kulcsfontosságú eszközt és megoldást alkalmaz az Alza. „Fontos számunkra az innováció és a technológiai fejlesztések, azaz folyamatosan fejlesztjük webáruházunkat és szolgáltatásainkat. Kiemelt figyelmet kap az AlzaBox hálózat bővítése, azaz, hogy még kényelmesebb és gyorsabb átvételi lehetőségeket biztosítsunk vásárlóink számára. Elengedhetetlen a gyors, hatékony, azaz kiváló ügyfélszolgálat. Mindezen túl vevőink számolnak az Alza széles, folyamatosan bővülő választékával és versenyképes áraival, aminek meg kívánunk felelni” – sorolta Forrás Ákos. Hozzátette: „idén hasonló ­kihívásokra számítunk, mint az előző évben: sokat befolyásolhatnak a kormányzati intézkedések és a gazdaság alakulása”.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2025. februári szám)

aktuális lapszám ITT: