Sokan úgy gondolják, hogy az élelmiszeriparban a termékpálya szereplői közül a kereskedő van a legjobb, legkönnyebb helyzetben. Hogy ennek az oldalnak a kulisszái mögé is betekintsünk, Varga Lászlót, az Auchan Magyarország Kft. univerzum igazgatóját kérdeztük, többek között a friss árukat érintő kihívásokról, feladatokról, lehetőségekről, valamint a fenntarthatóságról.

» Milyen út vezetett ehhez a pozícióhoz az Auchan-nál?
Felsőfokú végzettségemet vendéglátó szakmenedzserként szereztem meg a Kereskedelmi és Vendéglátóipari Főiskolán, majd 1997-ig a vendéglátóiparban dolgoztam. 1998-ban ­váltottam át a kiskereskedelemre. Az akkor hazánkban jelen­lévő Corában kezdtem, és a ranglétrán szépen ­haladva 2006-2011 között több vidéki Cora, majd Auchan áruházban is áruház-igazgatóként dolgoztam, 2012–2019 között pedig a budaörsi Auchant vezettem.
Az áruházigazgatói évek előtt több éven át foglalkoztam nem élelmiszer piacokkal is, ám a vendéglátós évek és tanulmányok miatt az élelmiszerekhez kötődtem a legjobban. Így 14 év áruházigazgatói munkakör után, 2020 január­jában az Auchan Magyarország Kft. friss és tradicio­nális élelmiszer területének élén kezdtem el dolgozni univerzum igazgatóként.

» Mivel foglalkozik egy univerzum igazgató ezen a területen?
Hozzám és a csapatomhoz tartozik az összes friss hús, hal, illetve hús- és halkészítmény, a felvágottak, a szárazhúsáru, a pékség, a cukrászat, a teljes zöldség-gyümölcs kínálat és alapvetően minden, ami ultra friss terméknek számít.
Feladataim közé sorolható az áruházi választék kialakítása, ezek beszerzése, a piaconkénti üzleti modellek és koncepciók kialakításának támogatása a beszerzés és a kínálat oldaláról. Az üzleti mellett komoly részem van a szervezeti struktúrák kialakításában és az üzemi tevékenységhez (pékség – cukrászat – grill pultok) szükséges infrastruktúrák hatékonyságának és fenntarthatóságának fejlesztésében is.
Ez egy olyan terület, ahol egyszerre két kihívásnak kell megfelelni. Egyfelől minden kereskedelmi egységnél a friss élelmiszerek egy olyan kategória, ami nagyban ­befolyásolja, hogy melyik üzletet választják a vásárlók. Ez közvetlen hatással van a piaci részesedésre, így ezen a területen a verseny nyilvánvalóan óriási.
Másfelől mindezt úgy kell elérni, hogy rentábilisak is legyünk, amihez viszont idő kell, hiszen a klasszikus forgalmazás mellett nálunk termelés is zajlik, jelentős szakembergárdával és dologi infrastruktúrával, gondoljunk például a pékségeinkre. Az ehhez kapcsolódó csapatok hatékonyságát és egyben a költségeit is menedzselni kell. Nem ­egyszerű feladat, a működési eredmény elérése egy ilyen területen ­mindig kihívásokkal teli.

» Mi ennek az oka?
Nagyon erős ezen a területen az árverseny, a vásárlók minél kedvezőbb árak mellett minőséget várnak el a kereskedőktől. A minőséget itt nem csak élelmiszerbiztonsági szempontból értem, hanem az egészséges táplálkozás szempontjából is jó minőségű termékeket kell kínálni. Úgy kell piaci ­részesedést növelnünk, hogy közben fenntartható pályán is maradjon ez az üzletág a vásárlók és az ellátási láncban szereplők ­számára is. Ez mindenkinek az érdeke. Nyilván megoldható magasabb rentabilitású területekről érkező keresztfinan­szírozással is, de azt gondolom, hogy mindenkinek az a jó, ha a friss élelmiszerek egy önmagát eltartó kategóriává tud válni.

» A végén úgyis a vásárló fizet, nem?
Az Auchan nagyon elkötelezett abban, hogy amennyire csak lehet, azt a fajta inflációt, ami most megjelenik az alapanyag- és energiaárakban, ne hárítsa át a vásárlókra. Az nem kérdés, hogy a minőség nem lehet alku tárgya, és innentől kezdve már „csak” az dönt a piacon, hogy ki, milyen együttműködést tud a beszállító és termelő partnerekkel kötni, valamint hogyan tudja optimalizálni és hatékonyabbá tenni a saját működését. Természetesen soha nem hagyhatjuk figyelmen kívül, hogy a vásárló egy nagyon érzékeny szereplője az áruellátásnak.

