Sokan úgy gondolják, hogy az élelmiszeriparban a termékpálya szereplői közül a kereskedő van a legjobb, legkönnyebb helyzetben. Hogy ennek az oldalnak a kulisszái mögé is betekintsünk, Varga Lászlót, az Auchan Magyarország Kft. univerzum igazgatóját kérdeztük, többek között a friss árukat érintő kihívásokról, feladatokról, lehetőségekről, valamint a fenntarthatóságról.
» Milyen út vezetett ehhez a pozícióhoz az Auchan-nál?
Felsőfokú végzettségemet vendéglátó szakmenedzserként szereztem meg a Kereskedelmi és Vendéglátóipari Főiskolán, majd 1997-ig a vendéglátóiparban dolgoztam. 1998-ban váltottam át a kiskereskedelemre. Az akkor hazánkban jelenlévő Corában kezdtem, és a ranglétrán szépen haladva 2006-2011 között több vidéki Cora, majd Auchan áruházban is áruház-igazgatóként dolgoztam, 2012–2019 között pedig a budaörsi Auchant vezettem.
Az áruházigazgatói évek előtt több éven át foglalkoztam nem élelmiszer piacokkal is, ám a vendéglátós évek és tanulmányok miatt az élelmiszerekhez kötődtem a legjobban. Így 14 év áruházigazgatói munkakör után, 2020 januárjában az Auchan Magyarország Kft. friss és tradicionális élelmiszer területének élén kezdtem el dolgozni univerzum igazgatóként.
» Mivel foglalkozik egy univerzum igazgató ezen a területen?
Hozzám és a csapatomhoz tartozik az összes friss hús, hal, illetve hús- és halkészítmény, a felvágottak, a szárazhúsáru, a pékség, a cukrászat, a teljes zöldség-gyümölcs kínálat és alapvetően minden, ami ultra friss terméknek számít.
Feladataim közé sorolható az áruházi választék kialakítása, ezek beszerzése, a piaconkénti üzleti modellek és koncepciók kialakításának támogatása a beszerzés és a kínálat oldaláról. Az üzleti mellett komoly részem van a szervezeti struktúrák kialakításában és az üzemi tevékenységhez (pékség – cukrászat – grill pultok) szükséges infrastruktúrák hatékonyságának és fenntarthatóságának fejlesztésében is.
Ez egy olyan terület, ahol egyszerre két kihívásnak kell megfelelni. Egyfelől minden kereskedelmi egységnél a friss élelmiszerek egy olyan kategória, ami nagyban befolyásolja, hogy melyik üzletet választják a vásárlók. Ez közvetlen hatással van a piaci részesedésre, így ezen a területen a verseny nyilvánvalóan óriási.
Másfelől mindezt úgy kell elérni, hogy rentábilisak is legyünk, amihez viszont idő kell, hiszen a klasszikus forgalmazás mellett nálunk termelés is zajlik, jelentős szakembergárdával és dologi infrastruktúrával, gondoljunk például a pékségeinkre. Az ehhez kapcsolódó csapatok hatékonyságát és egyben a költségeit is menedzselni kell. Nem egyszerű feladat, a működési eredmény elérése egy ilyen területen mindig kihívásokkal teli.
» Mi ennek az oka?
Nagyon erős ezen a területen az árverseny, a vásárlók minél kedvezőbb árak mellett minőséget várnak el a kereskedőktől. A minőséget itt nem csak élelmiszerbiztonsági szempontból értem, hanem az egészséges táplálkozás szempontjából is jó minőségű termékeket kell kínálni. Úgy kell piaci részesedést növelnünk, hogy közben fenntartható pályán is maradjon ez az üzletág a vásárlók és az ellátási láncban szereplők számára is. Ez mindenkinek az érdeke. Nyilván megoldható magasabb rentabilitású területekről érkező keresztfinanszírozással is, de azt gondolom, hogy mindenkinek az a jó, ha a friss élelmiszerek egy önmagát eltartó kategóriává tud válni.
» A végén úgyis a vásárló fizet, nem?
Az Auchan nagyon elkötelezett abban, hogy amennyire csak lehet, azt a fajta inflációt, ami most megjelenik az alapanyag- és energiaárakban, ne hárítsa át a vásárlókra. Az nem kérdés, hogy a minőség nem lehet alku tárgya, és innentől kezdve már „csak” az dönt a piacon, hogy ki, milyen együttműködést tud a beszállító és termelő partnerekkel kötni, valamint hogyan tudja optimalizálni és hatékonyabbá tenni a saját működését. Természetesen soha nem hagyhatjuk figyelmen kívül, hogy a vásárló egy nagyon érzékeny szereplője az áruellátásnak.
