2025.júl.19.
  • RÓLUNK
  • ELŐFIZETÉS
  • KAPCSOLAT
  • HÍRLEVÉL
  • MÉDIAAJÁNLAT '25

aa

TermékmixTermékmix
Ad Top Header
  • Kezdőlap
  • Kereskedelem
    • Kereskedelem
      • Esemény
      • Üzletlánc
      • Kutatás
      • Általános
    Tesco üzlet

    A gyerekek jövője most a tét – 198 Tesco üzletben …

    Üzletlánc

    Egy Wolt futár rendelést ad át

    Már közel 40 ezer adag ételt mentett meg a Magyar …

    Általános

    Mizo Art Coffee

    Kortyolj bele a művészetbe – szó szerint!

    Üzletlánc

  • Ipar
    • Ipar
      • Hírek
      • Személyi hírek
    Michele Morrone

    Ilyen, amikor valóra válik egy álom: kilenc ország…

    Hírek

    Az előző hónaphoz mérten 1,3%-kal mérséklődött az ipari termelés

    Az előző hónaphoz mérten 1,3%-kal mérséklődött az …

    Hírek

    Mirto dinnye

    Megérkezett a magyar görögdinnye, a nyár íze …

    Hírek

  • Magazin
    • Magazin
      • Polc
      • Kereskedelem
      • Interjú
      • Marketing
      • Kutatás
      • Piac
      • Innováció

    A kényelmi termékek kreatív lehetőségeket kínálnak…

    Polc

    Csomagolásmentes vásárlás: Tudatos döntés, zöldeb…

    Kereskedelem

    kézzel mosogat

    Nő a nagy kiszerelésű mosogatószerek népszerűsége:…

    Polc

  • Külföld
    • Külföld
      • Kereskedelem
      • Kutatás
      • Ipar
      • Trend
    online kereskedelem

    Bővülő online kereskedelem

    Kereskedelem

    Hullámok

    Hullámoktól hullámokig – Ultrahang és AI segíti a …

    Ipar

    Az LG felvásárolja a prémium vízmelegítő megoldásokat gyártó norvég OSO-t

    Az LG felvásárolja a prémium vízmelegítő megoldáso…

    Ipar

  • Újdonságok

Trend

bevásárlókosár
Trend
2025.jún.12.

Hosszútávú a fogyasztói viselkedésváltozás, nem csak ideiglenes alkalmazkodás

A fogyasztói magatartás gyökeres átalakuláson megy keresztül egy olyan, egyre bonyolultabbá váló globális környezetben, amelyet az infláció, az emelkedő vámok és a politikai bizonytalanságok formálnak. A vásárlók a helyben készített és kedvező árú termékek felé fordulnak az emelkedő vámok és az árnyomás hatására – állapította meg a GlobalData friss fogyasztói felmérése.

A növekvő megélhetési költségek és a kereskedelempolitikai bizonytalanságok nemcsak a gazdasági aggodalmakat fokozzák, hanem a fogyasztók vásárlási szokásait és döntéseit is jelentősen megváltoztatják. Ezek a tényezők egyre inkább az értékorientált döntéshozatal felé vezetnek, és a vásárlók egyre jobban górcső alá veszik a termékek eredetét, valamint egyre inkább a helyben elállított alternatívákat részesítik előnyben – ez derült ki a GlobalData piackutató és elemző vállalat 2025. első negyedéves fogyasztói felméréséből, ahol 22.000 válaszadót kérdeztek meg 42 országból.

A fogyasztók aggódnak

A kereskedelemmel összefüggő infláció sokakban aggodalmakat kelt. Globálisan a fogyasztók több mint fele (56%) „rendkívüli mértékben” vagy „meglehetősen” aggódik, hogy a kereskedelmi háborúk és az importvámok milyen hatással lesznek az általuk vásárolt termékek árára. 
Ez a félelem még meghatározóbb azokban az országokban, amelyeket az USA kereskedelempolitikája közvetlenül is érint, mint például Kanada (66%) és Mexikó (62%). Bár Kína a kereskedelmi csatározások középpontjában áll, mégis kevésbé tartanak a hatásoktól: a megkérdezettek 40%-a állította, hogy nem tartja aggasztónak a vámokat, ami rávilágít a közvélemény regionális különbözőségeire, valamint a gazdaságok elkülönültségére.
Prerana Manral, a GlobalData vezető fogyasztói elemzője így kommentálta a helyzetet: „Ezek az félelmek nem elméleti síkon mozognak. Kézzelfogható változásokat eredményeznek a fogyasztói magatartásban az olyan minden­nap vásárolt termékkategóriákban, mint az élelmiszerek, italok, tisztálkodási szerek, ruházati cikkek és háztartási cikkek. A felmérés szerint a globális fogyasztók 54%-a ma már vásárlás előtt online ellenőrzi vagy összehasonlítja az árakat, és 47%-uk az olcsóbb márkákra vált. A saját márkás termékek jelentős növekedést regisztráltak: a fogyasztók 33%-a vásárol többet belőlük a költségek lefaragására. Továbbá a vásárlók 38%-a a diszkontáruházakat vagy az olcsóbb üzleteket részesíti előnyben, és közel egyharmaduk (32%) már egyáltalán nem vesz meg egyes termékeket, mert azok túl drágák lettek.”