» A rövid ellátási lánc kialakítása mennyiben lehet megoldás erre a problémára?
Az Auchannál stratégiai fontosságú, hogy minden termékkörnél a lehető legrövidebb ellátási láncra és a fenntartható­ságra törekedjen, és ezért magyar beszállítókkal, helyi termelőkkel dolgozzon. A fogyasztók pedig egyre tudatosabbak, és ezt el is várják tőlünk.
Minél kevesebb az import termék, annál könnyebb menedzselni az árakat, úgyhogy nekünk is elemi érdekünk, hogy a hazai piacra fókuszáljunk. Azt azonban hozzá kell ­tenni, hogy ez nemcsak rajtunk múlik, mert egy dolog, hogy az Auchanban minden sajátmárkás hús- és baromfikészítmény 100%-ban magyar eredetű, de ha a gyártó a csomagolóanyagot importból szerzi be, akkor azon már megjelenik az euróárfolyam hatása, ami jelentkezik a termék árában is. Mi nemcsak az infláció miatt, hanem fenntarthatósági szempontból, a karbonlábnyom csökkentése és vásárlók érdeke ­miatt is arra törekszünk, hogy a lehető legnagyobb arányban hazai termékekkel és alapanyagokkal dolgozzunk.

» Mennyire nyitottak a kistermelők felé?
Abszolút! Az Auchannak kifejezett stratégiai vállalása a rövid ellátási lánc és a közvetlen termelői kapcsolat, minden üzleti modellünkben ez szerepel! Gyakorlatilag több ilyen programunk is van a zöldség-gyümölcsöknél és a húsoknál. Kifejezetten a termelővel kötünk egy szerződést, aki ettől kezdve Magyarországon nekünk termel, nincs közöttünk egyéb szereplő. A bárány- és sertéshúsok a saját Gazdától az asztalig programunk keretében kerülnek az üzleteinkbe, jelenleg 72 sertéstenyésztővel dolgozunk együtt közvetlenül. Ők már az általunk megadott elvásárok szerint nevelik a sertést, az állatok húsát pedig szintén magyar üzemben dolgozzák fel. Ezt a programunkat szeretnénk továbbfejleszteni más termékkörökre is.
Hasonló kezdeményezés Franciaországban a Le Blanc Coeur, akivel már vannak Magyarországon is közösen fejlesztett termék­körök. Ez egy támogató know how-t is biztosít a gazdáknak. Megmutatja, hogy hogyan lehet egy ­állatot, növényt fenntartható módon tenyészteni, termeszteni, mit kell tenni azért, hogy az állat, amit nevelnek, szabadtartású, kifejezetten egészséges és antibiotikum-mentes, táplálkozás-élettani szempontból magas hozzáadott értékű legyen. Ugyanígy működünk a pék részlegünknél is, azért, hogy a pékáruink egészségesebb, magasabb hozzáadott értékű gabonából készülhessenek.
Minden ilyen típusú terméknél kiemelten fontos, hogy kisebb ökológiai lábnyommal előállított, 100%-ban nyomon követhető, egészséges és biztonságosan fogyasztható termék legyen. Természetesen ennek ára van, amit ezekért hajlandóak vagyunk megfizetni.

» Nehéz belistázódni az Auchanba?
Olyan cégekkel dolgozunk együtt, akik transzparensek és megfelelnek az előírt jogi szabályozásoknak. Szerintem kifejezetten rugalmas a beszerzésünk. Támogatjuk, hogy ha egy adott áruház térségéből egy helyi beszállító megkeres minket, akkor a belistázása egy gyorsított eljárásban történjen meg. Nagyon sok ilyen partnerünk van. Székesfehérváron például egy helyi sajtostallér-gyártóval működünk együtt A vásárlók nagyon jól ismerik és szeretik ezt a terméket, ezért gyorsított eljárásban beemeltük a választékba. Fontosnak tartjuk, hogy egy nagy piaci szereplő egy ­lokális partnert képes támogatni azzal, hogy segíti az értékesítését, nem beszélve arról, hogy figyelembe vesszük a vásárlók helyi termékismeretét és preferenciáit is. Ilyen esetekben nem is ragaszkodunk az országos megoldáshoz. A lokális beszállítóktól nem kérjük minden esetben, hogy vigyék be a termékeiket az üllői logisztikai központunkba, hanem rögtön az adott áruházba szállítják be. Ez jellemzően a zöldség-gyümölcs, pékáru és hús vonalon működik így. A legfontosabb kritériumunk egy új beszállító esetén – és ez talán a folyamat időigényes része – az élelmiszerbiztonság és átlátható élelmiszer-előállítás, aminek van egy meghatározott keretszabályozása. Ennek meg kell felelni, de ebben is segítünk a beszállítóknak. Ha nem igazodnak el a belistázási folyamatunkban, akkor megkapják tőlünk az ehhez szükséges háttértámogatást. Amikor egy kisebb partner jelentkezik, mindig felmerül, hogy nem biztos, hogy el tudja látni a teljes üzletláncot. Ilyen szempontból az Auchan viszont nagyon rugalmas, olyan partnerekkel is megállapodunk, akik például csak 1–2 áruházba tudnak szállítani.

