A világ számos országában megtapasztalt infláció és gazdasági nyomás közepette is egyre fontosabb szempontot jelent, hogy az ételek az emberek egészségét és testi-lelki jóllétét szolgálják. Fontos tényező az ár, de kutatások szerint nem ez a legfőbb prioritás a fogyasztóknak élelmiszerek vásárlásakor.
Az ár továbbra is befolyásolja a választást
A GlobalData előrejelzése szerint a fogyasztóknak 2023-ban az élelmiszerek vásárlásakor a személyes egészségük fontosabb tényezőt jelent a költséghatékonyságnál. A korlátozottabb költségvetések és az élelmiszer-infláció miatt azonban a vásárlás továbbra is nagyon árközpontú marad a fogyasztók számára – írja a just-food.com.
2020 második felétől kezdve a GlobalData szerint az „egészség és wellness” tekinthető a legfontosabb döntési szempontnak élelmiszervásárláskor, ami megelőzi a „könnyű és megfizethető”, illetve a „kényelem és biztonság” szempontjait.
Emlékeztettek arra, hogy a koronavírus-járványt követően az emberek proaktívan kezdték kutatni az egészséges lehetőségeket. Az elemzők azt a tendenciát észlelték, hogy a világjárvány óta a fogyasztók inkább azért vásárolnak élelmiszereket, hogy az egészségüket szolgálják, és nem hiúsági szempontok miatt.
A GlobalData felmérése alapján 2022. negyedik negyedévére a globális fogyasztóknak már mintegy 35%-a aktívan kereste az egészségére ható termékeket élelmiszervásárláskor.
Természetesen a szigorúbb költségvetések és az emelkedő élelmiszerárak miatt sok fogyasztó vásárlási szokásait továbbra is az ár befolyásolja. Ők igyekeznek megtalálni a költséghatékony választásokat, ami gyakran azzal jár, hogy a megszokott termékek helyett olcsóbb alternatívákat vásárolnak, és nem maradnak márkahűek.
Ugyancsak fontos trendnek számít, hogy élelmiszer-vásárlás esetén is egyre nagyobb teret hódít az online beszerzés.
A GlobalData adatai alapján 2022. negyedik negyedévére a globális fogyasztók mintegy 58%-a gyakrabban vett élelmiszeripari termékeket online, mint korábban.
Test és lélek jólléte
A KeHe Foods élelmiszer-forgalmazó cég előrejelzése szerint is az egészséges életmód lesz az egyik legfőbb trend idén az élelmiszerek terén. A supermarketnews.com által ismertetett jelentés alapján ez kiegészül még a fenntarthatósággal, mint döntést befolyásoló tényezővel. Eszerint a vásárlók azt fogják keresni, hogy a vállalatok átláthatóak legyenek a termékeik, a csomagolás, a szállítás és az összetevők hatásait illetően.
A KeHE kutatásából az derült ki, hogy a fogyasztók sokkal tudatosabbá váltak azzal kapcsolatban, hogy étrendjük milyen hatással van az egészségükre. Ez azt eredményezi, hogy személyre szabottabb megközelítést alkalmaznak a korlátozó étrendek helyett. Például a teljes keto diéta helyett alacsony szénhidráttartalmú étrendre összpontosítanak, kevés cukrot fogyasztanak, illetve több növényi alapú opciót illesztenek étkezésükbe.
A jelentés szerint a holisztikus egészség – amelyben a test és a lélek egyaránt a jóllét fontos részének számít – az előttünk álló év egyik kulcsfontosságú trendje lesz. A fogyasztók továbbra is keresni fogják azokat a termékeket, amelyek támogatják a megismerést, az összpontosítást, a stresszoldást, az alvást, amelyek nyugtató hatásúak és pozitívan befolyásolják a hangulatot. Ezt támasztja alá, hogy a fogyasztók 41%-a vásárol jelenleg olyan élelmiszereket és italokat, amelyeknek nyugtató vagy relaxáló hatásuk van.
Ugyancsak fontos trend lesz idén, hogy a fogyasztók egyre kalandvágyóbbak az ételválasztásban, és felfedezik a világ különböző ízeit és konyháit. Ez egyfajta menekülési lehetőséget jelent nekik a mindennapokból. Az afrikai és ázsiai ízek különösen érdeklik a fiatalokat, és a közösségi média is erőteljesen meghatározza a vásárlást.
A kutatók szerint érdemes szem előtt tartani, hogy a fogyasztók a szélsőséges ízeket, a nosztalgikus ételek örömét és a globális konyhák adta élményeket keresik, miközben valami olyat akarnak alkotni, amit érdemes megosztani a közösségi oldalakon. Ugyanakkor olyan termékeket is szeretnének, amelyek leegyszerűsítik az otthoni főzést, ezért könnyen, gyorsan elkészíthető ételeket várnak a gyártóktól.
(TERMÉKMIX magazin – 2023. márciusi szám)