A csomagolás kommunikációs eszköz. Jelenleg az újrahasznosítás, az innováció és a műanyagról való lemondás jelentik a globális fejlődési irányzatokat a csomagolóipar számára.

A Mintel Market Intelligence-Agency az idei évre és a következő időszakra a globális csomagolóipart befolyásoló négy globális fejlődési irányt határozott meg.

Connected Packaging
Egyre több ember használ hálózathoz csatlakoztatott eszközöket, ez a „connected packaging”, amelyet a csomagolást az online világgal összekötő technológiák fejlesztése vezérel. A márkák számára ez a lehetőségek tárházát kínálja a csomagolásokon keresztül történő virtuális kommunikációhoz – a QR-kódoktól és más grafikai jelölőkön át, a rádiófrekvenciás azonosítástól a bluetooth-ig és a kiterjesztett valóságig.
A márkák fontos láncszemek a fizikai és digitális vásárlás világa között. Képesek a csatlakoztatott csomagolások használatára, hogy befolyásolják az online megtekintésüket, ennek érdekében tetszetős tartalmakkal és a termékre vonatkozó információk közvetítésével közvetlen hatást gyakorolnak a vásárlási döntésekre – mondja David Luttenberger, a Mintel globális csomagolási igazgatója.

Closing the Loop
A márkák számára fennáll annak a lehetősége, hogy fejlesszék a fogyasztók újrahasznosítási szempontok iránti tudatosságát. Azok a márkák és gyártók, akik túlnyomórészt újrahasznosítható anyagokat vagy újra­hasznosítható csomagolásokat használnak, uralják az ágazatot. Bár az újrahasznosítható csomagolási megoldások iránti igények gyakoriak, az újrahasznosított tartalomra vonatkozó állítások még mindig ritkák.
A kiváló minőségű újrahasznosított műanyag csekély rendelkezésre állása és az élelmiszerbiztonsággal kapcsolatos aggodalmak akadályozzák az újrahasznosított anyagok használatát az élelmiszereknél és italoknál – mondja Luttenberger.

Reinventing the Box
Mivel az online vásárlás egyre kedveltebb, a márkáknak meg kell alapozniuk egy e-kereskedelmi csomagolási stratégiát.
„Az e-kereskedelem rohamos fejlődése a csomagolások tervezését világszerte jobban befolyásolta, mint bármi, amit az ipar az elmúlt évtizedekben átélt” – véli Luttenberger.
Az e-kereskedelemben a márkák azt tanulják, hogy az üzeneteket és a márkaépítést meg kell osztani a szállítási konténer és a doboz belseje között. Az e-kereskedelemben a csomagoptimalizálás azon elemeinek használatával, melyek a fenntarthatóságon alapulnak, erős pénzügyi, társadalmi és márkaérték-növekedés érhető el.

Plastic-free
A műanyaghulladék a világ egyik legsúlyosabb környezeti problémájává vált. Ez megváltoztatja a hozzáállást a csomagolóanyagokhoz. Olyan új lehetőségek, mint a csomagolásmentes üzletek vagy az alternatív csomagolóanyagok lehetővé teszik a fogyasztók számára, hogy aktívan hozzanak döntéseket a műanyagról.
A márkáknak cselekedniük kell, hogy helyet szerez­hessenek a „feltörekvő műanyagmentes zónában” – véli a Mintel vezetője. Át kell állniuk az elfogadott csomagolóanyagokra vagy nyilatkozniuk kell termékük műanyag csomagolásainak előnyeiről és a műanyaggal történő szennyezéssel kapcsolatos aggályokat megfelelő ellenintézkedésekkel kell kiküszöbölniük.