Kevés olyan gazdasági egység van a globális kereskedelem piacán, amely a Tesco-hoz hasonló gazdasági befolyással és léptékkel rendelkezik. Éves forgalmával, amely számos ország bruttó hazai termékét (GDP) is túlszárnyalja, a Tesco félelmetes erővé vált a kiskereskedelmi ágazatban, olyannyira, hogy ma már a fogyasztói trendeket és a gazdasági tájképet egyaránt ez az áruházlánc alakítja.
A kiskereskedelmi óriás ilyen nagyságrendű forgalma a széleskörű fogyasztói bázisának és kontinenseken átnyúló működésének a testamentuma. A vállalat évente több ország GDP-jét is meghaladó bevételt termel, ami jól megvilágítja a globális gazdaságban betöltött központi szerepét. Az elmúlt években a Tesco forgalma több tízmilliárd fontra rúgott, amivel a világ vezető kiskereskedelmi vállalati közé rangsorolta magát.
A céget 1919-ben alapította a zsidó származású Jacob Edward Cohen, aki ekkor még csak 21 éves volt, és a brit Királyi Légierőtől való leszerelése után a zsoldjából indította be az élelmiszeripari vállalkozását. Kezdetben talicskával járva cukorszirupot és halkrémet értékesített, de 5 évvel később már saját teamárkája lett, majd rövidesen létrehozta a Tesco-t, ami T.E. Stockwell nevű társának és a saját nevének ötvözéséből jött létre. A szerény londoni East End-i piaci bódéból azóta több kontinensen is átnyúló multinacionális konglomerátummá fejlődött. Tevékenysége ma már szupermarketekre, hipermarketekre és az online platformra is kiterjed, és naponta több millió vásárlót szolgál ki. Ez a kiterjedt hatókör teszi lehetővé a Tesco számára, hogy kihasználhassa a méretgazdaságossági előnyöket, valamint a beszerzési hatékonyságot egyaránt, aminek köszönhetően a bevétele még tovább növekedhet.
A puszta méretén túl a Tesco befolyása kiterjed a fogyasztói magatartás és az iparági innovációk alakítására is. A vállalat ügyfélközpontú stratégiák iránti elkötelezettsége (lásd hűségprogramok), valamint a személyre szabott marketingtevékenysége ékes bizonyítéka annak, hogy szinte azonnal és rugalmasan képes reagálni a folyamatosan változó piaci igényekre. A Tesco döbbenetes forgalma azonban nem csupán a gazdasági erejét tükrözi, hiszen hatalmas munkaadóként jelentős mértékben hozzájárul a nemzetgazdaságok működéséhez is. Világszerte több ezer embernek ad munkát a kiskereskedelmi műveletek, a logisztika, az IT és egyéb szakágak területén. Gazdasági lábnyoma túlmutat a közvetlen foglalkoztatáson, ugyanis magában foglalja a beszállítókat, a szolgáltatókat és a helyi közösségeket is, amelyek mind profitálnak a működéséből.
A Tesco azonban ugyanolyan kihívásokkal néz szembe, mint az összes többi kiskereskedelmi vetélytársa, beleértve a piaci versenyt, a szabályozási ellenőrzést és a működés összetettségét. Az, hogy a vállalat képes lesz-e megbirkózni ezekkel a kihívásokkal, a stratégiai agilitásán, az innovációs képességén, és azon fog múlni, hogy képes lesz-e fenntartani a szilárd vállalatirányítási keretrendszerét.
A jövőre nézve a Tesco továbbra is a működési hatékonyságának növelésére, a digitális képességeinek bővítésére és fenntarthatósági kötelezettségvállalásainak megerősítésére összpontosít. Alkalmazkodóképessége és előremutató megközelítése kulcsfontosságú lesz a vállalat versenyelőnyének fenntartásában és a jövőbeli növekedésének előmozdításában.
( ISN Magazine)