Körültekintőbb döntéseket hoznak a fogyasztók

Manral továbbá azt is kifejtette: „A kereskedelempolitika ma már nem csupán egy gazdasági tényező, hanem olyan erő, amely átformálja a mindennapi fogyasztói döntéseket. Az emberek márkákhoz és árképzéshez való viszonyulásában strukturális változások játszódnak le előttünk. A fogyasztók napjainkban körültekintőbb és értéktudatos döntéseket hoznak, és sokan aktívan hátat fordítanak a magasabb árú termékeknek vagy üzleteknek.”
Az árakra történő reagáláson túl a felmérés arra is rávilágít, hogy fogyasztók egyre inkább törekszenek  a környezettudatosságra, és ideológiai alapon is választanak, különösen kitűnik ez a tendencia a termékek eredetével kapcsolatban. 
Világszerte a válaszadók átlagosan 68%-a állította, hogy inkább helyben előállított termékeket vásárol: 67%-uk az árra, míg 65%-uk a környezettudatosságra hivatkozott, ezen túl 71%-uk pedig a helyi márkákat szeretné támogatni.

Többféle szempont befolyásolja a fogyasztók döntését


A politikai közhangulatnak is meghatározó szerep jut: világszerte a fogyasztók 58%-a jelezte, hogy a közelmúlt politikai eseményei miatt fokozottabban odafigyelnek arra, hogy a megvásárolt termékek melyik országból származnak. A költség­tudatosság és a tudatos fogyasztás összefonódása erőteljes tényezővé válik a politikailag ingatag gazdaságban. 
Bár a termékek megfizethetősége továbbra is döntő kritérium, az olyan szempontok, mint a környezeti hatás és a nemzeti hűség egyre nagyobb hatással vannak a vásárlói döntésekre.
Az összegzésben Manral a következőket állapította meg: „A fogyasztók, válaszként a növekvő vámokra és árakra, ­egyre inkább a helyben előállított és kedvező árú termékek felé fordulnak, így az FMCG vállalatoknak fel kell ismerniük, hogy hosszútávú viselkedésváltozásról van szó, nem csak ideiglenes alkalmazkodásról. A versenyképesség és ­piaci ­relevancia megtartásáért a vállalatoknak helyi beszállítói hálózatokba és gyártásba kell befektetniük, bővíteniük kell a megfizethető saját márkás termékkínálatukat, és meg kell erősíteniük az értékkel, fenntarthatósággal és származási hellyel kapcsolatos kommunikációjukat.

 

 

Tags: fogyasztó, fogyasztói szokások
  • Következő cikk: Öt innovatív üdítőital trend 2025-ben Következő

Legfrissebb

Michele Morrone

Ilyen, amikor valóra válik egy álom: kilenc országból érkezt…

2025.júl..17

Szilva

Gyorsfagyasztott szilvát hívtak vissza a forgalomból

2025.júl..17

Egy Wolt futár rendelést ad át

Már közel 40 ezer adag ételt mentett meg a Magyar Élelmiszer…

2025.júl..17

Rossmann üzlet az Árkádban

Digitális korszakváltás a Rossmann-nál

2025.júl..16

Balaton-átúszás hangulatkép

Tíz nap a 43. Lidl Balaton-átúszásig: Így lehet tudatosan fe…

2025.júl..16

Copyright © 2019-2025. Termékmix. Minden jog fenntartva.
  • Médiaajánlat '25
  • Márka mögött
  • Kapcsolat
  • Impresszum
  • Sütik
  • Adatkezelés
  • Kezdőlap
  • Kereskedelem
    • Esemény
    • Üzletlánc
    • Kutatás
    • Általános
  • Ipar
    • Hírek
    • Személyi hírek
  • Magazin
    • Polc
    • Kereskedelem
    • Interjú
    • Marketing
    • Kutatás
    • Piac
    • Innováció
  • Külföld
    • Kereskedelem
    • Kutatás
    • Ipar
    • Trend
  • Újdonságok
 

"Süti" információ ezen a weboldalon

Azért, hogy Önnek a legjobb élményt nyújtsuk "sütiket" használunk weboldalunkon. Ha továbbra is a beállítások változtatása nélkül marad a honlapon, azt feltételezzük, hogy Ön elégedett azzal, hogy minden "sütit" megkap a honlapján. Ha szeretné, bármikor meg tudja változtatni a cookie beállításokat. Viszont ez esetben nem tudjuk garantálni weboldalunk megfelelő működését.

Részletek...
Elutasítom Elfogadom