A húshelyettesítők az egyetlen globális élelmiszeripari ágazat, amely a 2020–2025 közötti időszakban várhatóan kétszámjegyű értéknövekedést ér el, 12,7%-os CAGR szinten. A húshelyettesítők körében a piacon változatos és izgalmas innováció és hihetetlen ütemű növekedés tapasztalható, habár alacsony bázisszámról indulva. A GlobalData szerint ezek nyújtják egyértelműen a legjobb teljesítményt, kétszámjegyű növekedési rátával.

A vezető adatgyűjtő és elemző vállalat szerint a márkáknak a növekedési ütemet az elért értéknövekedés kontextusában kell értelmezniük, mivel ennek a növekedésnek értéke viszonylag alacsony, közel 5 milliárd USD – ami a töredéke a húsipar lenyűgöző 341,5 milliárd dolláros értékének.
Amira Freyer-Elgendy, a GlobalData élelmiszer- és ­italpiaci elemző munkatársa szerint: „Könnyen elragadja az embert a húshelyettesítők fenomenális, a grafikonról az égbe szökő növekedési üteme, amely lényegében köröket ver rá minden más kategóriára. A beruházások és a start-up vállalkozások által bevezetett innovatív technológiák, amilyen a 3D nyomtatás, a sejtkultúrás termékek és a precíziós fermentáció, szintén ígéretesek. Azonban ezek az új koncepciók még mindig gyerekcipőben járnak és jelenleg a prototípusok tökéletesítése folyik.”

» A húshelyettesítők lesznek várhatóan a leggyorsabban növekvő élelmiszerágazat globálisan, 12,7%-os összesített éves növekedési rátával (CAGR) 2020-2025 között
» Az ágazat várt növekedése 4,96 milliárd USD az ötéves időszak során, 2025-ben elérve a 11,03 milliárd USD-os szintet
» A húspiac várható növekménye 341,5 milliárd USD, 2025-ben elérve a 1,6 billió USD-t


Az adatokból kiderül, hogy a húshelyettesítők az elkövetkezendő öt évben nem veszik át a hagyományos hús helyét. Pusztán az értéket tekintve a húshelyettesítők az egyik legkisebb kategória. E tekintetben az alapvető élelmiszerek a legnagyobbak – ilyenek például a hús, tej- és szójatermékek, a pékáru és gabonatermékek.
Freyer-Elgendy hozzáteszi: „Ahhoz, hogy egy termék a legnagyobbak közé bekerüljön, alapvető élelmiszerré kell válnia. A hús, a pékáruk és a tejtermékek gyakran napi fogyasztásúak, és a vásárlók világszerte rutinszerűen vásárolják ezeket. Erre a szintre eljutni nehéz, különösen egy olyan kategória számára, amely még mindig az alapok lefektetésénél tart.”
Az érték alacsony bázisszámának oka a sajátos fogyasztói bázis ehet. Habár a növényalapú fogyasztást a flexitáriánus étrend ösztönzi és emiatt a piacon most nagyobb mértékű elfogadás ­tapasztalható ám a GlobalData 2021 második negyedéves fogyasztói felmérése szerint globálisan a fogyasztók 35%-a nem fogyaszt növényalapú húshelyettesítőket.
„A húshelyettesítők a vegán és a vegetáriánus fogyasztói réteg mellett is tetszést aratnak, kuriózumként, a fogyasztókat az egészségügyi és erkölcsi motivációk késztetik ezek kipróbá­lására. Azonban az emberek egy jelentős része még mindig ódzkodik a húshelyettesítőktől. Annak alapján, hogy milyen mértékű ebben a szegmensben az innováció és a befektetés, úgy vélem, hogy a következő tíz évben a húshelyettesítők a napi vásárlások során erőteljes alternatívát fognak nyújtani és a fogyasztók idővel megismerik ezeket és bízni fognak bennük” – ­mondta el Amira Freyer-Elgendy.