A világjárvány és a folyamatos megélhetési válság jelentős hatással volt a fogyasztói magatartásra.

A Barclays új fogyasztói trendadatai alapján a britek milliói álltak át véglegesen arra, hogy kizárólag online rendeljenek élelmiszert a világjárvány 2020. márciusi kezdete óta – írja a Grocery Gazette.

A több száz millió vásárlói tranzakciót magába foglaló adatok részletes képet adnak az Egyesült Királyság költéseiről. Ezekből az derül ki, hogy a világjárvány és a folyamatos megélhetési válság jelentős hatással volt a fogyasztói magatartásra.

Három évvel az Egyesült Királyság első, március 23-i zárlatának kezdete után a bank megállapította, hogy az ételdoboz-előfizetési szolgáltatások iránti kereslet megugrott. Ez a hosszú szupermarket-sorok és az élelmiszerszállítási helyek hiánya miatt alakult ki. Az előre összekészített ételkészletekre feliratkozók közel fele (46%), illetve a járvány idején a az ilyen előfizetéseket igénybe vevők 35%-a ma már havonta többet költ ezekre a szolgáltatásokra, mint a járvány idején.

2020 márciusa előtt az élelmiszervásárlásoknak csupán 10%-át bonyolították le online. Ez az arány a lezárások alatt 16%-ra emelkedett, és mostanra 13%-ra állt be. Ez azt mutatja, hogy sokan váltottak tartósan. Az elvitelre való kiadások szintén nőttek a világjárvány idején, de az akkoriban elvitelre rendelt fogyasztók fele (52%) ma már kevesebbet, 25%-uk pedig jelentősen kevesebbet költ ilyen szolgáltatásra.

A Barclays adatai szerint az olyan szaküzletek, mint a hentesek, pékségek, független és kisboltok nagy növekedést értek el, mivel a fogyasztók az otthonukhoz közelebb vásároltak. Most azonban 10-ből majdnem hét vásárló (68%) azt állítja, hogy a megélhetési válság miatt keresi a módját annak, hogy csökkentse a heti bevásárlás költségeit. Tízből három vásárló (30%) azért vásárol a nagyobb szupermarketekben, mert ott az árak általában alacsonyabbak, mint a kisebb boltokban, és közel egynegyedük (23%) azért váltott, mert a nagyobb áruházakban általában több választási lehetőség van az ár-érték arányt nézve.

Marc Pettican, a Barclaycard fizetési részlegének vezetője azt nyilatkozta, hogy a pandémia a fogyasztói magatartást számos szempontból alakította át, de most a megélhetési válság van hatással a vásárlói trendekre. A britek egyre inkább megválogatják, hogyan és hol vásárolnak. Ez azt eredményezte, hogy csökkent az éttermek korábbi fellendülése, illetve a kisebb, független boltokban való költekezés is.