Helyhez kötött vagy online? Étel házhozszállítás, convenience vagy otthon főzés? Mi várható a koronajárvány után? A Nielsen közvéleménykutatása Európa 29 országában különböző eredményeket hozott a fogyasztói magatartást illetően. 

Európa országai különböző véleményen vannak annak tekintetében, hogy meddig tarthatnak még a koronajárvány hatásai. A görögök, oroszok, franciák és spanyolok ebben a tekintetben valamivel optimistábbak, mint a többi ország lakosai. Ők abból indulnak ki, hogy előreláthatólag kevesebb, mint 3 hónap múlva visszatérhetnek a megszokott hétköznapok. A németek, hollandok, törökök és írek ezt másképp látják. Erre az eredményre jutott a The Nielsen Company (US) 29 országban március­ban végzett közvéleménykutatása, melynek során a megkérdezetteknek meg kellett becsülniük, hogy előreláthatólag meddig tarthatnak az aktuális korlátozások és hogyan fog változni a fogyasztók vásárlói magatartása a szupermarketekben.

Az európaiak többsége abból indul ki, hogy legkorábban 12 hónap után térhetünk vissza a rendes kerékvágásba, azonban néhány különleges szabályozáshoz, amelyekhez időközben hozzászoktunk, továbbra is tartanunk kell magunkat. A COVID-19 jelentősen befolyásolta a legtöbb ember szokásait, de még kérdéses, hogy ez minden intézkedést érint-e. Lengyelországban, Olaszországban, Franciaországban és Oroszországban például megfigyelhető, hogy csökkent a vásárlás a szupermarketekben, és nőtt az online megrendelések száma. Ennek megfelelően a kereskedelem és az ipar alkalmazkodni fog a vásárlói magatartás megváltozásához, ez az ­árpolitikára, az akciós ajánlatokra, valamint az előnyben részesített üzletformátumokra vonatkozik.


Akinek otthon kell tartózkodnia, többet vásárol online
Az idősebb generáció számára köz­tudottan nehézséget jelent az online bevásárlás, de ez fokozatosan változni fog. A Progressive Grocer amerikai szak­folyóirat összefoglalta a seniorok lehetséges problémáit a digitálisan „bonyolított” bevásárlás során.
Lengyelországban, Olaszországban és Franciaországban a fogyasztók azt nyilatkozták, hogy a jövőben gyakrabban vásárolnak majd online.
A vásárlói magatartás ilyen megváltozása már a pandémia kitörése előtt is tetten érhető volt. Franciaországban és Olaszországban – tehát a súlyosan fertőzött területeken – egyre inkább teret hódít az online vásárlás, ezzel szemben Németországot a fenti elemzés diszkontok által uralt országnak nevezi. A német fogyasztók a járvány alatt is ragaszkodnak szeretett, helyi diszkontjaikhoz, kiváltképp, ha azok élelmiszerkínálatukat online csak ritkán propagálják, ha egyáltalán sort kerítenek erre.
Egyre nő a megrendelt termékek kiszállításának ideje, ennek ellenére Európa legtöbb vizsgált államában az online megrendelések jelentős növekedése érhető tetten. Ez természetesen különösen azon országok esetében érvényes, amelyekben karantént rendeltek el.
Ennek mellékhatásaként sok fogyasztó fedezi fel újra eltűntnek hitt konyhaművészetét, illetve arra kényszerül, hogy kipróbálja érintetlen, ­drága konyha­felszerelését, hiszen jelenleg nem áll módjában rendszeresen felkeresni kedvenc éttermét.
Miközben a görögök, hollandok, németek és britek csaknem fele otthon étkezik, a legtöbb töröknek, olasznak, portugálnak vagy spanyolnak ez szokatlan, nekik ezt meg kell tanulniuk.
Emellett az indusztrializáció és az urbanizáció következtében tendenciálisan sok ázsiai is egyre inkább a házon kívüli fogyasztás felé fordult. Itt jelenleg egyre nagyobb népszerűségnek örvend a készételek házhozszállítása.

Európában keresettek a convenience termékek
Európában nem ez a jellemző: az európaiak előnyben részesítik a convenience termékeket, amelyeket otthon kevés ráfordítással el tudnak készíteni. Ezzel egyidejűleg nő azon törekvés is, hogy megtanulják, hogyan lehet otthon főzni, emiatt az is fontos, hogy a készletek fel legyenek töltve.
Ezzel párhuzamosan nő az igény az új receptjavaslatok iránt, és előnyt jelent, ha nem mindent kell az elejétől maguknak elkészíteni. Ebben nagy segítséget jelenthetnek az ún. ételdobozok (meal kits). Minél jobban sikerül az étel, ­annál nagyobb a valószínűsége annak, hogy a vásárlók kitartanak ezen szokásuk mellett. Ez azt jelenti, hogy legalább még néhány hónapig tarthat, illetve megszilárdulhat az otthon főzés ­iránti törekvés.
Régiónként különböző lehet, hogy a fogyasztók hosszú távon hol és hogyan szerzik be a főzéshez szükséges hozzávalókat. A vásárlókban ­emellett az a kívánság is él, hogy ­visszatérjenek régi viselkedési mintáikhoz, ez Nagy-Britanniára, Németországra, Hollan­diára, Lengyelországra és Orosz­országra a legjellemzőbb.

Lehetnek tartós változások
Tendenciálisan a legtöbb ember visszatérhet a járvány előtti szokásaihoz, azonban akadnak tartós változások, amelyeket pl. a home office-szal kapcsolatos tapasztalatok okoztak: az otthoni munka sok területen jelent meg alternatívaként. Az élelmiszergazdaságban az online és az offline összekapcsolódása az aktuális tapasztalatoknak köszönhetően új lendületet kaphat. A gyártóknak élniük kellene a lehetőséggel, hogy leegyszerűsítsék az otthoni ételkészítést, így a fogyasztók ezt a tevékenységet örömként és nem tehernek élnék meg. Minél tovább tart a járvány, annál több esély nyílik meg olyan vállalatok számára, akik erre a leggyorsabban reagálnak.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2020. májusi szám)