» A rövid ellátási lánc kialakítása mennyiben lehet megoldás erre a problémára?
Az Auchannál stratégiai fontosságú, hogy minden termékkörnél a lehető legrövidebb ellátási láncra és a fenntarthatóságra törekedjen, és ezért magyar beszállítókkal, helyi termelőkkel dolgozzon. A fogyasztók pedig egyre tudatosabbak, és ezt el is várják tőlünk.
Minél kevesebb az import termék, annál könnyebb menedzselni az árakat, úgyhogy nekünk is elemi érdekünk, hogy a hazai piacra fókuszáljunk. Azt azonban hozzá kell tenni, hogy ez nemcsak rajtunk múlik, mert egy dolog, hogy az Auchanban minden sajátmárkás hús- és baromfikészítmény 100%-ban magyar eredetű, de ha a gyártó a csomagolóanyagot importból szerzi be, akkor azon már megjelenik az euróárfolyam hatása, ami jelentkezik a termék árában is. Mi nemcsak az infláció miatt, hanem fenntarthatósági szempontból, a karbonlábnyom csökkentése és vásárlók érdeke miatt is arra törekszünk, hogy a lehető legnagyobb arányban hazai termékekkel és alapanyagokkal dolgozzunk.
» Mennyire nyitottak a kistermelők felé?
Abszolút! Az Auchannak kifejezett stratégiai vállalása a rövid ellátási lánc és a közvetlen termelői kapcsolat, minden üzleti modellünkben ez szerepel! Gyakorlatilag több ilyen programunk is van a zöldség-gyümölcsöknél és a húsoknál. Kifejezetten a termelővel kötünk egy szerződést, aki ettől kezdve Magyarországon nekünk termel, nincs közöttünk egyéb szereplő. A bárány- és sertéshúsok a saját Gazdától az asztalig programunk keretében kerülnek az üzleteinkbe, jelenleg 72 sertéstenyésztővel dolgozunk együtt közvetlenül. Ők már az általunk megadott elvásárok szerint nevelik a sertést, az állatok húsát pedig szintén magyar üzemben dolgozzák fel. Ezt a programunkat szeretnénk továbbfejleszteni más termékkörökre is.
Hasonló kezdeményezés Franciaországban a Le Blanc Coeur, akivel már vannak Magyarországon is közösen fejlesztett termékkörök. Ez egy támogató know how-t is biztosít a gazdáknak. Megmutatja, hogy hogyan lehet egy állatot, növényt fenntartható módon tenyészteni, termeszteni, mit kell tenni azért, hogy az állat, amit nevelnek, szabadtartású, kifejezetten egészséges és antibiotikum-mentes, táplálkozás-élettani szempontból magas hozzáadott értékű legyen. Ugyanígy működünk a pék részlegünknél is, azért, hogy a pékáruink egészségesebb, magasabb hozzáadott értékű gabonából készülhessenek.
Minden ilyen típusú terméknél kiemelten fontos, hogy kisebb ökológiai lábnyommal előállított, 100%-ban nyomon követhető, egészséges és biztonságosan fogyasztható termék legyen. Természetesen ennek ára van, amit ezekért hajlandóak vagyunk megfizetni.
» Nehéz belistázódni az Auchanba?
Olyan cégekkel dolgozunk együtt, akik transzparensek és megfelelnek az előírt jogi szabályozásoknak. Szerintem kifejezetten rugalmas a beszerzésünk. Támogatjuk, hogy ha egy adott áruház térségéből egy helyi beszállító megkeres minket, akkor a belistázása egy gyorsított eljárásban történjen meg. Nagyon sok ilyen partnerünk van. Székesfehérváron például egy helyi sajtostallér-gyártóval működünk együtt A vásárlók nagyon jól ismerik és szeretik ezt a terméket, ezért gyorsított eljárásban beemeltük a választékba. Fontosnak tartjuk, hogy egy nagy piaci szereplő egy lokális partnert képes támogatni azzal, hogy segíti az értékesítését, nem beszélve arról, hogy figyelembe vesszük a vásárlók helyi termékismeretét és preferenciáit is. Ilyen esetekben nem is ragaszkodunk az országos megoldáshoz. A lokális beszállítóktól nem kérjük minden esetben, hogy vigyék be a termékeiket az üllői logisztikai központunkba, hanem rögtön az adott áruházba szállítják be. Ez jellemzően a zöldség-gyümölcs, pékáru és hús vonalon működik így. A legfontosabb kritériumunk egy új beszállító esetén – és ez talán a folyamat időigényes része – az élelmiszerbiztonság és átlátható élelmiszer-előállítás, aminek van egy meghatározott keretszabályozása. Ennek meg kell felelni, de ebben is segítünk a beszállítóknak. Ha nem igazodnak el a belistázási folyamatunkban, akkor megkapják tőlünk az ehhez szükséges háttértámogatást. Amikor egy kisebb partner jelentkezik, mindig felmerül, hogy nem biztos, hogy el tudja látni a teljes üzletláncot. Ilyen szempontból az Auchan viszont nagyon rugalmas, olyan partnerekkel is megállapodunk, akik például csak 1–2 áruházba tudnak szállítani.