» Egy ideje már az Auchannál is működik az online piactér és a kiszállítás. Az online-ban van a jövő?
Ma már nincs klasszikus online vagy bolti vásárló, hanem csak vásárló van, aki elvárja, hogy az adott élethelyzetének meg­felelően tudja beszerezni a kívánt termékeket. Mi egy olyan offline és online rendszert próbálunk kiépíteni, ahol alap­vetően ezek keresztezhetik is egymást. De mivel a vásárlók egyre egészségtudatosabbak és gyorsan szeretnének a termékekhez jutni, az online ma már nem megkerülhető. Fontos, hogy egy olyan online üzletágat fejlesszünk, ami jól kiegészíti az üzletek kínálatát.
Ma még az online kereskedelem – főleg az élelmiszer tekintetében – egy olyan tevékenység, amibe mindenki invesztál és ahol piacot próbál szerezni. A friss tradicionális ­terület az egyik legdinamikusabban fejlődő élelmiszer kategória, de azért ehhez az is hozzátartozik, hogy a magyar fogyasztónak még mindig van egy jelentős része, aki igényli, hogy a ­saját szemével lássa azt a zöldséget és hústerméket, amit meg­vásárol. Nekem az a tapasztalatom – nemcsak nálunk, hanem minden online szereplőnél – hogy épp ezért fokozottan figyelünk ­arra, hogy makulátlan minőségű ultra friss terméket szállítsunk házhoz. A friss élelmiszernél a minőség és a megbízható­ság a legfontosabb szempont.

» 2022-ben szükség van nagy akciókra a vásárlók megszerzéséhez és megtartásához?
Vannak területek, ahol kifejezetten szeretik az akciókat a vásárlók és el is várják a jó árakat. A hús és zöldség-gyümölcs kategória pont ilyen. De mégsem ez a siker kulcsa, hanem az, hogy a vásárló minden nap egy stabil, megszokott és friss minőséget kapjon egy tiszta, rendezett és inspiráló környezetben. Ez sokkal fontosabb, mint hogy akciókkal bombázzuk a vevőket.
Persze a vásárlók keresik az akciókat, a kereskedőnek ­pedig az az érdeke, hogy az ellátási lánc minden egyes szereplője és a vevő is jól járjon. Ha viszont túlzott akciók vannak, akkor valakinek az érdeke biztosan sérül, ami nem lehet ­célja egy fenntartható kereskedelmi politikának.

» Mennyire fontos szempont az Auchannál a környezet­tudatosság, főleg, ha az egyszer használatos műanyagzacskókról van szó?
Évek óta tudatos fenntarthatósági stratégiát követünk, amely nemcsak vállalati működésünkben és az alternatív csomagolóeszköz választékunkban mutatkozik meg, hanem edukálni is próbáljuk vásárlóinkat ezen a területen. Mind a ­zöldség-gyümölcs, mind pedig a pékáruk esetében többször használható csomagolóeszközöket vezettünk be az egyszer használható műanyagzacskók helyett. Átálltunk a fenntartható zacskóra a húsok és a halak csomagolásánál is. Bevallottan egyfajta iránymutatást kívánunk nyújtani a többi kereskedőnek és a vásárlóknak is.

» Milyen nagy dobás számíthatunk még az Auchantól?
Úgy gondoljuk, hogy szemben egy diszkont üzlettel, mi rendszeresebben meg tudjuk lepni a vásárlókat. Nagyon széles a szezonális kínálatunk, érdemes figyelemmel kísérni például a grill vagy az év végi prémium választékunkat. És ne felejtsük el, hamarosan itt a húsvét, amire hatalmas választékkal készülünk, egyebek mellett saját gyártású cukrász- és a péktermékekkel is.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2022. márciusi szám)

AKTUÁLIS LAPSZÁM ELÉRHETŐ ITT: