Az Arla arra számít, hogy a változékony piaci feltételek 2024-ben is hatással lesznek az üzletágra.

A dán tejipari vállalat, az Arla 13,7 milliárd eurós árbevétellel zárta a 2023-as pénzügyi évet, ami majdnem azonos az előző pénzügyi év végi 13,8 milliárd eurós árbevétellel. Az európai fogyasztók a diszkontokat és az olcsóbb termékeket választották, és kevesebb tejterméket vásároltak a magas infláció és a megélhetési költségek emelkedése miatt 2023 elején – írja az ESM.

Afrikában és Délkelet-Ázsiában az árfolyam-ingadozás jelentős hatással volt a fogyasztók vásárlóerejére. Az Arla Foods ennek ellenére itt erős márkanövekedést ért el 2023 második felében, a stratégiai márkás termékek volumennövekedése 4,1%-os volt. A teljes évre vonatkozó, stratégiai márkákból származó, volumenalapú bevételnövekedése azonban 0,7%-kal csökkent. Az első félévben ez a csökkenési arány 6% volt. Az Arla az egész évre vonatkozóan 380 millió eurós nettó nyereséget ért el, ami az árbevétel 2,8%-át, azaz a 2,8-3,2%-os cél alsó határát jelenti.

Európában az Arla 2,7%-os bevételnövekedésről számolt be: az előző pénzügyi év 7,77 milliárd eurójáról 7,98 milliárd euróra nőtt a bevétele. A márkás termékek mennyiségi növekedése 1,3%-kal csökkent, mivel a fogyasztók az olcsóbb lehetőségeket választották és az akciós ajánlatokat keresték. A tejipari vállalat Svédországban tapasztalta a legnagyobb, 5,1%-os márkás volumencsökkenést, mivel a magas infláció, a kamatlábak és a gyengülő svéd korona kedvezőtlenül hatott a háztartásokra.

Máshol az Arla holland, belga, francia klaszterében 6,9%-os márkás növekedést ért el, míg az Egyesült Királyságban 2,2%-os növekedést regisztráltak. A Starbucks 21,8%-os növekedést, az Arla Protein pedig 60,5%-os növekedést ért el. A nemzetközi szegmensben a bevétel 1,4%-kal 2,47 milliárd euróra nőtt a 2022-es 2,43 milliárd euróról.

Az Arla arra számít, hogy a külső tényezők – például a fogyasztói vásárlóerő csökkenése, a devizák alakulása, valamint a geopolitikai feszültség és bizonytalanság – által vezérelt változékony piaci feltételek 2024-ben is hatással lesznek az üzletágra.