» Egy ideje már az Auchannál is működik az online piactér és a kiszállítás. Az online-ban van a jövő?
Ma már nincs klasszikus online vagy bolti vásárló, hanem csak vásárló van, aki elvárja, hogy az adott élethelyzetének megfelelően tudja beszerezni a kívánt termékeket. Mi egy olyan offline és online rendszert próbálunk kiépíteni, ahol alapvetően ezek keresztezhetik is egymást. De mivel a vásárlók egyre egészségtudatosabbak és gyorsan szeretnének a termékekhez jutni, az online ma már nem megkerülhető. Fontos, hogy egy olyan online üzletágat fejlesszünk, ami jól kiegészíti az üzletek kínálatát.
Ma még az online kereskedelem – főleg az élelmiszer tekintetében – egy olyan tevékenység, amibe mindenki invesztál és ahol piacot próbál szerezni. A friss tradicionális terület az egyik legdinamikusabban fejlődő élelmiszer kategória, de azért ehhez az is hozzátartozik, hogy a magyar fogyasztónak még mindig van egy jelentős része, aki igényli, hogy a saját szemével lássa azt a zöldséget és hústerméket, amit megvásárol. Nekem az a tapasztalatom – nemcsak nálunk, hanem minden online szereplőnél – hogy épp ezért fokozottan figyelünk arra, hogy makulátlan minőségű ultra friss terméket szállítsunk házhoz. A friss élelmiszernél a minőség és a megbízhatóság a legfontosabb szempont.
» 2022-ben szükség van nagy akciókra a vásárlók megszerzéséhez és megtartásához?
Vannak területek, ahol kifejezetten szeretik az akciókat a vásárlók és el is várják a jó árakat. A hús és zöldség-gyümölcs kategória pont ilyen. De mégsem ez a siker kulcsa, hanem az, hogy a vásárló minden nap egy stabil, megszokott és friss minőséget kapjon egy tiszta, rendezett és inspiráló környezetben. Ez sokkal fontosabb, mint hogy akciókkal bombázzuk a vevőket.
Persze a vásárlók keresik az akciókat, a kereskedőnek pedig az az érdeke, hogy az ellátási lánc minden egyes szereplője és a vevő is jól járjon. Ha viszont túlzott akciók vannak, akkor valakinek az érdeke biztosan sérül, ami nem lehet célja egy fenntartható kereskedelmi politikának.
» Mennyire fontos szempont az Auchannál a környezettudatosság, főleg, ha az egyszer használatos műanyagzacskókról van szó?
Évek óta tudatos fenntarthatósági stratégiát követünk, amely nemcsak vállalati működésünkben és az alternatív csomagolóeszköz választékunkban mutatkozik meg, hanem edukálni is próbáljuk vásárlóinkat ezen a területen. Mind a zöldség-gyümölcs, mind pedig a pékáruk esetében többször használható csomagolóeszközöket vezettünk be az egyszer használható műanyagzacskók helyett. Átálltunk a fenntartható zacskóra a húsok és a halak csomagolásánál is. Bevallottan egyfajta iránymutatást kívánunk nyújtani a többi kereskedőnek és a vásárlóknak is.
» Milyen nagy dobás számíthatunk még az Auchantól?
Úgy gondoljuk, hogy szemben egy diszkont üzlettel, mi rendszeresebben meg tudjuk lepni a vásárlókat. Nagyon széles a szezonális kínálatunk, érdemes figyelemmel kísérni például a grill vagy az év végi prémium választékunkat. És ne felejtsük el, hamarosan itt a húsvét, amire hatalmas választékkal készülünk, egyebek mellett saját gyártású cukrász- és a péktermékekkel is.
(TERMÉKMIX magazin – 2022. márciusi szám)
AKTUÁLIS LAPSZÁM ELÉRHETŐ ITT: